
09-09-2010, 15:15
|
 |
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
|
|
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
|
|
אתה צודק בנושא המשמעת, אבל אתה לא מעריך נכון את העובדה שהמשמעת היא הגורם היחיד שמסתמכים עליו, ולכן - גם אם היה - לא היה עוזר.
לתותחנים ושריון יש יתרון ברור על הנדסה וחי"ר בכך שחייל שמסיים את ההכשרה שלו מעורב ישר בפלוגה הותיקה ובכך מרויח מספר חודשים רב לצבירת ידע שאמור להיות קיים ביחידה.
פעם בחי"ר היה תהליך דומה בסיום מסלול (אמנם אחרי השריון והתותחנים) - היו פלוגות ותיקות והחיילים היו מעורבים במחלקות. בפלוגות תקינות, הותיקים היו אחראים להעברת הידע ברמת הפרט, ובכך משחררים את המפקדים להתמקדות ברמה הטקטית. המעבר למחלקות מחזוריות אולי "פתר" את בעיות הותיקות, אבל מנע כל אפשרות שמחלקת סיור וותיקה תעביר את הידע שלה למחלקה חדשה, וכאן גם נכנס נושא החפיפה (עליו אדבר עוד מעט).
הבעיה השניה היא העובדה שמקור הידע הבכיר ביותר ברמת המש"ק הוא סמל המחלקה, שהוא בסה"כ מ"כ ותיק שמנסה ללמוד להיות סמ"ח, ומשתחרר בד"כ לפני זה. זאת בניגוד לצבאות מקצועיים, שם לא רק הסמ"ח הוא בעל 6 שנות נסיון לפחות (כלוחם), אלא שהוא זוכה לחניכה מקצועית ע"י הרס"פ, הנגד הגדודי והנגד החטיבתי - כל זה לא קיים בצה"ל, ואפילו כאשר יש רס"פ בקבע, הוא תקוע בגזרת הלוגיסטיקה בלבד.
התוצאה היא שמ"מ בצה"ל נדרש לא רק ללמוד (לבד) את מקצועו, הוא גם נדרש לחנוך 3 מ"כים במקצועם תוך שהוא נעזר בסמל שגם הוא לומד את מקצועו שלו, שבסיס הידע המקצועי שלו נמוך מהמ"מ והנסיון שלו דומה (ונדרש לחניכה מהמ"מ שלו) - כל זאת, ללא יכולת לשאוב מנסיונם של אחרים כי - אין חפיפה, ואין תחקיר (נדבר גם על זה) ואין חניכה, וגם אין הכשרה מתאימה (על זה כבר דיברנו הרבה).
הנקודה השניה קשורה בעיקר למקצועות - וזו החפיפה. אם לומר בקיצור, כל קצין בד"כ יעזוב עם כל מטען הידע שלו אצלו בלבד, כי הצבא לא מתכנן את כוח האדם שלו בצורה שתאפשר העברת מקל מסודרת, וגם לא מאפשר לאותו קצין להעלות על הכתב בצורה מסודרת את הידע והלקחים שלו כי - אין תחקיר (אמרנו שנדבר על זה?) מסודר ותכוף (ובכך מקטינים את כמות המידע שצריך לעבד בכל פעם) ומעבידים את הקצין עד השחרור שלו ולא משחררים אותו (לדוגמה) לאיזה שבוע-שבועיים להעלות על הכתב את הידע שלו בצורה מסודרת ורגועה.
אפילו אצל מדריכות, שניתן איתן להגיע לרמת מקצועיות גבוהה בנושאים טכניים - כשכבר מגיעים איתן לרמה גבוהה, הן הולכות לתפקיד שני - כל זאת בפחות משנה וחצי...
הנקודה השלישית קשורה לתחקיר - אין תרבות של תחקיר אצל הירוקים, מהרבה סיבות (שחלקן אמיתיות וחלקן תרבותיות). מצד שני, ריבוי תחקירים, במיוחד במצב בו הכל ממוחשב, מאפשר צבירת ידע ולקחים בצורה כזו שקיים מקור מידע זמין ונגיש ליחידה ולכל יחידה שנדרשת אליהם. הקניית תרבות תחקיר (אמיתית - לא מזוייפת) תעלה הרבה לקחים וידע מהרמות הנמוכות. בנית פורומים סגורים ברשת הצה"לית כגון זה או זה, יאפשרו חלוקת ידע שלא תוגבל לפורום היחידתי.
אז הבעיות הן קצת יותר גדולות והן קשורות בעיקר למקום הנמוך בו נמצאת ההכשרה בצה"ל (וגם בחילות הטכניים שמחשיבים את עצמם כיותר מוכווני הדרכה), ולעובדה שאין מקורות ידע גם ברמת הקצונה וגם ברמת החייל - בעיקר בגלל שאין כזו במרכזי הדרכה, ובגלל שאין שימור של מרכזי הדרכה, גם כאשר הם לא כ"כ נחוצים (ע"ע בי"ס לגרילה).
הרבה יותר קל לעסוק בשימור ידע ברמה היחידתית, ובמיוחד ביחידת מילואים, בגלל זמינות של "בית הלורדים" (אם מזמנים אותם). הרבה הרבה יותר קשה לעשות זאת ביחידות סדירות, אבל הרבה הרבה יותר קל לעשות זאת אם הצבא משקיע מאמץ ביחידות ההדרכה.
_____________________________________
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics
"After the uprising of the 17th of June the Secretary of the Writers Union had leaflets distributed in the Stalinallee
stating that the people had forfeited the confidence of the government and could win it back only by redoubled efforts.
Would it not be easier in that case for the government to dissolve the people and elect another?" -Bertolt Brecht
I remember very vividly, a few months after the famous pacifist resolution at the Oxford Union visiting Germany and having a talk with a prominent leader of the young Nazis. He was asking about this pacifist motion and I tried to explain it to him. There was an ugly gleam in his eye when he said, "The fact is that you English are soft". Then I realized that the world enemies of peace might be the pacifists - Robert Hamilton Bernays -
|