18-10-2009, 20:22
|
|
|
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
|
|
הערה קטנה
"אני מכיר רק שחלק מסויים מהמטוסים שסופקו למרוקו הגיעו בסוף לאיראן. (בלי קשר למלחמה)."
למיטב ידיעתי המצב היה דווקא הפוך, ואירן היא זו שסיפקה למרוקאים מטוסים וצוותים טכניים! להלן הנימוקים:
1. האירנים רכשו בכסף מלא (תכף תבין את פשר ההבחנה) מעל 100 מטוסי F-5A, קרי בערך פי 3 ממרוקו) ואף לא היה לה בעיה לרכוש מאות נוספים לו הזדקקה להם. לכן לא הגיוני שהזדקקו לקבל מטוסים דרך צד ג'.
2. מרוקו לעומת זאת מדינה צעירה ועניה (בעיקר בעת ההיא) שקבלה מטוסים במשורה מארה"ב במסגרת תכנית MAP, שאסרה על הפעלתם למטרות התקפיות מחוץ לגבולות המדינה ומנעה את מכירתם (אפילו כגרט!) ללא הסכמת ארה"ב. למעשה מטוסים שנמסרו במסגרת MAP נותרו בבעלות ארה"ב והוחכרו ללקוח (המרוקנים במקרה זה) לפרק זמן מוגדר, ממש כמו תוכניות הליסינג. תכנית זו אפשרה לארה"ב לשדרג בנשק מודרני את צבאן של בעלות בריתה ומדינות ידידותיות אחרות, שידן קצרה מלשלם בדולרים, ולגרוף בדרך קופון מדיני שמן. האם נענשו המרוקנים על שיגורם המתוקשר של מטוסי ה F-5 למצרים בזמן המלחמה, בניגוד מוחלט להגבלות MAP? שאלה טובה. נראה שהתשובה עליה שלילית, בין היתר מאחר ולאמריקנים לא היה אינטרס אמיתי לכך, מה עוד שמרוקו הייתה (ונותרה) חיונית לשליטה הימית במזרח האטלנטי.
3. האירנים הרי נפטרו מצי ה F-5A שלהם אחרי קצת פחות מעשור (מכרו את כולם למדינות ידידותיות, סוחרים ממולחים שכמותם), קרי הרבה לפני המרוקנים, שהמשיכו להטיס את המטוסים עוד שנים ארוכות, שוב בניגוד להגיון שהעברת מטוסים ממרוקו לאירן.
|