לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי         אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 07-08-2017, 14:03
  משתמש זכר אל-בחאר אל-בחאר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.08
הודעות: 1,059
מטוס ראפיד של חיל האוויר התרסק ב- 1950, ידעתם?

כתבה באתר News1 מחלקה ראשונה בשם "אסון המטוס 'הסודי' באזור חוף זיקים", מיום 6.8.17 (כתב אלי אלון) מדגימה חלק מהחוליים הפוקדים את העתונות/התקשורת הישראלית ולא מעכשיו:
העובדות: מדובר בהתרסקות של מטוס דראגון ראפיד של חיל האוויר ב- 18 בדצמבר 1950, במי רצועת עזה ועליו 8 חיילים - טייס, קצין סיור מוטס ו- 6 חיילי נח"ל, בוגרי קורס מ"כים. כל האנשים שהיו במטוס ניספו והמצרים, שהגיעו ראשונים למקום, החזירו לצה"ל 6 גופות. גופה נוספת אותרה על ידי ישראל כמה שבועות לאחר ההתרסקות וגופה אחת לא נמצאה עד היום.
כפי שאפשר להבין מזהות הנוכחים בטיסה לא מדובר בטיסת ביון.
הכתב מעלה את השאלות/טענות הנוקבות הבאות:
1. איך לא שמעתי על התאונה הזו עד עכשיו/ אני בטוח ש- 99% מהישראלים לא שמעו עליו/ הסיפור נעלם לגמרי וצלל לתהום השכחה - טענה זו מבטאת נטיה קבועה החוזרת על עצמה אצל כותבים לקחת את עצמם כקנה מידה ולקבוע שאם הם לא שמעו על משהו - מדובר בתעלומה/טיוח; הטענה גם מבטאת נטיה לחשוב שהמציאות התקשורתית כפי שהיא כיום היתה קיימת גם ב- 1950 ואיך זה יכול להיות שמה שמקובל היום לא קרה אז; באופן ספציפי לאירוע הזה היה פרסום (כפי שכותב אלון בכתבה) בתקשורת הישראלית על האסון, מה שלא קרה בהרבה התרסקויות אחרות של מטוסים.
2. הפרסום של דבר האסון היה 3 יממות לאחר ההתרסקות - בכתבה מופיע במפורש שלאחר שהקשר נותק עם המטוס לא ידעו בצה"ל מה קרה לו והיו סיורים רגליים ואויריים לאורך נתיב הטיסה כדי לאתר אותו. אלון מצטט ידיעה לפיה האיחור בפרסום בתקשורת נבע מהרצון של צה"ל להודיע למשפחות. נשמע הגיוני? אלון לא בטוח וזורק את הטיעון המנצח "יתכן שהיו סיבות אחרות לעיכוב בפרסום הידיעה". אילו סיבות? אלון לא מספק אותן וגם לא מעלה השערות.
3. הסיבה להתרסקות לא ידועה - בהודעת צה"ל שפורסמה לאחר ההתרסקות נאמר (לפי הציטוט אצל אלון) שהאלחוטאי הספיק להודיע לבסיס על תקלה טכנית לפני ההתרסקות. במקביל המצרים טענו שפתחו באש על המטוס. אלון מצטט את אביגדור שחן המתואר כ-"היסטוריון העוסק בהתפתחות חיל האוויר ובחקר תולדות החיל" האומר ש- "הגורם להתרסקות המטוס נותר בגדר תעלומה עד עצם היום הזה. האם נורתה עליו אש פתע על-ידי המצרים כאשר היה בקרבת הגבול או שהנמיך טוס ומסיבה כלשהי התרסק." אינני מזלזל בדר' שחן, שכתב מספר ספרים על תולדות חיל האוויר, אבל אם אז פורסם שהמטוס הודיע על תקלה (מעניין מי האלחוטאי שדיווח? לא היה איש צוות אויר בתפקיד הזה על המטוס בעת ההתרסקות), מה הסיבה ששחן לא מקבל את ההסבר הזה? כאן אלון עוצר ולא מפרט.

בקיצור יפה עשה אלי אלון שמצא בהיסטוריה המוקדמת של חיל האוויר את הסיפור ונתן לו במה מודרנית. הוא גם מצא בעתונות של התקופה פרטים נוספים וגם הביא פרטים רבים מאתר "יזכור" (אני מניח) על כל הנופלים, כולל הפרט הפיקנטי שאחד הנופלים היה בנו של גיורא שננסקי (שנאן), שהיה סגנו של יצחק שדה בפלמ"ח [בשנים 1944-1945, משך שנה ו- 8 חודשים, מספר אתר הפלמ"ח]. אלון גם העתיק מאתר המחלקה לאיתור נעדרים חללים בצה"ל את הפניה לציבור בעניין החייל שעדיין נעדר ומפרגן לאית"ן: "במחלקה לאיתור נעדרים וחללים בצה"ל – אית"ן לא מרימים ידיים ומנסים לאתר את מקום המצאות גופתו של יעקב אבזץ כדי להביאו לקבר ישראל".
לדעתי טוב היה עוצר אלון בהבאת העובדות ועוצר לפני שנתן למטוס את הכינוי "הסודי" ומפזר בכתבה רמזים כאילו יש פה משהו שהוא מעבר להתרסקות עקב תקלה.

הערה קטנונית - הכתבה כאמור עוסקת במטוס דראגון ראפיד אבל מופיע בה תמונה של נורסמן וכתוב "אילוסטרציה מטוס חיל האוויר מדגם נורסמן" - למה?

הכתבה המלאה כאן: http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-121978-00.html
_____________________________________
כאן יִרְוֶה לוֹ מִשֶּׁפַע וָאֹשֶׁר בֶּן-עֲרָב, בֶּן-נַצֶּרֶת וּבְנִי (ז. ז'בוטינסקי, 1930)

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 07-08-2017, 14:33
צלמית המשתמש של ISHPUZ
  ISHPUZ ISHPUZ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.04.05
הודעות: 5,024
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אל-בחאר שמתחילה ב "מטוס ראפיד של חיל האוויר התרסק ב- 1950, ידעתם?"

אני זוכר מהספר "כנף רננים" של אורי ירום את הסיפורים על ראשית ימי ח"א, ימים בהם התרסקויות היו כמעט דבר שבשגרה. אוסף הגרוטאות שנאספו מן הגורן והיקב, המחסור בחלפים והתחזוקה הכמעט מאולתרת הביאו לכך שהתרסקות של מטוס לא הייתה סיפור של כותרת ראשית, שלא לדבר על כך שהתקשורת דאז הייתה מאוד מגוייסת לא רק לטובת נושאים שכרוכים בחשאיות מסיבות בטחוניות אלא גם מסיבות של מורל ורוח העם.
אני מסכים שהתרסקות שנהרגו בה 8 חיילים היא דבר יוצא דופן גם אז אבל הימים היו אחרים - הרגישות לחללים הייתה אחרת, התקשורת הייתה אחרת והמטוסים היו אחרת.
הסיפור עצמו מעניין אבל כמו שכתבת - אין פה חשיפה שאמורה להרעיד אמות הסיפים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 07-08-2017, 19:32
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 4,705
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אל-בחאר שמתחילה ב "מטוס ראפיד של חיל האוויר התרסק ב- 1950, ידעתם?"

מוזר שהוא משתומם על אסון שהוצנע בשנת 50 כאשר גם עשרות שנים אחר כך לפעמים לא היו כלל דיווחים על אסונות, אם הם לא היו מתרחשים לעיני קהל אזרחי.
נדמה לי שכבר סיפרתי כאן על יום הטיסות הראשון שלי בביה"ס לטיסה. אחרי שסיימתי את טיסת ההדרכה הראשונה עם המדריך רפי לוינזון, עלה למטוס החניך רמי עדן (בן יחיד) וכאשר חזרו להקפה לפני נחיתה הם התנגשו עם המטוס של המדריך יובל זאב והחניך יוחנן גלסר. ראיתי שהדבר הולך לקרות ואף אמרתי לאלו שהיו על ידי שאם הם לא רואים אחד את השני - הם יתנגשו.
ארבעתם נהרגו.
למחרת אפילו לא נתנו לנו להשתתף בהלוויות והמשכנו בטיסות המתוכננות.
לא היה כלל פירסום על הנושא.

אגב, באותן שנים היו נהרגים מידי שנה קרוב ל 10 אנשי צוות אוויר וקרוב ל 20 מטוסים (כגודל טייסת ממוצעת) היו נמחים בתאונות. כמובן שהדברים לא פורסמו.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 09-08-2017, 10:59
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,897
אסביר
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי b.a שמתחילה ב "מה זה "לא מבין"? מביאים כאן..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי b.a
מה זה "לא מבין"?
מביאים כאן סיפור הסטורי ראוי להשמע ולהקרא. הסיפור אינו מוכר לכולם.
את הספר חישול הכנפיים קראו רק יחידי סגולה.
מעטים עוד יותר יכולים לעקוב באתר שלכם אודות סיפורים הסטוריים. האתר שלכם קשה מאוד לעיון. אני כבר מזמן התייאשתי ממנו.
פותח הפוסט "אל באחר", בחר להביא כאן את הסיפור כפי שהתפרסם לאחרונה. לא רק שאין בכך כל דבר שאינו בלתי מובן, אלא מגיע לו "ישר כח".


הסיפור ההיסטורי ראוי להישמע, רק שהכותרת המפוצצת בכתבה על תאונה שהוצנעה, הוסתרה וכו' היא לא נכונה. אין לי שום ויכוח עם כותב הפוסט כאן אלא עם הכתב שכתב את הסיפור.
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 14:58

הדף נוצר ב 0.18 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2017 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר