29-12-2011, 08:18
|
|
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
|
|
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
|
|
נתחיל מהפרושים - אי ההבנה נובע מההתייחסות שלי לפרושים לפי המובן של יוסף בן מתיתיהו - הכוונה לחז"ל באותו זמן.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ck5760
אם אתה מתייחס לאי הקפדה מסויימת על מצוות אתה בוודאי טועה ומה שקרה הוא בדיוק ההיפך (עקב הקפדה על מצוות שרד עם ישראל את הגלות).
אני מתכוון לכך שהם התאימו את היהדות לחיים ללא בית מקדש, ולפיתוח של התורה שבעל פה ולאורך מאות שנים. אני מודע לטענה האמונית שהתורה שבעל פה ניתנה במעמד הר סיני (והיא פותרת הרבה בעיות של סמכות), אבל עדות להלכה מופיעה הכי מוקדם בסוף תקופת בית שני דווקא (ודווקא אצל האיסיים קודם), והלאה. פיתוח ההלכה, פיתוח תרי"ג המצוות וכך הלאה הם אלה שאפשרו, כפי שכתבת, את השרדות עם ישראל בגולה. אבל היהדות לא נשארה קבועה - היא לא אותה אחת לאורך אלפיים השנים שעברו
אלא מה - כאשר הגענו לכאן חזר המימד הלאומי (שהיה בתרדמת עמוקה כל שנות הגלות) והתעורר, כמו כן יש צורך להשיל מאיתנו כל מיני סיגי ע"ז שדבקו בנו בגלות. לכן הקב"ה סובב את העניינים כך שרוב העם יהיה חילוני, דבר המבצע את העבודה אך במקרים רבים מידי גם שופך את התינוק עם המים.
ההסבר הזה נשמע לי יותר כמו נסיון להסביר למה התרחשה התרחקות מהדת, מבלי לבחון האם ההתנהלות של הרבנות והרבנים תרמה לריחוקם של חלק מעם ישראל. לתלות את הדבר באלוהים הוא הפתרון הקל שכן הוא פוטר את האומר מהצורך לבחון את עצמו. יש סיבה למה שני זרמים שנולדו 100-200 שנה אחורה, הצליחו להתבסס בצורה משמעותית.
דרך אגב אם בכתות עסקינן - סולם הערכים החילוני (אצל 90% מהחילונים) הוא נוצרי פרופר, למרות זאת רוב החילונים רואים עצמם כ"חילונים אורתודוכסים" וירגישו זרים לגמרי (שלא לומר יקבלו הרגשת בחילה עמוקה) לו יכנסו ל"טמפל" רפורמי.
|
יצא לך להכנס לבית כנסת רפורמי? לי יצא. במקום מגורי (אגב, גם בארץ) ישנה קהילה רפורמית וקהילה אורתודוכסית של חב"ד. הלכנו לחגוג חגים בשניהם, ואני רוצה לומר לך שבחילה קיבלתי בבית הכנסת האורתודוקסי - וזה בגלל ההתנהגות של הרב. אני גם רוצה לומר לך שכאשר חגגנו בבית הכנסת הרפורמי הרגשנו שייכות גדולה יותר. לא היה הבדל גדול בצורת התפילה (למעט העובדה שאת הטכס ניהלה רבנית), היה הרבה יותר שמח וכלל, אני יכול לומר לך שהרבה מהישראלים במקום מגורי מעדיפים להגיע לבית הכנסת הרפורמי על האורתודכסי, אם הם מגיעים. לבסוף, אני יכול לומר לך שההכללה שעשית, היא כמו שיבוא אדם וידבר איתך על בית כנסת אורתודוכסי אחרי שהוא ביקר בבית כנסת של סטמערים. יש כל מיני קהילות רפורמיות, כמו שיש כל מיני קהילות אורתודכסיות, והבעיה במקרה שלנו היא פרסונלית.
ניכוס הדת, הוא בדיוק אחת הבעיות המרכזיות. קצת מציק לי שהציבור הד"ל שסובל מזלזול מהממסד החרדי, פועל באותה צורה כלפי זרמים אחרים.
נקודה שניה (ואין כאן התרסה, אלא שאלה אמיתית) - מה זה בדיוק השטחות על קברי צדיקים, כל פולחן הבאבות, ההילולה של רבי נחמן או ההתנהלות של החלק המשיחי בחב"ד, אם לא עבודה זרה? מה ההבדל בין נוצרי שטוען שישו הוא המשיח לבין חב"דניק שטוען שהרבי מילובביץ' הוא המשיח?
מה ההבדל בין קמע לבין מים קדושים מהירדן?
למה רפורמים או קונסרבטיבים נחשבים ללא יהודים, בעוד שאלה לעיל העוברים על הדיבר הראשון, לא פחות, נחשבים ליהודים אורתודוכסים מהמניין?
_____________________________________
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics
"After the uprising of the 17th of June the Secretary of the Writers Union had leaflets distributed in the Stalinallee
stating that the people had forfeited the confidence of the government and could win it back only by redoubled efforts.
Would it not be easier in that case for the government to dissolve the people and elect another?" -Bertolt Brecht
I remember very vividly, a few months after the famous pacifist resolution at the Oxford Union visiting Germany and having a talk with a prominent leader of the young Nazis. He was asking about this pacifist motion and I tried to explain it to him. There was an ugly gleam in his eye when he said, "The fact is that you English are soft". Then I realized that the world enemies of peace might be the pacifists - Robert Hamilton Bernays -
נערך לאחרונה ע"י ביטיס בתאריך 29-12-2011 בשעה 08:30.
|