לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 03-12-2005, 19:47
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,676
ישראל בחלל: היבטים אסטרטגיים - יום עיון

ביום רביעי השבוע (7.12) יערך יום עיון במרכז בגין סאדאת למחקרים אסטרטגיים שבאוניברסיטת בר אילן. יום העיון הוא למוזמנים בלבד. אם יש עניין, אביא מתוכו מספר עדכונים.

תוכנית יום העיון:

אל"ם (מיל.) אבי הר אבן - לשעבר מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית: פעילות החלל בישראל

אלוף (מיל.) איתן בן אליהו: חשיבות החלל לאור מצבה האסטרטגי החדש של ישראל

אל"ם דוד פולק, מנכ"ל חלל תיקשורת: הצורך בלוויין תיקשורת "לאומי"

תא"ל (מיל.) חיים יפרח, לשעבר קמנ"ר, אימאג'סאט: השלכות אסטרטגיות של קיום חברה מסחרית בעלת לוויין צילום

מר יאיר רמתי, מנכ"ל מל"מ: שיגור אווירי של משגרי לווינים

מר עוזי רובין, לשעבר מנהל תוכנית החץ במשהב"ט: תוכנית משגרי הלווינים האיראנית והשלכותיה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 04-12-2005, 23:51
צלמית המשתמש של avishon
  avishon avishon אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.08.05
הודעות: 2,278
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי מצוק שמתחילה ב "שלום אבישון - לא הבנתי למה..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי מצוק
שלום אבישון - לא הבנתי למה התכוונת.


אני מקווה שאצליח להסביר את עצמי :
יש הבדל בסיסי ועקרוני בין בניית הלוויין ושיגורו לבין הפעלתו (בדגש על התפוקות -
הפקת ועיבוד המידע המתקבל מן הלוויין) .
אימאג'סאט , עפ"י הגדרתה (ראה הרצ"ב , מתוך דף-הבית של האתר שלה) עוסקת
רק בהפעלה ואספקת-שרותים הנובעים מן המידע הנאסף .
רפא"ל/אלביט/אלאופ עוסקות בפיתוח וייצור רכיבי הלוויין (בניית הלוויין עצמו)
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

לנושאים האחרים איני מתייחס , וזאת משתי סיבות עיקריות :
א. איני מבין הרבה בנושא השיגור (מה או מי עדיף)...
ב. אני דוגל ב-"לא מכניסים ראש בריא (שלי) למיטה חולה (פוליטיקה עסקית)"...

גילוי נאות : עשיתי בעבר , כ-"פרי לאנסר" , כמה עבודות עבור אימאג'סאט
בתחומי הפענוח וההדרכה .
_____________________________________
A friend in need - is a friend indeed

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 09-12-2005, 00:00
  Desert Seagull Desert Seagull אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.04.04
הודעות: 454
יום העיון - סיכום של "מביט מהצד"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "ישראל בחלל: היבטים אסטרטגיים - יום עיון"

התמזל מזלי והצלחתי לקחת יום חופש מהצבא כדי לנכוח ביום העיון מתחילתו ועד סופו. בראש ובראשונה אני מעוניין להודות לטל ענבר שפרסם את דבר התקיימות היום שכן ללא ספק לא הייתי מתוודע ליום העיון ולתכנים שהועברו בו בלעדיו.

אז קודם כל ומעל לכל - תודה.

האירוע נערך בסופו של דבר באודיטוריום שבמבנה 301 (בניין פלדמן). האולם היה מלא עד אפס מקום, ולצערי אחוז האנשים שטרם מלאו 25-30 היה נמוך מאוד.

יום העיוןהחל בהרצאה של אבי הר אבן הנסובה בעיקר בהצגת הפעילות הישראלית בחלל עד כה, החל מעמוס 1 וכלה באופק 5 ובלווינים העתידים להיות משוגרים בקרוב. בנוסף נגעה ההרצאה בתחומי המחקר המבוצעים בחלל ועל משגר "שביט".

בהמשך הציג איתן בן אליהו את ההתפתחות המחשבתית בתורת הביטחון הישראלית לאור החלון שנפתח עם התקדמות הטכנולוגיה, יכולות הדיק, והיכולת לשנע מידע רלוונטי באמצעות התקשורת הלווינית. לטעמי, הרצאה קצרה ועניינית שאומנם דיברה על "המובן מאליו" (אפילו איתן בעצמו ציין זאת) אך בכל זאת כל אדם מציג זאת דרך עיניו שלו - ובמקרה זה שבה אותי הציטוט "אם בעבר היינו צריכים לעלות ל-50 אלף רגל כדי לצלם אלכסונית, כיום ניתן לעשות את הכל באמצעות הלווין" ו"כאשר לווינים יוכלו גם להפעיל אש, גם אני אגיד שצריך לסגור את חיל האוויר".

הרצאת דוד פולק אליי פחות דיברה, שכן איני איש תקשורת, ותיארה בין היתר את החשיבות של לווין שיהיה בבעלות הממשלה על מנת לספק שירותי תקשורת לכל המדינה תוך ניצול יכולות השידור של הלווין למקומות מרוחקים בהם אין תשתית.

הפאנל השני, לטעמי, היה המעניין ביותר.

הרצאתו של חיים יפרח מעבר לאינפורמטיביות שבה גם היה פן ציני וביקורתי כלפי לא מעט גורמים - ולדעתי טוב שכך, שכן לא הכל ורוד וישנן הרבה פוליטיקות. יפרח הציג את יחסי הגומלין שבין חברות המציעות שרותי לווין, לבין הממשל מתוכו הן פועלות (המודל האמריקאי והצרפתי). כך הציג יפרח כי ממשל ארה"ב הורה כי על יחידות המודיעין האזרחיות והצבאיות להסתמך בראש ובראשונה על הלווין האזרחי, ופיתוח לווין עצמאי יתבצע אך ורק אם מקבילו האזרחי אינו נותן מענה. ועם זאת, בארץ, אפשר לומר כרגיל, הדברים נעשים הפוך - עם מגבלות והגבלות לא מעט וחוסר תכנון ארוך טווח משווע (של גורמי ממשל, כמובן).

הרצאתו של יאיר רמתי הייתה מרתקת והציגה את ההתפתחויות שבשיגור אווירי של משגר לווינים. בתוך כך הציג סרטון של שיגור שכזה מתוך בטן של הרקולס. מיכל ובתוכו המשגר נשלף באמצעות מצנח מבטן ההרקולס וצונח מטה בזווית מסויימת. לאחר זמן קצר המיכל נפתח ומשגר מפעיל את שלבו הראשון, מאפס מהירותו ומטפס מעלה במסלול שנקבע מראש. מרשים ביותר אני מוכרח לציין.

לבסוף עוזי רבין נתן הרצאה מאלפת על תוכנית המשגרים האיראנית (ע"ב חומרים גלויים בלבד - ע"ע יחידת חצב). בהרצאה, שנסובה סביב תיאור הקיים, הוצגה גם עבודת מחקר הנדסית שבוצעה בניסיון להבין כיצד יראה משגר הלווינים האיראני במידה והאיראנים ירצו לשגר לווין בעל משקל העולה על עשרות בודדות של ק"ג - תוך השוואת השלבים השונים של המשגר וגודלו הכללי לשיהאב ולנו-דונג. נדהמתי לגלות כי היה ניסיון עראקי ליצור אשכול סקאדים כדי לנסות ולהשיג יכולת שיגור לווינית - ניסיון שכשל.


בסופו של דבר, אף כי איני איש מקצוע לנושא ואיני מכיר את המינוחים המקצועיים - נהנתי והשכלתי. והכי חשוב, אני שואל שאלות. דברים שנראים טריוויאלים לאנשים שלקחו ביום העיון (כל סטודנט שנה א' יודע.... - משפט שחזר ביום העיון לא מעט) לי פתחו כיווני מחשבה חדשים. למשל, עד אותו יום לא חשבתי אפילו על כך שישראל נאלצת לשגר מערבה, ולא מזרחה כמקובל (ולהיעזר בסבוב כדוה"א).

האם לא ניתן להשתמש בשלב אחד בלבד כדי להגיע למסלול היקפי סביב כדוה"א (שאלה שבטח כל תלמיד פיזיקה יודע)? מדוע?

מה זה אינקלינציה?

מדוע לישראל אין היכולת לשגר לווין תקשורת עצמאית (גיאוסינכרוני?/גיאוסינקלרי?)? מה דורשת יכולת זו מישראל תחת המגבלות הגיאוגרפיות שלה?

בשיגור אווירי - לא הבנתי מדוע יש צורך להטות את מיכל המשגר - האם אין למשגר עצמו יכולת שינוי מסלולו תוך כדי הטיסה?

אם ברשותכם תמונה של המפלצת העיראקית (אשכול סקאדים) הזו?

האם לא קיים דור המשך משמעותי המתעניין בלווינות (בעיה שהוצגה ביום העיון)?

אשמח אם טל יעלה את התמונות מהמצגת של רובין וההשוואות שנעשו לגבי המשגרים השונים - בטוח לי, ולאנשים נוספים יהיה מה לשאול על תמונות והשוואות אלו.

תודה, וסוף שבוע נעים!

נערך לאחרונה ע"י Desert Seagull בתאריך 09-12-2005 בשעה 00:07.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #36  
ישן 14-12-2005, 22:08
  מצוק מצוק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 05.10.05
הודעות: 994
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "[QUOTE=didiforsher]. . 3...."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי טל ענבר
[QUOTE=didiforsher]. .
3. מסלול גאוסיכרוני או גאוסטציונרי הוא בגובה של 42,000 ק"מ, גבוה מידי לשביט. אין מגבלה גאוגרפית יותר מאשר למסלול נמוך.
.[/QUOTE

מסלול גיאוסינכרוני מצוי בגובה 36,000 ק"מ.

שלום.כמה שאלות-
" בגובה של 42,000 ק"מ, גבוה מידי לשביט..." - מה זאת אומרת?
מי אמר שהשביט אמור להביא את הלויין ולשים אותו בדיוק במסלולו?
האם ניתן לשים את חתיכת המתכת במסלול קטן יותר (למשל 300,400 ק"מ) ולתת ללוין להניע עצמו למסלול המתוכנן. זה יקח זמן-ברור , אבל - למה לא לעשות זאת בעצם?
ללוין מנועים קטנטנים אבל אסור לשכוח את משקלו המועט ומצב הריחוף המתמיד בחלל. מספיק דחף קטנטן כדי לפתח מהירות (חוק 3 של ניוטון...)
במחשבה שניה- משקל הלויין לא משנה כאשר מרחפים ללא כוח משיכה.....לא ממש משנה אם הלוין שלנו שוקל 456 טון או מיקרו לויין במשקל 100 ק"ג...

האם אני צודק?
_____________________________________
158 . מתחילים לראות את הסוף .

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #37  
ישן 14-12-2005, 22:13
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,676
בתגובה להודעה מספר 36 שנכתבה על ידי מצוק שמתחילה ב "[QUOTE=טל..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי מצוק
[QUOTE=טל ענבר]
שלום.כמה שאלות-
" בגובה של 42,000 ק"מ, גבוה מידי לשביט..." - מה זאת אומרת?
מי אמר שהשביט אמור להביא את הלויין ולשים אותו בדיוק במסלולו?
האם ניתן לשים את חתיכת המתכת במסלול קטן יותר (למשל 300,400 ק"מ) ולתת ללוין להניע עצמו למסלול המתוכנן. זה יקח זמן-ברור , אבל - למה לא לעשות זאת בעצם?
ללוין מנועים קטנטנים אבל אסור לשכוח את משקלו המועט ומצב הריחוף המתמיד בחלל. מספיק דחף קטנטן כדי לפתח מהירות (חוק 3 של ניוטון...)
במחשבה שניה- משקל הלויין לא משנה כאשר מרחפים ללא כוח משיכה.....לא ממש משנה אם הלוין שלנו שוקל 456 טון או מיקרו לויין במשקל 100 ק"ג...

האם אני צודק?



תשובות:

אף משגר לא מביא את הלוויין ישירות למסלול גיאוסינכרוני, אלא למסלול מעבר, ומנוע הצמוד ללוויין מביא בסופו של דבר את הלוויין למסלול המיועד לו. משקל הלוויין לא משנה, כיוון שאנו מתייחסים למסה שלו, ואז בוודאי יש משמעות לדחף של המנוע הרקטי שנועד להציבו במסלול הגיאוסינכרוני. תאורטית ניתן לשגר שביט שיציב לוויין במסלול כזה, אפילו אם נשגר מערבה כדרכנו. מבלי לחשב כעת במדויק, אני מעריך שמסת הלוויין תהיה באזור 10-20 ק"ג, לא משהו יעיל במיוחד במסלול גיאוסינכרוני.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:11

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר