ספינות הסער - עדכון....
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "הסטי"לים הראשונים: ספינות שרבורג סער-1, סער-2 וסער-3"
ל " בקשת הקהל "......ולכל המעוניינים....
באשכול .. נמצאו מס' טעויות ... חלקן קטנות.. וחלקם.....????
על מנת להביא את היסטורית הספינות הסילים - ספינות הסער....בדיוק האפשרי
מצורף הפירוט הבא......
להנאתכם.....
ספינות הסער - הסטילי"ם בחיל הים
בשנת 1965 הוקמה מנהלת הקמה לספינות הטילים בחיל הים וכמפקד נתמנה אל"מ בנימין תלם,לימים מפקד חיל הים.
נבחנו מס' דגמים לספינות- ונבחר דגם שנבנה במספנות שרבורג צרפת, ולאחר אפיון הדגם נחתם הסכם הבניה ל 6 ספינות ,וכן נשמרה אופציה לבניית 6 ספינות נוספות.
באפריל 1967 הושקה ספינת הטילים הראשונה של חיל הים - אח"י מבטח, ולאחר מס' שינויים שנעשו החל יצור כל 5 הספינות האחרות.
3 הספינות הראשונות נבנו כספינות תותחים וניתן השם – סער 1 ,(אח"י מבטח,משגב,מזנק)
3 הספינות הנוספות נבנו כספינות טילים וניתן השם - סער 2, (אח"י אילת,חיפה,עכו)
עם הגעת 6 הספינות החל תהליך התקנת המערכות והאמל"ח. כאשר אחי מזנק הוסבה לסער 2 .
(אח"י מבטח ואחי משגב נשארו כספינות סער 1 עד לאחר מלחמת יום כיפור).
בוצע תכנון לדגם נוסף של ספינות טילים אשר התאפיין בשינוי החימוש ומערכות הספינה ולדגם זה ניתן השם - סער 3 ,אשר בנייתו התאפשרה במימוש האופציה לבניית 6 ספינות נוספות בחוזה.
בתחילת שנת 1969 הטיל הממשל הצרפתי אמברגו על כל הרכישות הביטחוניות של ישראל בצרפת שכללו גם את ספינות הטילים שנבנו בשרבורג.
מס' ימים לאחר מכן יצאה מצרפת ספינת הסער 3 הראשונה – אח"י סער ,
שאר הספינות היו באותו זמן בשלבי בניה כאלו ואחרים.עבודות הבניה נמשכו כרגיל כולל ההשקות מתוכננות
והפלגות לניסויי ים. אולם הספינות נשארו עם הצוותים בתחום צרפת.
בתאריך 25.12.1969 "נגנבו" הספינות מצרפת והובאו לארץ, סיפור נודע בעולם "ספינות שרבורג"-
או בשמו הישראלי "מבצע נועה ". אשר במהלכו הובאו לארץ חמשת הספינות הנותרות -
אח"י סופה , געש , חרב , חנית , חץ.
בארץ השלמה בנייתם כספינות טילים ,והשתתפו בקרבות הים במהלך מלחמת יום כיפור , בשנות השמונים בוצע שינוי במערכות הספינה והחימוש. והספינות זכו לקבל מערכות חדשות והותקנו טילי הרפון.
בסיום בנית הספינות משרבורג הוחלט על פיתוח ספינת טילים גדולה יותר , שתבנה בישראל. ובחיל הים הוחל על פיתוח ספינות הסער 4 .בשנת 1973 הושקה ספינת הטילים הראשונה מתוצרת כחול-לבן -- אח"י רשף ,ולאחריה הושקה אח"י קשת , אשר השתתפו במלחמת יום כיפור.
לאחר מלחמת יום כיפור נבנו ספינות סער 4 נוספות בהם יושמו לקחי המלחמה , ספינות הסער 4-
דגם "תכלית" - כידון, רשף, קשת,רומח , יפו, תרשיש ,
דגם "נדרן " ניצחון, עצמאות,מולדת , קוממיות.
במהלך בנית ספינות סער 4 נרכשו בחיל הים טילי הרפון.ומערכות הספינות הותאמו לנשיאת הטילים החדשים,
ספינות מדגם "תכלית" חומשו בשני תותחי 76 מ"מ, חרטום/ירכתיים,
ספינות מדגם " נדרן" חומשו בתותח 40 מ"מ בחרטום, ותותח 76 בירכתיים.
בתחילת שנות השמונים החל חיל הים בבנית ספינות סער 4.5 ( חוחית ונושב)
אשר נבנו כספינות ארוכות יותר מספינות סער 4.
ספינות החוחית אח"י עליה , ואח"י וגאולה ,נבנו כספינות נושאת מסוק ע"ג מינחת והאנגר יעודי .
ודגמי הנושב אח"י רומח ואח"י קשת , נבנו ללא מנחת מסוקים והאנגר,והסיפון הגדול אפשר התקנת כמות גדולה יותר של חימוש,
בספינות הסער 4 הותקן בחרטום הספינה תותח וולקן פלנקס מהיר ירי. ובחלק מספינות סער 4 הותקן סונאר נגרר בירכתיים ואמצעי לחימה כנגד צוללות.
בשנת 1993 הושקה ספינת סער 5 הראשונה – אח"י אילת , מתוך 3 ספינות שנבנו במספנות אינגלס בארה"ב, ונבנו ע"פ אפיון חיל הים לשנות ה – 2000 , לאחריה נבנו הספינות אח"י להב ואח"י חנית.
בספינות הסער החל שידרוג מערכות מקיף והסטי"ל הראשון בתצורה החדשה אח"י חץ , השידרוג כלל גם שינויים בגוף הספינה והבולט מהם הינו מבנה התורן החדש. לדגם זה ניתן השם - נירית. ( אח"י כידון, יפו,תרשיש,חרב ,סופה,רומח,קשת.)
במהלך שנות ה - 80 נרכשו ספינות טילים מדגם סנפירית האחת מארה"ב וספינה נוספת נבנתה בארץ. אח"י שולמית,ואח"י שימרית.
מס' ספינות ישנות נמכרו וחלקם שוקעו בים כאתרי צלילה או זכרון.. כדוגמת אח"י כידון הישנה אשר שוקעה בחופי שבי ציון אתר צלילה ואתר זכרון ללוחמי הקומנדו הימי שנהרגו בלבנון- "אסון השייטת".
נערך לאחרונה ע"י fam11 בתאריך 19-01-2006 בשעה 23:29.
|