|
09-04-2007, 21:37
|
|
|
|
חבר מתאריך: 23.12.04
הודעות: 1,131
|
|
אנסה לענות
קודם כל, אם היית קורא את כל הפולמוס שמעל היית שואל פחות.
בקשר לשאלה הראשונה, אנא אל תעלב, אך מי ששואל שאלה שכזאת אינו יכול להגדיר את עצמו כ"משכיל". השאלה הזאת נידונה ונשאלה פעמים רבות ותשובה מוצאת לה, רק תחפש מעט בספרים ("מורה נבוכים" של הרמב"ם זצ"ל כמובן יתן מענה לכל תשובותיך) וברשת עצמה.
אסכם את התשובות בנקודות ברשותך:- האמונה בה' נובעת כמובן מאמונה (בדיוק מה שזה), האמונה הזאת גוררת איתה עוד עקרונות של היהדות (וזאת התשובה לשאלה על התנ"ך) בינהם, מתן תורה, יציאת מצריים, תחיית המתים...
- אחד מ13 עיקרים (שכדאי לך לקרוא סתם אם אתה רוצה לדון בשאלה שכזאת) הוא "אינו גוף ואין לו גוף"- ז"א האל מופשט, מחוץ לטבע, הוא לא "משהו" שאתה יכול לגעת או להצביע, ואל תחפש צורה ומראה להתפש בו כי האל הוא מעל הטבע, מעל ההיגיון ומעל ההבנה של המוח האנושי.
- עם זאת, האל הוא האחראי למעשה הבריאה, הוא יצר את העולם וברא אותו מכלום- זהו מעשה מעל הטבע, האל בעצם יצר את הטבע ונאמר בבראשית שהבריאה היא מתחדשת ע"י "כל פרי עץ זורע זרע"- ז"א העצים ממשיכים לגדול גם בלי עזרתו של האל, האל נתן להם את ה"פוש" הראשוני, כנ"ל "פרו ורבו".
- מעשי האלוקים אינם מסתכמים ביצירה פיזית, אלא האל אחראי לכל החיים ולכל מה שקורא על פני האדמה, אם אתה מאמין, כמובן, אתה מאמין שאל מכוון את הגורל ואת המזל (אגב המילה מזל באה מהשורש נ.ז.ל, ז"א שהאלוקים משפיע עלינו מלמעלה על מעשינו) וע"י דברים שאנו עושים, לעיתים אנו משפיעים על אירועים אחרים מבלי שנשים לב (אפקט הפרפר אם תקרא לזה), יש ניסים שהם ממש נראים (יציאת מצריים לדוג') או ניסי יום יום (זריחת השמש).
- כל זה הקדמה לתשובה, בכדי שתבין מה שאני עומד להגיד עכשיו: אי אפשר לתאר במילים או לחשוב במוח האנושי את ה"התנהגות האלוקית" אם תרצה לקרוא לזה ככה (אם כי "התנהגות" זה אנושי מידי). אנשים מאמינים באל כיוון שהם מוצאים בכך פיתרון לכל השאלות החוץ-הגיוניות, הפארדיוקסיות, ואפילו אמונה עיוורת לא פסולה! אדרבא, עיסוק בתורה מגביר את החופש וגם הוא עוסק לעיתים בשאלות של אמונה! תדמיין לעצמך תלמיד ישיבה שלומד כל הזמן, הוא לומד לא רק דינים של כשרות, חגים וכו', אלא הוא צריך לדעת למה זה ככה, והוא יכול להגיב ב2 דרכים: או לחזק את האמונה או להחליש אותה, ולכן העיסוק בתורה הוא גם הרהור ומחשבה!
- השאלה שהצגת כאן היא לווא דווקא שאלה פילוסופית אלא יותר מתמטית (כן!) אני אגיד לך ממידע כללי (כי לא למדתי באוניברסיטה מתמטיקה אבל אני קצת מכיר את הנושא) שאם יש קבוצה שכוללת את כל האברים (R, או במקרה שלנו האל) האם היא יכולה לכלול אבר שלא נמצא בה? (אבן שאי אפשר להרים) ככה תחזור למעגל חוזר וחוזר וזה פרדוקס מתמטי (אשמח אם מישהו יוכל להתעמק בזה ולהסביר יותר טוב ממני).
- אז מה התשובה הסופית? א) הבריאה חד פעמית אך בכל זאת מתחדשת כל פעם. ב) האל מבצע ניסים ע"י הטבע, או שהוא יוצר את הטבע (שזה סוג של נס) או שהוא שובר את חוקי הטבע (שזה בוודאי נס) אבל הוא עצמו, לא בטבע!
- אז אם אתה רוצה תגיד ככה: אלוקים כל יכול, הוא יוצר אבנים, והוא מרים אבנים גם כאלו שהוא לא יכול להרים. (אם קראת את כל מה שכתבתי אני מקווה שהבנת אם לא אני אסביר: האלוקות היא פרדוקסאלית, לא הגיונית, ולכן גם שיח וגם שאלה על האלוקות, גם הוא פרדוקסאלי).
ע"כ תשובתי, שוב אני ממליץ לך לעיין בספרות של הרמב"ם כי שם תמצא את כל מה שאתה רוצה, ומלבד זאת, היום זה יום הילולתו, ומצווה להזכיר את הזכוית הרבות שעשה לעם ישראל.
יום טוב ומקווה שהבנת
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.
|
|