לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #6  
ישן 17-12-2005, 23:57
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
כללי מטוסים בעלי יכולת הנ"ק\הנ"א
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי spetsnaz שמתחילה ב "בקשר למטוסים שממריאים ונוחתים אנכית"

זה הולך להיות בבחינת "תפסת מרובה - לא תפסת" אבל אני אנסה בעשר דקות למצות את העיניין תוך ציון נקודות באופן אסוציאטיבי ולצערי - תוך השארת המון חורים...

נתחיל בהגדרה - מטוס הוא כלי טייס בעל כנף קבועה, בעוד שמסוק הוא כלי טייס בעל כנף סובבת.

ומכאן שכלי טייס בעלי יכולת המראה אנכית אינם תופעה חדשה - למעשה כל מסוק מוגדר ככזה.

גם מטוסים בעלי יכולת המראה במרחק קצר - גם הם אינם נדירים, ובחיל האוויר שלנו יש\היו גם שלושה כאלה - דרור, עגור וערבה - אפשר אולי לדחוף פנימה גם את ההרקולס והאיילנדר.

מכאן שישנם, בקבוצת המטוסים, שני סוגי מטוסים ייחודיים:

מטוסי הנ"ק - המראה\נחיתה קצרים - באנגלית STOL - Short Take-Off Landing
ומטוסי הנ"א - המראה נחיתה אנכית - באנגלית - VTOL - Vertical TakeOff Landing

ולרוב - מטוסי ההנ"א - מסוגלים גם לשלב בין המראה אנכית להמראה קצרה - VSTOL - ע"י פליטה וקטורית של הגזים - ברכיב אלכסוני שגרום לתנועה אלכסונית תלולה קדימה.

השאלה המרכזית היא - למה זה טוב?

מטוסי הנ"ק יהיו מטוסים שמופעלית מאתרים מאולתרים, או בקרבת מכשולים שבהם גישה לנחיתה או המראה בזווית גבוהה - היא בעלת משמעות - למשל - מנחת שנמצא בסמוך לצלע הר, מאחורי שורת בניינים גבוהה וכד'.
מטוסי אלה גם מסוגלים להמריא ולנחות במנחתים קטנים מן המקובל - למשל ממזח בנמל (כמו בסיפור הידוע של הערבות שנמכרו לחו"ל)
מתאר זה מאלץ שימוש במטוסים קטנים יחסית - כלומר מטוסים שנועדו מלכתחילה לטוס בטיסות פנימיות שבין המרכז (בו יש גם שדה תעופה גדול) לבין הפריפריה (שבה יש שדה מאולתר).

אם מדובר על יכולת הנ"א למטוסים אזרחיים - יהיו זה רק במצב בו מטוסים מאולצים להמריא ממקומות דחוקים - גגות מגדלים, שדות קצרים וכד'. או לחילופין - כאשר עלות הקמת מסלולי ההמראה ומחיר השטח עליו הם ממוקמים יהיה כה גבוה - עד שלהקטנת השטח תהיה משמעות קריטית - דבר שקשה להאמין שיקרה בזמן הקרוב (גם ביפן ייבשו את הים כדי להקים עליו שדה תעופה).
במצב כזה - הבעייה צריכה להיות בהיקף מספיק גדול כדי להצדיק את ההשקעה במטוסים ולא לבוא לידי ביטוי בוויתור על שדה תעופה בגלל היעדר תשתית.
קחו לדוגמא את המצב ההפוך - הקושי של איירבוס לשכנע מדינות להאריך את המסלולים שלהם על מנת שיוכלו לקלוט את המטוס החדש שלהם (A380)...

במישור הצבאי - הסיבות לשימוש במטוסים שכאלה הם:
* צורך בהפעלה מאתרים מאולתרים (כבישים, שדות, או אתרים שהגישה אליהם קשה).
* הפעלה ממסלול פגוע
* הפחתת התלות במערכות נילוות (למשל מעוטים [קטפולטות] בנמ"טים)
* חיסכון בתשתית ייעודית (למשל החלפת נמ"ט או בנמ"ס או לחילופין - שמוש בנמ"ט לשם הפעלת כוח מטוסים גדול בהרבה - בשל הגדלת כושר ייצור המראות)
* עיבוי מערך ייעודי והפעלה מגוונת (למשל הפעלה משולבת של מטוסים ומסוקים מסיפונים של נושאות מסוקים וייעול הפעלת הכוח - עירוב\תאום של כוחות צבא\צי\נחתים במבצע פשוט שהופך למבצע משולב)

הצד הטכני
מטוס הנ"א הוא מטוס שמסוגל להמריא אנכית, וזה אינו דבר של מה בכך. מדובר בכלי טייס ייעודי, שמנועיו אמורים לספק דחף מספיק לניתוק, ובהמשך - להעביר באוויר את המטוס ממצב נייח תנועה בציר האנכי לתנועה בציר האופקי - כלומר - ליצור תנאי המראה כאשר המטוס נמצא באוויר... כל שיתחיל לפעול עילוי על הכנף.

שלב זה הוא בעצם השלב הקריטי בטיסה.

נקודה נוספת - במהלך הריחוף - לא פועלת מערכת הניהוג האווירודינמית של המטוס, ולכן יש לנהוג בו באמצעות הנעה וקטורית - כלומר לאזן באמצעות סילוני אוויר את המטוס בעת הריחוף. סילונים כאלה מותקנים בקצות הכנפיים ובזנב המטוס.

מאחר שמטוס כזה הוא לרוב בעל מנוע בודד - נוצר צורך להקים במטוס תשתית להעברת האוויר מן המנוע אל הקצוות - דבר שגורם ל"תופעות לוואי":
א. הגדלת משקל בגלל תוספות מבניות (כלומר הפחתת כושר הנשיאה של המטוס והגדלת צריכת הדלק)
ב. צמצום החלל הפנימי היעיל (על חשבון דלק ומערכות אחרות שיכלו לתפוס את אותם המקומות במטוס רגיל)
ג. התמודדות עם תופעות לוואי כמו העברת חום וקרור של חלקי מבנה
ד. תכנון יותר ממערכת שליטה אחת המטוס

וכמובן - שימוש במנוע חזק שיכול להתמודד עם דרישות המטוס.

עכשיו נשארת השאלה - האם צריך חיל אוויר כלהשוא להקים כוח המבוסס על מטוסים כאלה - רק על מנת שיהוו תשובה למצב בו יופצצו מסלולי ההמראה שלו?
מה יהיה היקף הכוח - האם כל המטוסים צריכים להיות כאלה? אולי רק מטוסים שיוכלו לגשר על פרק הזמן שחולף בין הפגיעה במסלולים ועד להחזרת המסלולים לכשירות?

אולי עדיף היה להשקיע את הממון הזה בלמשל.... עיבוי ההגנה האווירית?

האמצעים שפותחו לטיסה בתנאי VSTOL היו מגוונים, ובאמת לא כדאי להיכנס זה.

השיטות ששרדו את הפיתוח הן:

א. מטוס ההארייר שפותח בבריטניה ויוצר בהמשך גם בארה"ב
ב. מטוס היאק הסובייטי
ג. המטוס\מסוק - V-22
ד. F-35 (עדיין בפיתוח)
ה. SKYCAR שנמצא גם בתהליך פיתוח מתקדם מאד

נסיונות מעניינים נוספים הם ה-X-WING - שדננו בו בעבר - מסוק שמסוגל לעבור לטיסה כמטוס ע"י בלימת הרוטור ו"הסבתו" לכנף קבועה, וסוג נוסף של כלי טייס, שאומנם אינו ממריא אנכית, אבל בהחלט ממריא מ"גרוש" - ה-SCORPIO שמבוסס על "כנף חופשית".

המעניין הוא שכעת שתי הגישות העיקריות פנו אל שתי קצוות - ה-V22 מיועד לטיסה בתחום התת קולי הגבוה, ואילו ה-F-35 מתיימר לטוס במהירויות על קוליות.

לסיכום:
נכון לעכשיו - מטוסים ממריאים אנכית אינם נחוצים בתחום האזרחי - למעט אולי מטוסים כדוגמת ה-V-22 שעשוי להציג פתרון בהפעלה מאזורים בנויים צפופים בטיסות פנים ארציות.
מעבר לכך - זהו כאב ראש רציני שאינו דרוש למי שאינו ממש תלוי בו.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 18-12-2005, 00:14
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,575
ובעיה מבצעית נוספת שנוטים לשכוח
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "מטוסים בעלי יכולת הנ"ק\הנ"א"

הניסיון המבצעי בהפעלת מטוסי AV-8B ב-1991 הוכיח כי למטוסים אלה כושר שרידות בעייתי בשל העובדה שבמקום צינור פליטה בחלקו האחורי של המטוס, מצויים צינורות הפליטה של המטוס במרכז הגוף. הבעיה היא שזה גם מקור חום בולט עבור מערכות נ"מ (אז דובר בעיקר בטזק"א SA-16). אך בעוד שהניסיון המבצעי - גם בישראל - הראה כי מטוס בעל צינור פליטה אחורי יכול לסבול פגיעה, ואפילו פגיעה קשה, אך לשוב בשלום לבסיסו, הרי שכמעט כל פגיעת טיל מונחה חום בהארייר הביאה לפגיעה במרכז המטוס ולנזק בלתי הפיך שהביא לאובדנו. (אפשר כמובן לטעון שהדורות המתקדמים של טילי נ"מ מכוונים להסיט את הפגיעה לנקודות קריטיות במטוס כך שגם מטוס קונבנציונלי ייחשף לפגיעה בלתי הפיכה, אך בשלב זה תפוצת מערכות אלה מוגבלת יחסית והאיום הוא עדיין מטילים דוגמת ה-SA-16 והדורות שקדמו לו).
_____________________________________
"[Nuclear] war is unthinkable but not impossible, and therefore we must think about it" - Bernard Brodie


תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 18-12-2005, 10:16
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
למה רק לנחיתה?
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי avifresh שמתחילה ב "לדעתי מדינה (ישראל) שכמעט כל בסיסי האויר העיקריים שלה"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי avifresh
מטווחים (ראה רמת דוד במלחמת יוה"כ והיום עם כל הטק"ק המגיעים לכל הבסיסים), ואשר תלוייה בכח האוירי בצורה שוטפת וביחוד בתחילת מלחמה (ראה מלחמת יוה"כ), חייבת לפחות כמות מסויימת/קטנה של מטוסי הנ"א (כמו הצורך במסוקי נ"ט) למצבים שבהם המסלולים לא יאפשרו המראות (לגבי נחיתות יש פתרון בכבישים) אשר יוכלו לפרוס בכל מקום כמעט.


הרי מקום שניתן לנחות בו - ניתן גם להמריא ממנו.

מצד שני - האם לא כדאי להשקיע את הכסף הזה במערכת הגנה אווירית (במחיר מטוס אחד תוכל לרכוש לפחות 70 טילי חץ)

והטעון שלך יכול להוביל לפתרון אחר - אולי ישראל צריכה לרכוש נושאת מטוסים ולהפעיל את חיל האוויר שלה מן הים?
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 18-12-2005, 13:35
  Elad E Elad E אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.02.05
הודעות: 2,074
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי spetsnaz שמתחילה ב "בקשר למטוסים שממריאים ונוחתים אנכית"

הבעיה במטוסים אלו היא שהם תת-קוליים, צורכים המון דלק בהמראה אנכית, בעלי כושר נשיאה מוגבל ומאוד מורכבים לאחזקה.


בקיצור כפי שנאמר פה רבים החסרונות על היתרונות, המטוסים המבצעיים היחידים המסוגלים להמריא אנכית הם בעלי ביצועים נחותים בהרבה ממטוסי קרב קונבנציונאלים, הם מתאימים למתארי הפעלה מאוד מצומצמים בשל החסרונות שלהם ועובדה שהם יוצרו בכמויות קטנות יחסית לעומת מטוסי קרב מודרניים רב משימתיים דוגמת ה-F-16.

מטוס כמו ההארייר טוב לחיל הנחתים האמריקאי כי הוא מאפשר המראה משדות ארעיים ומאולתרים מהסוג שהמארינס ייצטרכו להכשיר ולפעול מתוכם עד הגעת כוחות סדירים של חיה"א וצבא היבשה וזוהי כנראה הסיבה היחידה להפעלתם.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 22:28

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר