לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 27-12-2005, 09:54
צלמית המשתמש של DeepSpace
  DeepSpace DeepSpace אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,132
היום לפני 92 שנה - המטוס הראשון נחת בארץ ישראל.

27 בדצמבר 1913
המטוס הראשון נוחת בארץ-ישראל
בשנת 1913 הכריז העיתון הצרפתי "לה מאטן" על פרס בן חצי מליון פרנק, שיוענק לטייס הראשון שיטוס מפאריז לפקינג. אולם עקב הקשיים הארגוניים שהתעוררו בהכנת התשתית - בעיקר היערכות מתאימה בתחנות הביניים לאורך הנתיב - נקבעה קהיר כיעד הסופי.
ב-21 באוקטובר 1913 המריאו לקהיר שני הטייסים הראשונים שנענו לאתגר - דוקור ורו. ב-26 בנובמבר בא הקץ למסעם: בעומדם לטוס מעל הרי הטאורוס, נתקלו במשב רוח חזק שהפך את כיוון טיסתם והטיח את מטוס הבורל שלהם אל אחת מפסגות ההרים. הטייסים נחלצו ללא פגע, אך לא המשיכו במסע.

בנובמבר 1913 יצאו לדרך שני מטוסים נוספים. מטוס אחד, מסוג בלריו, הוטס על-ידי שיאן ופעלולן אווירי בשם ז'יל ודרין, והמטוס השני, מדגם ניפור, הוטס על-ידי מארק בורניה וז'וזף ברני.

טיסתו של ודרין היתה מלאת הרפתקאות: היה בכוונתו לטוס מעל גרמניה ולחלוף מעל שטח סגור, כשהוא מתעלם ביודעין מהודעה רשמית של ממשלת גרמניה כי אין היא מכירה עוד בשמיים פתוחים לטייסים זרים. ממשלת צרפת קרקעה אותו בננסי ואסרה עליו להמשיך בדרכו. לאחר מספר ימי המתנה הערים ודרין על השלטונות, וב-20 בנובמבר 1913 המריא בתואנת שווא, כאילו יש בכוונתו לטוס לפולין ולרוסיה.

הוא הצליח לטוס כ-650 ק"מ מעל אדמת גרמניה ללא חניית ביניים ונחת סמוך לפראג לאחר טיסה בת שש שעות ו-20 דקות. למחרת המריא לווינה ומשם לבודפסט. בחלפו בגובה נמוך מעל הגבול האוסטרי-סרבי, ניתכה לעברו אש רובים ממצודת פטרווארדין אשר על הדנובה, והוא נאלץ לנסוק לגובה של 3,000 מטר. לבסוף, נחת ודרין בבלגרד. ב-1 בדצמבר המריא לסופיה, וכשנחת שם התקבל בחצרו של המלך פרדיננד. ב-5 בדצמבר 1913 הגיע לקושטא, יחד עם מטוסם של בורניה וברני. למחרת המריא ודרין לדרכו, ואילו הצמד המתחרה יצא זמן-מה אחריו.

קודם צאתו למד ודרין את קורות טיסתם של דוקור ורו, ובמיוחד את הגורמים לכשלונם. הוא הצליח להתגבר על הרוח העזה העולה במורדות הרי הטאורוס, חצה אותם בשלום והמשיך לכיוון ביירות. עקב רוח חזקה שנשבה באזור החוף הסורי בסביבות טרטוס נאלץ לנחות, ורק ב-25 בדצמבר הגיע לביירות.

למחרת היום הוכרז בירושלים שבבוקר שבת, 27 בדצמבר, יגיע מטוסו של ודרין ליפו, למנחת הראשון שהוכן בארץ-ישראל - במקווה-ישראל. הנהלת מסילת הברזל יפו-ירושלים הסיעה רכבות מיוחדות מיפו למקווה-ישראל, ואלפים מתושבי יפו ומושבות יהודה נהרו לעבר המנחת, מי ברגל, מי ברכבת ומי בדיליז'אנס. בין הבאים היו הקונסול הצרפתי, פקידי ממשלה ונכבדים מוסלמים.

בשבת חנוכה, 27 בדצמבר 1913, המריא ודרין מביירות לעבר יפו. לאורך החוף נתקל ברוח מערבית חזקה שהאטה את מהירותו, גרמה למחסור בדלק והקשתה באיכון המנחת במקווה-ישראל. אוניית מלחמה צרפתית, שעגנה מול יפו, אותתה לו וכיוונה אותו לנחיתה על שפת הים, שם נגעו גלגליו סמוך לבית החולים "שער ציון". אחד מגלגלי המטוס נתקע בחול ונשבר, וכך נבצר מוודרין להמשיך למקווה-ישראל, למנחת שבו המתינו אלפים לבואו.

באותו ערב נערכה לוודרין קבלת פנים במלון פארק ביפו, ולמחרת שב למטוסו והמריא לכיוון מקווה-ישראל. בחצר בית-הספר נערכה לו קבלת פנים ססגונית, כראוי לטייס שנחת בפעם הראשונה על אדמת ארץ-ישראל. למחרת, המריא ודרין לכיוון קהיר, וסיים את מסעו האווירי שנמשך כשישה שבועות.

רק ב-31 בדצמבר הדרים מטוסם של בורניה וברני מביירות לאורך החוף עד להר הכרמל, ומשם פנה לכיוון לטרון ואבו-גוש והגיח כציפור-ענק בשמי ירושלים. פרנסי העיר לא הצליחו להכין מנחת וקבלת פנים, שכן ההודעה על בוא המטוס פשטה בעיר רק כחצי שעה קודם לכן. צמד הטייסים נאלץ לחוג בשמי העיר, עד שהצליח לאכן משטח נחיתה בקרבת תחנת הרכבת. גם בירושלים לוותה נחיתת המטוס הראשון בהתרגשות רבה. "ירושלים שאין לה מערכת מים, ולא אור חשמל ואפילו לא גז - אף לא דבר שהוא מודרני - יש לה אווירון משלה", כתב אחד העיתונים.

נחיתת המטוסים הראשונים בארץ-ישראל היתה ארוע יוצא דופן, חידוש שבלט במיוחד על רקע הקפיאה על השמרים שאפיינה את השלטון העותומני. רק עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, ותחילת השימוש במטוסים במסגרת כוחות הצבא, צעד המטוס כברת דרך נוספת, ונתחזקה ההכרה בעוצמתה הפוטנציאלית של השליטה במרחב האווירי.

http://www.iaf.co.il/Templates/Flig...2&docType=EVENT
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 00:15

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר