11-07-2014, 00:08
|
|
|
|
חבר מתאריך: 08.07.04
הודעות: 3,342
|
|
חדיתים ופאתוות.
יש 4 אסכולות אסלמיות ראשיות,חנבלית,שאפיעית,חנפית ומאליכית.
כשההבדל ביניהן הוא קבלת היסודות.
שורשי ההלכה באסלם (אוסול אלפיקה)
הקוראן- הוא הבסיס הראשוני להלכה
החדית - סוג של תורה בעל-פה (מישהו אמר ששמע את הנביא אומר....) שימשה כהשלמה לקוראן שבו יש מעט מאד מצוות ברורות.
איג'תמעה - הסכמה כללית,לרעיון הזה יש כמה פרשנויות תלויות אסכולה , הפרוש נע בין המסורת
שהועברה מה"סחבה" (זקני העיר מדינה) של הנביא דרך נוהג מוסכם מקומי ועד מסורת שהשתרשה כמה דורות בחסות העולמאא.את הלגיטימציה לקבלת מקור כזה מוציאים מתוך ציטוט הנביא מחמד ש"לעולם לא תהיה עדתי מאוחדת על דבר טעות".
קיאס - היקש מתוך החדתים והקוראן , גם כאן טווח התמרון משתנה, האסכולה החנפית מעודדת יכולת השלכה בין שורות ההלכה הכתובה,המאליכית ממעטים להשתמש באלמנט זה, השאפיעיית מתירה שימוש בהיקש אך מגבילה לפתרון שווה ערך לכוונת המקור והחנבלית נמנעת לחלוטין משימוש באופציה הזו.
הוואהבים הם הנטורי-כרטא (חנבלים) של האסלם עושים מה שכתוב ולדוגמה כל מה שנכלל בהגדרת פאתווה (מקביל ביהדות לחידושי-הלכה) כמו למשל התאבדות מכוונת נחשב לחידוש לא רצוי.שינוים חלו גם בתחום היחס למעמד האישה בתנאי ירושה וכד',סוג אחר של חידושים ברוח הזמן היו הבנות לגבי מגבלת השליטה של האסלם מול הדתות האחרות וכך אם נשליך את זה על הוואהבים הסעודים אזיי העולם מחולק ל"דאר אל אסלם" מול "דאר אל כופור" ובאסלם הבסיסי יש מחוייבות ל"ג'יהאד" על אדמות-הכופרים,לגבי הנצרות והיהדות הם יכולים להמשיך לחיות אך כ"דתות מושפלות"(דימים) ומשלמי מס-גולגולת במסגרת העולם המוסלמי.החידושים שהכי הרבה העלו לחנבלים את הסעיף היה הזרם הסופי,הסופים גרסו שאם כל הכבוד לקוראן הוא יצירה אלוהית כלומר אינו שמיימי ואינו שווה ערך לאל עצמו ואז פנו לעבודת האל בלא מתווכים בכל מיני טכניקות של השפלה עצמית וסיגוף (הפקירים והדרווישים הם סוג של סופים).
_____________________________________
|