|
16-12-2004, 07:15
|
|
|
|
חבר מתאריך: 05.06.02
הודעות: 21,476
|
|
תלמידי הישיבות משלמים פחות לאגד
מאת: שרון קדמי, הארץ
אגד גובה מתלמידי ישיבות מחיר הנמוך ב-50% לעומת נוסעים אחרים. ההנחה ממומנת כנראה, ע"י הנוסעים האחרים. אגד בתגובה: מדובר בקהל של מיעוטי יכולת
עוד בכתבה:
"מישהו משקר פה והכל על גב הציבור"»
אגד מפלה לטובה נוסעים חרדים ותלמידי ישיבות, ומעניקה להם הנחות חריגות במחירי כרטיס הנסיעה. המימון של ההנחות - סובסידיה, למעשה, של הנוסעים החרדים - נופל ככל הנראה על הנוסעים האחרים של אגד, המשלמים אותו במחיר הכרטיס שלהם; או על משלמי המסים במדינת ישראל, המממנים את אגד דרך סובסידיה שהקואופרטיב מקבל מהמדינה. גם באגד וגם במשרד התחבורה לא ידעו לאמוד את גודלה של הסובסידיה ממנה נהנים תלמידי הישיבות, וגילגלו זה לכיוונו של זה את השאלה מי נושא בעלות ההנחות לתלמידי הישיבות.
כך למשל, בקו 980 בין צפת לבני ברק, המשמש בין היתר סטודנטים הלומדים באוניברסיטת בר אילן, נאלצים הסטודנטים לשלם כמעט כפליים מתלמידי ישיבות. על פי מחירון אגד, המחיר הרגיל בקו הוא 32 שקל. סטודנט זכאי מכוח החוק להנחה של 10% ולכן משלם 28 שקל. לעומתו, תלמיד ישיבה הנוסע באותו קו משלם 15 שקלים. באגד הסבירו את המחיר הנמוך שמשלם תלמיד הישיבה, בכך שהוא זהה למחיר המשלם תלמיד. ההסבר הזה, עם זאת, מעורר שאלות, מאחר שתלמידים הם מי שגילם אינו עולה על 18, ותמידי הישיבות הם מבוגרים יותר. כמו כן, אם היתה כוונה לסייע למי שעוסקים בלימודים, לא ברור מדוע תלמיד הישיבה מקבל העדפה על פני סטודנט אחר.
אין זו הפעם הראשונה שבה נחשפת אפליה לטובה מצד אגד של נוסעים חרדיים. זה כמה שנים מונהגים באגד קווי "אגד מהדרין". כך, מפעילה אגד קו מהדרין בין ירושלים לבני ברק, עם תורים נפרדים לגברים ולנשים, כשהנשים יושבות מאחור. קווים אלה מאופיינים במחירים נמוכים. לא באגד ולא במשרד התחבורה יודעים במדויק את מספר הנוסעים המשתמשים בקווי מהדרין. יתרה מזאת, לא תמיד ברור מה גובה ההנחה הניתנת ולמי, כך שלא באגד ולא במשרד התחבורה יכולים לחשב את גובה ההנחות הכולל. מכאן שאין גם אפשרות לחשב את הקיצוץ בסובסידיה שאותה מקצץ משרד התחבורה מאגד, זאת על פי הודעת משרד התחבורה. זאת ועוד, לא ידוע כלל מי אישר להעניק לחרדים הנחה גדולה מזו של סטודנט רגיל במחיר הכרטיס, ומי מממן את עלות ההנחה.
"מישהו משקר פה והכל על גב הציבור"
סטודנטים הלומדים במרכז ומתגוררים בצפת פנו לחברי כנסת, והעניין הגיע למליאה. שר התחבורה, מאיר שטרית, השיב לפני שבועות מספר לשאילתה בנושא, שהוגשה על ידי ח"כ אהוד רצאבי משינוי. לדברי שטרית, מערכת התעריפים בקווי השירות קיימת זה שנים ללא אבחנה מיוחדת בין אוכלוסיות שונות. הקריטריונים לקביעת תעריף הנסיעה אינם קשורים לסוגי האוכלוסייה, אמר, אלא למאפיינים תפעוליים וכלכליים; קרי, שיקולים של אגד ומשרד התחבורה.
שטרית הוסיף כי משרד התחבורה פועל בשיתוף פעולה עם מפעילי השירות בתחבורה הציבורית, כדי להתאים את השירות לצרכים המיוחדים של אוכלוסיות שונות. בכל מקרה, הוסיף, כל הקווים פועלים ברישיון משרד התחבורה ונמצאים בפיקוח, ולכן התעריפים הנגבים הם באישור המשרד. מה שלא ברור הוא האם גם ההנחות הניתנות על ידי אגד הם באישור המשרד.
דובר משרד התחבורה מסר בתגובה כי במשרד מודעים לתופעה, וכי המשרד מנכה לאגד את ההנחות, כך שהחברה עושה זאת על חשבונה ולא על חשבון משלם המסים.
דובר אגד מסר בתגובה כי בראש ובראשונה אגד מקיימת את מדיניות התעריפים של משרד התחבורה. בנוסף, לדבריו, אכן ישנם קווים מיוחדים של אגד עבור המגזר החרדי, שעושה בהם שימוש נרחב. המדובר בדרך כלל בקהל של מיעוטי יכולת ולמדינת ישראל יש עניין רב לסייע לקהל זה.
חבר הכנסת רצאבי הגיב כי מדובר בשערוריה ממדרגה ראשונה. "מישהו משקר פה והכל על גב הציבור. אנחנו לא ניתן יד לאפליה של אוכלוסייה אחת על פני השנייה. בכוונתי לפנות למבקר המדינה מיידית על מנת שיבדוק את הסוגייה. בכלל זה אני בוחן פנייה לבג"ץ בנושא. בכל מקרה, או שמסבנים את שר התחבורה או שמסבנים את אגד. מישהו מרמה והתוצאה היא עושק של כספי ציבור".
|
|