|
16-09-2005, 04:56
|
|
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
|
|
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
|
|
|
"התרסק להם פלאנקר" מומחי תעופה חוו דעתכם
תגובה באשכול מטוס קרב רוסי התרסק בליטא; הטייס הצליח להמלט בשלום בפורום סקופים וחדשות של רוטר
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Yac
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://rotter.net/forum/Images/manager_icon.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://rotter.net/User_files/forum/432994ce6a597d97.jpg]
הפלנקר שהתרסק להם, הוא מטוס מרשים. נבנה עוד ב-1981.
הוא תוכנן על סמך תוכניות של ה-F-15 ןה-F-13 האמריקאים.
חלק מהתוכניות הגיעו לרוסים על ידי תשלומי עמלות לבכירים
שמדינתם קיבלה מארה"ב F-15. התשלום של העמלות, דרך מדינה שלישית.
גם המיג 29, האיום, הפאלקרום, כולל מכלולים שהועתקו מה-F15.
גם שם קיים חשד, שעסקנים מקבלי עמלות, העבירו לרוסים את החומר,
דרך מדינה שלישית.
לא פורסם מאיזה מדינה הגיעו התוכניות לרוסיה. האם גם במצרים וגם בסעודיה,
מצויים עובדי ציבור שקיבלו עמלות עתק ממדינות מסוימות ?.
העתקת מטוס קיים, מעניק יתרון למעתיק, שמשקיע בשיפור ותיחכום הדגם המועתק.
כולנו זוכרים את המיג 15 הרוסי שהשתתף במלחמת קוריאה.
מטוס אימתני, שעלה על הסייבר האמריקאי, במהירות ובגובה הטיסה.
הרוסים שלחו מאות טייסים רוסיים בלבוש אזרחי ומיג 15 שנצבעו בצבעי צפון קוריאה,
כדי להכות בחיל האויר האמריקאי ובדרום קוריאה. אבל לא הלך להם.
בעצם, הם שלחו למגרשי הגרוטאות את מפציצי ה-B29 האסטרטגיים.
ארה"ב החליטה, לקנות מיג 15 אחד.
היא הפיצה שמועה בין הטייסים הצפון קוריאנים, שמי שיביא מיג 15,
יקבל סכום עתק, ויחיה בעושר ואושר בארה"ב.
אכן, באחד הבקרים, הסתנן לדרום קוריאה טייס צפון קוריאני צעיר,
שחמק מכל מערכות הראדאר ונחת בבסיס חיל האויר האמריקאי בדרום קוריאה
עם המיג 15 שלו.
הוא נחת במסלול המראה בניגוד לכיוון, וכמעט גרם להתקף לב לטייס אמריקאי
שבדיוק הריץ את מטוסו על המסלול...
סוף טוב.
הוא נחת ללא פגע. קיבל את הפרס המובטח, סכום עתק במושגי אותם ימים.
הועבר לארה"ב, שם הוא חי עד היום הזה, ועובד כמהנדס באחד המפעלים.
ה-F15 פורק, הלקחים נלמדו. (כנראה שכאן הוא התכוון לכתוב מיג 15-יוסי)
אחר כך הורכב המיג מחדש ושימש לאימוני טייסים אמריקאים.
הסופר סייבר האמריקאי, כבר נבנה כך, שיעלה בביצועיו על המטוס הרוסי.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://rotter.net/User_files/forum/432999423544b2ad.jpg]
|
תגובה מעניינת נוספת מאותו אשכול:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Yac
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://rotter.net/forum/Images/manager_icon.gif]
פרויקט ה'לביא' הוא הפרויקט הגדול ביותר, שתוכנן אי-פעם בישראל. הפרויקט הזה - תכנונו וייצורו של מטוס קרב מתקדם מן השורה הראשונה - היה אתגר כה גדול מבחינות טכנולוגית וכלכלית, שהרתיע מדינות חזקות יותר. מדינות כמו צרפת, גרמניה ואיטליה, העדיפו לשתף פעולה ולא לפתח ולייצר מטוס קרב מן הדור החדש משלהן.פרויקט ה'לביא' היה שנוי במחלוקת חריפה הן בישראל והן בארצות-הברית, שנשאה בעיקר נטל המימון. הפרויקט אושר על-ידי ממשלת ישראל ב- 8 בפברואר 1980, באפיון הבסיסי הבא: "מטוס תקיפה קטן בעלות נמוכה, מותאם לצרכים."(1) תקציב המו"פ של המטיס תאם את ההגדרה - 805.9 מיליון דולרים.(2) בשנים 1987-1980 שונו מאפייני המטוס לעומת התצורה הבסיסית שלו, הוא דמה יותר ל- 16 -F, ועלותו בשער המפעל תפחה פ' שלושה.
ב- 30 באיגוסט 1987 החליטה ממשלת ישראל לבטל את הפרויקט, ברוב של 12 נגד. עד 1985 לא הקדישה הממשלה אף ישיבה אחת לדיון בנישא ה'לביא', על אף שהפרויקט נתקל בקשיים רבים. במהלך התקופה הזאת כיהנו בממשלה חמישה שרי ביטחון, אשר קיבלו החלטות על שינוי אפיוני המטוס, וכתוצאה מכך - על תקציבו. במושגים ישראליים, היה הפרויקט מושל לתוכנית מעבורת החלל של ארצות הברית. הסכום שהוצא עליו לפני ביטולו הגיע ל- 1.5 מיליארד דולרים ובעקבות ביטולו פוטרו מעבודתם אלפי מהנדסים וטכנאים מיומנים. במבט לאחור, קשה להאמין, כי מדינה קטנה כל-כך הימרה על פרויקט גדול כל-כך, והצליחה להביא אותו לשלב כה מתקדם (שני אבות-טיפוס שטסו. לדעתי, ההחלטות בקשר לפרויקט מעוגנות בשיטת המשטר הנהוגה בישראל, ובשינוי המשטר (ב- 1977 זכה הימין בבחירות). גם חוזה השלום עם מצרים השפיע במידה רבה על ההחלטות. השילוב הייחודי של נסיבות פוליטיות שונות בתחילת שנות ה- 80, הן בארצות-הברית והן בישראל, הוא ההסבר הטוב ויותר לתהליך קבלת ההחלטות בפרויקט ה'לביא'.
אבל יש אומרים שסין, לא תעתיק אותו. המטוס הזה קטן ופשוט.
היא העדיפה לעבוד על שינוי המטוס הקטן וחסר החשיבות לסין,
ולבנות בהתבסס על העבודה הישראלית שהושקעה, מטוס אחר, טוב יותר,
גדול יותר, מורכב יותר, אמין יותר.
המילה האחרונה של חיל האויר הסיני, הוא הג'יהנג'יג'י.
(אולי הושפע מהלביא ?) סימונו J12 והוא יוכנס לשימוש באמצע העשור הבא.
הסינים גם יצרו העתקים מהפלנקר הרוסי.
|
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il
|
|