בשנים האחרונות אנחנו עדים שוב ושוב למקרים בהם ישראל מסכנת חיי אדם כדי "לשמור על כבוד המת".
אם אכן היה ברור מלכתחילה שרגב וגולדווסר אינם בין החיים (על סמך מצב ההאמר וכמות הדם בשטח), למה סיכנו את הכוחות בפשיטה על בית החולים בבעל-בק?
בהקשר העיסקה, למה מסתכנים בכך שהחיזבלונים לא יתאמצו לשמור על שבויינו בעתיד ביודעם שגם על גוויות יוכלו לגבות מחיר גבוה?
זה משתלב עם התמונה המקוממת של חיילי צה"ל (לוחמים – לא אנשי רב"צ) על ברכיהם בציר פילדלפי מחפשים פיסות בשר, כברווזים במטווח. וזכורים בכאב שני החיילים שנהרגו באבטחת המבצע לאיתור שרידי הגופות (זאור סמיילייב ואלכסיי חייט).
למרות שלא סוכנו בפרשות אלו חיים, זכור גם לחץ המשפחות לחלץ את עצמות לוחמי דקר בעלות גבוהה מקבורתם המכובדת בלב ים. והפרשה המשפטית המקאברית סביב זהות ומיקום חלקי גופותיהם של לוחמי השייטת רז טבי וגיא גולן, ובה משפחות שני הלוחמים, שנהרגו בקרב זה לצד זה, התעמתו משפטית האחת מול השניה.
בזירה האזרחית זה משתלב עם עלייתם המטאורית של אנשי זכ"א ממעמד עובדי נקיון אלמונים השוטפים את הדם למעמד כוכבי תקשורת הפורצים אל הזירה עם אנשי ההצלה. ובאי הנכונות לאפשר נתיחת גופות של קורבנות רצח שרוצחיהם לא ידועים.
יש לי תחושה שבעולם הדתי ההתנגשות הזו - כבוד המת לעומת קדושת החיים - עברה מגדר "פיקוח נפש דוחה שבת" למעמד "ייהרג ובל יעבור". לדעתי, בעקבות הדתיים גולשים גם החילוניים והצבא לאמונה שיש לצה"ל מחוייבות כלפי חייליו להביא כל גופה, וכל פיסת גופה, לקבורת ישראל בכל מחיר.
אבל זוהי רק תחושתי – האם הלוחמים הוותיקים כאן חושבים שכך זה היה תמיד בישראל? גם ב48' 56' 67' ו73'?