לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 15-09-2006, 17:00
  משתמש זכר max-max max-max אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.08.05
הודעות: 1,852
שלח הודעה דרך ICQ אל max-max
[מאמר]כעס...

כעס
מהו ? כיצד לשלוט ? המבחן האמיתי ? ועוד .. קצת לפני כניסת השבת

רגש זה הוא רגש עז הגורם לתוקפנות ולאלימות מילולית ופיזית, הוא נקרא אף בשם "חימה" מכיוון שהינו מתולדות האש,

ועל כך אמרו חז"ל "כל הכועס כל מיני גהנם שולטין בו"נראה, שישנו גהנם השולט על האדם עוד בעודו כאן בעולם הזה, הכועס מתנתק מעצמו ומסביבתו, הוא מאבד שליטה על ערכיו ועקרונותיו, התנהגותו נעשית לא ראציונלית ואף הרסנית עד שפעמים מגיע בשל כך גם לשפיכות דמים, על פחות מזה קבעו חכמים כי:
"המשבר כלים בחמתו יהיה בעינך כעובד עבודת כוכבים" משום שהאדם הכועס מאבד את כח שליטתו על מעשיו ודרכו פתוחה לשליטה חיצונית שתוכל להביאו גם לכפירה ולחוסר אמונה.
הרמב"ם בספר המדע מרחיב בגנות הכעס:


צטט:
ציטוט:

"הכעס מדה רעה היא עד למאד וראוי לאדם שיתרחק ממנה עד הקצה האחר, וילמד עצמו שלא יכעוס ואפילו על דבר שראוי לכעוס עליו. ואם רצה להטיל אימה על בניו ובני ביתו או על הציבור, אם היה פרנס ורצה לכעוס עליהן כדי שיחזרו למוטב, יראה עצמו בפניהם שהוא כועס כדי לייסרם ותהיה דעתו מיושבת בינו לבין עצמו, כאדם שהוא מדמה כועס בשעת כעסו והוא אינו כועס. אמרו חכמים הראשונים כל הכועס כאילו עובד עבודת כוכבים. ואמרו שכל הכועס אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו ואם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו. ובעלי כעס אין חייהם חיים. לפיכך צוו להתרחק מן הכעס עד שינהיג עצמו שלא ירגיש אפילו לדברים המכעיסים וזו היא הדרך הטובה".

אכן, בעלי הכעס חייהם אינם חיים, הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטאלית,
זהו רגש הגורם לתגובות קשות בכל התחומים ומכל הזויות, אדם כעסן אינו נוח לעצמו ואינו מקובל על סביבתו, לעתים מעכיר במידה רבה בגוף ובנפש אף את חיי הקרובים אליו.

הכעס כמבחן "נפש":

אם רצית לדעת על אדם מסויים או על עצמך, צא וערוך היכרות מתוך מבחן משולש: בכוסו, כיסו, ובכעסו,
שהם על פי מבחן בגוף - "שכרות הכוס", ובממון - בכיסו, והמבחן השלישי בנפש - מבחן הכעס.


כוסו - "מבחן הגוף": מצב זה מבטא הפרזת השתיה עד כדי שכרות ואי סינון שכלי לכוח הדיבור,
בזמן השכרות אנשים מגלים את סודותיהם, ונחשפים גם הרצונות והשאיפות האמתיות יותר של האדם, במקרים רבים אנשים גדולים נתגלו דווקא מתוך מצב זה, אך במקרים אחרים נחשפו רגשות שליליים שהיו נחבאים עד כה.


כיסו - "מבחן הממון": יש המשימים את ממונם דרגה מעל נפשם, הוא קרוב אליהם ביותר, כיצד תתנהג אתה כאשר מצד אחד זועקת תאוות הממון שבך, אך כנגדה עומדים עקרונותיך?
כשכל הנסיבות ההכרחיות מההיבט הגשמי סוחבות אותך בגיבוי טענות הגיוניות לכאורה למעול בממון האסור לך, האם תעמוד במבחן? ברגע האמת תבדק ישרותך ונאמנותך.


כעסו - "מבחן הנפש": כשאדם מגיע לכדי כעס מהסיבות "המוצדקות" ביותר, שליטתו בנפשו נבחנת, ובהתנהגותו החיצונית משקף הוא את תוכנו הפנימי, אם איבד שליטה עד כדי שמשבר כלים או מאבד ממונו בחמתו, כבר עכשיו מעיד על עצמו כי דרגתו הרוחנית מהשפלות ביותר ויתכן שימצא סופו בועט אף בדברים שלפי הצהרותיו הפומביות הם היקרים לו ביותר כאמונה בבורא.



הכעס הינו ממחלותיה הקשות של הנפש, הוא מטשטש את ההבחנה בין העיקר והטפל, ומעכב מאיתנו לממש את הפוטנציאל הטמון בנו ואף שוחקו, רגש זה הורס את כושר השיפוט שלנו ומעצים את שליליותם של אחרים לצד גימודו את החיובי שבהם, הוא מעודד פגיעה בזולת, ומשום כך הכעסן אינו מוצא נחת בסביבת אנשים מה שעלול לגרום בסופו של דבר לאיבוד מקום לימודו או עבודתו ושבירת המסגרות בהם בחר לחיות - כעסו מבודדו.

עצות להתגבר על הכעס:

הבסיס לעיצות ההתגברות על רגש זה נמצא דווקא במוכנות וביכולת שלנו "להכעיס",
הכעס החיובי מתברר מתוך אמרת חז"ל "לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר רע".


השיטה: ההבחנה בין ה"אני" האמיתי יסוד הרצונות הרוחניים משורש הנשמה - בחינת יצר טוב, ובין ה"אני" המדומה - יצר רע, לאחר שנבחין בין השניים מלאכתינו כעת ליישב את ניגוד האינטרסים בינהם, כאשר ה"אני" המדומה נוטה לאמץ את הכעס כמכשיר להשגת מטרותיו, וכנגדו ה"אני" האמיתי מסלידו ומרחקו, אם נרצה להגיע אל שלימות פנימיותינו נצטרך לכופף את ה"אני" המדומה לטובת ה"אני" האמיתי, וזאת ע"י אותו מכשיר בעצמו "מכשיר הכעס" אנו נכעיס את ה"אני" המדומה – יצר הרע, בכך שנשבור אותו בשעת מבחן, ברגע שעולה הוא בלהבות אש הכעס נתיז עליו ממימי הרוגע והשלווה, זאת נעשה בכמה עיצות טכניות.



העיצה: הרמב"ן באיגרתו מגלה לבנו סוד גדול "תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת לכל אדם ובכל עת"
הדיבור בנחת עם כל אדם ואפילו השונא לך ביותר, ולא זו בלבד אלא אף בכל עת ואפילו בשעה שמבטא את שנאתו כלפיך, היא אצילות הנפש הגבוהה, ונצחון מוחץ של ה"אני" האמיתי על ה"אני" המדומה.


ברגע שבו מכעיסים אותך, תלמד אף אתה להשתמש ברגש זה ולדעת "להכעיס", אך תדע למי להפנות אותו וכיצד לכוונו, ברגע זה אתה נכנס למלחמה קשה של יצר טוב ויצר רע, ועליך להכעיס את הצד הרע, ביטויו של כעס זה יהיה בשתיקה או לחילופין במקום הצורך בהשבת דברים בנחת,
זכור! ברגע זה אתה משיב חזרה בכעס רב אך שקט ורגוע – זהו כעס חיובי המנצח כעס שלילי!
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:57

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר