לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה -- ברוכים הבאים לפורום תנועות נוער והדרכה! לחצו כאן לפני שאתם מתחילים לכתוב! -- -- מה הפעילות הכי ישראלית בעיניכם? בואו לבחור! -- -- עיינו במאגר המאגרים, אולי תמצאו משהו שימושי -- חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > תנועות נוער והדרכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 26-04-2007, 14:47
צלמית המשתמש של Noa_A
  Noa_A Noa_A אינו מחובר  
מנהלת אמצע החיים | אני? אני מסיפור אחר...
 
חבר מתאריך: 01.11.03
הודעות: 5,211
תנועות הנוער, מאיפה באו? ספרו לנו על תנועת הנוער שלכם.

כולנו באים מתנועות נוער שונות, בעלות אידיאולוגיה שונה, לבוש שונה, סמלים שונים.
באשכול הזה נרצה לשמוע מכם על תנועות הנוער השונות שלכם – רקע היסטוריה, אידיאולוגיה, ערכים, אופי פעילות, תחומי עניין.


אך לפני כן, קצת על הרקע המשותף של תנועות הנוער בארץ ישראל.


תנועות הנוער בארץ ישראל

תנועות הנוער מהוות את המסגרת הגדולה ביותר לחינוך בלתי-פורמאלי בארץ ולהן תפקיד חשוב בעיצובו. התנועות השונות מקיפות מעל 150,000 חניכים, מכל רחבי הקשת הפוליטית והחברתית בארץ.

תנועות הנוער הציוניות בארץ-ישראל שיחקו ומשחקות תפקיד מכריע בהתיישבות, בעיקר במסגרת גרעיני נח"ל, בהיאחזויות, במושבים ובקיבוצים.

מפקד תנועות הנוער שערך משרד החינוך בסוף 2005 העלה שבתנועות הנוער בישראל רשומים כיום כ-150 אלף חניכים. תנועות הנוער המובילות מבחינת מספר חניכיהן הן:

"הצופים העבריים"
"הנוער העובד והלומד"
"בני עקיבא"
"בנות בתיה"
"השומר הצעיר"
"עזרא"
"הצופים הערביים"
"האיחוד החקלאי"
"המחנות העולים"
"מכבי צעיר"
"הנוער הלאומי"

לתנועות היסטוריה ציונית ארוכה, בארץ ואף באירופה שבה היווה קיומן מרכיב מרכזי במהלכים ההיסטוריים שהביאו להקמתה של מדינה ישראל.

תנועת הנוער הראשונה שקמה בארץ ישראל עצמה הייתה תנועת הצופים, תנועה א-מפלגתית שהוקמה ב 1919 על ערכי תנועת הצופים העולמית.
אל התנועה הצטרפו בהמשך גם חברי תנועות אחרות מארצות הגולה שבחרו באידיאולוגיה ה א-פוליטית של התנועה והביאו עמם את ערכיהם. אך מעבר לכך, רוב תנועות הנוער הקיימות היום קמו במקור בארצות הגולה.



איך קמו תנועות הנוער היהודיות?

תנועות הנוער היהודיות הראשונות קמו בגרמניה ובפולין. הרקע להקמתן קשור בכך שנערים ונערות יהודיים לא הורשו לקחת חלק בפעילות תנועות הנוער הגרמניות.
בהמשך, וגם תחת השפעת השינויים המדיניים, פיתחו תנועות הנוער היהודיות הווי ותכנים תרבותיים ורעיוניים שהיו מבוססים על מסורות יהודיות ושביטאו את המצוקה היהודית.


עם עליית הנאצים לשלטון נדחה הנוער היהודי אל מחוץ למסגרת בה גדל, אל מחוץ לתרבות שהחשיב כשלו.
הדחייה הייתה מלווה בהתעללות בבית הספר ובתקשורת, שהציגה את היהודי באופן שלילי.
בנסיבות אלו הפכו תנועות הנוער היהודיות למקום מקלט לבני נוער פגועים אלו, ואף למקור להזות ערכית חדשה, המושתתת על ערכי יסוד אנושיים.


לתנועות הנוער בגרמניה ובמזרח אירופה בכלל, היה תפקיד חשוב בעיצוב הן של דמות חבר התנועה ומסגרת התנועה והן בקו המנחה להתנהגות כלפי חוץ.
תנועות הנוער היהודיות הראשונות הושפעו לא מעט מן הפורמט האירופאי של תנועות הנוער, אולם הושפעו גם רבות מן הערכים היהודיים של התרבות היהודית-אירופאית של אותה התקופה.


תנועות נוער אלו, שהודרכו ע"י צעירים, פיתחו הווי יחודי שהוציא אותם מן המסגרת הסגורה של התחום היהודי ופנה כלפי חוץ – לטבע, לספורט, למוזיקה ולמפגשים בין המינים. אך מעבר לכך, משמעות התנועה התבטאה בעיקר בחיפוש אחרי מהות יהודית ואנושית שתתאים לרצנו של הנוער בשינוי, ורצונו להיות זה שעושה את השינוי.
כלל, לא לקחו אל עצמן תנועות נוער אידיאולוגיה פוליטית מובנית מראש, אלא בנו לעצמן את האידיאולוגיה שלהן תוך ספיגת רעיונות ממקורות שונים שהתגבשו יחד, ובמשך הזמן גם פיתחו הזדהות עם תנועות פוליטיות וחברתיות.


עם התגבשותן קבעו תנועות הנוער מסלולי חינוך שהותאמו לשכבות הגיל השונות. בוגרי התנועות יצאו להכשרה בקיבוצים ושם הוכשרו לקראת עליה לארץ.
רבות מן התנועות כבר היו קשורות בשלב זה עם תנועות קיבוציות בארץ שתאמו את הרקע האידיאולוגי שלהן, וכך לאחר העלייה פנו חבריהן ישירות אל הקיבוצים הללו.
כך נוצר בקרב התנועות היהודיות דפוס חדש של תנועת נוער, השונה מן המקור האירופאי: לא מסגרת המסתיימת עם סיום הנעורים, אלא מסגרת לחיים משותפים, בעלת הווי, ערכים ויעד מוגדר.


מאחר שלפי התפיסה הזו עומדים החיים האמתיים להתחיל רק עם העלייה לארץ, כך ששלבי ההכשרה והחינוך בגולה היו רק שלב הקדמה, לא מצאו התנועות עניין בלקיחת חלק במציאות הפוליטית והחברתית בארצות הגולה.

מכיוון שלפי התפיסה הזאת עמדו החיים המלאים להתחיל רק עם עלייה לארץ ולרבים רק עם הצטרפות לקיבוץ, היו שלבי החינוך וההכשרה בגולה רק בבחינת שלב הקדמה לעיקר.
בשלב ההוא נרתעו התנועות הללו בדרך כלל ממעורבות פעילה
במציאות הפוליטית והחברתית בארצות הגולה.


תנועות הנוער היהודיות תחת הממשל הנאצי

הממשל הנאצי התיר לתנועות הנוער היהודיות להמשיך ולהתקיים, בעיקר מכיוון שראה בעידוד ההגירה לארץ ישראל מטרה טובה.
הממשל הורה לכנס את כלל התנועות לארגון גג בשם "החלוץ" ופיקח עליו באופן צמוד, אבל המשיך להתיר את עידוד העלייה, ובכללו גם חוות הכשרה ציוניות.


תחת שלטון הכיבוש הגרמני היו תנועות הנוער היהודיות מסגרת חשובה בפעילות היהודית בארצות אלו, ובהמשך גם היוו גרעין מרכזי בתנועת ההתנגדות היהודית.


תנועות הנוער היהודיות בשואה

עם פרוץ המלחמה החל פרק חדש בקיומן של תנועות הנוער היהודיות.
בחודשים הראשונים סבלו מהתפרקות המסגרות בעת שהשליחים מארץ ישראל חזור לארץ וראשי תנועות הנוער, כמו ראשי המפלגות והמוסדות היהודיים, יצאו מן הערים הגדולות.
אך בניגוד לאחרונים, החליטו תנועות הנוער להחזיר חלק ממנהיגיהן אל השטח הכבוש, על מנת לשקם את התנועות ולארגנן באופן מחתרתי.


כבכל גוף מחתרתי, השתנה אופי הפעילות של תנועות הנוער, אך בניגוד לגופים הפוליטיים הצליחו תנועות הנוער לשמר את ייחודן, ובתוך הכאוס פעלו במרץ, הקימו מסגרות לימוד כתחליף לבתי הספר הסדירים, וכן סמינרים, כינוסים ופעילות רעיונית.
הן הקימו רשת של שליחים (בעיקר נערות) שיצאו לגטאות הסגורים והמנותקים וכך שמרו על אופי התנועה כמודרכת בידי גוף מרכז.
עתה נטשו את מנהגם לא לקחת חלק בחיים החברתיים והחלו התנועות לקחת חלק בתחומי החיים במחתרת הגטו.
עם זאת, עדיין לא היוו את הגורם המוביל בהתנגדות היהודית, אלא רק שאפו לינוך הנוער ולהכנתו לעתיד הצפוי לו לאחר המלחמה.


דבר זה השתנה עם השינוי הכללי באשר לגורל היהודים בשלטון הכיבוש הגרמני.
עתה, עם תחילת המאורעות, הביטו מנהיגי תנועות הנוער קדימה באופן מפוכח ומתוך אינטואיציה צפו את העתיד לבוא, בעוד אנשי המפלגות והיודרנט עדיין רואים במאורעות אירועים מקומיים שלא נוגעים להם.


עתה קמו והנהיגו את נס ההתנגדות, לא כסיכוי להצלה אלא כצעד שיש לנקוט למול אובדן סיכויי החיים והצהרה מצד היהודים המאורגנים המאמינים בעתידם ובעתיד האדם החופשי.

היודרנטים ואנשי המפלגות הוסיפו להאמין כי יש לנקוט בפעולות "יעילות" שיציגו את ערך היהודי בעיני הגרמנים (אשר בחומרת מעשיהם טרם הכירו), ואילו אנשי תנועות הנוער דגלו המאבק.
הבדלי גישות אלו הביאו ללא מעט מלחמות פנימיות בתוך הגטאות.


היעדר פעולה מגורמים אחרים לקחו על עצמן תנועות הנוער לכוון את מהלך האירועים, להפיץ את ההתנגדות ולקיים את התקשורת עם גורמי חוץ, בניסיון לקבל סיוע, ולמעשה הנהיגו את ההתנגדות הפעילה למעשי הזוועה.

ובינתיים בארץ

בינתיים בארץ הלכו התבססו תנועות הנוער השונות.
העולים חברי התנועות השונות מחזקים את היכרותם עם הארץ ומתרגלים אליה, ותוך התיישבותם העובדת ממשיכים לפתח את רעיונות התנועה עמם הגיעו, ובכך מפתחים את פעילות התנועה בארץ ומצרפים אליה עוד ועוד בני נוער מנערי הארץ.
תנועת הצופים הישראלית מבססת אף היא את חזקתה בקרב בני הנוער. התקופה היא תקופת הישוב, וחשיבותן של תנועות הנוער נתפסת בעיקר בכך שהן מספקות חלוצים מגשימים לשירות ההתיישבות העובדת (רבות מן התנועות מוציאות את בני הנוער שלה להכשרות או לשנות שירות חקלאיות עם תום הלימודים) ובכך מהווים גורם חשוב ומכריע בהתפתחות הישוב היהודי בארץ ישראל.
עם זאת, לא רק על ההגשמה הושתתו תנועות הנוער, אלא גם על ערכיהן, על חינוך הנוער, על הכנתו לחיים ציבוריים לאומיים, על חינוכו למעורבות ולהתחייבות.


ובעוד מלחמת העולם השנייה בעיצומה, וגייסותיו של רומל מתקרבים לשערי הארץ הוציאו המוסדות הלאומיים צו גיוס, והכשרות שלמות של תנועות נוער היו ל'הכשרות מגויסות' והצטרפו לפלמ"ח, ובכך היוו גם בסיס-כח לצבא המגן על ארץ ישראל.


והיום?

תנועות הנוער, כאז וכן היום, מושכות אליהן את בני הנוער המעוניינים לשנות.
כאז כן היום קיימים סניפים של התנועות גם ברחבי העולם, והם מונהגים ומבוססים מתוך הנהגת תנועות הנוער בארץ.


אם הדגש בעבר היה על הצד ההתיישבותי של הפעילות בתנועה, הרי שהיום הדגש הוא על הצד החינוכי חברתי.
שנות השירות עדיין כאן, אבל רובן אינן עוד חקלאיות אלא חברתיות, ובמסגרתם מסייעים בני הנוער במוקדי מצוקה וצורך לחברה הישראלית.
הערכים החברתיים של מעורבות חברתית, מחוייבות לאומית ואישית וערכי התנהגות אנושיים.
דגש ניתן על פיתוח תנועות הנוער, על הקמת סניפים חדשים ופיתוח הערכים הקיימים.


אמנם תנועות הנוער השונות שונות באופיין ובתפיסותיהן, בלבוש ובסמלים, אך לכולן משותפים הערכים החברתיים והאנושיים, שנוצרו עוד בימי המצוקה באירופה, מלווים את התנועות עד היום, ומקנים לחניכיהן את ערכי הנתינה, המחוייבות והמעורבות.


עד כאן ההיסטוריה המשותפת לכל תנועות הנוער.


ועכשיו, בואו וספרו לנו מעט על תנועת הנוער שלכם...
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום
  #2  
ישן 26-04-2007, 15:47
צלמית המשתמש של חרוב
  משתמש זכר חרוב חרוב אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.05.03
הודעות: 4,101
ההיסטוריה של "מכבי צעיר".
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Noa_A שמתחילה ב "תנועות הנוער, מאיפה באו? ספרו לנו על תנועת הנוער שלכם."

תודה למקס. או, מאיפה הכל התחיל, בעצם?

שורשיה של התנועה נעוצים באימרתו של מקס נורדאו (כן, ההוא מהרחוב. ), שהיה אחד מהצירים של הקונגרס הציוני ופיתח את "יהדות השרירים":
"אין עם שהספורט כגורם חינוכי יהיה כה חשוב בשבילו כפי שהוא חשוב לעם היהודי, הוא צריך לחזקנו בגוף וגם ברוח ולשיב לנו את הכרת ערך עצמינו.


צהוב עולה.

דבריו התקבלו בהסכמה בקרב יהודי אירופה. לאט-לאט החלו לצוץ עמותות ספורט קטנות - עד, שב1904 הוחלט לאגד אותן, כהסתדרות עולמית, תחת השם: "מכבי".
השם עצמו העלה זכרונות לאומיים ובאותו תקופה התחלה הציונות. אם הציונות שידרה חזרה ליהדות - מכביות שידרה עצמאות וקוממיות.

ומה בישראל?

עוד ב1900, ביפו, קמה האגודה הראשונה ונקראה - אגודת ההתעמלות של רשל"צ. מאז הוקמו עוד עשרות של סניפים שעסקו בפעילויות ספורטיביות, חינוכיות ושותפות בבניית היישוב. פלוגות של "מכבי" התנדבו גם לצבא בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.

1929. תנועת "מכבי" מחליטה לייסד תנועת נוער - ה"מכבי הצעיר" - ליד כל אגודת ספורט ובכך לשלב בין השניים, ותהווה עוד זרוע אשר מכשירה את הנוער בצורה ערכית-חינוכית.

רק כעבור 4 שנים, התחילו הסניפים הראשונים להגיע. מטולה, רשל"צ, חדרה, פ"ת, עתלית, יסוד המעלה ועוד.

חברי "מכבי צעיר" התגייסו לפלמ"ח בקום המדינה - והיו חלקים מגריעים אשר יצאו והקימו מושבים בארץ: כפר המכבי, קיבוץ סוללים, קיבוץ חולדה.

היום?

תנועת ה"מכבי הצעיר" כיום - עברה כמה וכמה שינויים מאז הקמתה. הן בדרכי הכשרתה והן מוסדותיה. אך עם זאת, עקרונות היסוד שלה נשארו זהים, כאשר אחד מהם - מחבר אותה לנקודת הולדתה, למעשה: "נפש בריאה - בגוף בריא".

תנועת "מכבי צעיר" היא גוף א-פוליטי, א-מפלגתי והתנדבותית, כמובן.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה



נערך לאחרונה ע"י חרוב בתאריך 26-04-2007 בשעה 15:50.
חזרה לפורום
  #3  
ישן 26-04-2007, 21:41
  juran juran אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.07.05
הודעות: 1,321
ההיסטוריה של "הצופים העבריים"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Noa_A שמתחילה ב "תנועות הנוער, מאיפה באו? ספרו לנו על תנועת הנוער שלכם."

הצופים-
הצופים או בשמה המלא, "תנועת הצופים העבריים בישראל"
הינה תנועת נוער ממלכתית וא-מפלגתית, שהיא כיום תנועת הנוער הגדולה בישראל.
התנועה היא חלק
מ"התאחדות הצופים והצופות בישראל", "ארגון הצופים העולמי"
ו"אגודת המדריכות והצופות העולמית".
התנועה מושתתת על עקרונות תנועת הצופים
הבסיסיים ומידות הצופה ( עזרה לזולת, ערכי חברות ורעות, שוויון ועוד).

הקמת התנועה-
התנועה הוקמה בפסח שנת 1919 על ידי כמה אגודות נוער וספורט,
ובהן אגודת "המשוטטים" ואגודת "הרצליה",
שקיימו פעילויות על פי המתכונת של מייסד הצופים העולמיים (The Scouts) באדן פאואל.
לראשות התנועה נבחר צבי נשרי.
הקשר בין האגודות היה רופף אם בכלל ולא הייתה זו עדיין תנועה מגובשת לחלוטין במלוא מובן המילה.

התפלגות התנועה-
בשנת 1951, בעת הפילוג של הקיבוץ המאוחד
(ממנו פרש "איחוד הקיבוצים", שהקים יחד עם "חבר הקבוצות" את איחוד הקבוצות והקיבוצים)
חל פילוג גם בתנועת הצופים העבריים. רוב חברי התנועה, רצו לשמור על ציביונה הבלתי מפלגתי.

תנועת הצופים כיום-
כיום מונה תנועת הצופים העבריים למעלה מ-45,000 חניכים ביותר מ-160 שבטים, והיא מוגדרת כתנועת הנוער הגדולה ביותר בישראל (נכון לפרסומים בשנת 2006).

השבטים מחולקים ל-10 הנהגות אזוריות (בנוסף להנהגת "צבר" של יהודי ארצות הברית) להם הנהלות ופעילויות נפרדות, אך ערכים ועקרונות זהים:

  • הנהגת צפון
  • הנהגת חיפה
  • הנהגת שרון-צפון (שרצ"פ)
  • הנהגת שרון-דרום (שרד"ר)
  • הנהגת דן-רמת גן (דר"ג)
  • הנהגת תל אביב-יפו
  • הנהגת איילון
  • הנהגת החוף
  • הנהגת ירושלים
  • הנהגת דרום
במשך השנים השתנה מבנה ההנהגות בתנועה:
  • הנהגת מרכז פוצלה לשתי הנהגות נפרדות: הנהגת איילון והנהגת החוף.
  • הנהגת שרון פוצלה לשתי הנהגות נפרדות: הנהגת שרון-דרום והנהגת שרון-צפון.
  • הנהגת דן והנהגת רמת גן התאחדו ויצרו את הנהגת דן-רמת גן.
חלק מההנהגות מתפרשות על שטח רב (הנהגת דרום - מרחובות עד מצפה רמון) וחלקן עירוניות וכוללות שבטים אך ורק בתוך המטרופולין (הנהגת תל אביב). בנוסף להנהגות ישנם גם מגזרים שונים של שבטים, כגון צופי שב"א (עולים מאתיופיה), צופי ים, ו"עדת הצופים", חטיבה דתית שהייתה בעבר תנועה נפרדת ("הצופים הדתיים").

ייעוד תנועת הצופים העבריים-

"תנועת הצופים העבריים בישראל" היא תנועת נוער ציונית, ממלכתית,
שייעודה הוא להקים ולפתח, מסגרות חינוכיות-ערכיות,
בהם יפעלו ילדים ובני נוער בכל רחבי הארץ
במגוון פעילויות חברתיות חווייתיות המהוות עבורם מקור לפיתוח אישי, לבילוי ולהנאה.

חברי השכבה הבוגרת-
או כמו שנקראים בשפת היום יום של חברי התנועה - השכב"ג. הם בני השכבות י, יא ויב (ובמספר שבטים גם בני שכבת ט'), והם הנושאים בעיקר הנטל הביצועי, ההדרכתי, והארגוני בתוך השבט, ואם הם בוחרים זאת גם בפרויקטים גדולים יותר.

חברי השכב"ג מתחלקים בתפקידם לשלושה סוגים עיקריים:
  1. צוותי הדרכה - האחראים על הדרכת חניכים. כל צוות אחראי על גדוד מסוים (כיתות ד'-ט', צמי"ד), והוא מונה מספר מדריכים ורשג"ד (ראש גדוד), העומד בראש הצוות.
  2. ועדות פעילים - כל ועדה אחראית על תחום שונה בשבט. בכל ועדה חברים מספר פעילים, ובראשה עומד ראש צוות (בדרך כלל מכונה רש"צ או יו"ר).
  3. אחר - תפקידים אחרים, כגון מרכזי הדרכה צעירים, מרכזי מפעלים ועוד.
בכל שבט ישנו צוות מרכזים צעירים המורכב מחברי שכבת י"ב, האחראי על התפקוד הביצועי של השבט.

בכל שבט ישנם צוותי הדרכה שונים, ועדות שונות ותפקידים שונים מאשר בשבטים אחרים.



חניכים-

כל קבוצת ילדים מודרכת נקראת קבוצה וכל מספר קבוצות מהווה גדוד ועליה ועל הכוונת המדריכים מופקד רשג"ד (ראש גדוד). כל 3 שכבות מאוגדות תחת כותרת אחת: שכבה צעירה (ד'-ו') ושכבת נעורים (ז'-ט'). בהיותם חניכים הם עוברים פעולות במגוון נושאים עם דגש על מנהיגות, שיתוף פעולה, קבלת השונה, אחריות אישית, אחריות חברתית וכדומה. בשנתם האחרונה כחניכים הם עוברים קורס הדרכה המכשיר אותם להיות מדריכים בתנועת הצופים לקראת השנה הבאה.

כמו כן תנועת הצופים מקיימת פרויקט צמי"ד (צרכים מיוחדים) שבו בשבטים ברחבי הארץ יש קבוצות של ילדים הבאים מחינוך מיוחד ומקבלים מענה לצרכיהם.




מידות הצופה-

בתנועת הצופים קיימים מידות הצופה, מידות הצופים הם בעצם החוקים שעלפיהם אמור הצופה לחיות את חייו האישיים:



  1. הצופה דברו אמת.
  2. הצופה נאמן לעמו, לארצו ולשפתו.
  3. הצופה חבר מועיל בחברה, אוהב עבודה ועוזר לזולת.
  4. הצופה רֵע לכל אדם ואח לכל צופה.
  5. הצופה אדיב.
  6. הצופה חובב את החי והצומח ומגן עליהם.
  7. הצופה איש המשמעת.
  8. הצופה אינו נופל ברוחו ובצר לו מצטחק.
  9. הצופה חסכן.
  10. הצופה טהור בדבורו ובמעשיו.
דרגות הצופים-
לכל שכבת גיל יש שם משלה בתנועת הצופים:

ד' - עופרים , ה' - נחשונים , ו' - משוטטים , ז' - חותרים, ח' - מבטיחים, ט' - סוללים, י' - מדריכים, י"א - בונים, י"ב -מפלסים.



מעברי דרגות-

בסוף כל שנה ישנו טקס חגיגי אשר בו חניכי כל שכבה עוברים מבחן כלשהו ("מעבר דרגה") בהתאם לשכבת הגיל בה הם נמצאים, ולאחר שעברו את המבחן הם מקבלים את הדרגה המיועדת להם (דרגת ניצן, דרגה ג', דרגה ב', דרגה א' ודרגת הצופה). ד'- קריאת העופרים. ה'- קפיצת נחשון: קפיצה מעל סנדה בוערת. ו'- קפיצה מחלון. ז'- הליכת זיקית. ח'- ת"ס: תרגילי סדר.


מתוך ויקפדיה,האיצקלופדיה החופשית וידע אישי!!

עומר
חזרה לפורום
  #5  
ישן 27-04-2007, 11:32
  מוסקט מוסקט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.10.06
הודעות: 88
תנועת ה"עזרא"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Noa_A שמתחילה ב "תנועות הנוער, מאיפה באו? ספרו לנו על תנועת הנוער שלכם."

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

השם: "עזרא" תנועת הנוער החרדי-לאומי בארץ-ישראל.

הסיסמא: הישיבה היא בית חינוכנו, שלטון התורה מטרתנו, לעם ולארץ נקדיש את חיינו.

המהות: תנועת "עזרא" היא תנועת נוער חרדית לאומית, והינה חלק מתנועת הנוער הציוניות החלוציות.

המטרה: חינוך דור נאמן בעל בסיס תורני איתן והשתלבותו בכל תחומי החיים תוך שאיפה למצוינות ולחתירה להקמת חברה תורנית בארץ ישראל. </B>הכיוון: </B>
  • הכרת התורה כערך עליון שאין שווים לה.
  • הקפדה בקיום מצוות שבין אדם לחברו ובין אדם למקום.
  • אמונה בדברי חכמים וציות לדבריהם ולשילוב תורה, יהדות ודרך עולם.
  • חינוך לאחריות לכלל ישראל ולשותפות מלאה בבנין הארץ.
הברכה: המברך אומר: "חיזקו חברים!" ועונים לו: "חזק ונתחזק".

התלבושת: חניכים, מדריכים ומרכזי הסניפים יקפידו על תלבושת צנועה והולמת לחברים בתנועת נוער דתית ולציבור התורני. בימי חול, בכל פעילות סניפית, אזורית וארצית יופיעו החברים בתנועה בחולצת תנועה כחולה. בשבתות ובאירועים חגיגיים, חולצת תנועה לבנה, ועניבה כחולה, חצאית/ מכנסיים כחולים. או חולצה לבנה ועניבה, חצאית/ מכנסיים כחולים.



רקע:

בשנת תרע"ט בשלהי חודש אב, הוקמה בגרמניה תנועת הנוער "עזרא". התנועה הוקמה על-ידי קבוצת סטודנטים חרדים אשר הכירו בצורך הדחוף לקרב את בני הנוער מקרב היהדות החרדית לאמונה מעמיקה, להשתתת התוה בכל ענפי החיים ולעליה לארץ-ישראל.

החל משנת תרצ"ג החלו רבים מבוגרי "עזרא" בגרמניה, לעלות ארצה כהגשמת חזון העלייה.

בקיץ תרצ"ו (1936) הוקמו סניפי "עזרא" הראשונים בארץ בפתח-תקווה ובתל-אביב, תחת השם "נוער חרדי" ובשנת תרצ"ז (1937) נוסד הסניף בירושלים ובשנת תרצ"ט (1939) נוסד הסניף בחיפה.
הכינוס הראשון של התנועה התקיים בירושלים בשנת תרצ"ז (1939). בחנוכה תרצ"ט נערך הכינוס השני בבית וגן בירושלים. בכינוס זה נבחרה לראשונה הנהלת התנועה בארץ ישראל, שתפקידיה העיקריים היו הקמת אירגון ממוסד, שמירת הקשר עם הסניפים, ריכוז התנועה והקמת מחלקת הדרכה.
הכינוס הארצי השלישי התקיים בפתח תקווה בחודש מנחם אב תרצ"ט, בכינוס זה יש לראות את "כנס היסוד" של התנועה בארץ ישראל, מאחר שבו נקבעו למעשה קווי היסוד של התנועה בארץ.
התנועה מיסדה מתחילת דרכה פעילויות ארציות שונות.
מחנה הקיץ הראשון של התנועה התקיים בפתח תקווה בשנת תרצ"ח (1938).
מחהנ העבודה הראשון של התנועה התקיים בקיבוץ חפץ חיים בשנת תרצ"ט (1939).
סמינריון ההדרכה הראשון התקיים בגת רימון בשנת תש"ב (1942).

מפעל ההתיישבות של התנועה כתנועה מיישבת של פועלי אגודת ישראל כלל את יסוד גת רימון (1931), חפץ חיים (1944), יסודות (1946), נתיבה (1948), שעלבים – שלהבת (1950), מבוא מודיעין (1964), מבוא חורון (1967).

התנועה קרויה על שם עזרא הסופר – האיש אשר העלה את גלות בבל ארצה, תוך כדי התגוננות מתמדת בנה את ארץ ישראל מחורבנה ותיקן לעם ישראל תקנות והלכות כדי להיטיה את רמתו הדתית-מוסרית.






שמות הקבוצות ומשמעותן:





"מנטעים רכים עד אורות גדולים"





במסדר מרשים של ה"מעוז" הראשון שהתקיים בגבעה בצופה על עמק איילון ביום העצמאות תשכ"ז, ימים ספורים לפני מלחמת ששת הימים הוכרז על קביעת שמות אחידים לכל הקבוצות והחבריות בכל סניפי הארץ, במעמד זה חולקו השמות לנציגי הקבוצות מכל סניפי הארץ. שמות הקבוצות מבטאים מחשבות, רעיונות ומשאלות.

נטעים: חניכים בשנה הראשונה בסניף. את החניכים מדריכים תוך התייחסות שכל העצים וכל הפירות נוצרו מהטעים רכים וצעירים לאחר טיפול וטיפוח מסור במשך שנים רבות, ומתוך ידיעה שלטיפול בנטעים הרכים בשנה הראשונה יש השפעה מכרעת על התפתחותם בעתיד וטיב הפירות שהם יניבו לאחר זמן.

עיינות: שם הנובע מברכת יעקוב אבינו את יוסף, לבנו החביב והחכם, בה הוא ממשילו לעין המים ומתחיל את ברכתו במילים "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין".
הנטעים מושקים ממי המעיין, מעיינה של תורה. עם גידלתו של השתיל גדל גם צמאונו ל"עיינות" היוצאים בבקעה ובהר, היוצאים מפי המדריך והמורה. וזה הגיל שיש כבר צורך לכוון את זרימת המעיינות, בכדי שתהיינה רק לברכה.

נירים: כשיש נטעים ועיינות עדיין אין יבול. לא מספיק לנטוע ולהשקות יש גם צורך בחריש. יש צורך לפורר רגבים, לעשות "נירים". בהיותם בקבוצת "נירים" מגיעים הבנים והבנות לגיל בו הם מקבלים עליהם עול מצוות, ואכן זו תקופת החריש העמוק, הנירים בהתאם לדברי הנביא הושע: "נירו לכם ניר ועת דרוש את ה' עד יבוא ויורה צדק לכם".(הושע ע', י"ב).

נתיבות: בסיום גיל הנערות אנו בעיצומו של גיל ההתבגרות. הגיל בו רוצים לשאול, להבין, להבין עולם ומלואו. מגיעים לגיל שאפשר להגדיר בדברי הנביא ירמיהו: "ושאלו לנתיבות עולם" (ירמיהו ט"ז, ו).
בתקופה הזו הבנים עומדים לפני כניסתם לישיבה בית היוצר עבור הנוער התורני, בה לומדים נתיבות עולם, אז הזמן שיש להחליט על דרך המשך הלימודים ואז בעמדם על פרשת הדרכים אנו מזכירים לחברי קבוצת נתיבות את דברי הנביא ירמיהו: "כה אמר ה' עמדו על הדרכים וראו ושאלו לנתיבות עולם איזה דרך הטוב ולכו ומצאו מרגוע לנפשכם" (שם).

השמות שנקבעו עבור חבריא ב' קשורים ברעיונות ובחזונם של שלושה אישים דגולים שהשפיעו רבות על צעירי הנוער החרדי בתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל.

העולים: מזכירה את בעל התשובה הגדול: ד"ר נתן בירנבאום ז"ל ממייסדי התנועה הציונית ותנועות חילוניות אחרות שחזר ליהדות והפך לאחד ממנהיגי היהדות החרדית. הלוחם הגדול שחולל תנועות המוניות ונשאר בודד כל ימיו. הוא הקים תנועת מתנדבים בשם העולים. מטרת "העולים" הייתה לעלות המלות התורה והיראה, ההלכה והאמונה. ראוי לציין שבקראו לחיזוק האמונה הדגיש נתן בירנבאום ז"ל במיוחד את הצורך בחיזוק האמונה בבואו של המשיח, גם בין המוני היהודים הדתיים המאמינים.

נחליאל: על שם ספרו האחרון של ד"ר יצחק ברויאר ז"ל, הודה הדעות ומורה נתיבות עולם של היהדות החרדית ובמיוחד של הנוער החרדי. "נחליאל" הינו גולת הכותרת ל הספרות הרבה והעשירה שנכתבה על ידי ד"ר יצחק ברויאר במשך כארבעים שנה. ב"נחליאל" מוסברות מצוות התורה. תורה זו שעליה נאמר שקדמה לעולם, ושאת בריאתה והויותה, ניתן להבין רק לאור הבנת מצוות התורה, בהתאם למאמר חז"ל: "הביט בתורה וברא עולמו" (בראשית רבא).

אורות: על שם ספרו של מרן הרב קוק זצ"ל. שהשפיע השפעה רבה על צעירי ישראל על אדמת ישראל. "אורות" הבאים להאיר את החושך האמיתי ואת החושך המדומה. "אורות" שנוצרו מתוך ניצוצות זעירים, קדושים. "אורות" הבאים ללמוד על חשיבות הניצוצות, "אורות" הבאים להזכיר לנו שכל הניצוצות באים ממקור קדוש וחובתנו להלהיבם ל"אורות" "לאורות קודש", לשלהבתי-ה.

תוך התבוננות בייחודם של כל אחד מהאישים הנ"ל, בעל ה"עולים" בעל ה"נחליאל" ובעל ה"אורות" מגלים את ייחודם המשותף: קריאתם לעלייה מתמדת של הפרט, של הכלל ושל היחיד והציבור תוך ביקורת עצמית וללא התחשבות במוסכמות שאין להם בסיס תורתי, הכנת יצירת תאים חברתיים לחיי טוהר על אדמת ישראל. שאיפה להכנת הווה והכרת משימות הדור תוך הסתכלות והתבוננות בדרכי ההשגחה.

התנועה מחנכת את חניכיה להיות ראויים שהקבוצות של השכבות הבוגרות והמתבגרות של התנועה, נקראו על שם פעלם והגותם של אישים דגולים כמו ד"ר נתן בירנבאום, ד"ר יצחק ברויאר ומרן הרב קוק זצ"ל.




(מתוך אתר ה"עזרא" http://www.ezra.org.il/)




ומכאן - מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית



עזרא הינה תנועת נוער בישראל, המשויכת לזרם האדוק יותר של הציבור הדתי-לאומי. היא קרובה בהשקפתה ללתנועת בני עקיבא ונבדלת ממנה בכך שפעילויות של בנים ובנות נעשות בה, במידה מסוימת, בנפרד.

התנועה נוסדה בשנת 1919 על-ידי קבוצת סטודנטים שומרי מצוות בגרמניה, שראו צורך לקרב את בני הנוער מקרב היהדות האורתודוקסית לאמונה מעמיקה, להשתתת התורה בכל ענפי החיים ולעלייה לארץ ישראל. התנועה קרויה על שם עזרא הסופר.

בתקופת העלייה החמישית, משנת 1935 ואילך, נוסדו סניפים של עזרא בארץ ישראל. התנועה בארץ הייתה מזוהה עם תנועת פועלי אגודת ישראל - מפלגה של יהודים דתיים יוצאי גרמניה שדגלו בהגשמה חלוצית ובהתיישבות בארץ ישראל ומצד שני ביקשו לחבור ליהדות החרדית בארץ. כביטוי לשאיפה זו כינו את התנועה "תנועת הנוער החרדית בארץ ישראל" (ב-1991 החליטה התנועה לקרוא לעצמה "תנועת הנוער החרדית לאומית בארץ ישראל"). ואולם פעילי התנועה וחניכיה באים כולם מחוגי הציונות הדתית.

התנועה, כתנועה מיישבת של פועלי אגודת ישראל, ייסדה את היישובים גת רימון (1931), חפץ חיים (1944), יסודות (1946), נתיבה (1948), שעלבים – שלהבת (1950), מבוא מודיעין (1964) מבוא חורון (1967) ונחליאל (1994). היום התנועה מאפיינת את עצמה בפלורליזם רעיוני בתחום הפוליטי, ובמסגרת הדעות המקובלות בציבור הדתי-לאומי, ניתן למצוא בה קשת רחבה של השקפות.

תנועת הנוער העולמית של "עזרא" היא הגדולה מבין תנועות הנוער הציונית בברית המועצות לשעבר. היא מקיימת פעילות באזורי פריפריה, וכן בקרב מהגרים רוסים בארצות הברית ובקהילות בבריטניה ובצרפת.


המנון התנועה:

פה נעבוד צורנו בחדווה וברננה פה נחיה את חיינו תחת שלטון התורה בנו נבנה את ארצנו חזקו חזקו ונתחזק! בנו נבנה את ארצנו חזקו חזקו ונתחזק! חזקו חברים חזק ונתחזק חזקו חברים חזק ונתחזק חזקו חברים חזק ונתחזק ססמת התנועה:

הישיבה היא בית חינוכנו, שלטון התורה מטרתנו, לעם ולארץ נקדיש את חיינו. שמות הקבוצות:
  • חינוך מיוחד: ארזים
  • כיתה ג': נטעים
  • כיתה ד': עיינות
  • כיתה ה': נירים
  • כיתה ו': נתיבות
  • כיתה ז': העולים
  • כיתה ח': נחליאל
  • כיתה ט': אורות
שמות הקבוצות מתחלפים ברוב הסניפים בל"ג בעומר, בסניפים בודדים - בקיץ או בסביבות חנוכה.

גרעינים: בכל שנה, בסביבות ל"ג בעומר; בני כיתות ט' מקבלים בשבת מיוחדת ("שבת גרעין") - שם קבוע שלא ישתנה יותר, המחליף את השם "אורות", ונהפכים מ"קבוצה" ל"גרעין". הגרעינים שותפים בעשייה בסניף ומחוצה לו, ומשתייכים להדרכה ולחבריא הבוגרת (חבריא ג' סניפית - חג"ס). שמות הגרעינים (השנה המצויינת - שנת היווצרות הגרעין):
  • *תשס"ו, כיתה י': התחיה *תשס"ה, כיתה י"א: כיסופים *תשס"ד, כיתה י"ב: עמיחי *תשס"ג: שהם *תשס"ב: אחיעד *תשס"א: שחר *תש"ס: הראל *תשנ"ט: נועם *תשנ"ח: יובל *תשנ"ז: גשר *תשנ"ו: יחד *תשנ"ה: מתן *תשנ"ד: עוז *תשנ"ג: גולן *תשנ"ב: אריאל *תשנ"א: איתן *תש"ן: עמישב *תשמ"ט: שילה *תשמ"ח: רעות *תשמ"ז: לביא *תשמ"ו: גאולה *תשמ"ה: חרות *תשמ"ד: להבה *תשמ"ג: אחידן *תשמ"ב: גלעד *תשמ"א: ישי *תש"ם: שניר *תשל"ט: אופיר *תשל"ח: מוריה *תשל"ז: *תשל"ו: *תשל"ה: הנתיב *תשל"ד: גחלת *תשל"ג: כפיר *תשל"ב: נשרים *תשל"א: חלמיש *תש"ל: אילון *תשכ"ט: אש-דת *תשכ"ח: אלי-יעד *תשכ"ז: שגב *תשכ"ו: שלומים *תשכ"ה: מתנחלים ב' *תשכ"ד: יהב *תשכ"ג: נחשול *תשכ"ב: שלהבת *תשכ"א: צורים *תש"ך: אלמגור *תשי"ט: נחלה *תשי"ח: ארזים *תשי"ז: נחליאל *תשט"ז: אוראל *תשט"ו: להבה *תשי"ד: חזון *תשי"ג: הנתיב *תשי"ב: נחליאלי *תשי"א: מתנחלים *תש"י: ד' *תש"ט: ג' *תש"ח: ב' *תש"ז: א'
חבריות: מלבד הפעילויות הקבוצתיות, לעיתים מתקיימות גם פעילויות לכלל החבריא, לפי רמת הגילאים שבה:

נטעים, עיינות, נירים ונתיבות (כיתות ג'-ו') נקראות ביחד חבריא א' סניפית (חא"ס); העולים, נחליאל ואורות עד ט"ו בשבט (כיתות ז'-התחלת ט') נקראות ביחד חבריא ב' (חב"ס); ואורות מט"ו בשבט והגרעינים (כיתה ט' מט"ו בשבט ומעלה) נקראות ביחד חבריא ג' (חג"ס). חבריא ג' מהווה את רוב הפעילויות של הסניף.



נערך לאחרונה ע"י מוסקט בתאריך 27-04-2007 בשעה 11:37.
חזרה לפורום
  #7  
ישן 29-04-2007, 00:42
צלמית המשתמש של רייצ'ל
  משתמשת נקבה רייצ'ל רייצ'ל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.04.07
הודעות: 151
שכחת גם משצ"ים ומדצ"ים :)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Noa_A שמתחילה ב "תנועות הנוער, מאיפה באו? ספרו לנו על תנועת הנוער שלכם."

מצאתי את האתר נראה לי הכי מתמצת על כל התנועות נוער אני מקווה שזה יעבוד כי זה פעם ראשונה שאני מכניסה קישור
http://www.gov.il/FirstGov/TopNav/S...CYouthMovement/
הנה האתר הרישמי של המש"צים למרות שהוא דיי מעפן ולא מעודכן אבל בכל זאת
http://noar.education.gov.il/main/u...ch/shelach3.htm

והנה קצת מידע מוויקיפדיה על המש"צים :
מש"צ - ר"ת של מדריך של"ח (שדה לאום חברה) צעיר.
בני הנוער המעוניינים לקחת חלק בעניין, עוברים קורס להכשרה לתפקיד מטעם מישרד החינוך באגף מינהל חברה ונוער.
בסיום הקורס מתפקד הנער בבית ספרו כמדריך של"ח צעיר ומצטרף לכיתות משכבות נמוכות יותר בימי שדה במסגרת לימודי השל"ח בבית הספר.



תהליך הכשרת המש"צ

ההכשרת המדריך נמשכת בערך שנה ומתחילה בדרך כלל בכיתה ח'.
במהלך ההכשרה שוקד החניך על למידת מאפייניה של ארץ ישראל ועל אופן ההדרכה במהלך השנה הזו, בה הנער עדיין לא הוכשר לתפקיד, הוא מכונה פש"צ - כלומר פרח של"ח צעיר.
כמו כן, בנוסף לפגישות השבועיות, הפש"צ גם יוצא למספר מפגשים ארציים, האורכים מספר ימים, במהלך החופשות מבית הספר.
לאחר קורס המש"צים, שנמשך לרוב שבועיים הפש"צ מקבל את תואר המש"צ.

במסגרת תהליך ההכשרה, המש"צ עובר קורסים שונים, המכשירים אותו באספקטים השונים של של"ח ושל הדרכה.

- קורס מש"צים שאורכו כשבועיים והוא כולל לינה בשטח ובניית מבנים מסֶנֶדוֹת (חלקי עץ ארוכים) וחבלים לרוב. בסוף קורס זה מקבל הבוגר את התואר מש"צ

- קורס סיו"ן (סיור וניווט) שאורכו כ־10 ימים. קורס זה משותף לכל המחוזות כאחד. במהלך הקורס לומד המש"צ כיצד לנווט ולהשתמש במפה טופוגרפית.
הקורס נעשה במחנה הגדנ"ע(גדודי נוער עבריים) ג'וערה שנמצא בצפון.
בסוף קורס זה מקבל הבוגר את התואר הלא רשמי מש"ב (מדריך של"ח בוגר).

- קורס הישרדות קורס חוצה צפון. במהלך הקורס שנמשך כ־5 ימים חוצים את הצפון ועושים מסע קשה.
בסיום קורס זה מקבל הבוגר את התואר הלא רשמי מש"ק (נקרא גם משב"ב או מש"ז).
הקורסים אינם קבועים, ועשויים להשתנות מאזור לאזור. משרד החינוך מנסה סוגים שונים של קורסים, על מנת להגיע לתוכנית ההכשרה המיטבית.
כל חניך שעובר את הקורס הראשון והופך למש"צ, הופך לחלק מתנועת המש"צים הארצית מטעם מדור מינהל חברה ונוער של משרד החינוך.

וכדי שתראו הכל מסודר הנה האתר עצמו : http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%22%D7%A6

ועל המד"צים לא מצאתי אבל זאת גם תנועת נוער שאני מישתתפת בה עם פעילויות שבועיות במתנ"ס אצלנו בהרצליה וקורס סוף שנה וזה גם נקרא כמחויבות אישים למעוניינים....

מקווה שעזרתי =)

נערך לאחרונה ע"י רייצ'ל בתאריך 29-04-2007 בשעה 01:08.
חזרה לפורום
  #8  
ישן 10-10-2007, 12:29
צלמית המשתמש של Noa_A
  Noa_A Noa_A אינו מחובר  
מנהלת אמצע החיים | אני? אני מסיפור אחר...
 
חבר מתאריך: 01.11.03
הודעות: 5,211
בית"ר
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Noa_A שמתחילה ב "תנועות הנוער, מאיפה באו? ספרו לנו על תנועת הנוער שלכם."

התעניינתי וקראתי על בית"ר כי לא ידעתי עליה הרבה, אז חשבתי לשתף:

בית"ר - "
ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר מכן. התנועה, ששמה הינו ראשי תיבות של "ברית יוסף תרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת הישנה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאויית השם תרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר", היה מנהיג התנועה עד פטירתו ואביה הרעיוני. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים.

כיום בית"ר היא תנועת נוער ציונית בעלת בסיס אידיאולוגי ימני אשר אינה משוייכת לגופים פוליטיים כבעבר, והיא חברה במועצת תנועות הנוער בישראל. לתנועה עשרות סניפים בישראל ובקהילות יהודיות בתפוצות.

רעיונות התנועה

בית"ר שאבה את החלק המכריע של משנתה מכתביו ודבריו של זאב ז'בוטינסקי. לא מדובר רק בכתביו ופרסומיו של ז'בוטינסקי על המהלכים הציוניים שלתקופתו, דעתו על דרכו של העם היהודי וכיו"ב, אלא ז'בוטינסקי בעצמו ניסח והרחיב את היסודות לרעיונות התנועה שבראשה הועמד. בשנת 1934 פרסם ז'בוטינסקי את המסמך "רעיון בית"ר" ובו עיקר הרעיונות המלווים את התנועה. הפרק הראשון עוסק ב"שליחותה של בית"ר". להלן חלק מן המסמך:

"תפקידה של בית"ר הוא פשוט בתכלית, ואף-על-פי-כן קשה מאד- ליצור את אותו הטיפוס היהודי שהעם זקוק לו כדי להקים את מדינת היהודים במהירות גדולה יותר ובאופן מושלם יותר. במילים אחרות- לברוא את האזרח ה"נורמלי" או ה"בריא" של האומה היהודית. ואכן בזה צפון הקושי הרב: יען העם היהודי שלהיום הוא בלתי "נורמלי" ובלתי "בריא", וחיי הגלות בכל היקפם מפריעים לנו לחנך אזרחים בריאים ונורמליים. באלפיים שנות הגלות חדל העם היהודי לרכז את רצונו הקיבוצי בתפקיד אחד ראשי ועיקרי; פסק לפעול כאומה אחת שלמה ויחידה, נמנע מלעמוד על נפשו עם נשק ביד ברחוף סכנה על ראשו; הוא התרגל לצעקות שפתיים ושכח את המעשים, בחייו השתלטו האי-סדר והדיסאורגניזציה, הרשלנות נעשתה לחם חוקו בחייו הפרטיים ובחייו הציבוריים. לפיכך צועד החינוך הבית"רי במעלה ההר, ועוד זמן רב יעבור עד יגיע כל בית"רי ובית"רי, בהליכותיו ובהתנהגותו, למחוז חפצו. אפס כי "מחוז חפצו" הוא נעלה ואצילי, סימן ייפה הוא לבית"רי, שזוכר הוא תמיד ושואף להגיע אליו, ולו לפחותבצעדים אטיים."

בהמשך סוקר ז'בוטינסקי בפרקים השונים את הרעיונות אודות מדינת היהודים, חד-נס (תרגום של ז'בוטינסקי ל"מוניזם"), משמעת, רעיון הלגיון ועוד. תימצות של רעיונות התנועה גם נכתבו על ידיו בשבעת סעיפי "הנדר הבית"רי":

הנדר הבית"רי

א. אני מקדיש את חיי לתחיית המדינה העברית ברוב תושבים עבריים על שתי גדות הירדן קדמה וימה.

ב. לתועלת הבניין הממלכתי אשעבד את תועלתי אני, את תועלת ביתי, את תועלת מעמדי.

ג. השפה העברית תהא שפתי ושפת בני אם בארץ ואם בגולה.

ד. אכין זרועי להגנת עמי ולכיבוש מולדתי.

ה. שאוף אשאף להדר בכל הרהורי, בכל ניבי שפתי, בכל מעשי כי בן מלכים אנוכי.

ו. לקראת הגיוס הבית"רי אם ללגיון ואם לעמל, אם לעליה ציונה ואם לשירות בגולה, אם מקרוב ואם ממרחקים - אבוא.

ז. אשמע לחוקי בית"ר ולצוי מפקדיה כשמע בן אדם לקול מצפונו כי חוקת בית"ר היא הד למשאת נפשי ומפקדיה הם שליחי.


הרעיונות המרכזיים העולים מן "הנדר" בפרט ובכלל מרעיונות בית"ר, תכליתם לעצב דור חדש לעם היהודי של צעירים המוכשרים לקראת עלייה אל ארץ ישראל והתיישבות בה לצורך הקמת מדינה עברית משתי גדות הירדן. אלו אשר לקחו על עצמם מרצונם החופשי להשתתף ב"מלאכת הבנייה" יהיו מוכנים לעבוד על פי דגם של "חלוץ מוכן לכל", כלומר יתפנו לעסוק בכל מלאכה אשר הקמת הבית הלאומי דורשת: "...אני האידיאה הטהורה של שירות, מוכן לכל, איני קשור בשום דבר; אני יודע רק ציווי אחד: לבנות". במאמרים רבים המתייחסים לבית"ר חזר ז'בוטינסקי על רעיון החלוץ המקריב עצמו על מזבח מטרות הכלל. על כל בית"רי לנהוג ב"הדר" מילה עברית אותה העלה ז'בוטינסקי. פירושה "כתריסר מושגים שונים: יופי חיצוני, גאווה, דרך ארץ, נאמנות... אולם "תרגומו" המלא בשפת חיי יום יום מוכרח להוות הבית"רי עצמו- בצאתו ובבואו, בפועלו, דברו ובהגותו את מחשבותיו... כל צעד מצעדינו, כל תנועת יד, כל הגה קל, כל פעולה ואפילו כל רעיון עלינו לבצע בתמידות ובעקשנות מבחינת ה"הדר"." בית"ר שללה לחלוטין את "מלחמת המעמדות" של הסוציאליזם וראתה בבעלי ההון גורם הכרחי בבניית הארץ, ועל כן צידדה בשבירת "נשק השביתה" של הפועלים מפני שראתה בו גורם הרסני למפעל הציוני. "חד נס" היה אחד מערכי התנועה ופירושו הגשמת הציונות באופן טהור ללא עירוב של גורמים אידיאולוגיים חיצוניים סותרים או מכשילים, דהיינו סוציאליזם. התנועה גם ראתה שליחות בהפצת השפה העברית לכל יהודי התפוצות.

תפקוד

לאחר קום המדינה התחיל סניף ארץ ישראל בפעילות מחודשת. בכינוס העולמי הרביעי שנערך שנה לאחר מכן הביעו פעילי התנועה חשש ממשבר בתנועה לאחר שהוגשמו שני תפקידים ראשיים במשנתה - המאבק להקמתה של המדינה, והחינוך לצבאיות. בית"ר בחרה לפנות אל אפיקי הגשמה חדשים. במשך השנים שחלפו מאז היו אלה בעיקר חיזוק ההתיישבות היהודית בארץ, הפצת חינוך ציוני בישראל ובתפוצות, פעילות קהילתית ופעולות לאור משנת ז'בוטינסקי והתנועה. בית"ר ייחודית מבחינת אידיאולוגיה ומורשת אולם פועלת כיום ככל תנועות הנוער האחרות הן בסניפיה בישראל והן בקהילות היהודיות בעולם. בסניפיה השונים מתקיימות פעילויות המיועדות בעיקר לצעירים בגילאי 10-18. הפעילויות מתקיימות בקבוצות הנבדלות בגילאי חניכיה. סגל ההדרכה בסניפים מורכב על פי רוב מצעירים בגילאי 16-18.

בין מעשיה הבולטים של בית"ר בישראל ניתן למנות התיישבות שהתבצעה במסגרת "משקי חירות בית"ר", שירות גרעיני נח"ל מטעם התנועה, קיום גרעיני צעירים בשנת שירות וכן פתיחת סניפי התנועה ביישובים מרוחקים - ובייחוד באזור השומרון. בשנים אשר פעלה תנועת החרות הייתה בית"ר משוייכת אל "הברית העולמית של תנועת חרות - הצה"ר", וכפועל יוצא נחשבה לתנועת הנוער של תנועת החרות. קשר ארגוני זה התנתק עם השנים לאחר התמזגותה של תנועת החרות עם הליכוד, וכיום שני הגופים הינם נפרדים לחלוטין. עם זאת בית"ר כתנועה, או חניכיה, מביעים עמדות בנושאים שעל סדר היום הציבורי, ובין היתר נכללות בכך מחלוקות פוליטיות. כך למשל היה בהפגנות הסוערות נגד הסכם השילומים. ובדומה, בתקופה בה עוצבו הסכמי אוסלו פעלו בוגרי התנועה נגד המהלכים הקשורים בהם וכן היה הדבר גם בזמן תוכנית ההתנתקות.

כיום בית"ר הינה תנועת נוער וצעירים עולמית. בראש התנועה עומדת "ההנהגה העולמית", אשר מקום מושבה בירושלים, ותפקידה ניהול כללי של התנועה וקיום קשר עם סניפי התנועה בארצות השונות. בכל מדינה בה פועלת התנועה מצויה "הנהגה ארצית", וכך גם בישראל. תחת ההנהגה הארצית נמצאות הנהגות אזוריות או מחוזיות המכילות את סניפי התנועה, אשר בישראל מכנים כל אחד מהם בשם "מעו"ז", ראשי תיבות ל"מעון זאב". בראש כל אחד מהם עומד "מפקד מעו"ז", ותחתיו קיימת היררכיית תפקידים כמקובל בתנועות נוער. קיימת גם "חטיבת בוגרי בית"ר" השומרת על קשר בין בוגרי התנועה. בתנועה קיים תפקיד סמלי, "שופט בית"ר". בעבר היה בעל התפקיד השופט התנועתי.

סמלים ומנהגים

כאמור, סמל התנועה נקבע כמנורה, סמל הגדודים העבריים. המנון התנועה נקבע עוד בשנות הקמת התנועה כהמנון התנועה הציונית ולאחר מכן המנון מדינת ישראל, התקווה. בדומה דגלה נקבע כדגל הלאום. בכך ביקשה התנועה לבדל עצמה מתנועות השמאל אשר החזיקו בסמלים הבינלאומיים של מעמד הפועלים. במסדרים וטקסים נוהגים לשיר את "שיר ביתר" (נכתב ללאגרשיים). גם "שיר הנדר", אשר אינו מושר, מבטא את רעיונות התנועה ומקומו בהמרכזי. שלושת "מורי בית"ר" הם בנימין זאב הרצל, יוסף טרומפלדור וזאב ז'בוטינסקי.



בתחילת דרכה הייתה חולצת התנועה בצבע חום, כצבע האדמה. בהמשך הונהגו משולשים כחולים על צווארוני התנועה. לאחר קום המדינה הוחלף צבע החולצה התנועתית לכחול, כאשר על כיסי התנועה זוג פסים לבנים. על כיס שמאל תלאי שלסמל התנועה או סמל הסניף, אם בנמצא. ניתן לנעוץ סיכות תנועתיות שונות עלמדי התנועה.

בית"רים נוהגים לברך איש את רעהו הן במפגש והן בפרידה בברכת "תל חי" וכן הדבר במסמכים. מתוך שמירה על ראשי התיבות המהווים את שם התנועה נוהגיםבית"רים לרשום "תרומפלדור" באות ת'. בית"רים נוהגים מתוך כבוד וחיבה לכנות את זאב ז'בוטינסקי "ראש בית"ר". בשנת 1934 יזמו הרוויזיוניסטים תנועת חרם על כלכלת גרמניה הנאצית ומבחינה פורמלית בית"ר לא ביטלה חרם כלכלי זה ומחזיקה בו גם בימינו. על כל בית"רי להחזיק ב"תעודת בית"ר" אותה יש לפדות מידי שנה. בעבר הייתה נפדית התעודה על ידי תשלום לקרן תל חי, המכשיר הכלכלי של התנועה הרוויזיוניסטית. כיום מתבצע הדבר על ידי תשלום דמי חבר שנתיים של חברי התנועה, או תרומה של בוגרי התנועה. תעודת בית"ר מכילה את פרטי הבית"רי וכן את הנדר הבית"רי. אירועים קבועים בתנועה הם העלייה המסורתית אל תל חי ביום י"א באדר, השתתפות בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי בכ"ט בתמוז, וקיום קורסי מדריכים בחודשי הקיץ.

(מתוך ויקיפדיה)
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


נערך לאחרונה ע"י Noa_A בתאריך 10-10-2007 בשעה 12:46.
חזרה לפורום
  #9  
ישן 13-10-2007, 18:45
צלמית המשתמש של puzpuz
  משתמש זכר puzpuz puzpuz אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.05.06
הודעות: 7,610
שלח הודעה דרך MSN אל puzpuz
שכחת את "נוע"ם - נוער מסורתי"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Noa_A שמתחילה ב "תנועות הנוער, מאיפה באו? ספרו לנו על תנועת הנוער שלכם."

זאת תנועת הנוער הקונסרבטיבית של התנועה המסורתית בישראל. אנחנו בשיתוף עם גורמים כגון: בית המדרש "שכטר", התנועה המסורתית, והקהילות הקונסרבטיביות המפוזרות בארץ.

התנועה נוסדה לפני 28 שנים, בארגנטינה, והתפשטה גם לאנגליה, ארצות-הברית, וישראל. עיקר הפעילות היא בישראל.

בתנועה לא יותר מ- 1,500 נפשות, כולל חניכים, מדריכים, ובעלי תפקידים שונים.

אני לא יכול להגיד את השם של המנהל, בגלל שבדיוק לפני חודש התחלף מנהל ואני לא יודע את השם של המנהל החדש... בכל אופן, למנהל הקודם של התנועה קראו "זאב קינן", והוא בא מבחוץ לתנועה בלי שום עבר בתנועה, וניהל את התנועה שבע שנים.

יש לנו עקרונות כגון: שירות בצה"ל, שמירת המסורת, זכרון המורשת של העם, ועוד...

המדריכים מעבירים את העקרונות בפעולות, תוך כדי משחקים ונושאי-שיחה, וכל מני עזרים כאלה.

הסניפים פועלים בערים ובקיבוצים הבאים:

אשקלון
תל-אביב
ירושלים - ארבעה סניפים (רמות-ציות, רמות, גילֹה, תלפ"ז)
חנתון + שורשים (זה סניף משותף)
קטורה
חיפה
באר-שבע
עומר
אילת
קרית-ביאליק
השרון (כולל את כפר סבא, רעננה, הוד השרון ורמת השרון)
רחובות
כרמיאל
מודיעין
זכרון יעקוב


יש בתנועה מפעלים ארציים:

1. המחנה בקיץ - מחולק לשכבות גיל:

העולים לכיתה ד' והעולים לכיתה ה' מקימים אוהלים (מסדינים ומקלות של מטאטא) ביער לביא ושוהים שם ארבעה ימים ושלושה לילות.

העולים לכיתה ו' מתגוררים באוהלים (מוכנים מבד המתאימים לעשרה אנשים, בעלי רצפת בטון ומיטות שדה) ביער לביא, ושוהים שם שמונה ימים ושבעה לילות.

העולים לכיתה ז' ומעלה מתגוררים בחדרים (המתאימים לשישה עד שמונה אנשים, כוללים חדר אמבטיה + שירותים וכיור, מיטות מסודרות וארונות אישיים) בבתי הארחה שבכפרי-נוער (לאחרונה המיקום משתנה כל שנה, אז אני לא יכול להגיד בוודאות באיזה כפר נוער נשהה השנה).


2. טיול סוכות - טיול מאוחד לכל שכבות הגיל, שמורכב משני ימים (ולילה אחד) של טיולים במסלולים ושל הפנינג קטן. הלינה נעשית בשקי-שינה מתחת לכיפת השמיים, בחניון סמוך לאזורי הטיול.


3. שבתון סניפי - כל שניים-שלושה סניפים מאותו איזור עושים (פעמיים בשנה) שישי-שבת מאוחד שלהם ביחד במקום אחד. השבתון כולל שני ימים ולילה אחד.


4. שבתון ארצי - פעם בשנה נערך שבתון ארצי, שבו כל הסניפים וכל שכבות הגיל מכל הארץ מתכנסים בבית הארחה שבכפר נוער כלשהו.


5. טיול פסח - אותו דבר כמו טיול סוכות, רק שלושה ימים ושנה לילות.


6. USY - שליחות של מד"צים מנוע"ם ישראל, שיוצאים לנוע"ם אנגליה ושוהים שם חודש. יש גם USY שהוא בדיוק ההפך - שליחות של מדצ"ים מנוע"ם אנגליה באים לפה, ומצ"ים מפה מדריכים אותם בארץ ישראל במשך חודש.



אני מצטער שאני לא יכול לתת עוד מידע, אבל אני אפילו לא מדריך, וזה המעט שאני זוכר.

לעוד פרטים, האתר של תנועת הנוער "נוע'ם" - www.noamist.org

כל הפרטים נמצאים שם, כולל דוא"ל של המשרדים (שאני לא אפרסם, כי אין לי רשות לעשות את זה).

puzpuz.

נערך לאחרונה ע"י puzpuz בתאריך 13-10-2007 בשעה 18:56.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 23:45

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר