|
07-07-2005, 07:53
|
|
|
|
חבר מתאריך: 12.11.01
הודעות: 10,760
|
|
קצרים
''ואזוב ושני תולעת... והשליך אל תוך שרפת הפרה'' (יט, ו)
*מספרים על פילוסוף אחר שאמר, שלפיכך יכולים בני-אדם לשלוט על הבהמות, שכן אם יש לנו הזכות לאכול את בשרן הרי ודאי שזכאים אנו לשלוט עליהן בחייהן. אמר לו חכם אחר: אם-כן הרי צריכות התולעים לשלוט על האדם, שכן אחרי מותו הן אוכלות את בשרו.
לפיכך אומר הכתוב, שיקח הטמא איזוב המרמז על שפלות - ''ישפיל עצמו כאיזוב'' - כי עליו לזכור ש ''ושני תולעת'' - שהוא השני לתולעת, כלומר שהתולעת קודמת לו, כיון שהיא אוכלת אותו, ובמה איפוא יוכל להתגאות.
* כותב בעל הכלי יקר: ``ארז`` מרמז על גאוה, ``אזוב`` - על דרגת השפלות התחתונה. שתי מידות אינן יפות לו לאדם, ולשתיהן יפה השרפה: כשם שאין אדם רשאי להיות בעל גאוה, כך אין לו להיות שפל רוח יותר מדי. ראוי שילך האדם בדרך הממוצע. .
רבי מנחם מנדיל מקוצק היה אומר: צריך שיהיו לו לאדם שני כיסים: באחד - ``ואנכי עפר ואפר``, ובשני - ``בשבילי נברא העולם``.
''הוא יתחטא בו ביום השלישי וביום השביעי יטהר'' (יט, יב)
מה טעם מטהרת הפרה האדומה מטומאת-מת? .
1. שהרי אמרו חכמינו, כי אלמלא חטאו ישראל בעגל היה מלאך-המות בטל לחלוטין ממתן-תורה ואילך (''אל תקרי חרות אלא חרות ממלאך המות''), וממילא לא היתה אז טומאת-מת בכלל - על-כן הפרה האדומה, שבאה לכפר על חטא העגל, גם היא מטהרת מטומאת-מת אשר נתחדשה שוב בעטיו של עגל.
2.כידוע באה מיתה לעולם,וממילא גם טומאה של מיתה,בעטיו של חטא אדם הראשון וחוה,שאכלו מעץ-הדעת.וחטא עץ-הדעת הרי נגרם על-ידי הנחש, שפיתה אותם: ''והייתם כאלהים יודעי טוב ורע'' - היינו, ששידל אותם להאלהת השכל העצמי של האדם,לבל יבטל את שכלו מפני מצוות הקב"ה.הרי איפוא ביטול שכלו של אדם מפני דעת התורה מהווה כפרה על אותו חטא ומטהר מן הטומאה שנגרמה ע"י המיתה.
לפיכך, פרה אדומה זו, שהיא חוקה חסרת טעם הדורשת מן האדם שיבטל לחלוטין את שכלו מפני רצון השם, הינה כפרה על חטא עץ-הדעת וממילא היא מטהרת מטומאת-מת.
''יען לא האמנתם כי להקדישני'' (כ, יב)
מה היה חטאו של משה רבינו במיי מריבה ?
ענין חטא מי-מריבה שנוי בחילוקי-דעות בין הרמב''ם והרמב''ן. הרמב''ם אומר, שעיקר החטא היה בזה שכעס משה על בני-ישראל והעליבם בדברים: ''שמעו נא המורים'', אילו הרמב''ן אומר שעיקר החטא היה בזה שהיכה את הסלע ולא דיבר אליו. .
לאמיתו של דבר אין שני הטעמים הללו אלא אחד. שכן שני מיני צדיקים הם - יש צדיק שאינו פוסק מלהוכיח את ישראל עד שהם חוזרים בתשובה, ומאידך יש צדיק שנוהג להיפך - הוא מעלה ומרומם את ישראל כל-כך עד שבושים הם לחטוא. וההבדל בין שני הצדיקים הללו הוא בזה: זה שמביא את ישראל לידי תשובה מרצונם הטוב, הרי גם טבע הבריאה נכנע אליו ועושה ברצון את כל אשר יצווה לטובת ישראל, שהרי לא נברא העולם אלא בשביל ישראל. אבל זה שכופה את התשובה על ישראל על-ידי דברי-תוכחה קשים וחריפים, נאלץ לכפות גם על הבריאה כי תעשה את רצונו לטובת ישראל, אבל לא מרצונה הטוב תעשה זאת. .
יוצא איפוא, כי הואיל ובא משה לכלל כעס והוכיח את בני-ישראל בדיבורים קשים: ''שמעו נא המורים'' - לא רצה גם הסלע לציית לדיבורו בלבד, אלא נאלץ משה להכותו ולהוציא ממנו את המים בכפיה.
'' ויראו כל העדה כי גוע אהרן... '' ( כ, כט)
רש"י:כל בית ישראל -האנשים והנשים,לפי שהיה אהרן רודף שלום ומטיל אהבה בין בעלי מריבה ובין איש לאשתו
יהודי תושב העיר פונביז` בא לפני רבי יוסף שלמה כהנמן, רב העיר, בבקשה לסדר לו גט מאשתו, כי הוא רוצה להפרד ממנה.לשאלת הרב מהי הסיבה, ענה האיש שאשתו אינה מחוננת במידת הסדר והדבר מפריע לו מאד. דחהו הרב ואמר שאין זו סיבה מספקת לגירושין,אך האיש חזר והופיע כמה פעמים ובכל פעם השתדל הרב לדחותו, עד שלבסוף התעקש הבעל לקבל את הגט ללא דחוי.כשראה הרב שאין תקוה, קבע לבעל את מקום סידור הגט בבית הרב כעבור כמה שעות. בינתיים שלח הרב שליח לרבנית שתעשה מהפכה בבית, שתהפוך את ארון הבגדים וכו`.
בשעה המיועדת כשנכנס הבעל הנרגז לביתו של הרב הוא השתומם לראות את אי הסדר השורר שם. פנה הרב לבעל ואמר: לדבריך גם אני חייב להפרד ח``ו מזוגתי. הלה הביט סביבו, ראה את הנעשה, נרגע והחליט לוותר על תביעתו... ..................השכנת שלום היא כה חשובה עד שמן הראוי לפעול למענה גם בדרכים מיוחדות.
https://2005-uploaded.fresh.co.il/2...07/71952390.rtf
_____________________________________
שמוליק.................................................. ..............העוגות של שמוליק
|
|