שלום אבי,
אתחיל מהסוף:
הרי ללא מסלולים אין המראות/נחיתות של מטוסים . נכון יש מסלולי חירום אבל זה לא דומה.
כשהמסלולים מטווחים אין פתרון מלא ללא מטוסי הנ"א.
לחיל האוויר מגוון שרידויות למקרה של תקיפת שדות התעופה שלו. אני לא בטוח שהפורום הצבאי המנוטר ביותר ע"י שירותי המודיעין של מדינות ערב הוא המקום לפירוט...
מדוע לא רוכשים כמות קטנה של הארייר, שיעבדו בשעות/ימים הראשונים של מלחמה (כפי שתכננו בזמנו שהמסק"רים יעצרו טורי שריון עד שהצבא יגוייס).
א. ההארייר מעולם לא הוצע רשמית למכירה לישראל, בוודאי לא ע"י ממשלת "הוד מלכותה".
ב. גם אם הייתה נפתחת אפשרות לרכש דגם AV-8B מחב' בואינג (מקדונל-דאגלס) ספק אם
כל מרכיבי המטוס מיוצרים על ידה. לאור העוינות הבולטת ביחסים הצבאיים בין ממשלת בריטניה לישראל והאמברגו שהוטל בשנת 2000 (ע"ע כדורים פירוטכניים לכיסאות מפלט תוצרת מקדונל-דאגלס) הדבר האחרון שאתה רוצה הוא השבתת מערך ההארייר עקב מחסור בח"ח.
ג. למרות שלא הוצע למכירה לישראל, המטוס הוטס ע"י תא"ל (מיל.) ישראל בהרב כשלמד בפו"מ אנגליה לפני כ-30 שנים. חוות הדעת המבצעית שלו פסלה את המטוס לחלוטין כמתאים לח"א.
ד. למעט הקוריוז של המראה ונחיתה אנכיים/קצרים, ההארייר הוא אחד ממטוסי התקיפה העלובים ביותר שנכנסו לשימוש מבצעי.
ה. נצולת הריחוף של כלי טייס יחסית לקוטר עמוד האוויר האנכי שהוא מייצר כלפי מטה ויחסית הפוכה למהירות האוויר שהוא דוחף בכיוון זה. כתחליף למסוק, נצילות ההארייר בעמדת מארב נ.ט גרועה והוא יכול להתמיד במצב זה מעט מאד זמן.
ו. בעמדת מארב כזו ההארייר מסגיר את עצמו מידית ע"י ענן האבק והקוצים הגדול שהוא מרים עקב מהירות האוויר שהוא דוחף. הוא גם אינו מסוגל לשאת טילי נ.ט מנוהגי חוט משום שישאב את החוטים האלה למנועו, אלא אם כן זבילי הטילים יותקנו סמוך לקצות הכנפיים.
ז. אתה יותר ממוזמן להקשיב למטוס הדי-קטן הזה כשהוא בריחוף. הרעש שהוא מחולל נשמע למרחקים. גם זה לא אידיאלי לכלי טייס אורב.
ה. אמינות כלי הטייס הזה לא טובה במיוחד. החל מנחירי הסילון להיגוי בריחוף שיכולים להיסתם מכל קוץ ודרדר שיתעופף באוויר, דרך חוסר מיגון לכל החלקים המסתובבים והנעים שלו וגמור ביכולתו הדי טובה לשאוב לתוכו את גזי הפליטה בריחוף נמוך, דבר שמסתיים באובדן מנוע והתרסקות. רקורד התאונות שלו בפוקלנד מצביע על כך.
ו. למטוס מנוע בעל דחף דומה לזה של מטוס "ברק", עם זאת מהירותו וביצועיו דומים לאלו של עיט. שרידותו בשדה קרב מודרני רווי נשק נ.מ קני מאוכן מכ"ם וטזק"ן קטנה מאד. אין דרך להקטין את החתימה הטרמית המאד גדולה שלו.
ז. הדלק הפנימי של המטוס הקטן הזה קטנה למדי כך שטווחו קצר מאד. דלק חיצוני בא על חשבון נשיאת מטענים ויכולת המראה אנכית.
ח. הבריטים אוהבים לנפנף בהצלחתו במלחמת פוקלנד, בעיקר בהפלת מטוסי קרב ארגנטינאים, אולם הצלחה זו נובעת בעיקר מהבדל מהותי ברמת הטייסים הבריטים (טובה מאד) מול רמת הטייסים הארגנטינאים (בינונית) ובגלל שהאמריקאים מכרו לבריטים, זמן קצר לפני פרוץ הקרבות, טילי AIM-9L.
ט. עווד משהו בעניין הטייסים. המטוס תובעני למדי בשלבי ההמראה והנחיתה שאינם מתנהלים בדומה לאלו של מסוק. המארינס נאלצו ללמוד על בשרם שהמטוס אינו פשוט להטסה וזמן ההכשרה לתיפעולו ארוך ומורכב.
י. המטוס יקר מאד לרכישה (יחסית למשקלו) ויקר מאד לתחזוקה ותפעול (שעות תחזוקה, בלאי ודלק למשימה).
יא. ההארייר הוא מטוס שלא היה צריך להיות. המטוס שטס היום הוא אילוץ שנבע מכך שממשלת הוד מלכותה ביטלה את הגירסה המבצעית מאך 2 שנבנתה על סמך הנסיון שנאסף באבטיפוס המטוס (הוקר P-1154). הצי הבריטי אסף את השברים והפך מטוס מחקרי למטוס מבצעי בדלית ברירה.
יב. את כל מה שיכול ההארייר לעשות באזור קו המגע, יכול לעשות אפאצ'י ביעילות גבוהה יותר ובשרידות טובה יותר.
יג. ההארייר אינו מסוגל לבצע משימות עומק מהסוג שמטוסי F-16 ו- F-15 מסוגלים לבצע.