06-01-2012, 00:13
|
|
|
|
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Taurus84
זו כבר ממש אפוריה קלאסית. האם הכנסת (בלי קשר למספר המצביעים) יכולה לחוקק חוק, שהיא עצמה לא תוכל לבטל?
|
כן. הכנסת יכולה לחוקק חוק בתנאים מסוימים, שאינה יכולה לבטל באותם תנאים (אבל יכולה בתנאים אחרים). זו בדיוק המשמעות של שיריון.
זה בסדר גמור שנראה לך מוזר או מבולבל שאפשר לחוקק חוק בתמיכה של 25 חברי כנסת, לדוגמה, כך שאי-אפשר לבטל אותו אפילו אם יש 50 חברי כנסת בעד ביטולו ו-0 מתנגדים. זה בסדר גמור זה שנראה לך מוזר או מבולבל, אבל זה המצב הנוכחי במדינת ישראל.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Taurus84
גם אם אפשר לציין בחוק שתקנות שעת חירום לא יכולות לבטל אותו, הדרך לביטולו עדיין קלה והגיונית. מחוקקים חוק "תקנות שעת מצוקה", קובעים בו, שמה שאי אפשר לבטל בתקנות שעת חירום אפשר לבטל בתקנות שעת מצוקה, ואז מכריזים על תקנות שעת מצוקה.
|
חבל שלא קראת הכל. אחזור על הדברים:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי פסטן
אפשר לציין בחוק במפורש גם שתקנות שעת חירום וכו' לא יכולות לבטל אותו.
|
אם אתה חושש מהטריק שציינת, אפשר להשתמש בניסוח כגון "אין לשנות חוק-יסוד זה אלא בחוק-יסוד שנתקבל ברוב של חברי הכנסת" (סעיף 7 מחוק יסוד חופש העיסוק) וכן "אין בכוחן של תקנות שעת חירום, ו/או כל תקנות אחרות, ו/או כל חקיקה ראשית או משנית של כל רשות מרשויות המדינה לשנות חוק-יסוד זה, להפקיע זמנית את תוקפו או לקבוע בו תנאים, למעט כפי שצוין בסעיף X" (פרפראזה של סעיף 6 בחוק יסוד חופש העיסוק, כש-X יוחלף במספר הסעיף של הסעיף הקודם שציטתּי).
אתה עובר לויכוח משפטי-קטנוני על פסיקים ואיך נכון לשים אותם. לכאורה, הסעיף שאומר שרק חוק יסוד שעובר ברוב של חברי הכנסת מונע חקיקת חוק מיוחד כמו שרצית, ואולי צריך את הניסוח המסורבל של הסעיף השני, אבל זה ממש לא העניין.
_____________________________________
(קרדיט למרשי)
אמר לה ינאי מלכא לדביתיה אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין אלא מן הצבועין שדומין לפרושין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס
אמר פסטן: שניהם גרועים, אבל עדיף להיות טיפש מאשר שקרן.
|