ראשי       משחקים       מבזקים       צור קשר     ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● הצטרפו אל העמוד שלנו בפייסבוק ●●● עקבו אחרינו! ●●●  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שם משתמש
סיסמא
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 01-01-2005, 19:42
צלמית המשתמש של סירפד
  סירפד מנהל סירפד אינו מחובר  
מנהל פורום צבא ובטחון
 
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 17,380
טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980

כתבה זו פורסמה בביטאון ח"א תחת השם "החילוץ נכשל אבל הפיתוחים הצליחו", מאת נועם אופיר. כל התוספות שלי בצבע כזה.

שני מבצעים מורכבים תוכננו על-ידי האמריקאים, בנסיונם לחלץ את בני הערובה מטהראן בראשית שנות ה-80. הראשון, "קדרת אורז", הסתיים במחדל נורא. השני, "ציפור שלג", לא יצא כלל אל הפועל. ובכל זאת, בתיכנון המבצעים פותחה שורה של אמצעים ייחודיים (מסוקי סיור המוטסים במטוסי תובלה, הרקולס שממריא ונוחת כמעט-אנכית ואפילו מושבים סופגי-ג'י), שעשויים להתגלות כיעילים מאוד במבצעי חילוץ עתידיים

חילוץ בני-ערובה הוא, ללא ספק, אחת המשימות הצבאיות המסובכות ביותר לביצוע, אם לא הקשה ביותר. סיכויי ההצלחה תלויים בגורמים רבים, אך המתכננים והמבצעים יודעים, כי גם במבצע שיוכתר כהצלחה, הסיכוי שחלק מבני-הערובה ואנשי כוח השחרור ייפגעו אינו מבוטל. ככל שמספר בני-הערובה גדול יותר, כך גדל הסיכוי לנפגעים.
מה שמסבך עוד יותר מבצע חילוץ אפשרי הוא מצב שבו בני-הערובה מפוזרים בכמה מקומות ולא מרוכזים במקום אחד. במקרה כזה, יש להשתלט בו-זמנית על מספר יעדים. די בעיכוב קל בשחרור אחד היעדים כדי לסכן את הצלחת המבצע ואת חיי בני-הערובה. במקרה שבני-הערובה נמצאים בלב מדינה עוינת, אלפי קילומטרים משטח ידידותי, הופך מבצע החילוץ לחלום בלהות של המתכננים. הקושי להגיע ליעדים ולהתפנות מהשטח העוין במהירות מקטינים עוד יותר את סיכויי ההצלחה, הנמוכים ממילא.
כל עוד אלמנט ההפתעה מצוי בידי המבצעים, הרי שיש סיכוי מסוים להצלחה. אבל, מה עושים כאשר האויב כבר מוכן לקראת פעולה צבאית לשחרור בני-הערובה? מה כבר אפשר לעשות אחרי שמבצע חילוץ ראשון נכשל וזכה לפרסום תקשורתי רב ברחבי העולם? לכאורה, כלום. משימת חילוץ בתנאים שתוארו נראית כמשימת התאבדות - מוות בטוח לבני-הערובה ולחלק ניכר מכוח החילוץ. בטלוויזיה, משימה כזו היא תסריט מוצלח לפרק בסדרה "משימה בלתי אפשרית", או "צוות לעניין". במציאות קראו לה "ציפור שלג" (Snowbird).
זה היה ללא ספק אחד מרגעי השפל הגדולים ביותר של הצבא האמריקאי מאז ומעולם. אחרי חודשים ארוכים של תכנונים ואימונים, שעות רבות ללא שינה, הסתיים מבצע נועז לשחרור בני-הערובה באיראן בכישלון צורם. ארה"ב התעוררה בשעות הבוקר של ה-25 באפריל 1980 לידיעה המרה והמפתיעה על אובדן שמונה אנשי צוות-אוויר בהתנגשות קטלנית בין מסוק למטוס שהיו מעורבים במבצע הנועז במדבר האיראני השומם.
הסיוט האמריקאי התחיל ב-4 בנובמבר 1979, כאשר המון משולהב הסתער על השגרירות האמריקאית בטהארן. לכוח הנחתים המצומצם שאיבטח את השגרירות לא היה סיכוי מול אלפי המפגינים, הגם שמרביתם היו לא חמושים. השגרירות נתפסה על כל צוותה בלי שנורתה ולו ירייה אחת. ארה"ב מצאה עצמה בת-ערובה של השלטון הפנאטי של אייטולה חומייני. שעות ספורות לאחר שידיעות ראשונות על תפיסת השגרירות הגיעו לוושינגטון הוקם צוות משימה מיוחד שתפקידו היה לבחון תגובות צבאיות שונות נגד איראן, לרבות בדיקת היכולת האמריקאית להוציא אל הפועל מבצע חילוץ, דוגמת זה שבוצע על-ידי ישראל באנטבה ב-1976.


תמונה שצולמה ע"י סוכן CIA בסמוך לשגרירות, כמה ימים לפני המבצע. שימו לב לעמדת שקי-חול

"קדרת אורז" מורכבת מדי
תוכנית מבצע החילוץ, שנקראה במקור "קדרת אורז" (Rice Bowl), היתה מורכבת מאוד, בעיקר בשל המרחקים הגדולים בהם היה מדובר. השגרירות האמריקאית נמצאה בלב עיר הבירה של מדינה עוינת, במרחק של אלפי קילומטרים משטח ידידותי ממנו יכול היה לצאת כוח החילוץ. הפתרון שהסתמן לבסוף היה העברת כוח החילוץ בשלבים מנקודות שונות ברחבי העולם, לרבות מצרים, עומאן, המפרץ הפרסי וכן תורכיה.
מבצע החילוץ באיראן היה אחד המבצעים המורכבים ביותר מסוגו שתוכננו מעולם וכלל שלבים רבים. השלמת כל אחד מהשלבים היתה תנאי מוקדם ובל יעבור למעבר לשלב הבא אחריו. השלב הראשון של "קדרת אורז" כלל טיסה של מסוקי החילוץ מנושאת מטוסים, ששייטה במפרץ הפרסי, אל מנחת מאולתר בלב המדבר האיראני שכונה "מדבר 1". בנקודה זו אמורים היו לנחות מטוסי MC-130 ו-EC-130, שנשאו את אנשי הכוח הקרקעי והמריאו מעומאן.
על-פי התוכנית, המסוקים היו אמורים להיות מתודלקים על הקרקע ולהמריא לנקודה נוספת בפאתי טהראן, "מדבר 2", כשבתוכם כוח החילוץ. לאחר ההגעה ל"מדבר 2", בשעות הבוקר הראשונות של ה-25 באפריל, אמורים היו המסוקים והלוחמים להסוות עצמם ולהמתין לשעות הלילה. בשעות החשיכה אמורים היו המסוקים להטיס את כוח החילוץ לקרבת טהראן, שם ימתינו אוטובוסים מיוחדים שיוכנו מבעוד מועד על-ידי סוכנים אמריקאים. באמצעות האוטובוסים היה אמור כוח החילוץ לנסוע לשגרירות, לשחרר את בני-הערובה ולהמתין למסוקים. על-פי התוכנית, המסוקים צריכים היו לטוס לשדה-תעופה באיזור טהראן שאמור היה להיתפס מבעוד מועד על-ידי כוח ריינג'רס - יחידת הסיור המיוחדת של הצבא האמריקאי. בשדה-התעופה אמורים היו להמתין מטוסי תובלה של חיל-האוויר האמריקאי שצריכים היו לפנות את בני-הערובה ואת כוח החילוץ חזרה לשטח ידידותי. המסוקים היו אמורים להיות מפוצצים בשדה-התעופה כדי שלא יפלו בידי האיראנים.
לבד מהקושי הגיאוגרפי והבעייתיות באיתור הבניינים במתחם השגרירות שבהם רוכזו 53 בני-הערובה האמריקאים, נתקל הצבא האמריקאי בקושי במציאת כוחות מתאימים לביצוע המשימה. למרות גודלו, הצבא האמריקאי הזניח בתקופה שלאחר מלחמת וייטנאם את האחזקה, האימון והציוד של היחידות המיוחדות שיכלו לבצע משימה מורכבת דוגמת "קדרת אורז". יוצא הדופן היחיד היה כוח דלתא, בפיקודו של קולונל צ'ארלי בקווית'. כוח דלתא, היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של ארה"ב, נחשבה לכוח האיכותי ביותר למשימות מיוחדות, אבל מדובר היה ביחידה חדשה שהקמתה טרם הושלמה. למעשה, דלתא השיגה כשירות מבצעית ראשונית פחות מיממה לפני תפיסת השגרירות בטהראן.


קולונל צ'ארלי בקווית', מייסדה ומפקדה הראשון של יחידת דלתא

תמונות נדירות של לוחמי כוח דלתא, מתקופת הקמת היחידה





כוח אווירי שהורכב מטלאים
אבל, חוץ מדלתא, שקיבלה את האחריות להשתלטות על השגרירות, יתר הכוחות שנועדו להשתתף במבצע ובמיוחד הכוחות האווירים, הורכבו טלאים טלאים מיחידות שונות שמשימותיהן הייעודיות היו שונות לחלוטין מאלה שיועדו להן במבצע. כך לדוגמה, המסוקים שהיו צריכים להטיס את כוח החילוץ מנקודת התידלוק במדבר האיראני לטהראן ובחזרה היו מסוקי RH-53D של הצי שמשימתם המקורית היתה איתור והשמדת מוקשים ימיים.
ב-24 באפריל, לאחר שארה"ב נואשה מהמאמצים הדיפלומטיים שנועדו להביא לשחרורם של בני-הערובה בדרכי שלום, אישר נשיא ארה"ב דאז, ג'ימי קרטר, להוציא לפועל את מבצע החילוץ, שקיבל את שם-הקוד "טופר הנשר" (Eagle Claw). תוכנית המבצע נראתה מורכבת אך אפשרית. הביצוע לעומת זאת היה רחוק משלמות.
מסוקי ה-RH-53D הצליחו להמריא בשלום מנושאת המטוסים "נימיץ" אך בשל תנאי מזג-אוויר סוערים במיוחד ובעיות טכניות שנתגלו בחלקם במהלך הטיסה, הגיעו רק חלקם ל"מדבר 1" וגם זאת - באיחור רב. לאור העובדה שנדרשו לפחות ששה מסוקים להשלמת המבצע, אך רק חמישה היו כשירים ב"מדבר 1" - הוחלט לבטלו. הרעיון היה לפנות מהר את הכוחות מהשטח ולנצל את העובדה שהם לא נתגלו כדי לנסות ולהוציא את המבצע אל הפועל במועד מאוחר יותר. אך בשלב הפינוי התרחש אסון: אחד המסוקים התנגש במטוס ההרקולס שתידלק אותו על הקרקע. הכוח האמריקאי נאלץ לנטוש את השטח במהירות, תוך שהוא משאיר מאחוריו גופות חרוכות של צוותי המסוק והמטוס, כמה מסוקי RH-53D שלמים ואוסף מרשים של מסמכים מבצעיים ומודיעיניים רגישים במיוחד.


המסוקים המיועדים לבצע, צבועים בצבע חול וללא סימני זיהוי, מועברים מבטן נושאת
המטוסים אל הסיפון


כמה שעות לפני ההמראה - המכונאים עובדים על המסוקים


מטוסי ההרקולס של הכוח במנחת על האי מאסירה, בדרכם לאירן


הערות והארות:
כחודש לפני המבצע, סייר מעל "מדבר-1" מטוס קל של ה-CIA, שביצע טיסת-סקר לאישור השטח. המטוס נחת וחייל מצוות CCT של ח"א נסע על אופנוע שטח קל לאורך המסלול וקבר פנסי-הנחתה שישמשו את המטוסים המגיעים. לאחר שיצאו מתא-השטח דיווחו הטייסים על מגע-מכ"מ קרקעי מגובה 3000 רגל - מסיבה לא ברורה, מפקדת המבצע התעלמה מנתון חשוב זה ופקדה על המסוקים לנוע בגובה מינימלי של 200 רגל, וכתוצאה מכך נכנסו המסוקים לתוך סופת-חול שהרסה את מסנני-האבק וגרמה נזק למנועים. בגלל דממת-קשר לא יכלו המסוקים המובילים להודיע לאלה שמאחוריהם לעקוף את הסופה, וכך ספגו כל המסוקים נזק (גם אלה שיכלו להימנע ממנו).

ובאשר לאירועים במנחת:
הברדק חגג במקום בצורה זוועתית. כמעט אף אחד מהמפקדים הבכירים בשטח לא הסתובב עם חפ"ק או אפילו קָשר צמוד, ואלה שכן היו מצויידים במ"ק העדיפו להעביר הוראות בקשר מבלי לראות בעיניים על מה הם מדברים. כתוצאה מכך נגרם אובדן של אחידות הפיקוד - פתח לבלאגן מוחלט בכל מצב. יד ימין לא ידעה מה יד שמאל עושה, ומאחר שהכוח הורכב מאנשי זרועות שונות עם שפה וחשיבה ייחודיים - נוצר במקום "מגדל בבל".

תוך-כדי השהות בשטח נוצר פעמיים מגע עם מקומיים: בפעם הראשונה, עלו משאית דלק וטנדר על מארב של אחד מצוותי האבטחה - המשאית הושמדה ע"י טיל LAW, אך הנהג והנוסע זינקו מהרכב וטיפסו במהירות על הטנדר שהצליח לברוח. צוותי המטוסים שבמנחת ראו מרחוק את הפיצוץ האדיר מרחוק וחשבו לזמן-מה שאחד המטוסים התרסק.
בנוסף, נעצר אוטובוס אזרחי ע"י צוות חסימה אחר - נוסעיו הורדו והוחזקו עד יציאת הכוחות.

טייסי המארינס - תודרכו להתייחס למשטח הנחיתה כאל מסלול רגיל, ולא נאמרה להם מילה על החול הרך והאבק הרב. התוצאה: גלגלים מפונצ'רים, ומסוקים שאינם כשירים. הסיבה שהטייסי המארינס שותפו היא שהם באו בעסקת חבילה עם המסוקים הדרושים לבצע - הדגם RH-53D נבנה לפעולה עם מערכת כבדה לאיתור מוקשים, ולכן מיכלי הדלק שלו הוגדלו כמעט פי שתיים מבדגם הרגיל. הסיבה שלא הוכשרו טייסים של ח"א לפעול על מסוקים אלה היתה פוליטית: בשם "צדק" לא ברור, הוחלט שבמבצע חסר-תקדים זה ישולבו נציגים מכל זרועות הצבא - הפוליטיקה הפנימית של הצבא הפכה מבצע מורכב ומסובך מלכתחילה למבצע מורכב עד אמה ומתוסבך ברמה כמעט לא הגיונית.

הסיבה לאסון ההתנגשות לא נגרמה בגלל ההשגחה העליונה שנרדמה, או אפילו בגלל איתני הטבע: היא נגרמה בגלל פקח העמסה רשלן של המטוס המתדלק, שהחליט ביוזמתו להשאיר מאחור חתיכה באורך 15 מטר מתוך צינור התדלוק, כדי לפנות מקום לציוד (לא היה זה מטוס תדלוק ייעודי אלא דגם מיוחד שנשא ציוד בקרה ול"א, ומכורח הנסיבות הפך לתחנת דלק מוטסת) - מסיבה זו נוצרו עומס וצפיפות סביב מטוס התדלוק . כאשר הוחלט על ביטול המבצע וחזרה לבסיס היציאה, הופנה אחד ההרקולסים לתדלוק. שני מסוקים חסמו את נתיב התנועה, והם קיבלו הוראה לפנות את הדרך - בגלל החול הרך ונזקים לגלגל-החרטום, נאלץ אחד המסוקים לפנות את הדרך למטוס המתדלק ע"י המראה וריחוף נמוך. כתוצאה מהאבק הרב ואובדן הראות התנגש בכנפו השמאלית של מטוס התדלוק.
ההתנגשות פוצצה והציתה את הכנף השמאלית ואת מיכל התדלוק (מהסוג המתנפח), שגם כך היה כמעט ריק ודלף מכמה נקודות. ארגזי תחמושת התבשלו והוצתו, וכל המטוס הפך לגהינום אחד גדול. עשרות החיילים שישבו בתוכו זינקו החוצה דרך כל פתח אפשרי, חלקם סובל מכוויות ושברים - פקחי ההעמסה של המטוס גילו אומץ לב אדיר, כשנשארו בתוך המטוס ופרצו פתחים שנחסמו ע"י ציוד (אחד מהם סבל משברים בעמוד השדרה בגלל נסיון שכזה).
תוך כדי בלאגן הפינוי, שנעשה תחת לחץ זמן אדיר מתוך הנחה שהמבצע נחשף, הוזנחו המסוקים המושבתים בשטח מבלי שמטעני ההשמדה העצמית שלהם הופעלו. בתוך מסוקים אלו נזנחו מערכות וציוד מתקדמים ביותר, ולמזלם(?) של האמריקאים החליטו דוקא האירנים להשמיד את המסוקים הנטושים באור יום מחשד שהם ממולכדים...



אחת התמונות הבודדות שצולמו במדבר-1, ונחשפו לציבור. המסוקים ממתינים על הקרקע לתדלוק


סוף רע - מסוק RH-53D נטוש, מוקף בשברי ההרקולס ומסוק אחר


מטוס ההרקולס שנשרף


באופן לא מפתיע, ארה"ב סערה לאחר פרסום הפרטים הראשונים על המבצע הכושל באיראן. ועדת חקירה מיוחדת שהוקמה לחקור את המבצע והסיבות לסופו הטרגי הצביעה על שורה ארוכה של ליקויים במוכנות האמריקאית לביצוע משימות מיוחדות. הצבא האמריקאי מצא עצמו פעם נוספת תחת מטח של ביקורת ציבורית ופוליטית. נראה היה שיקח זמן רב עד שיחזור האמון של הציבור והפוליטיקאים בצבא ותהיה נכונות להטיל עליו לבצע משימות רגישות ומורכבות. אבל, מאחורי הקלעים, הרחק מעיני התקשורת והציבור, התחדשה העבודה על מבצע לחילוץ בני-הערובה שנותרו באיראן.
עם חידוש התיכנונים הוקם בפנטגון גוף מיוחד שתפקידו היה להפיק לקחים. עובדת קיומה של היחידה החדשה, ה-JTD, מינהל ניסוי משותף, לא נשמרה בסוד, הגם שבאופן רשמי מדובר היה בגוף מחקרי בלבד.
האלמנט הסודי של עבודת ה-JTD היו שני פרויקטים שזכו לדרגת סודיות מהגבוהות ביותר. הפרויקט הראשון, שקיבל את שם-הקוד "גירית דבש" (Honey Badger), נועד לפתח מכלול נרחב של אמצעים ויכולות לקראת מבצעי חילוץ בתסריטים דומים לאלה של "טופר הנשר". חשוב לציין, ש"גירית דבש" נועד לפתח יכולות מיוחדות כלליות ולא רק כאלה הדרושות לניסיון נוסף לחילוץ בני-הערובה באיראן. הפרויקט השני, שהיה סודי עוד יותר, קיבל את שם-הקוד "ציפור שלג". מטרת פרויקט זה היתה גיבוש קשת רחבה של תוכניות מבצעיות למבצע חילוץ חדש באיראן. במסגרת הפרויקט גובשו למעלה מעשר תוכניות פעולה שהיו שונות באופי ובהיקף הכוחות שהיו מעורבים בהן.
הבעיה העיקרית של מתכנני "ציפור שלג" היתה העובדה שאלמנט ההפתעה שעמד לטובת מתכנני "טופר הנשר" אבד. האיראנים, שהופתעו מהניסיון האמריקאי הראשון, מיהרו לפזר את בני-הערובה במקומות שונים ברחבי המדינה, כדי להקשות על ניסיון חילוץ נוסף. המודיעין האמריקאי השקיע מאמצים חסרי תקדים במטרה לאתר ולזהות את כל אחד מהאתרים בהם הוחזקו בני-הערובה. תוכניות "גירית דבש" ו"ציפור שלג" רחבות היקף מכדי שניתן יהיה לתארן בשלמותן. כמו כן, מסיבות ברורות, עד היום התפרסמו פרטים בודדים על היכולות המיוחדות שפותחו לקראת מבצע חילוץ נוסף. לכן, יושם כאן דגש על האלמנט האווירי של תוכניות אלה ועל היכולות המוזרות והייחודיות שפותחו רק עבורן.

מסוקי סיור על מטוסי תובלה
אחד הלקחים הגדולים מ"טופר הנשר" ומתוצאותיו היה הצורך בפיתוח יכולות אוויריות שיוכלו לסייע במקרה של מבצעים מיוחדים מורכבים, דוגמת חילוץ בני-ערובה מלב שטח עוין. לא בכדי, עיקר העבודה של אנשי "גירית דבש" היה גיבוש יכולות אלה.
המסוק המתקדם ביותר שעמד לרשות אנשי "ציפור שלג" היה ה-MH-53 פייב-לאו של חיל-האוויר. המסוק, גירסה מיוחדת של מסוק היסעור, הינו מסוק יעודי למשימות מיוחדות. הפייב-לאו מצויד במיגוון מרשים של מערכות ניווט מדויקות ואמצעים לראיית לילה המאפשרים לו לחדור לעומק שטח האויב בלילה בטיסה בגובה נמוך, כך שכמעט אי אפשר לגלותו. היתרון הגדול של הפייב-לאו יחסית לבלק-הוק, נעוץ היה בעובדה שהוא יכול היה לשאת כמות גדולה יותר של לוחמים וציוד. המשימה החשובה של הפייב-לאו בכל אחת מהגירסאות של "ציפור שלג" היתה הובלת כוח החילוץ ליעדים ופינוים המהיר של בני-הערובה.
טעות במקור של הכותב - באותה תקופה מסוקים אלה עוד לא היו פעילים, אלא רק בשלבי פיתוח ראשוניים. המסוק היחיד שכן היה נגיש הוא ה-HH-53 Super Jolly Green, גרסת חילוץ של היסעור שנכנסה לשימוש בסוף מלחמת וייטנאם והיוותה את הבסיס הרעיוני לפייב-לאו
אחד הרעיונות המקוריים של אנשי "גירית דבש" היה פיתוח יכולת להעמיס מסוקי סיור קלים OH-58 על מטוסי תובלה כך שניתן יהיה לפרוק אותם במהירות ולהכשירם לטיסה תוך דקות. הרעיון היה להשתמש במסוקים כאמצעי להובלת אנשי כוח דלתא, שנותרו הכוח העיקרי שיבצע את פעולת החילוץ עצמה. מטוסי התובלה אמורים היו לנחות בשדה-תעופה באיראן, שייתפס מבעוד מועד על-ידי הקומנדו האמריקאי. המסוקים ייצאו מהם וימריאו עם לוחמי דלתא ליעדים השונים עליהם הצביע המודיעין כעל מקום הימצאם של בני-הערובה.
במהלך פגישה פרטית בין אחד מאנשי "גירית דבש" למיליארדר הטקסני, רוס פרו, לימים מתמודד עצמאי על נשיאות ארה"ב, הועלה הרעיון של מסוקי OH-58. פרו, שהביע כבר בעבר נכונות לסייע למאמצי החילוץ, התנדב לדאוג לפיתוח יכולת זו. לאחר שיחת טלפון קצרה הגיע למשרדו של פרו סגן נשיא חברת "בל", יצרנית ה-OH-58. פרו הציג בפני האיש של "בל" את הרעיון, שכלל את החלפת המגלשים הקבועים של המסוק במגלשים מיוחדים, נמוכים יותר, שאיפשרו את הכנסת המסוק בשלמותו לתוך מטוס תובלה דוגמת ההרקולס.
"בל" נרתמה לרעיון ותוך 48 שעות הצליחו המתכננים של החברה לפתח ולייצר אב-טיפוס ראשון של המגלשים החדשים. חיל-האוויר האמריקאי שלח מייד מטוס הרקולס למפעל של "בל" כדי לבחון את המגלשים החדשים. הניסוי הצליח ו"בל" סיפקה לצבא ארה"ב, תוך ימים ספורים, ששה סטים של מגלשים חדשים. היתה זו המחשה נוספת לקצב הפיתוח והייצור המהיר, שנבע מתחושת הדחיפות של השגת היכולות המבצעיות.

רעיון הרבה יותר מעניין ומרתק הוא הנסיון לשפר מטוס הרקולס כך שיוכל לנחות ולהמריא ממגרש כדורגל: במהלך תכנון "ציפור שלג" הובא הרעיון לזנוח את השימוש בנמה"ת של טהרן ולבצע את החילוץ כולו מאיצטדיון הכדורגל העירוני. לצורך כך פותחה חבילת רקטות בלימה והאצה, ששולבה עם מערכת מכ"מ חדישה והביאה לתת-הדגם שכונה YMC-130H Credible Sport. מאחר והמערכת דרשה תזמון קריטי של חלקי שניות בהצתת הרקטות, שועבדו כל הרקטות למחשב מתוחכם ששלט בכל רצף ההצתה.
בעת ניסויי ההמראה, המערכת עבדה נפלא - המטוס אכן המריא ממסלולים קצרים ביותר, וככל הנראה גם שבר שיא עולם בדרך (הנתון הסופי מסווג, אז אל תחפשו בגינס). ואולם, בעת ניסוי הנחיתה הראשון שוב הרס הגורם האנושי את מה שהטכנולוגיה דוקא עשתה בסדר: מעט לפני הנחיתה, החליט הטייס לנתק את המחשב ולהצית את רקטות-הבלימה בצורה ידנית - המטוס נפל כמו אבן ונדלק, ולמרות שלא היו נפגעים בנפש האירוע למעשה הביא לביטול התוכנית. לא ברור כמה מטוסים מדגם זה יוצרו, והאם אכן נעשה בהם בכ"ז שימוש מבצעי חשאי - אך המטוס האחרון שנותר מדגם זה זרוק כיום במוזיאון בג'ורג'יה, ומעלה אבק. לא בדיוק הדרך לעשות צדק וכבוד אחרון למטוס מדהים זה...



תמונה נדירה של YMC-130H


המראה אנכית


רקטות הבלימה


מקור, באתר ח"א

מקור חלק מהתמונות
_____________________________________


הזורע רוח, יקצור סופה


נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 02-01-2005 בשעה 20:12.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 01-01-2005, 20:53
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,571
הערות להערות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980"

בתור האדם החתום על המאמר ברצוני לציין שני דברים.
ראשית, בניגוד להערה שנוספה, מסוקי ה-PAVE LOW ראשונים כבר החלו להיקלט באותה התקופה במסגרת טייסת 20 של הכוחות המיוחדים של חיל-האוויר האמריקאי. הטעות היחידה בהקשר זה המופיעה במאמר היא שאז הם עדיין סומנו HH-53H (הסימון שונה כעבור מספר שנים ל-MH-53). ולראייה, במקורות ראשוניים של SNOWBIRD המצויים ברשותי מופיעות התייחסויות מפורשות ל-PAVE LOW.
שנית, המאמר כפי שמופיע באתר האינטרנט של בטאון חיל-האוויר חלקי בלבד. המאמר המקורי מכיל את מרבית הפרטים שנחשפו על פרויקט CORONET BAT ופרויקט ההמשך CREDIBLE SPORT. למי שמעניין אותו הנושא אני מציע לאתר את הגיליון הרלוונטי.
בארכיון שלי תמונות רבות של ה-CREDIBLE SPORT. בשלב זה אני מעלה אחת מהן. אם יהיה ביקוש אני אעלה עוד.


תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 01-01-2005, 23:44
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,571
קצת על שמות-הקוד השונים שהוזכרו פה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980"

מסוקי בלק-הוק נכללו לראשונה רק בסט התוכניות השני, קרי SNOWBIRD.
ועוד כמה ההערות על שמות-הקוד של המבצע. וחשוב לדעת, כפי שלמיטב זכרוני כתוב גם במאמר, ששם הבמצע השני לא היה SNOWBIRD. שם-קוד זה ניתן לכלל התיכנונים המבצעיים (בדומה ל-RICEBOWL). כל אחד מהתיכנונים - למיטב זכרוני היו כתריסר - קיבל שם-קוד נפרד. כך לדוגמה, התוכנית המקיפה ביותר, שגם תורגלה מספר פעמים, הייתה תוכנית בשם ICEBOX. היה והמבצע היה יוצא אל הפועל התוכנית הייתה מקבלת שם אחר (בדומה למעבר מ-RICEBOWL ל-EAGLE CLAW). כך גם היה במקרה של הפשיטה על סון-טאי שהוזכרה באחת ההודעות הקודמות. השלב הטרום-תכנוני/איסופי נקרא POLAR CIRCLE, שלב התיכנון IVORY COAST והביצוע KINGPIN.
בנוסף, האמריקאים נתנו שמות-קוד לחלקים שונים בתוך התוכנית המבצעית. כך לדוגמה, הרכיב האווירי של -RICEBOWL/EAGLE CLAW קיבל את שם-הקוד EVENING LIGHT. לעיתים יש מקורות המשתמשים בכינוי האחרון לתיאור המבצע כולו, דבר שהוא שגוי כמובן.
מעניין לציין שגם המעורבים בתיכנונים המבצעים סביב פרשת בני-הערובה באיראן נוטים להתבלבל בשמות-הקוד ומרביתם מכנים את סט התוכניות השני HONEY BADGER שהוא, כפי שכבר נכתב, שם-הקוד לתוכנית לפיתוח יכולות תעופתיות למבצע.
בנוגע לפרויקטים של HONEY BADGER הרי שהם קיבלו שמות-קוד שונים בהתאם להפתחותם. השלב הראשון בפיתוח יכולת SUPER-STOL ל-MC-130 קיבל את שם-הקוד CORONET BAT. הפיתוח שנועד להיות מופעל באופן מבצעי כונה CREDIBLE SPORT. מסוקי ה-OH-6 שהוסבו לתובלת SMU כונו (לא ברור אם בצורה פורמלית) LITTLE BIRD, כינוי שמשמש עד היום את מערך ה-A/MH-6.
קיימות עוד מספר טעויות פופולאריות ביחס לשמות-קוד המתייחסים למבצע.
כך לדומה, יש המכנים אותו בשם DESERT ONE. טעות זו נפוצה דווקא במסמכים אמריקאים רשמיים. כאמור, הכינוי DESERT ONE היה אחד משמות-הקוד שניתנו לאתרי מפתח בזירת הפעולה. שם זה ניתן לאתר התידלוק במדבר האיראני. שמות דומים ניתנו לאתרים אחרים. כך, לדוגמה, האתר בו אמורים היו המסוקים להמתין בעת ההשתלטות על השגרירות קיבל, למיטב זכרוני, את הכינוי FIGBAR.
טעות אחרת נוגעת ל-SMU שהייתה אחראית על מבצע ההשתלטות על השגרירות. בחלק מהפירסומים היא מכונה, בטעות, BLUE LIGHT. יחידת לוט"ר בשם זהה אכן הייתה קיימת בצבא האמריקאי, אך היא הייתה יחידה זמנית שהוקמה עד להשלמת הקמתה והכשרתה של יחידת ה-1st SFOD-D, המוכרת גם כ"כוח דלתא". למרות שמייסדי BLUE LIGHT ניסו לשמרה, היחידה פורקה, בלחצו של קולונל צ'ארלי בקווית', מייסד "כוח דלתא" והיא לא הייתה קיימת בעת ביצוע EAGLE CLAW.
יחידה זמנית שהשתתפה במבצע בפועל, ולא זכתה לפרסום רב, כונתה PYTHON. מדובר היה בכוח מאולתר ממתנדבים מקרב יחידות SOF של הצבא האמריקאי במערב אירופה שנועדה לתגבר את "כוח דלתא" שעדיין היה במצבת כוחות חלקית ועליה הוטל לשחרר בני-ערובה ששוכנו במבנה מחוץ למתחם השגרירות עצמו. כוח PYTHON פוזר לאחר ביטול המבצע.
כוח איסוף המודיעין שהוקם בצורה מאולתרת לצורך המבצע לא קיבל שם-קוד פורמלי, והכינוי FOG ניתן לו רק לאחר מיסודו הפורמלי כחלק מלקחי המבצע.
כוח המשימה הכולל לא קיבל שם-קוד, אלא קיבל סימון תמים כ"כוח משימה 1-79", או בקיצור JTF 1-79 .

נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 02-01-2005 בשעה 00:42.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #26  
ישן 02-01-2005, 19:45
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,571
BLUE LIGHT
בתגובה להודעה מספר 25 שנכתבה על ידי Backfin שמתחילה ב "סירפד"

כפי שנכתב כמה הודעות למעלה, BLUE LIGHT היה הכינוי שניתן ליחידת לוט"ר זמנית של הצבא האמריקאי. היחידה הורכבה על בסיס התנדבותי מיחידת SOF קיימת על-ידי בחור בשם מקמול (אני לא זוכר כרגע את שמו המלא). היחידה נועדה לספק כשירות לוט"ר ראשונית עד להקמת יחידת לוט"ר קבועה, בדמות 1st SFOD-D. אך בדומה לדברים זמניים אחרים, גם הפעם נעשה ניסיון להפוך את היחידה לקבועה על חשבון היחידה המתהווה. בסופו של דבר התברר, כצפוי, כי התחרות בין שתי היחידות היא בעוכרי ארה"ב ולכן נתקבלה הוראה פומלית לסגור את BLUE LIGHT. יחד עם זאת, במשך תקופה ארוכה ייחסה התקשורת האמריקאית בטעות את השם BLUE LIGHT ל-1st SDOD-D, לרבות בדיווחים הראשונים על הפעולה באיראן. הטעות הזו חוזרת על עצמה עד היום. וכקוריוז המשמש ראייה לכך הרי שבסרט השני בסידרת "מת לחיות" יחידת הלוט"ר שבאה להתעמת עם הטרוריסטים (ובסוף מתגלה כי היא משת"פית שלהם) אמורה לייצג את 1st SFOD-D ולראייה ההתייחסות לפעילות שלהם בגרנאדה, אך כשמפקד היחידה מציג עצמו עם הגיעו לשדה התעופה הוא אומר כי הוא מ-BLUE LIGHT.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #29  
ישן 03-01-2005, 00:18
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,571
אני מסכים עם כל מה שנכתב לפני
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "ספרים, רבותי, ספרים"

כמות החומר סביב פרשת מבצע הנפל לשחרור בני-הערובה היא אדירה. הפעם הראשונה שחקרתי את הנושא היה במסגרת עבודת גמר בתיכון לפני למעלה מעשר שנים וגם אז, עוד טרם "עידן האינטרנט" לא היה חסר חומר. קיימים ספרים, הנושא סוקר באדיקות על-ידי עיתונות יומית אמריקאית שזמינה בחלק מהספריות הגדולות בארץ וכדומה. כמובן, שחדירת האינטרנט איפשרה נגישות לחומר נוסף. נכון, צריך לחפש קצת והחומר לא בהכרח זמין בקלות אבל הוא קיים. אם יודעים איך לחפש אפשר לאתר אותו. וכל החומר שאני התייחסתי אליו מופיע במקורות זמינים וגלויים.

והערת אגב, מאחר וברור לי שחלק מהספרים אינם נגישים בארץ, ולאור חשיבותם המחקרית בנושא, דאגתי שחלקם הגדול יוזמן עבור הספרייה באוניברסיטת תל-אביב. ואכן, חלק לא מבוטל מהם מצוי בספרייה למדעי החברה באוניברסיטה שזמינה חינם לכל סטודנט באוניברסיטה ובתשלום למי שאינו סטודנט. כך שגם הספרות זמינה ללמי שלא רוצה/יכול לרכוש אותם בכוחות עצמו

נערך לאחרונה ע"י nsdq160 בתאריך 03-01-2005 בשעה 00:21.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 07-06-2008, 23:14
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,571
Eagle Claw - צביעה מיוחדת של מטוסי החיפוי האווירי
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980"

אחד ההיבטים הפחות מוכרים של המבצע היה תפקידו של הכוח האווירי שנועד למשימות חיפוי של כוח החילוץ. לבד ממטוסי AC-130 שהוצבו בתורכיה, הועמדו בכוננות גם טייסות התקיפה והיירוט שעל-סיפון ה"נימיץ" וה"קוראל סי" ששייטו במפרץ הפרסי.
בכדי שהכוח הקרקעי (שצוייד בטילי רדאיי להגנה עצמית), כמו גם מטוסי היירוט, יצליחו לזהות את מטוסי התקיפה האמריקאיים, במידה ואלה יוזעקו בכדי לסייע, הוחלט לסמן את כנפיהם בסימני זיהוי מיוחדים. הצביעה כללה פסים אדומים/כתומים או צהובים התחומים בשני פסים שחורים.
בצילומים נראים מטוסי F-4 ו-A-7 של הצי וחיל-הנחתים הצבועים בפסי הזיהוי המיוחדים, המוכרים גם בכינוי "Eagle Claw bands".. הסימונים הוסרו לאחר המבצע.


















_____________________________________
"[Nuclear] war is unthinkable but not impossible, and therefore we must think about it" - Bernard Brodie


תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #45  
ישן 29-04-2009, 04:00
  גיל חזקיה גיל חזקיה מחובר עכשיו  
 
חבר מתאריך: 21.04.08
הודעות: 4,180
בתגובה להודעה מספר 44 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "אין דבר כזה "כי הם שכחו"...."

אני עדיין לא מצאתי הסבר מניח את הדעת למה לא להתקין את המסננים.
ניצול גבוה יותר של מנוע לא תופס כאן כי הוכח שהיסעור מתפקד מצויין במתארים דומים גם כשהמסננים מותקנים.

האם יכול להיות שמתכנני המבצע לא הבינו את חשיבות המסננים עקב היותם יוצאי צי ומארינס בעלי חשיבה ותפישה "ימית"?

האם הם,כפי שציינתי,שכחו להוציא פקודה להתקנת המסננים בגלל פערי הידע הללו?
_____________________________________
"השגנו את מטרתינו בנחישות ובעוצמה שלא לאפשר לערבים המשוגעים האלה להשיג נשק גרעיני.
אנחנו לא חוששים מאותן 'נשמות טהורות',שכל התנינים בנהרות דרום-אפריקה לא יוכלו לספק להן די דמעות שיוכלו למחות את צביעותן,ובטוחני שאתה מבין אותנו היטב".

רא"ל רפאל איתן במברק אל שר ההגנה הדרום אפריקני מגנוס מאלאן מיד לאחר תקיפת הכור בעיראק.


נערך לאחרונה ע"י גיל חזקיה בתאריך 29-04-2009 בשעה 04:05.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #47  
ישן 29-04-2009, 01:02
  גיל חזקיה גיל חזקיה מחובר עכשיו  
 
חבר מתאריך: 21.04.08
הודעות: 4,180
בתגובה להודעה מספר 46 שנכתבה על ידי Fox450 שמתחילה ב "כנראה הגדלת נצילות המנוע..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Fox450
כנראה הגדלת נצילות המנוע לקראת סדרת טיסות ארוכות באיזור חם..


אין דברים בגו לדעתי.

חיל האויר הישראלי הוכיח כבר 10 שנים קודם לכן שהוא מסוגל להפעיל מסוקי יסעור באקלים חם בטיסות ארוכות.
המסוקים שהשתתפו במבצע היו מתת דגם דומה למדי למסוקים הישראלים.

אם זיכרוני אינו מטעני,מעולם לא הוטסו בארץ יסעורים ללא המסננים במבצעי.
_____________________________________
"השגנו את מטרתינו בנחישות ובעוצמה שלא לאפשר לערבים המשוגעים האלה להשיג נשק גרעיני.
אנחנו לא חוששים מאותן 'נשמות טהורות',שכל התנינים בנהרות דרום-אפריקה לא יוכלו לספק להן די דמעות שיוכלו למחות את צביעותן,ובטוחני שאתה מבין אותנו היטב".

רא"ל רפאל איתן במברק אל שר ההגנה הדרום אפריקני מגנוס מאלאן מיד לאחר תקיפת הכור בעיראק.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #48  
ישן 29-04-2009, 10:55
  Fox450 Fox450 אינו מחובר  
עוסק בהיסטוריה צבאית וגרמנית, ובתולדות הלוחמה האווירית
 
חבר מתאריך: 23.03.06
הודעות: 1,945
בתגובה להודעה מספר 47 שנכתבה על ידי גיל חזקיה שמתחילה ב "[QUOTE=Fox450]כנראה הגדלת..."

כל זה נכון וידוע, אבל השאלה שצריכה להשאל היא מי עשה את התכנון המבצעי הפרטני של המסוקים למשימה זו - תכנון שבמסגרתו כנראה נקבעה התצורה שלהם. כפי שכתב נחמיה למעלה, כנראה העובדה שהמסוקים באו מהצי (ונתמכו תחזוקתית ע"י מערך התחזוקה של הצי) וטייסיהם מהמרינס תרמה להחלטה לפרק מהם את המסננים ללא בחינה מסודרת של השפעת המהלך על ביצועיהם.
הספרות המעטה שקראתי על נושא תומכת בהנחה זו, אם כי על פי הבנתי רוב המסמכים המבצעיים הקשורים במבצע החילוץ עדיין סגורים.

ד"א, שמת לב שבשני התצלומים של NSDQ שסירפד העלה למטה המסננים מורכבים?

נערך לאחרונה ע"י Fox450 בתאריך 29-04-2009 בשעה 10:58.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #49  
ישן 03-05-2009, 21:27
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,571
תגובות מאוחרות להודעה 24 של "סירפד"
בתגובה להודעה מספר 48 שנכתבה על ידי Fox450 שמתחילה ב "כל זה נכון וידוע, אבל השאלה..."

א. האישים בתצלומים:
בתמונה בהאנגר של ה"נימיץ" נראים שלושה אנשים משוחחים (מימין לשמאל): קולונל צ'ארלס פיטמן (חיל הנחתים), סגן מפקד הכוח האווירי במבצע ומפקד כוח המסוקים; קולונל ג'יימס קיטינג (חיל-האוויר), איש תכנון מבצעי, קצין קישור לכוח המשימה מטעם הפיקוד הפאסיפי; קפטן ג'ק בטצלר, מפקד ה"נימיץ". שני האישים החארונים נראים גם בתמונה נוספת שהועלתה כשהם משוחחים זה עם זה.
בתמונה על הסיפון נראים מספר אנשים, שהבולטים שבהם: אדמירל רוברט קירסקי (במרכז עם מעיל), מפקד כוח התקפי, הצי השביעי, קולונל צ'ארלס פיטמן (שלישי מימין) ולוטננט קומנדר ג'ק אארט (צי ארה"ב - שלישי משמאל), מה"נימיץ".
בתמונה האחרונה של הלוחמים בבסיס קינה במצרים ניתן לראות (שלישי מימין, מסתכל עם הפנים לכיוון החלק הימני של התמונה) את מפקד כוח המשימה 1-79, גנרל ג'יימס ווט.

ב. תמונות המסוקים בטיסה מעל הים (הודעות 40 ו-54) לא צולמו בארה"ב כפי שנכתב, אלא במהלך טיסת אימונים מה"נימיץ" שהתקיימה באוקינוס ההודי ב-5 בפברואר 1980.

ג. מסנני החול אכן הוסרו לטובת שיפור ביצועי המסוקים. לגבי התהיות בנושא, אני אחפש בהזדמנות בניירת שלי את ההתייחסויות של אנשי התיכנון האווירי במבצע להחלטה על הסרת המסננים.

ד. ביחס להערה של FOX450, הרי שרוב המסמכים שנוגעים למבצע שוחררו לפירסום. יש ברשותי לא מעט מהם. החלקים העיקריים שנותרו מסווגים נוגעים לפעולות מודיעיניות וליכולות מבצעיות מיוחדות שפותחו לצורך המשימה.
_____________________________________
"[Nuclear] war is unthinkable but not impossible, and therefore we must think about it" - Bernard Brodie



נערך לאחרונה ע"י nsdq160 בתאריך 03-05-2009 בשעה 21:50.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #51  
ישן 03-05-2009, 22:20
צלמית המשתמש של nsdq160
  nsdq160 nsdq160 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,571
מקורות ראשוניים
בתגובה להודעה מספר 50 שנכתבה על ידי Fox450 שמתחילה ב ""ד. ביחס להערה של FOX450, הרי..."

בספרו הלא מאוד מוכר ונפוץ של קמ"ן JTF 1-79, רוד לנהן, Crippled Eagle, נעשה שימוש לא מבוטל במקורות ראשוניים שלא היו זמינים קודם לכן. לדברי לנהן, מספר כלי תקשורת אמריקאים הגישו בקשת FOIA לשיחרור מסמכים בנושא המבצע במטרה להכין סרט בנושא. בסופו של דבר לא הופק כזה סרט אך לנהן טוען כי למעלה משבעה ארגזים של מקורות ראשוניים הקשורים לפעילות JTF 1-79 שוחררו לפירסום. הוא לא מציין את מקום הימצאות החומר, אך מספק את הקידוד של ה-FOIA הרלוונטי: FOIA 92-FOI-0640/L מה-7 במאי 1992.
לנהן השתמש בחומר הנ"ל בספרו. בין המסמכים שמופיעים בספר: עידכונים שוטפים על האימונים של כוח החילוץ; עידכונים שוטפים על פריסת הכוחות; תיקצוב פעילות כוח המשימה; הערכות מודיעין כלליות; פקודת המבצע הכללית; פעולות שעלולות להיחשב בשוגג כסימן מעיד לגילוי הפעילות על-ידי האיראנים (Cry Wolf List); נהלי תקשורת; נהלי העמסה על המסוקים; נהלי תיאום סיוע אווירי התקפי; אישור יציאה למבצע; פינוי מקורות מודיעיניים אנושיים בעקבות כישלון המבצע; הערכויות ואימונים לקראת מבצע שני; ועוד.

_____________________________________
"[Nuclear] war is unthinkable but not impossible, and therefore we must think about it" - Bernard Brodie



נערך לאחרונה ע"י nsdq160 בתאריך 03-05-2009 בשעה 22:23.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #81  
ישן 24-12-2009, 22:40
  kutykuty kutykuty אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.01.09
הודעות: 95
תדלוק אווירי
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980"

יכול להיות שאם היו למסוקים האמריקאיים היכולות שיש למקבילים הישראליים, כלומר: יכולת לתדלוק אוירי מהרקולס או מיסעור אחר - העסק היה נראה אחרת. ניתן היה אז לדלג על "מדבר 1" ולהגיע ישר ל"מדבר 2".

למרות שלדעתי המורכבות המטורפת של הפעולה גם משלב זה ואילך, בשילוב עם חוסר הניסיון וכנראה גם חוסר המקצועיות המספקת של הכוחות המעורבים, היו מביאים לכישלון בשלב כזה או אחר, ואז הקטסטרופה היתה הרבה יותר גדולה, אז אולי טוב שזה נגמר "רק" באסון של "מדבר 1".

אגב, שימו לב לקשקושים של כתב ה BBC, ש"מוכיח" באותות ובמופתים שהיו רק שני הרקולסים, שהמסוקים נחתו ראשונים, שההרקולס נחת על המסוק, ועוד ועוד בדיות עיתונאיות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #84  
ישן 14-12-2011, 20:12
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 7,967
הסדרה הבריטית MODERN WARFARE
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980"

פרק ה SPECIAL FORCES בסדרה המצויינת MODERN WARFARE ששודרה בשנות ה-90 בערוץ ITN הבריטי כולל בין היתר ראיון (קצר) עם קולונל בקווית' (ממייסדי ה DELTA FORCE) שנערך אחרי כשלון המבצע ובו הוא רומז/מאשים את צוות האוויר בחוסר מקצועיות ונחישות שהביאו לכשלון המבצע. הפרק סוקר בין היתר את מעללי ה SAS (כולל מלאיה, הפריצה לשגרירות האירנית ופוקלנד), ה SBS (בים האגאי במלחמת העולם השנייה), שכירי החרב האירופאים בקטנגה (כולל ראיון נדיר עם הבריטי הנודע לשמצה מייג'ור מייק הור, אחד ממפקדי שכירי החרב), כוח הדלתא (באירן, בגרנדה ובמלחמת המפרץ) והספצנז הסובייטי בפלישה לצ'כוסלובקיה ב 1968. בסדרה הנ"ל שודרו בסה"כ כתריסר פרקים בין היתר על מלחמת קוריאה, ויאטנם, הפלישה הרוסית לאפגניסטן (כולל ראיון נדיר מ 1985 עם אחמד שאה מסעוד שהיה עדיין מג"ד!), הטרור הבינלאומי, מלחמת פוקלנד, מלחמת ששת הימים, יוה"כ (תמונות צבע נהדרות, שאביא מתוכן באשכול הרלוונטי) ולבנון הראשונה (שוב תמונות צבע נהדרות, שאביא מתוכן באשכול הרלוונטי). מצ"ב מספר תמונות להמחשה:

הלינק ב YOUTUBE (שלשה חלקים)
http://www.youtube.com/watch?v=v38p...j9OHdb3leNlmXZv

דיאגרמה של תנועת הכוח המוטס מנומ"ט נימיץ אל נקודת התדלוק לאחר מכן אל תוך טהרן ולבסוף למנחת שני, שם היו אמורים C-141 לאסוף את בני הערובה ולהטיסם לבסיס חיל האויר העומני באי מסירה שבאוקיינוס ההודי.



קולונל בקווית'


באגיז של הדלתא בסמוך לשגרירות האמריקנית בכווית בעת שיחרור העיר מהכיבוש העירקי


תותחנים אמריקנים בגרנדה


תחנת רדיו ל"פ שהאמריקנים הקימו בגרנדה כדי לשדר תעמולה אנטי מרקסיסטית/קובנית


פיזור כרוזים אנטי-מרקסיסטים ממסוק אמריקני


מערכת כריזה ניידת להשמעת מסרים אנטי-מרקסיסטים


תמונות נדירות של פעילות שכירי חרב האירופאים בקטנגה ובמקומות אחרים בקונגו, שימו לב לשריונית המאולתרת.





תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #86  
ישן 15-12-2011, 11:52
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 7,967
הפשיטה האמריקנית לאירן - מעת אל"ם מיל' צ'יטה כהן - מאמר מצוין מתוך מערכות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980"

תובנות מעניינות:
1. שימו לב איך אחרי בקושי שנה מחתימת הסכם השלום בין ישראל ומצרים כבר גוזרת ארה"ב קופון שמן בכך שעושה שימוש בבסיסי ח"א המצרי!
2. בבהלת הנסיגה הושארו מאחור לא רק מסוקים (שמולכדו) וגופות אלא גם הופקר חומר מסווגות כמו מופת, תוכניות וכו'
3. במסגרת התכנון השלומיאלי נבחר משום מה אתר נחיתה סמוך לכביש שעליו תנועה ערה כתוצאה מכך נאלצו האמריקנים לקחת בשבי יושבי אוטובוס שעבר בסמוך (!!) וכן להשמיד מיכלית דלק...
4. קראו את הוידוי של מפקד הצי השביעי ממאי 1980 על ההכנות החפיפניקיות, דברים מסמרי שיער.

http://maarachot.idf.il/PDF/FILES/4/109094.pdf

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #93  
ישן 09-06-2013, 21:15
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 7,967
סיפור מעניין על החדרת חוליה אמריקנית קדמית לאירן טרם המבצע
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "טופר הנשר - כשלון חילוץ בני הערובה האמריקאים באירן, 1980"

Eagle Claw veteran, Special Ops Aviator receives 2013 Bull Simons Award

http://www.socom.mil/News/Pages/Eag...imonsAward.aspx

Arooji is all that, but he is also a guy who entered Iran ahead of an American hostage rescue attempt in April 1980, survived on his own for two weeks after the mission was aborted, escaping only by his wits. A guy, who would become a Special Ops pilot, help pioneer night vision goggles technology, and fly hundreds of Special Operations missions during his more than 30 years in Special Operations.

עוד רס"ן ביל מידווס, קצין כו"מ בדימוס ושותפו של פרד ארוז'י בשליחות הנועזת ניתן לקרוא כאן

http://www.specialforces.org/sfalx/docs/meadows.pdf

שימו לב למסלול השירות המגוון בכוחות המיוחדים של ארה"ב, שהתפרס על פני רבע מאה

In 1960, Meadows was selected to participate in an exchange program
between the 7th Special Forces and British 22nd Special Air Service Regiment, or 4
SAS. He was the first NCO to be selected for the program, and his performance
with SAS was distinguished by several milestones: he completed the SAS
selection course; he was the first of two foreign soldiers to be awarded SAS wings,
and he served for 12 months as a troop commander, a position normally held by
a British Captain
. While serving with the SAS, Meadows was selected to
participate in a real-world mission in Oman against terrorists and gun smugglers

בויאטנם

During one of Meadows’ first cross-border reconnaissance missions into
Laos, his team captured a battery of Russian made 75mm howitzers, still packed
in Cosmoline, being shipped south from North Vietnam. As proof to their find,
Meadows’ team returned from the mission with the Russian made fire control
equipment. This was the first concrete evidence to support President Lyndon
Johnson’s claim that the Vietnam conflict was more than an internal
revolutionary war.
This proof of external sponsorship was of such importance
that General William C. Westmoreland, the senior U.S. commander in Vietnam,
personally debriefed Meadows and his team Meadows completed more than two-dozen missions into North Vietnam and Laos. Westmoreland recommended him for a battlefield commission, the first of 5 the Vietnam War and the one of only two that Westmoreland would make during his four years as commander of U.S. forces in Vietnam.


על השתתפותו במבצע "חוף השנהב" הפשיטה הנועזת והמפורסמת על מחנה השבויים סון טאי בלב צפון ויאטנם

In 1970, Meadows was chosen by two of his former commanders to
participate in perhaps the most famous mission of the Vietnam War, Operation
Ivory Coast. Brigadier General Donald Blackburn, the former commanding officer
of MACV/SOG, and now Colonel “Bull” Simons, who had served under Blackburn
in SOG, selected Meadows as the assault element leader for the raid of the Son
Tay prison camp, 23 miles from Hanoi. Meadows’ 14 man team intentionally
crash landed it’s helicopter inside the camp walls, and seized and held the
compound for 27 minutes
in an attempt to rescue approximately 70 U.S. POW’s

על חזרתו כיועץ להקמת כוח דלתה

Having retired with 30 years of service, 24 of them in Special Operations,
Meadows continued to sere U.S. national interests as a special consultant for the
organization and establishment of the 1st Special Forces Operational Detachment
– Delta, which was under the command of Colonel Charlie Beckwith.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 09:24

הדף נוצר ב 2.11 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2014 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר
כתובת המערכת: מערכת אתר פרש, ת"ד 4062 פארק המדע ע"ש ויצמן, נס ציונה 74140.