08-07-2018, 16:42
|
|
|
חבר מתאריך: 30.05.18
הודעות: 62
|
|
המשמעות האמיתית של המילה חמקן היא הרבה הרבה יותר מורכבת ממה שצוין בכתבה (השטחית, כיאה לתקשורת המונים)
המושג המדויק יותר זה 'חתימה נמוכה' או low observability , אבל 'חמקן' כידוע יותר קליט..
שני המרכיבים העיקריים לשח"מ וחמקנות הם:
1. עיצוב המטוס- צורת גוף המטוס, זוויות משטחי הכנף וההיגוי, ה'זיגזגים' שרואים בכל מיני פאנלים, קצוות ועוד..
2. חומר סופג קרינה (Radiation-absorbent material) או RAM, בדרכ שילוב של הרכב הskin של המטוס וציפוי מיוחד שתפקידם ללכוד גלים, ו/או למשל להמיר את אנרגיית הקרינה לאנרגיה אחרת, לדוגמה אנרגיה תרמית.
עוד מרכיב במשוואה היא כמובן המערכת מולה המטוס מתמודד, כלומר סוגים שונים של מערכות מכ"מ. ידוע שה'חמקנות' עמידה יותר מול מכ"מי גלים מסוג UHF, ועמידים פחות לVHF שהם גלים ארוכים יותר, אם כי אלו דורשים בדרכ אנטנות גדולות ומכאן שקל לזהותם ממרחק, וגם מאופיינים בדיוק נמוך יותר וחסרונות נוספים.
לכן ניסיונות להתמודד מול חמקנות מהווים שילוב של שני התחומים, וגם כאן זה תמהיל של בין השאר: איכות החומרה (מכמים), תוכנה (אלגוריתמיקה) וטקטיקה- כלומר מיקום המערכות מול האיום הצפוי ותורת הלחימה של האמצעים ושל הכוח המפעיל.
במקביל לחמקנות RF 'רגילה' יש גם עוד סוגי חמקנות , תרמית (לדוגמה עיצוב צינורות פליטה כמו בF-117 והB-2) ואפילו אקוסטית. להם סיפור שלם משל עצמם.
בשורה התחתונה מה שזה נותן למטוס קרב זה- גמישות טקטית. (ומקדם בטחון) ביחד עם אמצעים נוספים כמו למשל טילי stand off או פצצות גולשות. בנוסף לחומרי ומאפייני המטוס התוקף גם תכנון המשימה המתחשב באיום ובאספקט היחסי למטוס השפעה מכרעת על ביצועי החמקנות בפועל.
כל זה על קצה קצה המזלג מה שנקרא...
הגמישות הטקטית ביחס לדור 4:
טווחי הגילוי של S400 מול סוגים שונים של מטוסים, עפי אנליסטים של אוואיישן וויק:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/uploads/2016/06/13/F-Stealth_diagram2.jpg]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/uploads/2016/06/f-stealthpromo.jpg]
דוגמה לדיאגרמת שח"מ פולארית טיפוסית , למשל של F-35, באמצעותה ניתן להבחין בשחמ גבוה יותר מאספקט צידי לעומת חזיתי:
|