לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #26  
ישן 31-07-2008, 23:40
צלמית המשתמש של Gilgamesh
  Gilgamesh Gilgamesh אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 3,819
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי Shpringa שמתחילה ב "הכפיר לא היה מטוס חדשני כבר..."

גירסאות של המיראז', המטוס המקביל לכפיר, עדיין משמשות כעמוד התווך של חיל האויר הצרפתי.
אם ישתילו מנוע של F-16 בכפיר, לעדכן מערכות אויוניקה שונות ויש מטוס דור 3.5 או אפילו 4. הכפיר יכול לסחוב למאה ה-21 אם יעודכן. אלא ש- F-15 יורד מכספי סיוע החוץ, והכפיר לא. הכפיר יקר לממשלה הרבה יותר מ F-15 ולכן נזנח.

העיט נמצא בדרך הנכונה להיחשב כאחד המטוסים הכי טובים של המאה ה-20, (בקטגוריה שלו כמובן).
זול, אמין, ביצועים מעולים, ועלות תפעול ותחזוקה נמוכה. גירסאות מעודכנות של העיט כמטוס קרב מבצעי קיימות בסינגפור (סופר סקייהוק) וארגנטינה (עיט לוחם). לא אפול מתדהמה, אם אגלה יום אחד שיש טייסות קרב במילואים של מטוסי עיט גם בחיל האויר שלנו. נכון שהוא מטוס של שנות החמישים והשישים... אבל זה היה עשור מאוד מוצלח לתעשיות האויריות שהשאירו לכולם מטוסים חסרי תחליף. B-52, Tu-95, A-4, MiG-21, Su-17 ועוד רבים וטובים.

הקורנס הוא מטוס סיוע הקרקע העיקרי של הצבא הטורקי, וצבאות נוספים.
עם התבססות של חיל האויר על F-15I כמפציצים אסטראטגיים בינוניים, אין צורך בקורנס. לעליונות אוירית וסיוע קרקע יש את ה F-16. ואין בריאות במגווןי מטוסים גדול. ככל שיש פחות סוגי מטוסים, יש פחות סוגי חלקי חילוף, פחות הדרכות, פחות עלויות נלוות.
_____________________________________
"כדי להכות באויב יש למלא את החיילים בחימה [על האויב]"
על החיילים להאמין בצדקת הטיעון למלחמה".
סון טסו - אומנות המלחמה


נערך לאחרונה ע"י Gilgamesh בתאריך 01-08-2008 בשעה 00:09.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #28  
ישן 31-07-2008, 23:55
צלמית המשתמש של Gilgamesh
  Gilgamesh Gilgamesh אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 3,819
בתגובה להודעה מספר 27 שנכתבה על ידי עבדול אלהזרד שמתחילה ב "לומר שמיראז' 2000 ומיראז' F-1..."

גם הכפיר לא דומה ל מיראז' 3/5. כפיר C11 דומה יותר למיראז' 2000 מאשר לקודמיו.
אם יש רצון במשרד הביטחון, אפשר לעדכן ולשפר את הכפיר כך יהיה בקו אחד עם המיראז'ים המודרנים המדוברים.
אלא, כפי שכתבתי, בגלל סיוע החוץהאמריקאי אין הכרח כלכלי לעשות כן.

בוהודעות אחרות שכתבתי, דווקא כן רציתי מטוס ישראלי ככל האפשר, שלא יהיה תלוי בחלפים מאמריקה ולצורך ייצירו יעסיק ישראלים במקום אמריקאים. והניסיון והפטנטים והציוד שיפותח עבור המטוס הישראלי ישמש כמוצרים ושירותים לייצוא.
_____________________________________
"כדי להכות באויב יש למלא את החיילים בחימה [על האויב]"
על החיילים להאמין בצדקת הטיעון למלחמה".
סון טסו - אומנות המלחמה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 01-08-2008, 10:20
צלמית המשתמש של דוד שמואל
  דוד שמואל דוד שמואל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 1,583
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי iaf-man שמתחילה ב "כפיר וקורנס-מישהו יודע מה היו השיקולים להוצאתם מהשירות?"

הכפיר תוכננן מלכתחילה כמטוס זול המשלים מטוסים יקרים יותר כF-15 וF-16 (נדמה לי שבמחירים של אז כפיר עלה 5M$ וF-16 כ15). חיל האויר דאז לא יכל להרשות לעצמו להצטייד רק במטוסים האמריקאים ולא בטוח שהאמריקאים היו מוכנים אז לספק את המספרים הדרושים. בתחילת שנות התשעים ולאחר נפילת הגוש המזרחי , נותרו האמריקאים עם עודפים גדולים של ציוד לחימה. האמריקאים היו מוכנים לספק לבעלי בריתם ציוד לחימה במחירי ההובלה בלבד. כתמורה הם דרשו הוצאה מהשרות של מערכות ישנות יותר כדי שהסד"כ לא יגדל. במסגרת עסקא כזאת עבר השריון המצרי לM-60 והוציא מהשרות טנקי T-54 . ישראל קיבלה מטוסי F-15 וF-16 והוציאה מהשרות כפירים ועיטים. קשה למטוס זול להתחרות במחיר 0.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #37  
ישן 01-08-2008, 17:20
צלמית המשתמש של NehemiaG
  NehemiaG NehemiaG אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
בתגובה להודעה מספר 35 שנכתבה על ידי Hacham_Maimon שמתחילה ב "אז למה טרחו להשביח?"

באותו הזמן, ההשבחה של הקורנס היתה בלתי נמנעת, וככל הנראה גם משתלמת במבט לאחור.
כמו כן, אתה לא יכול להיות בטוח בכך שיספקו לך את המטוסים שאתה רוצה בעוד 10 שנים.. שימו לב שמערך היסעור עבר השבחה כאשר דיברו על החלפה שלו (ברברו, ליתר דיוק) והיום הוא עובר השבחה שניה (וממשיכים לקשקש על החלפה שלו).

לגבי פירוק חלפים - אני יכול לומר, מתוך השוואה למערכים אחרים, שהבעיה הקשה ביותר היא בהשגת חלפים לדברים שהם בעייתיים בחתך רוחבי.
כנפיים שמישות, למשל, קשה מאוד להשיג ממטוסים ישנים, וייצור/שיפוץ זה דבר יקר מאוד..

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #46  
ישן 03-08-2008, 10:29
  yabetz yabetz אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.07.08
הודעות: 33
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי iaf-man שמתחילה ב "כפיר וקורנס-מישהו יודע מה היו השיקולים להוצאתם מהשירות?"

הכפיר, עוד כשפותח, היה מטוס מאכזב יחסית ולא היה בר השוואה לאף 15 ואף 16, וכבר מתחילת שנות השמונים התחילו המחשבות על הוצאתו מהשירות. לכפיר אין מכ"מ א"א אלא רק מד מרחק, והוא אינו מטוס אל-ראות אלא מטוס לטיסה ליום בלבד. מובן שאינו יכול לשאת טילי א"א מונחי מכ"מ והחימוש א"ק שלו הוא בסיסי. מה שכן- הוא היה מטוס בעל יכולת נשיאה יפה, אך בשל רמתו היה חשש כי לא יוכל להתמודד בקרבות אויר מול מטוסי בירהמ"ע החדשים דאז וגם מול מערכות הנ"מ החדשות.

אשר לקורנס, הרי שמה שהכריע היה העלות האדירה של החלפים, ובמקביל רכישת הסופות החדשות.. הקורנסים הרי נרכשו עוד בשנות הששים ותחילת שנות השבעים, ונכון שהמערכות שבתוכם שודרגו בצורה מקיפה אבל המבנה של המטוס נותר מטוס ישן, שצורך הרבה חלפים וגם הרבה דלק. גם שטח החתך מכ"מ שלו הוא גדול והוא גם מרעיש ומזהם. התקנת המערכות החדישות שבו דומה להתקנת מנוע גי טי איי 16 בוכנות במכונית אודי 80 שנת 1972... לא שיא החכמה (במיוחד בשעת רכש מטוסים מתקדמים מאוד)... על כן הוחלט על הוצאתו מהשירות.

כלכלית, הוצאת הכפיר "השתלמה" במובן מסויים למדינה לאור מכר מטוסים למדינות באמריקה הלטינית. ואילו הפאנטום מן הסתם יעמוד כאבן שאין לה הופכין ויפורק. הכפיר כשנמכר היה מטוס צעיר יחסית ומדינות לא מעטות יכלו להשתמש בו. הפאנטומים היום הם זקנים מאוד, ונדמה לי שאף מדינה (חוץ מגרמניה, וגם היא לקראת הסוף) אינה משתמשת בהם.

מקווה שעזרתי.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #49  
ישן 03-08-2008, 11:18
צלמית המשתמש של Gilgamesh
  Gilgamesh Gilgamesh אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 3,819
בתגובה להודעה מספר 46 שנכתבה על ידי yabetz שמתחילה ב "הכפיר, עוד כשפותח, היה מטוס..."

לגבי הכפיר:
אני לא בטוח שהמידע שלך עדכני. יש גירסאות חדשות של הכפיר C11 עם מכ"מים חדשים, ועכשיו מכרנו 12 מטוסי כפיר לקולומביה, שעברו השבחה נוספת לפי דרישותיהם. אני לא חושב שיש חימוש של ח"א שהכפיר לא יכול לעשות בו שימוש.

הכפיר הוא מטוס מספיק טוב להרבה משימות של ח"א. למעט פרט מרכזי מאוד אחד, העלות האלטרנטיבית. כל מטוס או חלק חילוף למטוס אמריקאי יורד מתקציב סיוע החוץ. לעומת הכפיר שאוכל את תקציבי משלם המיסים הישראלי.

אילו מטוסים חדשים יש לאויב, שלא היו לו כאשר הכפיר היה חדש? כל עוד המיג 21 הוא עדיין עמוד השידרה של חיל האויר הסורי, הכפיר יכול להמודד איתו. ודבר נוסף, פערים ביכולות של הטילי הנ"מ קריטיים הרבה יותר מהיכולות של מטוס כלשהו. אפילו מסוק עם טיל א"א מודרני יכול להפיל את המטוס הכי מתקדם שיש לאויב. שלישית... היום יותר מפעם, עובדים עם "מכ"מ ווירטואלי". מטוס מודיעין גדול משגר את כל המידע לטווחים ארוכים ובכלל, למטוסים שמסביבו כדי להנחות טילים ולבחור מטרות. פעם זו הייתה יכולת מיוחדת, היום כל אחד יכול.

אפשר להמשיך להשביח את הכפיר, או אפילו לייצר גירסאות חדשות שלו, כמו שושלת המיראז'ים המפוארת של הצרפתים, שנמשכת כבר 40 שנה ויותר.

לגבי הקורנס:
לטורקיה שידרגה את הפנטומים שלה, וייתכן וגם לתעשייה אוירית היה חלק בשידרוג.
שידרוג הפנטום היה לטורקים זול מלקנות מטוסים חדשים. ועל התקן של ארטילריה מעופפת הפנטומים עושים עבודה טובה מספיק במזרח טורקיה וצפון עירק.

לטורקים יש מפעל הרכבה ל F-16, אבל כדי לזרוק פצצות על כורדים לא צריך אותם.
_____________________________________
"כדי להכות באויב יש למלא את החיילים בחימה [על האויב]"
על החיילים להאמין בצדקת הטיעון למלחמה".
סון טסו - אומנות המלחמה


נערך לאחרונה ע"י Gilgamesh בתאריך 03-08-2008 בשעה 11:27.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #50  
ישן 03-08-2008, 15:32
  yabetz yabetz אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.07.08
הודעות: 33
בתגובה להודעה מספר 49 שנכתבה על ידי Gilgamesh שמתחילה ב "[b]לגבי הכפיר: [/b] אני לא..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Gilgamesh
לגבי הכפיר:
אני לא בטוח שהמידע שלך עדכני. יש גירסאות חדשות של הכפיר C11 עם מכ"מים חדשים, ועכשיו מכרנו 12 מטוסי כפיר לקולומביה, שעברו השבחה נוספת לפי דרישותיהם. אני לא חושב שיש חימוש של ח"א שהכפיר לא יכול לעשות בו שימוש.

הכפיר הוא מטוס מספיק טוב להרבה משימות של ח"א. למעט פרט מרכזי מאוד אחד, העלות האלטרנטיבית. כל מטוס או חלק חילוף למטוס אמריקאי יורד מתקציב סיוע החוץ. לעומת הכפיר שאוכל את תקציבי משלם המיסים הישראלי.

אילו מטוסים חדשים יש לאויב, שלא היו לו כאשר הכפיר היה חדש? כל עוד המיג 21 הוא עדיין עמוד השידרה של חיל האויר הסורי, הכפיר יכול להמודד איתו. ודבר נוסף, פערים ביכולות של הטילי הנ"מ קריטיים הרבה יותר מהיכולות של מטוס כלשהו. אפילו מסוק עם טיל א"א מודרני יכול להפיל את המטוס הכי מתקדם שיש לאויב. שלישית... היום יותר מפעם, עובדים עם "מכ"מ ווירטואלי". מטוס מודיעין גדול משגר את כל המידע לטווחים ארוכים ובכלל, למטוסים שמסביבו כדי להנחות טילים ולבחור מטרות. פעם זו הייתה יכולת מיוחדת, היום כל אחד יכול.

אפשר להמשיך להשביח את הכפיר, או אפילו לייצר גירסאות חדשות שלו, כמו שושלת המיראז'ים המפוארת של הצרפתים, שנמשכת כבר 40 שנה ויותר.

לגבי הקורנס:
לטורקיה שידרגה את הפנטומים שלה, וייתכן וגם לתעשייה אוירית היה חלק בשידרוג.
שידרוג הפנטום היה לטורקים זול מלקנות מטוסים חדשים. ועל התקן של ארטילריה מעופפת הפנטומים עושים עבודה טובה מספיק במזרח טורקיה וצפון עירק.

לטורקים יש מפעל הרכבה ל F-16, אבל כדי לזרוק פצצות על כורדים לא צריך אותם.


אכן גם לטורקים יש טייסות פאנטום. סליחה על טעות - שנייה- זו
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #51  
ישן 03-08-2008, 11:21
צלמית המשתמש של רגב06
  רגב06 רגב06 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.05.05
הודעות: 2,914
בתגובה להודעה מספר 46 שנכתבה על ידי yabetz שמתחילה ב "הכפיר, עוד כשפותח, היה מטוס..."

לטורקים מערך קורנס פעיל.
היתה לי חוויה מרגשת מאוד לראות מפגן שכלל חליפות של רביעיות קורנסים בגובה נמוך מעל הקהל לאחר מעבר מבני הF16 באנקרה ביום העצמאות המקומי.

האם אנחנו מסתכלים באותה צורה על הוצאת טנקים ישנים משירות?
הרי כשמדובר על טנק, קל לכולם להבין כשמדברים על מנוע מיושן, חלש יחסית ומחייב תחזוקה יקרה ותדירה.
קל גם להבין כשמדברים על שריון מיושן שלא מתאים לאיומים בגזרה.
קל להבין כשמדברים על תותח שכבר קיימים חדשים וטובים ממנו מסביב.
אבל הכי קל להבין כשאומרים שמערכות הטנק כבר ישנות ואין מה להשוות אותן לטנקים החדישים.

נניח שלמטוס ניתן להשתיל מנועים (היה יקר מדי ונפסל בפרויקט קורנס 2000).
נניח שניתן לתכנן לו חופה חדישה בסגנון F16 (הוגשה הצעה אחת לפחות בתחילת שנות השמונים- יקר מדי- נפסלה).
נניח שניתן להשתיל מערכות מתקדמות בגוף שיחליפו את המערכות המיושנות (מתברר שהידראוליקה ודלק יקר מאוד לתכנן מחדש וגם לבנות למטוס קיים- בוצעו שיפורים מוגבלים בקורנס 2000).
נניח שניתן אפילו לטפל בחלק מהחלקים המסוימים ממבנה המטוס אשר זועקים לחילוף לאחר קרוב לעשרים שנה של טיסה פעילה עם שלוש מלחמות (התשה, כיפור, של"ג- נכון שרוב הקורנסים הגיעו אחרי ההתשה וחלקם אחרי יום הכיפורים אבל בכל זאת).

מה יצא?
בונים מטוס חדש לתוך מטוס ישן.
מסובך ויקר. לא בטוח שההחלטה להוציא את הקורנסים היתה מוקדמת מדי. אם היא כן היתה, כנראה ש"הפסדנו" רק מעט שנות שירות קורנס שבהן הוא כבר היה חצי גריאטרי למול מערכות הנ"מ בגזרתנו.

ואני כותב זאת בצער כי המטוס הזה על צורתו ועברו המפואר בחיל האויר שלנו אהובים עלי מאוד.
ואת הרעש כבר הזכרנו?!
_____________________________________
אם אתה מחזיק ביד ענף זית דק, כדאי מאוד שביד השנייה תהיה לך חרב חדה וגדולה.
(הפרשנות שלי לרעיון שמאחורי סיכת המ"מ)

"שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם אינו מדבר לפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כהלכה ומשיב כעניין, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע אומר לא שמעתי, ומודה על האמת. וחילופיהן בגולם.;" מסכת אבות- פרק ה', משנה ז'

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #52  
ישן 03-08-2008, 11:45
צלמית המשתמש של ISHPUZ
  ISHPUZ ISHPUZ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.04.05
הודעות: 5,100
בתגובה להודעה מספר 51 שנכתבה על ידי רגב06 שמתחילה ב "לטורקים מערך קורנס פעיל. היתה..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי רגב06
להאם אנחנו מסתכלים באותה צורה על הוצאת טנקים ישנים משירות?
הרי כשמדובר על טנק, קל לכולם להבין כשמדברים על מנוע מיושן, חלש יחסית ומחייב תחזוקה יקרה ותדירה.
קל גם להבין כשמדברים על שריון מיושן שלא מתאים לאיומים בגזרה.
קל להבין כשמדברים על תותח שכבר קיימים חדשים וטובים ממנו מסביב.
אבל הכי קל להבין כשאומרים שמערכות הטנק כבר ישנות ואין מה להשוות אותן לטנקים החדישים.
אם בטנק היה צריך לאחר 30 שנה להחליף לא רק את ההינע, האלקטרוניקה וחליפת המיגון החיצונית כדי להשביחו ולהתאימו לאיומים עדכניים - אלא גם להחליף את התובה והצריח בשל עייפות החומר, גם אז לא היה סביר שהיו ממשיכים לשדרג ולהסב כלים.
ברגע שאתה צריך להחליף גם את ה"ברזלים" אז הכדאיות הולכת ויורדת.
בגלל זה אני מעריך (כניחוש ולא ממידע מוצק) שסוסי עבודה "חסונים" כמו הדקוטה והמי-8 ממשיכים לשרת ולהשתדרג למרות שיש חלופות מודרניות (בניגוד ליסעור והקרנף שעדיין אין להם מחליף 1:1).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #56  
ישן 03-08-2008, 18:42
  strong11 strong11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.11.04
הודעות: 2,109
תגובה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי iaf-man שמתחילה ב "כפיר וקורנס-מישהו יודע מה היו השיקולים להוצאתם מהשירות?"

סיבות נוספות לכך שהכפיר נותר בשימוש מעבר לזמן שהיה אמור להישאר בשימוש:
1. ריבוי טייסי מילואים עתירי השפעה במסדרונות המטה כולל מבוגרים, בכירים, גיבורי מלחמה, ותיקי החיל, בוגרי מערך המיראז', שלמעט בודדים מובחרים לא היה ניתן או כדאי להסב אותם למטוסי קרב מתקדמים מפאת גילם, חוסר רצונם או העדר תקציבים. סגירת מערך הכפיר (שהחלה למעשה כבר באמצע שנות ה-80) הובילה לדילול במספר הטייסים החדשים שהגיעו למערך ובהמשך עם הסגירה ההדרגתית של הטייסות להסבת סגל הסדיר והקבע שבהן למערכים אחרים בחיל ובכלל זאת מסק"ר, מסע"ר, תובלה, תובלה קלה, כתב"מ, הדרכה, ישת"פ וכו' כל אחד על פי כישוריו, התאמתו ורצונו. טייסי מילואים רבים הפסיקו טיסות או הוסבו למערכי ההדרכה, הקישור לכוחות היבשה, השליטה והמטה.
2. קצב מסירה איטי יחסית של מטוסים מתקדמים לצד הקיצוצים בתקציב הבטחון. הימים כהונת רייגן השניה וכהונת גורג בוש האב, לא בדיוק ימי נחת למדינת ישראל מול ספקית הנשק הגדולה ביותר שלה, בעיקר אחרי פרוץ האינתיפאדה הראשונה, למעט אולי עדנת מלחמת המפרץ הראשונה על מתנות החינם שהניבה לנו.

הכפיר אמנם לא היה מיותר לגמרי ואף הוכיח את עצמו כמטוס תקיפה מצויין במלחמת לבנון ה-1 ובבט"ש אבל בסופו של דבר היה מטוס מיושן שנכפה על ח"א (בוודאי במספרים שנרכש בפועל) על ידי הממשלה והתעשיות הבטחוניות. מעבר למצוקת תקציב הבטחון הרי שהקיטון באיום מצד ירדן ועירק בתחילת שנות ה-90 לצד רכש מסיבי של מטוסי קרב מערביים מתקדמים על ידי המצרים והסעודיים והכנסת מערכות נשק נ"מ מתקדמות בכלל מדינות העימות הפכו כולם את הכפיר לפגיע מדי, בעיקר שמדובר במטוס בעל אופק שדרוג מוגבל בהשוואה לחלופות זמינות כמו ה F-16 מעודפי ח"א האמריקני או מרכש חדש. כמו כן לדעתי באמצע שנות ה-70 ח"א היה שמח לזנוח את כוונת הרכש של מערך הכפיר כולו לטובת 2 טייסות קורנס נוספות, לו תקציב הבטחון אפשר זאת (למיטב זכרוני אחזקת טייסת קורנס בודדת עולה כמו אחזקת 2-3 טייסות כפיר אם לא יותר במונחי דלק, חלפים, ציוד קרקע, אחסנה, חימוש מתקדם, מערכי תמך וכמובן הכשרת כ"א קרקע, אוויר, מילואים). ולא סתם נפתחה טייסת קורנס חמישית במספר באותו הזמן שבו החל הכפיר עצמו להיקלט בחיל, כיורשם של הנשר והמיראז. במקרה מעניין של הפוך על הפוך דווקא בעת שבה התחיל לצאת משירות מח"א זכה הכפיר בגרסתו הראשונה לעדנה קצרה בידי האגרסורים של הצי והנחתים.

ולמי שציין זאת פה, עצם העובדה שקולומביה, סרי לנקה או מדינות אחרות בדרום אמריקה רוכשות כפירים משודרגים כאלו או אחרים אין בה כדי לחזק ולו בקצת את הסברה שמדובר בכל זאת במטוס בעל אופק חיים/שדרוג ארוכי טווח, וזאת בגלל היקף וסוג האיומים המוטסים והקרקעיים במדינות אלו לעומת המזרח התיכון. כשהאויב שלך מטיס מטוסי טורנדו, F-15, F-16, מיג 29 וכו' בהיקפים גדולים והולכים אינך יכול להרשות לעצמך לשלוח כנגדו מטוסים עתיקים. תודה לאל ימי מלחמת השחרור בה נאלצנו להתפשר על גרוטאות עברו להם...

נערך לאחרונה ע"י strong11 בתאריך 03-08-2008 בשעה 18:58.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 04:56

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר