03-03-2016, 12:53
|
|
|
חבר מתאריך: 14.08.11
הודעות: 7,193
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי hamedinai שמתחילה ב "גננת שלא הכירה את פרצופו של יגאל עמיר עלולה לאבד את משרתה"
בנוסף לכל, יש גם מאמר רז"ל לא להסתכל בפני אדם רשע, לכן יש כאלו שמשתדלים לא לראות טלוויזיה וחדשות איפה שמראים תמונות של כל מיני אנשים ללא שום הבחנה האם מדובר בצדיק או היפוכו:
http://www.shtaygen.co.il/?Category...&ArticleID=6007
במדרש תנחומא (פרשת תולדות סימן ח') מובא: למה כהו עיניו של יצחק וכו', מפני שנסתכל בדמות עשו הרשע.
ובגמרא במגילה כח, א מובא: שאל רבי את רבי יהושע בן קרחה: במה הארכת ימים? אמר לו: מימי לא נסתכלתי בדמות אדם רשע. דאמר רבי יוחנן: אסור לאדם להסתכל בצלם דמות אדם רשע, שנאמר (מלכים ב, ג) "לולא פני יהושפט מלך יהודה אני נשא אם אביט אליך ואם אראך". רבי אלעזר אמר: עיניו כהות, שנאמר (בראשית כז) "ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראת", משום דאסתכל בעשו הרשע.
טעמי האיסור להסתכל בפני רשע
טעם ראשון, הביא המהרש"א (במגילה כח, א) מפני מה יש איסור להסתכל בפני רשע, שהוא כענין קללת אלוקים תלוי עליו. וביאר דבריו הפרי מגדים בספרו ראש יוסף, כיון שהאדם נברא בצלם דמות אלוקים הרי כשמתנהג ברשעות יש בזה זלזול בחותם המלך, ולכן אין להסתכל בו כדי שלא להביט כביכול בבזיון הקב"ה.
טעם שני, הביא שם המהרש"א על פי חכמי הקבלה, כי הכרת פניהם ענתה בם, שיש בצלם דמות מראה האדם צורה רוחנית לטוב או לרע, כפי מעשיו לצד הטהרה או לצד הטומאה, ואסור להסתכל לצד הטומאה, על דבר הכתוב "אל תפנו אל האלילים", ובדומה לזה כתב החיד"א בספר נחל קדומים (פרשת וישלח) שאסור להסתכל בפני רשע מצד הסטרא אחרא.
טעם שלישי, מבואר בשערי תשובה (שער ג' אות קצג), שהאיסור להסתכל בפני אדם רשע הוא חלק מהאיסור להתחבר לאדם רשע, שעל ידי ההסתכלות יבא לידי התחברות, וזה לשונו: המתחבר לרשע, ולא דיו אשר לא יוכיחהו בשבט פיו והרחק ירחיקהו אבל כמו חבר יקריבהו, ונאמר (דברי הימים ב, כ, לז): "בהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך". והצדיקים מאוס ימאסוהו את הרשע, כמו שנאמר (תהלים טו, ד): "נבזה בעיניו נמאס". ואמרו (שם במגילה): כל המסתכל בדמות אדם רשע עיניו כהות לעת זקנתו שנאמר (בראשית כז, א): "ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות" מפני שהסתכל בדמות עשו.
_____________________________________
לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר (ישעיהו סב א)
חצי האי ערב - לערבים, ארץ ישראל - לעם ישראל.
מכה של המוסלמים, ירושלים של היהודים.
https://sites.google.com/site/hamedinai/
נערך לאחרונה ע"י hamedinai בתאריך 03-03-2016 בשעה 12:58.
|