26-12-2005, 09:51
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
מסוק OH-6/MH-6/AH-6 למבצעים מיוחדים בארה"ב
הלהטוט נועד לתת פיתרון כמותי וזול כנגד כוחות השיריון של הסורים, וכלקח ממלחמת יום הכיפורים.
אז זה זכה לכותרת "במחיר שתי קוברות אפשר לקנות חמישה דיפנדרים".
במקור - מדובר במסוק שחדר אל הצבא כמטוס סיור (OH-6A Cayuse) ללא חימוש ועם ארבעה להבים.
המסוק היה זריז מאד, שקט ופשוט, ועם הסבת מסוקי הסער לספינות תותחים - הולבשו גם עליו מקלעים ורקטות. בעיקר לשם סימון מטרות עבור הכוח העיקרי ולשם סיוע חפוז לכוחות המצוקה.
בצילום הבא ניתן לראות דגם מתקדם יותר שצוייד גם באמצעי תצפית בחרטום ובכוורות רקטות משמעותיות יותר (דגם OH-6G)
בהמשך הגיע הדגם המשופר - דגם 500 שהיה בעיקרו דגם אזרחי שהוסב גם ליישומים צבאיים. המסוק קיבל להב חמישי להפחתת הרעש, הורכב לו חימוש מתקדם יותר (טילי טאו ורקטות) ומערכת להפחתת חתימת החום של המנועים. בגירסא זו נכנס המסוק לשרות בכמה מדינות ברחבי העולם
מובן מאליו (האומנם כך) שתנאי ויאטנם שונים מהותית מתנאי ארץ הקודש, ובאוויר החם - מנועי המסוק הניבו פחות כוח, והמראה בחימוש מלא - הפכה את המסוק לאסטמתי, אבל... וזה אבל גדול מאד שכדאי לזכר ולהזכיר..... מסוקי הדיפנדר הצליחו במלחמת שלום הגליל הרבה יותר מאשר מסוקי הקוברה. במילים אחרות - בעוד הדיפנדר מספק את הסחורה - הקוברה הוכיחה עצמה ככישלון מוחץ!!!
חיל האוויר ניסה להתמודד עם הבעייה בדרכים שונות - כמו החזרת הטיסת אל הצפון הצונן יותר, ושינוי אופי הפעילות - הפיכת הטייסת לטייסת קא"מ מסק"ר, ואז גם הודבק לטייסת הכינוי טייסת מאה טיפשים...
בהמשך - הועברו גם כמה מסוקים אל הביס"ט כאשר נפתחה מגמת המסק"ר.
מספר מסוקים מצומצם (6 אם זכור לי היטב) שרתו היטב כמסוקי סיור (גירסא לא חמושה) שפעלו במשותף עם מסוקי הקוברה.
המסוקים הוצאו משרות בחיל האוויר ולא נמצא לרובם קונה בשל הקושי להגדירם מחדש כמטוסים אזרחיים המותרים בייצוא (למעט 6 מסוקים שנמכרו למדינה דרום אמריקאית בעיסקה שהביאה "תהילה" לשושי בידיעות אחרונות לאחרונה)...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|