|
05-02-2005, 10:33
|
|
|
|
חבר מתאריך: 09.10.04
הודעות: 1,718
|
|
מלחמת הנידחים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי תוהו ובוהו שמתחילה ב "75% מהרוגי צה"ל - מהקבוצות "הפריפריאליות" בחברה הישראלית"
מלחמת הנידחים
מאת יגיל לוי
נתוני ההרוגים של צה"ל באינתיפאדה מראים בבירור: חלקם של קבוצות העילית והמעמד הבינוני במנת הדם הלאומית במגמת ירידה. שלושה מכל ארבעה הרוגים הגיעו מהפריפריות החברתיות
בשיח הציבורי האמריקאי נשמעה בשנות ה-70 האמירה כי במלחמת וייטנאם נהרגים החיילים העניים. אמירה זו התייחסה לשינוי בהרכב הצבא, שאפרו-אמריקאים תפסו בו בהדרגה את מקומם של צעירי האליטות. נראה כי צה"ל נמצא בעיצומו של תהליך דומה. המיפוי החברתי של הרוגי הצבא מאז אינתיפאדת אל-אקצה מספק אינדיקציה ברורה למגמה זו.
המיפוי שלהלן מתייחס ל-229 הרוגי צה"ל ומג"ב בהתנגשות עם פלשתינאים מאז פרוץ האינתיפאדה ואינו כולל עשרות חיילים הרוגים בפיגועי אוטובוס, בטרמפיאדות ובמקומות ציבוריים אחרים. הוא נעשה על בסיס קטגוריות מעמדיות-תרבותיות בסיסיות.
הנתונים מראים בבירור: האינתיפאדה היא מלחמתן של הפריפריות החברתיות. השינוי בהרכב החברתי של היחידות הלוחמות בצבא משתקף במפת קורבנותיו - ועוד יותר בתגובה הפוליטית להקרבה.
חלקן של קבוצות העילית המסורתיות מקרב הרובד האשכנזי-החילוני של המעמד הבינוני, שהיו חוט השדרה ההיסטורי של הצבא ונסמכו על ההתיישבות העובדת הוותיקה ועל תיכוני העילית בערים הגדולות, הצטמצם לכ-14% בלבד. זהו שינוי משמעותי לעומת שיעורי ההקרבה במלחמות קודמות. שיעור דומה, כ-12%, מצוי בקרב אשכנזים-חילונים, הממוקמים ברובד הנמוך יותר של המעמד הבינוני, בערי הפריפריה ובתיכונים במדרג הנמוך יחסית בערים הגדולות. במידה רבה שיעור זה משקף את חלקן של הקבוצות בדרג הלוחם ובאוכלוסייה היהודית, אך השוני הוא שבעבר תרומתן הצבאית היתה גבוהה בשיעור משמעותי משיעורן הדמוגרפי.
כבר לא "צבא העם"
כ-75% מההרוגים מקורם בקבוצות, שלצורך פשטות הדיון נכנה "פריפריאליות". אלה הן קבוצות שלא היו בעבר חלק מהליבה ההיסטורית של הצבא: הן לא התבלטו בין שורותיו, לא זוהו עם מצג הישגיו ועם סמלי הנצחתו, ונוכחותן ביחידות המובחרות ובפיקוד הבכיר נפלה משיעור ייצוגן בכלל האוכלוסייה. מובן שפריפריאליות זו שיקפה וקיבעה כאחד את מעמד הקבוצות בהייררכיה החברתית בישראל, אם התרבותית - ביחס לתרבות האשכנזית-הגברית ההגמונית ("כיפות סרוגות", נשים ומהגרים), ואם השילוב של תרבותית וחומרית (בעיקר הקבוצות המזרחיות והערביות). כ-37% מהקורבנות באו מהאוכלוסייה המזרחית, חילונית ודתית כאחד, לרבות תושבי ההתנחלויות. החלק העיקרי של הקורבנות מקורו בערי הפריפריה ובמושבי העולים. חלק קטן יותר מגיע מהרובד המובילי של המעמד הבינוני העירוני, המרוכז במרכז הארץ ובירושלים. שיעור הנפגעים משקף את שיעור ההשתתפות של הקבוצה המזרחית בדרג הלוחם, אך הוא קטן ממשקלה בכלל האוכלוסייה היהודית (בשל ניפוי על ידי הצבא ובשל הפטור לתלמידי ישיבה).
חלקן של "הכיפות הסרוגות" ממוצא אשכנזי מקרב תושבי ההתנחלויות ו"הקו הירוק" מגיע לכ-9% מבין ההרוגים. חלקה של קבוצה זו נמוך משמעותית משיעור נוכחותה בדרג הלוחם, בעיקר במערך החובה. חלקם של אלה הגרים בתחומי "הקו הירוק" (כ-5%) אף נופל ממשקלם באוכלוסייה היהודית. אפשר שפער זה נובע מכך שבחלק מהיחידות שנפגעו השתתפותה של קבוצה זו נמוכה - למשל, יחידות המילואים ויחידות המאיישות מחסומים. החרדים אינם מיוצגים כלל במפה זו. שיעורם של המהגרים מברית המועצות, מאתיופיה וממדינות אחרות מגיע לכדי 18%, שיעור המתקרב למידת ייצוגם בצבא ולחלקם באוכלוסייה היהודית. לראשונה מאז מלחמת 1948 יש גם קורבנות מקרב החיילות (כ-1.5%), שבשנים האחרונות גדלה נגישותן לתפקידי לחימה. כ-8% מההרוגים הם אזרחים ערבים ודרוזים. זהו שיעור-יתר משמעותי לעומת חלקם הזעום בצבא, ולמעשה הם משלימים את פערי הייצוג של הקבוצות היהודיות.
פילוח הנתונים בין המערך הסדיר ובין מערך המילואים (שאינו מוצג בטבלה) אף מלמד כי השינוי בהרכב היחידות הלוחמות לטובת ההתרחקות מ"המרכז" ילך ויגבר בשנים הקרובות, שכן המגמות המוצגות בולטות יותר בצבא הסדיר. יתר על כן, הרפורמות שהצבא מתכנן במערכי החובה, המילואים והקבע רק יאיצו מגמה זו. זאת, ככל שהגיוס ייכון על יסודות בררניים המשולבים בתמריצים כלכליים עד כדי ביטול חלק מרכיביו הבסיסיים של שירות החובה. במצב זה העניים יותר והמומרצים יותר אידיאולוגית ישרתו בשיעורים גבוהים ביחס למעמד הבינוני והבינוני-הגבוה. תהליך דומה עוברים גם צבאות המערב. שוגה באשליות מי שסבור שהמנטרה של "צבא עם" חזקה יותר מתהליכים גלובליים.
מסלול קידום
מפת הקורבנות משקפת תהליך היסטורי. מאז מלחמת יום הכיפורים מאותרת התחלת הנטישה של הצבא על ידי הרובד החילוני-הגברי של צעירים ממוצא אשכנזי. זהו הרובד שהיה חוט השדרה ההיסטורי של הצבא, לרבות בני ההתיישבות העובדת הוותיקה. תהליך זה הגיע לשיאו בשנות ה-90 וזכה בשיח הציבורי לכינוי "משבר המוטיווציה". התהליך נגרם משילוב של שני גורמים עיקריים: הירידה ביוקרת הצבא, שהקרינה גם על הפיחות במעמדם החברתי של משרתיו, והחרפת הסתירה בין דרישות השירות לבין תובענותו המתגברת של שוק העבודה התחרותי.
הריק התמלא בהדרגה בקבוצות פריפריאליות, שראו בכך הזדמנות למוביליות. כך, בשנות ה-70 התגברה ההתבלטות של הרבדים המוביליים יותר של האוכלוסייה המזרחית, בשנות ה-80 - של "הכיפות הסרוגות", ואילו תורם של מהגרים מבריה"מ ומאתיופיה, בהדרגה גם של נשים ושל קבוצות ערביות, הגיע בשנות ה-90. השינוי בהרכב הצבא הואץ בשנות ה-90 בצל תהליך אוסלו והנסיגה מלבנון. כשפרצה אינתיפאדת אל-אקצה היה ההרכב החדש של הדרג הלוחם היבשתי מגובש יחסית.
ההבחנה מרכז/פריפריה לא מבטאת שיפוט ערכי, בפרט שלשינוי בהרכב הצבא יש השפעה כלשהי על מוביליות חברתית-פוליטית. השינוי בהרכב הצבא מסביר חלק מהשינוי שחל בו מצבא מוטה מתינות צבאית בשנות ה-90 לצבא מוטה הסלמה בשנות ה-2000. הקבוצות החדשות תופשות את הצבא כאתר שבאמצעותו הן יכולות לזכות לביטוי אידיאולוגי, לעצב את זהותן, להטביע את חותמן על הצבא - גם מתוך קריאת תיגר על דמות ה"צבר" ההיסטורית, ליצור לעצמן מסלולי מוביליות חלופיים למסלולי מוביליות אזרחיים, הזמינים לחלקן במידה פחותה, ועוד. המשותף למוטיווציה של הקבוצות החדשות הוא החתירה להוכיח כי הן מסוגלות להגיע להישגים לוחמניים ממש כמו קבוצות העילית המסורתיות, ומוטיווציה זו חולקות גם הרשתות החברתיות האזרחיות שמתוכן באו המגויסים.
כמה נוח לצבא
לכן מיפוי הקורבנות מסייע ללמוד לא רק על הרכבו החברתי של הצבא אלא גם על האפקט החברתי-הפוליטי של ההקרבה. לחלק מהקבוצות, קורבנן נעשה בהדרגה מרכיב באתוס חדש של תרומה לאומית, הממלא חלל שהותירו קבוצות העילית המסורתיות. לכן הקורבן לא מעורר מחאה בקרב השדרות החברתיות האזרחיות, אלא סוג של השלמה ואף מנוף לביטוי חברתי-פוליטי. לעומת זאת, הקורבנות המעטים יחסית של המעמד הבינוני האשכנזי-החילוני עוררו לא אחת מחאה מצד משפחותיהם, הקוראות תיגר על הגיונה של הלחימה בפלשתינאים.
על רקע זה אפשר להבין מדוע קורבנות הצבא לא הצמיחו תנועת מחאה בנוסח "ארבע אמהות", חרף התחושה הציבורית המתחזקת כי הקרבת הקורבנות היא חסרת תוחלת. הקורבנות לא עוררו מחאה נרחבת של קבוצות העילית, שנפגעו בצורה שולית, אך גם לא את מחאת הקבוצות המקריבות. לא המחיר האנושי אלא הזיקה בין צמיחה כלכלית ובין רגיעה צבאית מניעה במישור החברתי-הפוליטי את תהליך ההתנתקות.
מכאן גם מגמתו של הצבא לקבל את השינוי בהרכב החברתי, ולמעשה למסדו באמצעות השינויים המתוכננים במודל הגיוס. כך יבוססו השורות על קבוצות המפנימות את הדרך הצבאית ולא מגייסות את הרשתות החברתיות האזרחיות שלהן לקריאת תיגר עליה, בנוסח "ארבע אמהות" וארגוני מחאה אחרים, שרובם צומחים מתוך המעמד הבינוני, האשכנזי ברובו, והחילוני. אין גם תמה מדוע מנסה הצבא להרחיק את אנשי המילואים מאתרי החיכוך בראותו בהם פוטנציאל למחאה פוליטית, לא רק בשל אופיים כאזרחים מחוילים אלא גם בשל מוצאם החברתי, המשקף עדיין בחלקו את צבא טרום-השינוי. די להסתכל בהרכבם החברתי של הסרבנים, המשקף את צבא האתמול, כדי להבין כיצד שינוי ההרכב מבשר פוטנציאל לחיילות נאמנה, מנקודת מבטו של הצבא.
השינוי בהרכב מסביר גם מדוע גילו כוחות השדה התלהבות יתר, רבה מבעבר, למשימות כוחניות שבאמצעותן הקבוצות החדשות מוכיחות את עצמן כראויות לזכות במעמד בתוך הצבא ומחוצה לו. שינוי ההרכב החברתי צימצם את האפשרות הפוטנציאלית שחיילים רגישים יעוררו, כפי שאירע בעבר, את דעת הקהל באמצעות הרשתות החברתיות החוץ צבאיות שלהם. בל נשכח, תנועת "שוברים שתיקה" של חיילי חובה משוחררים, שחשפה התנהגות מתבהמת כלפי תושבי השטחים, הופיעה רק לאחר ארבע שנות אינתיפאדה.
לשינוי בהרכב הצבא השלכות מהותיות על יכולתו לייצג את מרבית הקבוצות בחברה, בכלל, ועל הבקרה הפוליטית על התנהלותו, בפרט. ראוי שנושא זה יעסיק את סדר היום הציבורי וילווה את מהלכי הצבא היזומים לשינוי אופיו.
ד"ר לוי מלמד מדע המדינה באוניברסיטה הפתוחה. מחבר הספר "צבא אחר לישראל" (הוצאת "ידיעות אחרונות", 2003)
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.
|
|