לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום "סקופים וחדשות". להזכירכם, יש לתת כותרות ענייניות לאשכולות אותם אתם פותחים. אני רואה בפורום מעין "היד פארק" שבו יש מקום לכל הדעות. לדבר אחד לא אסכים - לחריגה מחוקי הפורום. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > סקופים וחדשות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 02-02-2005, 12:23
צלמית המשתמש של תוהו ובוהו
  תוהו ובוהו תוהו ובוהו אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.10.04
הודעות: 1,718
הרבנים מטילים ספק בהיות גוש קטיף חלק מארץ ישראל ולכן אישרו את הגידולים גם בשנת שמיטה

חוזרים לחסה עם תולעים

מאת ניר חסון

90% מענף העלים ללא חרקים, ששינו לגמרי את פני המטבח החרדי והמסעדות הכשרות, מקורם ביישובי גוש קטיף. עם ההתנתקות צפויים מחסור ועליית מחירים





תוכנית ההתנתקות עלולה להשפיע גם בכיוונים לא צפויים, כמו למשל על הרכב המזון של המגזרים הדתי והחרדי בישראל ועלות הסדרי הכשרות במסעדות ברחבי הארץ. חיסול של גוש קטיף עלול להוביל לפגיעה בענף, שעבור רבים הוא שם נרדף לגוש קטיף - העלים נטולי החרקים. עבור ציבור גדול משמעות הדבר היא הוצאת כל ירקות העלים מהתפריט. עבור המסעדנים פירוש הדבר תשלום גבוה יותר למשגיח הכשרות, שיבדוק כל עלה חסה בדקדקנות, או אובדן של תעודת הכשרות.

עד לפני 15 שנים היו העלים הירוקים - חסה, סלרי, תבלינים, כרוב, כרובית ועוד - מצרך נדיר מאוד על שולחנות של יהודים חרדים. זאת בשל החשש להימצאות חרקים בין או בתוך העלים. הכוונה היא לחרקים בשלבי התפתחותם השונים, לרבות זחלים, ביצים וגלמים (הזחלים מוכרים יותר בציבור כ"תולעים" בהקשר זה). "אכילת חזיר היא עבירה על לאו אחד, אכילת תולעת או חרק היא עבירה על חמישה לאווים", מסביר יהודה משי-זהב, שהיה מעורב בהחדרת המוצרים האלה לעדה החרדית בראשית הדרך. "זה הגיע למצב כזה שלפני ליל הסדר, בו יש שאוכלים חסה כמרור, היו עושים מבצע צבאי שלם כדי לנקות את העלים".

לא אושרה כפטנט

עד ל"מהפכה הירוקה" של גוש קטיף, כפי שמכנים זאת בציבור החרדי, לא ניתן היה למצוא כלל ירקות עלים אצל הירקנים בשכונות הדתיות. הבעיה ההלכתית נבעה מהימצאות חרקים קטנים מאוד, שלעתים מתחבאים בעלים ואינם ניתנים לשטיפה. הפיתוח האגרונומי-ההלכתי שנעשה בגוש קטיף איפשר את גידול ושיווק העלים תחת הקטגוריה ההלכתית של "לא מצוי": בניגוד לדעה המקובלת, גם בחסות ללא חרקים ניתן למצוא זבובונים קטנים או יצורים אחרים, אלא שכמות החרקים בהן היא קטנה בהרבה מזו שמצויה בחסה רגילה. כך, ניתן היה להכריז על החרקים בעלי גוש קטיף כ"לא מצויים", ומכאן - שאת העלים הללו אין צורך לבדוק בדיקה יתרה והם במעמד הלכתי דומה לזה של עגבנייה, שאותה מותר לאכול אחרי שטיפה רגילה.

את השיטה פיתחו יחד לפני כ-15 שנים האגרונום שמעון ביטון, הרב יגאל קמינצקי מנוה דקלים ויעקב אריאל, רבה של רמת-גן, במסגרת מכון התורה והארץ שבכפר דרום, מכון לפתרונות הלכתיים יישומיים בתחומי החקלאות. הרעיון פשוט: גידול הירקות נעשה בתוך חממות ובתי רשת שמחוטאים לפני השתילה ונשמרים סגורים היטב לאורך תקופת הגידול. בקיץ נאלצים החקלאים להפעיל שיטות קירור מתוחכמות כדי שהחום ששורר בחממה לא יפגע ביבול.

"בהתחלה הרעיון לא התקבל אצל הרבנים החרדים, שמטבעם אינם אוהבים חידושים", אומר אריאל פורת, חקלאי וממנהלי חברת "עלי קטיף", "אבל הציבור הצביע ברגליים והפך את המוצר שלנו למבוקש מאוד". החדרת המוצר החדש נעשתה גם בפגישות בין רבני המכון לרבנים חרדים בכירים וגם באסיפות בשכונות החרדיות, שבהן הוצגו הירקות והוסברה הסוגיה ההלכתית. מחירם של הירקות הנקיים מחרקים גבוה בכ-150% מזה של הירקות שגדלים בשיטה הרגילה, אך הביקוש להם ממשיך לעלות, ככל הנראה בשל דרישה לירקות אלו גם בקרב הציבור החילוני והמסורתי, שתופס אותם כבריאים יותר.

מאז פיתוח הטכניקה שמר גוש קטיף על מעמד כמעט מונופוליסטי בתחום העלים ללא החרקים. בכ-1,190 דונם של חממות בגוש גדלים כ-90% מתוצרת העלים ללא חרקים הנצרכת בארץ. בגוש פועלים היום חמש חברות וכ-65 מגדלים בייצור ושיווק העלים. ארבע מהחברות - "עלי קטיף", "תנובות קטיף", "ירק קטיף" ו"ירקות קטיף מהדרין" - שומרות בקנאות על המלה "קטיף" בשמן, כי היא נתפשת על ידי רבים כמותג של עלים נקיים מחרקים (החמישית נקראת "גלאט עלים"). כל חברה מחזיקה אגרונום ורב, שמפקחים מקרוב על הגידולים ומאשרים לחקלאים לשווק אותם עם הכשר.

"עלי קטיף" הוקמה במקור על ידי מכון התורה והארץ והיא החברה הראשונה בתחום וגם הגדולה ביותר - היא מייצרת היום כ-50% מהגידול הכולל של העלים הנקיים. מייסדי החברה לא הצליחו לרשום את שיטת הגידול כפטנט, מה שאיפשר לשאר החברות להיכנס לתחום ולהתחרות בה. לבד מחמש החברות בגוש ישנם עוד כמה מגדלים אחרים בארץ שמשווקים עלים ללא חרקים, אך הם מחזיקים רק בכ-10% מהשוק.

בעיה בשנת שמיטה

מה יקרה אם תוכנית ההתנתקות תביא לקריסת ענף העלים ללא חרקים? "אין ספק שזה יחזיר אותנו 15 שנים לאחור, זו תהיה בעיה גדולה לציבור שלנו", טוען משי-זהב. רוב מוחלט מבין החקלאים שעוסקים בתחום הם חובשי כיפות ומשתייכים להתנחלויות היותר "אידיאולוגיות" בגוש קטיף. מכון התורה והארץ עצמו ומפעל האריזה של "עלי קטיף" שוכנים בכפר דרום, אולי ההתנחלות הדתית והאידיאולוגית ביותר ברצועת עזה. זו גם הסיבה לכך שרובם אינם מוכנים לדבר על היום שאחרי ההתנתקות ועל השאלה מה יקרה לענף ירקות העלים ללא חרקים באותו יום.

"אני מאמין שתוכנית ההתנתקות לא תצא לפועל ואנחנו נישאר פה", אומר פורת, "אבל אם כן נגורש - ננסה להתארגן באופן מהיר כדי שלא לאכזב את הלקוחות שלנו". "אין לנו ספק שגם עוד 120 שנה אנחנו נהיה פה", מוסיף עמי גיאת, מנהל המדרשה במכון התורה והארץ.

חקלאי גוש קטיף טוענים גם שהתנאים בו - הקרקע החולית, האקלים המתון והקרבה למכון התורה והארץ (גם לרבנים וגם לאגרונומים שבו) - הם כמעט הכרחיים לגידול העלים הנקיים. למרות זאת, חלק מהחקלאים הגדולים והחברות המשווקות הניחו את האידיאולוגיה בצד והחלו זה כבר בהליכים לאיתור שטחי גידול מחוץ לגוש לקראת תוכנית ההתנתקות, כך אמר אתמול גורם המקורב לנושא. אבל גם אם יאותרו שטחי גידול חלופיים יעברו חודשים ארוכים עד שיוקמו התשתיות, שיאפשרו את המשך הגידול בתנאים שהרבנים יסכימו לאשר.

"נצטרך להתחיל בגיל 50 מחדש את מה שעשינו בגיל 30", אומר יו"ר הוועדה החקלאית בגוש קטיף, יוסי צרפתי. "קרוב לוודאי שייווצרו מחסור מסוים ועליית מחירים בעקבות ההתנתקות, אבל הוואקום הזה יתמלא במהרה במגדלים חדשים", מעריך אבי בורנשטיין, חקלאי גדול בתחום, ממושב גדיד שבגוש.

תוכנית ההתנתקות עלולה לגרום כאב ראש גדול גם לבעלי מסעדות ואולמות אירועים. שכן, רוב משגיחי הכשרות בארץ מתנים את תעודת הכשרות בשימוש בעלים שמקורם בגוש קטיף. היעלמות העלים מהשוק תחייב ויתור על החסה בסלט או הוספת משגיח, שיהיה אחראי על ניקוי העלים.

הבעיה עתידה אף להחריף במהלך שנת שמיטה, שבה חל איסור הלכתי לעבד את הקרקע בארץ ישראל. שלושה גורמים עמדו לזכות ירקות גוש קטיף בדרכם לקבל את אישור הרבנים לשיווק בשנת השמיטה. ראשית, הירקות גודלו מתחת לחממות (ולא תחת שמי הארץ); שנית, הם גודלו בעציצים מנותקים מהקרקע (פיתוח נוסף של מכון התורה והארץ); ושלישית, הרבנים מטילים ספק בהיות גוש קטיף חלק מארץ ישראל. מכאן, שאם יועברו החממות והעציצים לגידול באזור אחר - לא יאפשרו הרבנים את שיווק הירקות בשנת שמיטה. אחד הפתרונות שהועלו באחרונה הוא העברת חלק מהחממות לירדן, שם יגודלו הירקות עבור הציבור הדתי במהלך שנת השמיטה.





הארץ
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 03-02-2005, 14:49
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
רק כדי להוציא מלבכם את הספק:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי תוהו ובוהו שמתחילה ב "הרבנים מטילים ספק בהיות גוש קטיף חלק מארץ ישראל ולכן אישרו את הגידולים גם בשנת שמיטה"

זה מה שצלצל לעבדכם בפעם הראשונה שקראתי את הכותרת:

דברים פרק יא
כב כי אם-שמור תשמרון את-כל-המצוה הזאת, אשר אנוכי מצווה אתכם--לעשותה: לאהבה את-ד' אלוהיכם, ללכת בכל-דרכיו--ולדובקה-בו. כג והוריש ד' את-כל-הגויים האלה, מלפניכם; וירשתם גויים, גדולים ועצומים מכם. כד כל-המקום, אשר תדרוך כף-רגלכם בו--לכם יהיה: מן-המדבר והלבנון מן-הנהר נהר-פרת, ועד הים האחרון--יהיה, גבולכם. כה לא-יתייצב איש, בפניכם: פחדכם ומוראכם ייתן יהוה אלוהיכם, על-פני כל-הארץ אשר תדרכו-בה, כאשר, דיבר לכם. {ס}

וזאת התשובה:


כ"ט באב ה'תשנ"ג
שמיטה א'

נערך על ידי הרב

מוקדש לעלוי נשמת
ר' אברהם בן דוד

נדהמתי לשֵמע החדשות, שעסקנים מהציבור החרדי, פנו בבקשה לממשלה, כי זו תאפשר למגזר הערבי להרחיב את הגידולים החקלאיים שלהם, על-מנת שיהיו לציבור החרדי ירקות בשנת השמיטה. הבקשה הזו היא כל-כך אבסורדית, עד שקשה להאמין שעסקן חרדי ביקש אותה. לרוב הדעות, שמיטה בזמן-הזה היא מדרבנן, אבל לעומת זה, איסור "לא תחֹנם" הוא איסור דאורייתא. "לא תחֹנם" פירושו - לא תיתן לגויים חניה בקרקע, בארץ-ישראל, לא תמכור להם קרקע, ולא תחזק את אחיזתם בארץ-ישראל (רש"י דברים ז, ב). ואיך אפשר לבקש מהממשלה שתעזור לחיזוק החקלאות הערבית בארץ-ישראל, ולעשות זאת לשם שמים כביכול?

הרי הסוברים שאין להזדקק ל"היתר המכירה" של קרקעות לגוי בשנת השמיטה - ההיתר שמאפשר בתנאים מסויימים לחקלאים יהודיים לעבד את אדמתם בשנת השמיטה, - סוברים שיש איסור תורה למכור קרקע לגוי אפילו לזמן מועט, ואפילו אם מוכרים רק את השטח העליון שעל פני הקרקע בלבד, וכל זה מפני שהתורה אמרה - "לא תחֹנם" - לא תיתן להם חניה בארץ-ישראל, אפילו אחיזה מועטה. אם כן, מטעם זה עצמו אסור באיסור חמור לממשלה לחזק את אחיזתם של אינם יהודים בארץ-ישראל, ואיך אפשר לבקש מהממשלה להרחיב את מכסת החקלאות הערבית? הרי מה שיתנו להם השנה לא יוכלו לצמצם לשנה הבאה, וזה יותר חמור מאשר "היתר המכירה" שהוא זמני!
ניתן להבין, שהרוצה להחמיר על עצמו ולא להזדקק ל"היתר המכירה", יימנע מלאכול ירקות טריים בשנת השמיטה, או יקנה רק תוצרת חוץ. אבל איזה הידור הוא לקנות מערבים הגרים בארץ, ולחזק את אחיזתם בארץ-ישראל?

כל זה אמור לעצם הדין של "לא תחנם". אבל יש כאן גורם נוסף, שהוא לא פחות חמור. אנחנו נמצאים במלחמה עם הערבים על ארץ-ישראל. הערבים הגרים ביש"ע, מנהלים מלחמה נגדנו, היתכן שאנחנו נקנה מהם פירות וירקות, ובשנת השמיטה נחזק את ידי המחבלים והטרור הערבי? הרי ידוע לכל, שחלק מהכסף שמרוויחים תושבי יו"ש הערבים, הולך למימון פעולות הטרור.

על-כן, לעניות דעתי, המהדרין צריכים להמנע מלהזדקק לירקות ותוצרת ערבית בשנת השמיטה, ולוותר לגמרי על ירקות טריים בשנת השמיטה. זהו הידור, שאין בו צד של איסור. ומי שקשה לו להדר באופן זה, או שהוא מנוע מכך מסיבות בריאותיות וכדומה, עדיף שיאכל פרות וירקות של יהודים מ"היתר המכירה", שענין אכילת פירות וירקות שנעשתה בהם מלאכה בשנת השמיטה שנוי הוא במחלוקת, ורבים מקילים בזה, ובפירות, גם החזון-איש לא הכריע בזה לחומרא. זה עדיף על קניית פירות וירקות מערבים, קניה המחזקת את אחיזתם של הערבים בארץ-ישראל.

ידוע, שבשנת השמיטה הקודמת, ההזדקקות לפירות של ערבים חיזקה מאד את החקלאות הערבית, על חשבון החקלאות היהודית, וזה איסור "לא תחנם" ממש. מי יתן וגדולי הדור ישמיעו דעתם לאסור פירות של נכרים בארץ-ישראל, משום "לא תחנם".
_____________________________________


נערך לאחרונה ע"י ck5760 בתאריך 03-02-2005 בשעה 15:04.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 03-02-2005, 18:38
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
מתי פורים?
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי תוהו ובוהו שמתחילה ב "רק בעיה קטנה: אותו גורם נעדר מזה זמן"

דברים פרק לא

וְאָמַר, בַּיּוֹם הַהוּא, הֲלֹא עַל כִּי-אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי, מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה. יח וְאָנֹכִי, הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא, עַל כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשָׂה: כִּי פָנָה, אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים.




תשס"ג
יחודו של חג הפורים

הרב דוד חי הכהן

נערך על ידי הרב

מוקדש לרפואת
ציפורה בת דוד



ענינו של חג הפורים משונה במקצת בהשואה לחגי ישראל האחרים במועד, בספר, בסיפור ובמצוה.
שינוי במועד - כיצד?
לחג נקבעו שני ימים לפי מקומות שונים, למרות שחגי ישראל משותפים בזמנם עם כל ישראל החוגגים אותם באותו יום. והנה דוקא חג הפורים, ישנם החוגגים אותו ביום י"ד, וישנם בט"ו באדר. גם הטעם לחגיגה כפולה זו אינו ברור - החלוקה נעשית על פי מצב הערים בימי יהושע בן-נון, כשהנס התרחש למעלה מ-900 שנים אחרי יהושע ותקופתו. דבר נוסף, הנס התרחש ברובו בחוץ לארץ, וזמן חגיגתו נקבע על פי מצב הערים בארץ ישראל.

שינוי בספר - מהו?
ספרו של חג הפורים הוא מגילת אסתר. זהו ספר קדוש שהרי הוא בכלל כתבי הקודש של התנ"ך, ובכל זאת אין בו אפילו פעם אחת התייחסות לשמו של הקב"ה.

שינוי בסיפור - מהו?
ספור הנס. לכאורה לא אירע שום דבר היוצא מגדר הרגיל. שכן, הסיפור עוסק במלך רודף תענוגות שאשתו המלכה השפיעה עליו לשנות את מדיניות הפנים שלו. התרחשות שכזו נדושה מאוד בספרי ההיסטוריה העוסקים בשליטים ורודנים, מאז ועד היום. אין שום דמיון בין ניסי יציאת מצרים, או אפילו נס פך השמן בחנוכה, לעומת המהלך הרגיל של סדר המאורעות שבמגילה.
שינוי במצוה- כיצד? ציוונו חז"ל לאכול ולשתות עד דלא ידע. גם זוהי מצוה לא אופיינית לתורתנו, הן שבכתב והן שבעל פה.

מפתח להסברת הדברים נראה להביא מדברי הגמרא במסכת חולין 1 , ועל פי פירוש המהר"ל למגילת אסתר, בספרו "אור חדש". בגמרא מובאות במרוכז שאלות משונות ותשובות לא פחות מוזרות: המן מן התורה- מנין? ולכאורה, מה איכפת לנו אם המן נמצא בתורה או לא?! עונה הגמרא: מפסוק המופיע בחטאו של אדם הראשון, כנאמר 2 : "המן העץ אשר צויתיך". אסתר מן התורה- מנין? שנאמר 3 : "ואנכי הסתר אסתיר פני מהם", המילה "אסתיר" הכתובה ללא האות יוד, רומזת ונראית כמילה אסתר. שאלה שלישית: מרדכי מן התורה- מנין? בהקשר לזה לא נמצא צרוף אותיות, ולכן התשובה היא על פי מה שנאמר 4 : "קח לך בשמים ראש מר דרור", ומתרגם אונקלוס את המילים: "מר דרור" - מירא דכיא, שבהם ישנם אותיות מרדכי.
מה פירושן של שאלות ותשובות אלו? יתכן לומר שחז"ל באו לבאר לנו שספור המגילה הינו עמוק מאוד ואין להתייחס אליו כאל מאורע בעל ערך לתקופתו בלבד, אלא הינו מערכה אחת בתוך דפי ההיסטוריה הבאה להורות על מהלך ההיסטוריה כולה.

המן
אין להבין את רשעותו של המן כאילו היא מתחילה ונגמרת באישיותו המרושעת של אותו צורר. שכן, אדם שמסוגל בגלל שנאה פרטית לתכנן השמדה של עם שלם: אנשים, נשים, זקנים וטף, הוא לא אדם רגיל. כח הרע שבו הינו גדול ומקיף מכדי להיות פרטי. על אותו אדם בליעל באו חז"ל ללמדנו, ששורשו נעוץ בחטא הראשון בעולם, אותו חטא שהביא לגזירת מר המות על האדם ותולדותיו. מכח שלילי כזה צמח, ברבות הימים, הקוץ המכאיב בדמות אדם שנקרא: "המן".

אסתר
כיצד יתכן להבין את השפל שהגיעה אליו האומה הישראלית הקדושה, אשר בה בחר ה' מכל העמים, בהיותה בזויה ושפלה בין העמים, עד שכאשר בא איש משחית לכלות בה את ארסו, לא קם אדם בעולם להגן עליה או למחות נגד הרשע המתוכנן? אפילו כשכבר סוף סוף בא הנס הוא לא מגיע על ידי צדיק או מנהיג ישראלי בולט בהנהגתו, אלא דוקא על ידי אישה וקסמה הגופני, שבא לידי ביטוי במשתה המלך השיכור בעל התאוות. האם מצב כזה גם הוא קשור להשגחתו של הבורא, האם בתורה הנתונה מפיו היה גלוי וצפוי רגע כזה? והנה באה התשובה: "הסתר אסתר". הסתרה כפולה, כאשר אפילו היוד הרומזת להשגחתו של הבורא נעלמת בכתיבה ומורגשת רק בקריאה. לאמור: השגחה נפלאה בתוך עומק הסתר פנים נורא.

מרדכי
בראייתו המיוחדת תופס ומבין את גודל השעה הן מצד הסכנה והן מצד ההזדמנות, ובפעילותו המיוחדת מאחורי הקלעים מצליח להדביר את רשעותו של המן. מהיכן צמח כח מיוחד זה? בתוך המקדש היתה עבודה נסתרת והיא עבודת הקטורת. הקטורת, העוצרת את המגפה, כללה בין הסממנים המיוחדים שבה, בעלי הריח המבשם, גם סממן אחד בעל ריח רע בלתי נסבל, ואותה הקטורת מבסמת גם אותו בריחה הטוב. זהו סוד כוחו של מרדכי: מתוך עדינות הקודש של הקטורת, בכוח נשמתו היוצא משם לעצור ולעדן את קושי השעה, עד שהוא מתקנה ומבסמה, ובהנהגתו נהפך החושך לאור, והאפילה לאור גדול.

כעת, לאחר שהגמרא פתחה לנו את האשנב, נוכל להתבונן ולראות את התמונה כולה. מאז חטאו של האדם מתנהל מאבק איתנים בין הטוב שבאדם, השואף לחזור לעברו שבגן עדן ולטהר את העולם מקללתו הנוראה, לבין טומאת הנחש האיומה, השואפת להטביע את העולם כולו בדם ואש. מאבק זה חדר לתוך המין האנושי והתרכז בשני מוקדים, שבהם ועל ידם נמשך מאבק איתנים של הטוב והרע- ישראל ועמלק.
מאז יציאת ישראל ממצרים והתהוותו לעם, ברגע בו קיבל כח הטוב ביסוס ציבורי, בא עמלק לזנב בנחשלים ולפגוע בישראל. עמלק, נכדו של עשו שנאמר בו: "ועל חרבך תחיה" 5 , הוא זה שעומד בראש המאבק נגד ישראל מאז ועד היום. המן הרשע הוא צאצאו של אגג מלך עמלק שנלחם עם שאול המלך, שהיה המלך הראשון של ישראל. מלחמת האומות שהיתה ביציאת מצרים ובמלכות ישראל בארצו, היא זאת שנמשכה בגלות, בין מרדכי ואסתר מחד, להמן וזרש וכל אוהביו מאידך. מלחמתו של המן היא רק המשך, ולא התחלה. ההתחלה היתה בזמן משה רבינו, כאשר בראש הלוחמים היה תלמידו הנאמן של משה רבינו יהושע בן-נון. הוא התלמיד המגשים את תורת משה הנתונה מפי ה' ומכניס את ישראל לארץ, והוא המכניע את עמלק.
על כן בחג זה, המלמד על הנצחון הנפלא של הטוב על הרע, נצחון שהיה במצב הקשה ביותר שניתן לתאר בו את עם ישראל: עם השרוי בגלות בלי הנהגה, כאשר בעולם שולט מלך שיכור המוכר את העם לרודף נפשם בחינם. דוקא בחג זה יש להזכיר ולציין את יהושע בן-נון הלוחם בעמלק ובונה ומיישב את ישראל בארץ.

מכאן, שתכלית המלחמה ברע היא לבסס ולחזק את הטוב על כל מדרגותיו הפרוזות והמוקפות. העובדה שהמגילה נכתבה בלי אזכרת השם, והסיפור נראה טבעי, הוא עומק מחשבת ה' ושמירתו על ישראל גם במקום שהעין לא רואה אותו בכלל. גם חגיגתו של החג הנעשית על ידי השתכרות, שפירושה העלמת השכל וההכרה, מתאימה לענינו של החג המעיד על שליטת ה' גם במצבים בהם אין לנו הכרה כלל.

בימנו אלה, בהם נבנית ומשתכללת מלכות ישראל, אנו עומדים מול המשך המאבק עם זרע עמלק המנסה בעזרת כל הגוים לעצור את המשך הבנין. ומי שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם, הוא יצילנו ויצעידנו מחיל אל חיל גם היום הזה, ומעתה ועד עולם, הן בניסים הנגלים והן באלו הנסתרים.
_____________________________________

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 03-02-2005, 17:18
צלמית המשתמש של justice30
  justice30 justice30 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.11.04
הודעות: 630
גוש קטיף חלק מארץ ישראל
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי תוהו ובוהו שמתחילה ב "הרבנים מטילים ספק בהיות גוש קטיף חלק מארץ ישראל ולכן אישרו את הגידולים גם בשנת שמיטה"

מה שאינו מובן לחילוניים בעיקר , שבתוך ארץ ישראל יש דרגות של קדושה ,
ירושלים היא הקדושה ביותר , מצוות אכילת זבח פסח נעשה רק בתחום זה.
מצוות ביכורים , הבאת פירות הארץ לבית המקדש , כללה גם את עבר הירדן
וגם את הגולן .
כך יש איזורי קדושה שונים לענין שמיטה ולנושא ערי מקלט ועוד.
בענין בעלות על הארץ , כל ארץ ישראל שייכת לנו .
_____________________________________
"וַתְּהִי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת, וְסָר מֵרָע מִשְׁתּוֹלֵל; וַיַּרְא יְהוָה וַיֵּרַע בְּעֵינָיו, כִּי-אֵין מִשְׁפָּט"

"לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה, וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט, עַד-יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ, וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר"

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:46

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר