17-11-2010, 18:15
|
|
|
|
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
|
|
איראן: יכולות ייצור כלי טיס
אז ככה:
איראן טוענת שהיא ייצרה מספר כלי טיס - מטוסים, מסוקים, מזל"טים.
מזל"טים - ידוע והוכח שיש להם יכולת ייצור. מצד שני יש יכולת כזאת גם לכל אחד עם ידיים טובות, מנוע, מקמ"ש וכמה דברים זניחים...
מטוס קרב - שקר מוחלט. הם ביצעו הסבה זניחה שלא ידועה איכותה של F-5. אני לא מכיר עוד מטוס קרב מתוצרתם שטס...
להשוות את זה למה שאנחנו עשינו בישראל אחרי האמברגו זה ממש לא זה. בישראל החליפו מנועים, בנו מטוס מחלקים שיוצרו בחו"ל, ובנו מטוס חדש על בסיס תוכניות מטוסים ישנים יותר (כפיר, לא נשר!).
מסוק - פחחח.
למיטב ידיעתי, איראן טענה לייצור מאפס של קוברה. אפילו הראו תמונות מפס הייצור, גזירת סרט ועוד.
אבל העובדות הן שיש להם מלאי עצום של קוברות לא במצב טיסה, שמאפשר לעשות קניבליזציה (נצלול, בעברית) של המטוסים עד רמת ייצור מסוק אחד מכמה מסוקים, ועל הדרך להוסיף עוד כמה שינויים מבניים ואלקטרוניים.
בתמונות מפס הייצור רואים מטוס ערום לחלוטין, בשלבי הרכבת מבנה סופיים כנראה, בלי ג'יגים נראים לעין.
ג'יג: מתקן שמטרתו לייצב ולהחזיק את המבנה בזמן ההתקנה או בזמן פירוקים משמעותיים שבגללם המבנה יכול להתעוות. כך, למשל, כדי להתקין כנפיים של מטוס ממוצע, צריך ג'יג מתאים (ב-F-16 לא צריכים לצורך ההתקנה על המטוס עצמו).
למיטב הבנתי, הסיכוי שמסוק כמו הקוברה בשלבי הרכבה לא יצטרך ג'יגים הוא די נמוך, אלא אם שינו מהותית חלקים ממנו (חומרי גלם) וכך הוא יכול להחזיק את עצמו יחסית מהר.
מה שכן, עקרונית אין סיבה שאיראן לא תוכל לפרק קוברה, למדוד את כל החלקים שלו, לייצר אותם בשיטות כאלה ואחרות (לא בהכרח באותה שיטה כמו היצרן, ולא בהכרח מאותו חומר גלם. בתעופה יש לזה מחיר בדרך כלל..). אבל התמונות היו נראות מוזר למדי.
הם גם הראו תמונות של מערכות תצפית מגומבלות לקוברה.. לא זוכר שראינו את זה פעיל.
לגבי הסייפן השאהיד - לקחו סייפן, שינו את המקטע הקדמי שלו,, הוסיפו בצורה פרטאצ'ית צינור שיכול להחזיק עוד צינורות וכנראה כדי לפצות על המשקל המוסף ומרכז הכובד העיפו משם טייס אחד.
בשביל היופי דחפו עליו עוד המון חיפויים בצורות מיותרות. כי המהנדסים של בל בטח ממש טיפשים...
|