לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום "סקופים וחדשות". להזכירכם, יש לתת כותרות ענייניות לאשכולות אותם אתם פותחים. אני רואה בפורום מעין "היד פארק" שבו יש מקום לכל הדעות. לדבר אחד לא אסכים - לחריגה מחוקי הפורום. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > סקופים וחדשות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
האשכול נעול
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 10-11-2006, 18:49
  מזוז מזוז אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.10.06
הודעות: 247
תיק פלילי מ"ס 4.11.95 מדינת ישראל נגד קרני פילון והשבאב

המשפט ייערך בדלתיים סגורות


הנאשמים א' וב'
אתם נאשמים בכך שבתאריך 4/11/95 בשעה 22.35, דקות ספורות לאחר קביעת מותו של ראש הממשלה המנוח מר יצחק רבין ז"ל (מכדור בודד בחזה שריסק את החוליה הגבית), לאחר שכל הצוות הרפואי שטיפל ביצחק רבין עזב את חדר הטראומה ואתם נשארתם עם הגופה, הוצאתם אקדח ברטה עם משתיקול, ויריתם בגופה של רבין 2 יריות.

א' נאשם בכך שירה את הכדור הראשון מסוג הולופוינט, קצה חלול, לאחר שהצמיד את האקדח למותן שמאל של רבין וירה מטווח אפס לכוון המותן הימני.

ב' נאשם בכך שירה את הכדור השני מסוג הולופוינט, קצה חלול, לאחר שהסתייע בא' שעזר לו לסובב את גופו של רבין שמאלה, ובתנוחה זו הצמיד את קנה האקדח לגבו של רבין, 7 ס"מ מימין לקו האמצע, וירה את הכדור לכוון בית השחי הימני של רבין.


חומר הראיות:
חומר הראיות מבוסס על עדויות הראיה להתרחשויות שקדמו להגעתו של רבין למיון, למסמכים הרפואיים ולצילומי הרנטגן שבוצעו בגופו של רבין.


המניע למעשה:
הנאשמים א' וב' הינם מאבטחי שבאב בכירים, אשר היו ממונים על אבטחת חדר הטראומה מרגע שהגיע ראש הממשלה הפצוע למיון איכילוב.

הנאשמים פעלו על פי הנחיות מראש אגף האבטחה ג', שהיה עימם בקשר רציף ודאג להיערכות כל אנשי האבטחה.

בשעה 22.32, לאחר קביעת מותו של רבין, קיבלו הנאשמים הנחיה לדאוג לכך שבחדר הטראומה לא יישאר שום איש צוות רפואי. לאחר שהנאשמים אישרו בפני ראש האגף את מילוי המשימה, התקבלה הוראה מגבוה לירות שני כדורים בגבו של רבין במטרה להתאים את פצעי הירי של רבין לתרחיש של ירי מאחור.

הנאשמים הצטוו להשתמש בכדורי הולופוינט על מנת להקטין את הסיכוי שהקליע ייצא מן הגוף ויפגע בסביבה. כמו כן, הנאשמים תודרכו לירות את הקליע השני מן הגב לעבר בית השחי הימני של רבין, במטרה לטשטש את מסלול הקליע הראשון, עימו הגיע רבין למיון. עם קבלת ההוראה והאקדח, ביצעו הנאשמים את המיוחס להם בכתב האישום.


פעולות לטשטוש העבירות:
עם השלמת מעשה הירי בגופה, כוסתה הגופה בסדין והנאשמים וחבריהם דאגו להחזרתם של רופאי המיון לחדר הטראומה בטענה שממשלת ישראל עדיין לא מוכנה לבשורה המרה. רופאי המיון קיבלו את הדין וחזרו לחדר הטראומה, ומכיוון שחדר המיון התחיל להתמלא באחמ"ים, הוחלט להעביר את גופתו של רבין לחדר הניתוח ושם לנקוט בפעולות רפואיות כנדרש.


הנאשמים וחבריהם ליוו את הצוות הרפואי לחדר הניתוח ונשארו עם הצוות הרפואי, וכמו כן דאגו לעדכן את הד"ר קוכמן והד"ר קליפר על ההתפתחות החדשה, ודרשו משני הרופאים, בשם שירות הביטחון הכללי, לשמור על שתיקה בכל הנוגע לממצאים החדשים. הרופאים המאויימים נהגו בהתאם, ואף הסתירו מן הרופאים שהצטרפו אליהם לחדר הניתוח, פר' יקירביץ ואחרים, את הממצאים האמיתיים שהיו קיימים בקבלתו של רבין למיון.


לאחר סיום הניתוח וקביעת מותו של רבין בפעם השנייה בשעה 23.10, התקשרו הנאשמים לפר' היס ודרשו ממנו להגיע לאיכילוב ולבצע את הנתיחה שם. לאחר שהיס התנגד בתוקף בטענה שאין באיכילוב תנאים לביצוע נתיחה פתולוגית, הפעילו עליו הנאשמים לחץ כבד עד שנאלץ להגיע. הנאשמים גם הפרידו את היס מפר' לוי שהגיע יחד עימו לסייע לו בנתיחה, ולפני ביצוע הנתיחה הם הזמינו את היס לשיחה נוקבת, בה דרשו ממנו להעלים את פצע הכניסה בחזה ואת ריסוק החוליה הגבית.


הנאשמים הפעילו על פר' היס לחץ כבד ודאגו להחתים אותו על מסמכי סודיות, בהם נכתב שהיס לעולם לא יוציא מפיו, בעל פה או בכתב או בכל דרך אחרת, מידע על ממצאי הנתיחה, אלא לאחר אישור מראשי השבאב.


לאחר שפר' היס חתם על מסמכי הסודיות, הפעילו הנאשמים לחץ על רופאי המיון והחתימו אותם על מסמכי סודיות, ומד"ר קוכמן הם דרשו גם לכתוב את מסמכי המיון מחדש (בלי הכדור בחזה), ולקחו עימם את המסמכים והצילומים המקוריים.


הנאשם קרני פילון

קרני פילון, נאשם באחריות ישירה למותו של ראש הממשלה המנוח, מר יצחק רבין ז"ל, אשר נרצח בכניסה למטה השבאב בצפון ת"א בתאריך 4/11/96 בשעה 21.40.

חומר הראיות:
באוגוסט 95, גוייס סוכן ישן חדש לאירגון השבאב, סוכן שבשנת 1992 עבד במסגרת השירות ולאחר מכן התחיל ללמוד משפטים באוניברסיטת בר אילן. הסוכן, יצהל חמיר...


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 10-11-2006, 18:53
  זוהרת זוהרת אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.03.06
הודעות: 2,752
כמה דברים לא ברורים לי
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי מזוז שמתחילה ב "תיק פלילי מ"ס 4.11.95 מדינת ישראל נגד קרני פילון והשבאב"

א. איך זה שאתה ממשיך לכתוב כאן ?
ב. מדוע התסריט שלך לא מגובה כראוי בתצהיר "משפטי" של האלוף במיל' , אב בית הדין שמעון הלוי
שעיברת את שמו?
ג. למה אתה לא מקפיד לקחת גם את הכדורים הכחולים ?
_____________________________________
"אורי אבנרי לעולם איננו משקר" , סוף ציטוט.
האקדח מהמערכה הראשונה - קישור.


לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן.- קישור

מקור הרשע - עברית / אנגלית מישהו ב"פרש" סבור שהשנאה הערבית אלינו נובעת מ"פחד השתלטות")


לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן.

“I believe that forgiving Hisbollah is God's function. The Israeli's job is to arrange the meeting" (שטות רלוונטית שיוחסה בזמנו לשוורצקופף)

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 10-11-2006, 18:59
צלמית המשתמש של High_Hopes
  משתמש זכר High_Hopes High_Hopes אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.05.02
הודעות: 8,838
כמה דברים שמצאתי, הכל אמיתי!!! (כי מצאתי את זה באינטרנט)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי מזוז שמתחילה ב "תיק פלילי מ"ס 4.11.95 מדינת ישראל נגד קרני פילון והשבאב"

חיזרים ממאדים/ סיפור מאת עפרי לין

"חיזרים ממאדים פלשו לכדור הארץ", כך שמעתי בחדשות, וזה הפחיד אותי מאוד.

ישבתי מול הטלויזיה, כמעט שעה דיברו על זה, ואני ישבתי והקשבתי, הייתי מרותק לחדשות.

פתאום צעק אבא מהחדר השני:"דן, לך לישון, כבר מאוחר".

ישבתי עוד כמה דקות מול הטלויזיה וחשבתי :" אם חיזרים פלשו לכדור הארץ ואמרו שהם באזור שלנו, ביבשת אסיה, באזור סין, אז... לא יכול להיות שהם יגיעו גם לישראל..."

הלכתי לחדר שלי ולא נרדמתי, שכבתי במיטה והתהפכתי מצד לצד, חשבתי על החיזרים. לא ידעתי אם הם טובים או רעים.

היתה לי תחושה לא נעימה, אולי הם רעים? חשבתי, חשבתי וחשבתי המון זמן, וסוף סוף נרדמתי.

היה לי חלום על חיזרים.

בחלום ראיתי אולי 50 חיזרים (לא ספרתי...), שהתקרבו אלי, צעקתי, הם התקרבו בריצה, ממש כאיש אחד, אבל אחד רץ לפני כולם.

הם היו ירוקים, יותר גבוהים ממני, אולי בראש או שניים. כשהראשון הגיע אלי, הוא הרים אותי בקלות ולקח אותי ל...

בדיוק כעמדתי לראות לאן לקחו אותי,התעוררתי. היתה לי בחילה. חשבתי שבכל מקום בחדר יש חיזרים, כמו בחלום.

חזרתי לישון, היה לי עוד חלום (אני לא ממש זוכר אותו) אבל אני זוכר שאבא העיר אותי ושאל כמו תמיד:"על מה חלמת?"

הפעם, לא כמו בכל הפעמים, לא עניתי לו. הוא שאל שוב כי כנראה חשב שלא שמעתי. הפעם שקרתי ואמרתי שאני לא זוכר.בדרך לבית הספר חשבתי:" אולי פתאום יתנפל עלי חיזר כמו בחלום ויקח אותי.."

חשבתי וחשבתי ואפילו לא שמתי לב שעברתי בשער בית הספר וכמעט התנגשתי בשלט "בית הספר היסודי – שכבות א' עד ו'".

הלכתי לכיתה, עדיין חושב על החלום והחדשות ואפילו לא קראתי "ה'1" (השלט על דלת הכיתה שלנו).

נכנסתי לכיתה וראיתי את חברי הטובים רן, תום, עמית וגל מתלחששים ומצביעים עלי.

"כנראה אני מתנהג מוזר" חשבתי. ועמית פתאום צעק: "עוד שבוע חופשת הפסח מתחילה".

ואז הם התחילו לצחוק כמו משוגעים. ואני לא ידעתי למה הם צוחקים. התישבתי במקום, שמתי את התיק שלי על הכסא והתבוננתי בהם. הם לא ראו שאני מסתכל עליהם והם המשיכו לצחוק.



כל היום, גם בלימודים וגם בהפסקות חשבתי על החייזרים. לא הבנתי איך אף אחד לא ראה חדשות אתמול (ואם מישהו ראה, למה הוא לא אומר לאף אחד). אז שאלתי את גל בארוחת הבוקר אם הוא ראה חדשות אתמול, אז גל אמר שהוא לא ראה חדשות. הצטערתי כי אם גל היה רואה חדשות, היינו יכולים לדבר על החייזרים.

"אבל מה קרה לך? אתה מתנהג מוזר היום, לא הקשבת בשיעורים, בריצה לא הגעת כמו תמיד ראשון..." אמר גל והמשיך... אבל לא הקשבתי יותר, שקעתי במחשבות על החייזרים ועל זה שבחופשת אני אמור לטוס לסין (שם נמצאים החייזרים), כשנזכרתי בזה פחדתי נורא.

כשסוף סוף הגיע הצלצול לסוף הלימודים, רצתי הביתה וראיתי את אמא מכינה ארוחת צהרים לי ולאור אחותי הגדולה. כשאמא ראתה אותי היא אמרה: "דן, אור תאחר היום יש טיול לשכבות ח' ". התישבתי ליד השולחן אבל לא נגעתי בכלום, חשבתי על שאולי החייזרים הרעילו את האוכל. אמא שאלה אותי למה אני לא אוכל, אבל לא עניתי לה. שוב שקעתי במחשבות על החייזרים, לא יודע כמה זמן. ואז למרות החששות, התחלתי לאכול.



סוף סוף הגיעה חופשת הפסח, אני כבר שכחתי מהחייזרים ושמחתי שאנחנו טסים לסין.

ביום הראשון של חופשת הפסח, ארזנו את כל הדברים ונסענו לשדה התעופה. אחותי הגדולה אור, כל הזמן התלוננה ששכחה את הפלאפון שלה בבית ושהיא לא תוכל להתקשר לחברות מסין. רק אני ישבתי בשקט וחשבתי על איך יהיה בסין ואיך תהיה הטיסה הראשונה שלי. פתאום נזכרתי בחייזרים, פחדתי נורא, יותר מאי פעם רציתי לספר לאבא ולאמא מה ראיתי בחדשות, אבל לא העזתי. חשבתי שאולי אור תגיד שאני פחדן ואולי גם שקרן.

הגענו לשדה התעופה, היו שם המון המון אנשים שרצו מהר, נתקלו אחד בשני וצעקו. פחדתי שאאבד את אבא או אמא. כנראה גם אור חשבה ככה, כי היא נצמדה כמוני לאבא ואמא.

הלכנו הרבה זמן כשהמון אנשים מסביבנו. הגענו לאיפה שאנחנו אמורים לעלות למטוס, וראינו תור ארוך של אנשים שעולים למטוס. הצטרפנו לתור וחיכינו...

בסוף כשעלינו למטוס והתישבנו במקומות אבא אמר: "מוכנים לטיסה הראשונה שלכם ילדים ?" אור ואני אמרנו פה אחד בשמחה: "כן".

במטוס שוב נזכרתי בחייזרים וגם נזכרתי מה אמרו בחדשות: "חיזרים ממאדים פלשו לכדור הארץ, חלליתם הראשונה נמצאה באזור סין, הזהרו חיזרים מסוכנים". ואז נזכרתי בעוד דבר שאמרו בחדשות: "בארה"ב טוענים שראו עוד חלליות של חיזרים הבוקר".

המטוס המריא ואני אפילו לא שמתי לב, "הטיסה הראשונה שלי מתחילה" חשבתי.

הסתכלתי בחלון וראיתי את הבתים כמו קופסאות גפרורים (רק עם ארובות). נהניתי מהטיסה זה היה ממש כמו חלום.



רק כשכמעט נחתנו, נזכרתי שאיפה שאני עומד לנחות בעוד מספר דקות יש חיזרים.

פחדתי, אני אפילו לא יכול להסביר כמה, ממש המון. נחתנו, ועכשיו ממש פחדתי, לא ידעתי מה לעשות, הייתי רוצה פשוט לחזור לישראל, להיות בבית או עם החברים.

ירדנו מהמטוס ולקחנו את כל המזוודות. הלכתי צמוד אל אבא חשבתי שכל אדם פה יכול להיות חיזר בתחפושת שרוצה לתקוף אותי אור הלכה צמודה אל אמא ונראתה כאילו הטיסה לא עשתה לה טוב.

יצאנו משדה התעופה, תפסנו מונית ונסענו למלון .

כשהגענו למלון והוצנו את המזוודות עלינו לחדר שלנו שהיה גדול עם טלויזיה ומקרר.



בלילה אני ואור הלכנו לישון במיטות נקיות ויפות וההורים הלכו לישון במיטה זוגית גם נקיה ויפה.

ישנתי וחלמתי על המלון והטיסה.



בבוקר התעוררתי וראיתי שאבא כבר ער, קורא עיתון.

שאלתי אותו אם הוא רוצה לטייל איתי בגנים שמחוץ למלון.

אבא הסכים, ויצאנו.

הסתכלנו על הגנים היפים. אבא הלך להסתכל על גינה עם פרחים מיוחדים שיש רק בסין, ואני הלכתי להסתכל על גינה עם פרחים בהמון צבעים (אדום, צהוב, סגול ועוד...).

פתאום בלי שהספקתי להסתובב בא מאחורי מישהו ותפס אותי בכתף, כשהוא ראה שאני רוצה לצעוק לאבא שלי אז הוא קשר לי את הפה, ואז הוא עזב אותי. הסתובבתי וראיתי משהו אדום, יותר גבוה מימני היו לו שלוש רגלים מסולסלות, בטן רזה, ארבע ידים (גם מסולסלות) שתיים בכל צד, ראש אחד עם שלוש עינים, ומעל לענים פה גדול ומפחיד רציתי לרוץ אבל הוא שוב תפש אותי החזיק אותי חזק עצמתי עינים וחשבתי שאולי עוד לא התעוררתי מהחלום.

הוא לקח אותי לאן שהוא.

כשפתחתי את העינים ראיתי המון חיזרים כמוהו, ממש המון אולי מאה שהסתכלו עלי פחדתי אני אפילו לא יודע למה, אולי בגלל שבחדר היו על הקירות שני שלטים על אחד היה כתוב משהו בקישקושים ועל השני היה כתוב משהו בנקודות, אבל החיזרים נראו מבינים את השלטים. היה גם מן משהו שנראה כמו שעון רק במקום מחוגים היה בו מן ספירלה שהסתובבה מהר מאוד. אבל מה שהפחיד אותי באמת היה תמונה של שלדים שנראו כמו שלדים אמיתיים, וחשבתי שאולי הם רוצים להפוך גם אותי לתמונה של שלדים.

פתאום החיזר שלקח אותי דיבר במן שפה מוזרה, ואז כל החיזרים הוציאו מתוך הבטן שלהם משהו שנראה כמו פרח רק עם נקודות בפנים ובלי גבעול. ואז שוב החיזר שלקח אותי דיבר (בשפה מוזרה) וכל החיזרים זרקו את הדבר הזה עלי.



כנראה שמה שהם זרקו עלי הרדים אותי, כי כשהתעוררתי מצאתי את עצמי שוכב מקופל על מיטה עגולה וקטנה, כל החדר היה מלא במיטות כאלה. גם החיזרים היו מקופלים בתוך המיטות, ובדומה לי הם נראו ערים. פתאום החיזרים צעקו משהו בשפה שלהם, היתה לי תחושה שאני לא יוצא מכאן יותר, לפחות לא בחיים.

כשאחד החיזרים צעק משהו השתררה דממה ויותר מחמישה חיזרים הוציאו מהבטן שלהם משהו שנראה כמו כדור שקוף ובתוכו כוכב.

הם לחצו על הכוכב שלוש או ארבע פעמים וכמה אבנים טסו ישר אלי ופגעו בי.

הרגשתי מנותק מהעולם הזה פשוט לא הרגשתי כלום וגם לא חשבתי על כלום.



כעבור..., אני לא יודע כמה זמן, אבל הרבה, חזרתי לעולם. כל החיזרים הביטו עלי כאילו כרגע אמרתי משהו מוזר.

פתאום דיבר חיזר אחד אלי, בשפתנו, הוא אמר: אני מצטער בשם כל החיזרים על זה שחטפנו אותך אבל אנחנו לא רעים אלא טובים. הבאנו אותך לניסוי לראות איך אתם מדברים. כשהרגשת מנותק מהעולם אמרת את כל המילים שיש לכם בשפה המוזרה שלכם ואנחנו כבר מצאנו את פרושם. אני לא הבנתי, הייתי המום, הם לא חיזרים רעים. לא הבנתי, רציתי לברוח ולשאול אותם למה הם לקחו אותי ולא מישהו אחר?

אבל המילים התבלבלו בפי ויצא: "איך קוראים לך?"

"דמדם" ענה החיזר, ושאל: "אתם רוצה להיות חבר שלנו?" אמר והצביע על החיזרים. בלי שהבנתי מה קורה יצא מפי מין "כן" כזה.

כל החיזרים שמחו כמו לא יודע מה, והשמיעו צעקות.

פתאום דמדם אמר משהו מוזר:" אתה רוצה לנסוע איתנו ל..." ואז הוא דיבר בשפה המוזרה שלהם, והמשיך:" מצטער, שכחתי איך אומרים מאדים", "אז אתה רוצה לנסוע איתנו למאדים?", חשבתי על זה הרבה זמן "אני לא יודע מה ההורים יגידו...".

ואז דמדם ענה בתקיפות "בשום אופן אל תערב בזה את ההורים, אם תסע איתנו למאדים אנחנו כבר נסדר את העניינים...". חשבתי מה זאת אומרת שהוא "יסדר את העניינים", אבל כל כך רציתי לנסוע שבסוף אמרתי "כן". כל החיזרים שמחו מאוד ובמיוחד דמדם.

הם הראו לי את החללית שלהם (שלא נראתה כמו חללית). היא היתה קטנה מאד, בגודל של מחק קטן. בדיוק כשעמדתי לשאול איך כולנו נכנס, דמדם הוציא משהו מהבטן שלו, משהו שנראה כמו קוביה ובכל צד שלה היה X.

הוא זרק את הדבר הזה על החללית, והיא גדלה לגודל עצום.

היא היתה עגולה והיו לה חלונות מרובעים בכל מקום. נכנסנו אליה ובפנים היו המן כפתורים. כפתורים עגולים, מרובעים , משולשים ובל מיני צורות מוזרות. ואז דמדם (שכנראה היה המנהיג), לחץ על הרבה כפתורים והחללית לא זזה. אבל החיזרים לא עשו כלום.

עצמתי שוב את העיניים, אני לא יודע למה. אבל כשפתחתי אותם שמעתי את דמדם אומר לי :" בוא מהר, נחתנו על מאדים".

שאלתי את דמדם איך הגענו כל כך מהר, אם החללית לא זזה. הוא נראה המום ואמר:" ברור שהיא זזה, לא שמת לב?"

ירדנו מהחללית. הדבר הראשון שראיתי מסביבי היה רקע אדום. בהתחלה חשבתי שזה בגלל שזה מאדים ואחר כך ראיתי שזה המון, אבל ממש המון חיזרים שצעקו ודיברו.

אני במאדים , התרגשתי, אני הילד הראשון שהגיע למאדים!!!

פתאום דמדם צעק משהו בשפת החיזרים וכל החיזרים פינו דרך לדמדם ולי. הלכנו, הוא על שלוש רגליים, ואני, יוצא דופן על שתי רגליים. דמדם אמר שהוא יעשה לי סיור קצר ואז יחזיר אותי הביתה.

הוא הראה לי את הבתים שלהם. הבתים נראו כמו הבתים שלנו אבל הפוכים, הגג למטה ושאר הבית למעלה.

הוא הראה לי עוד מקומות עם בתים לא מעניינים כי הם נראו כמו הבתים שלנו (הבית למטה והגג למעלה), דווקא עליהם דמדם אמר שהם מענינים מאוד.

לבסוף חזרנו למקום שבו נחתנו אבל כל החיזרים נעלמו וגם החללית.

שאלתי את דמדם:" איך אני אמור לחזור הביתה ,מה יהיה עם ההורים שלי הם דואגים לי"

ואז הוא אמר:" אין לך מה לדאוג, אנחנו נחזיר את הזמן אחורה וכולם יחזרו לעשות מה שהם עשו כשאתה היתה בגן"

שוב הוא הוציא משהו מהבטן שלו, זה היה משהו מאד קטן שאי אפשר היה לראות אותו והוא לחץ עליו פעמיים. ואז ראיתי את אבא הולך להסתכל על הגינה עם הפרחים המיוחדים.

יום חמישי, 27 באוקטובר 2005, 10:09 מאת: רויטרס, מערכת וואלה!

אלפי אנשים מדווחים, כי נחטפו, נלקחו לחללית ועברו בדיקות מכאיבות. נראה שלתופעה רפואית מוכרת יש חלק נכבד בזכרונות

האם יש לכם זיכרונות בהם חטפו אתכם חייזרים, ולקחו אתכם לחללית שלהם? האם הם נראו כמו אי.טי.? אם כן – אתם לא לבד. כמה אלפי אנשים ברחבי העולם טוענים שחוו מפגש קרוב עם חבר מכוכב אחר. רבים מהנחטפים מדווחים, כי נלקחו מתוך המיטה או המכונית שלהם על ידי יצורים מוזרים שגובהם מטר ועשרים ס"מ, עם זרועות ורגליים דקיקות וראשים ענקיים. כמה מהגברים דיווחו, כי עברו בדיקות רפואיות מכאיבות מסוגים שונים, ובנוסף, נלקחו מהם דגימות זרע.

אבל האנשים הללו לא רק מספרים שהם נחטפו לתוך חלליות כאלה ואחרות, הם גם מאמינים בכך בכל ליבם. כך, לפחות, אומרים מדענים החוקרים את הנושא. אבל למרבה האכזבה, פרופסור כריס פרנץ', המומחה לפסיכולוגיה בקולג' גולדסמיט שבלונדון, אומר שהחוויות שלהם הם הוכחות דווקא לחולשותיו של הזיכרון האנושי, ולאו דווקא לקיומם של חיים בגלקסיות אחרות.
"יכול להיות שמה שיש לנו כאן הוא זיכרון שגוי, ולא חטיפה בידי חייזרים", אמר פרופסור פרנץ', שסקר 19 חטיפות חייזרים-לכאורה במהלך מחקר חדש. לפי פרנץ', אפשר להסביר רבות מחוויות החטיפה בתופעה שנקראת "שיתוק שינה", מצב שבו אדם התעורר משינה והוא מודע לסביבתו, אבל לא מסוגל לזוז. תופעת שיתוק השינה ידועה כגורמת להזיות, ו-40% מכלל בני האדם חווים אותה לפחות פעם אחת במהלך חייהם.


אבל, כנראה, גם לדמיון מפותח יש חלק בסיפור. כמה וכמה מה"נחטפים" היו ידועים מראש כבעלי נטייה לדמיון, והם טענו, בנוסף, שראו רוחות רפאים או שיש להם כוחות ריפוי על-טבעיים. "לאנשים יש חיים דמיוניים עשירים מאוד", אמר פרנץ', שדיווח היום על ממצאיו בהרצאה במוזיאון המדע של לונדון. "כל כך עשירים, שהם נוטים לערבב בין מה שקורה בתוך מחשבתם לבין מה שקורה בעולם מחוצה לה", הוסיף.

התנחלות ומלחמות שחרור במדע הבדיוני
מאת איריס בר

(מאדים מתפוצץ. מתוך סדרת קלפי ”מאדים תוקף“ שהופצו בארה“ב בשנת 1962)

בחמישים השנים האחרונות, בארצות דוברות האנגלית, פורסמו ונקראו יצירות מדע בדיוני (ופנטסיה) – ספרים, מגזינים וחוברות קומיקס – כמעט יותר מאשר כל ז‘אנר ספרותי אחר, בהשאירם מאחור סוגים אחרים של ספרות פופולרית: ספרי מסעות, ספרי מתח ופעולה ורומנים רומנטיים.

המדע הבדיוני הינו ז‘אנר ספרותי צעיר יחסית[1] שהתפתח באחדות מהארצות המתועשות בתקופה של התפתחות טכנולוגית מואצת וגילויים מדעיים רבים – תקופה בה התפתחויות והמצאות מדעיות החלו לתפוס את מקומם של הנס והקסם. ואכן, ספרי מד“ב רבים עוסקים בהתמודדות האנושות אל מול טכנולוגיה חדשה. חיזרים תופסים את מקום הרוחות והשדים בהם הפסיקו הקוראים להאמין, והמקומות המופלאים ”שמעבר לשבעת הימים“ מתגלים לפתע על כוכבי לכת זרים המקיפים שמשות המרוחקות אלפי שנות אור. אחרי הכל, על כל שיבר מאדמת כדור הארץ כבר צעדנו, שמענו אודותיו ברדיו וצפינו בטלוויזיה, ואנו יודעים היטב שעופות הפלא ואנשי הפרא אינם חיים שם.

המדע-הבדיוני התפתח בתקופה בה פעולותיו והישגיו של האדם הפכו לפחות אינדיווידואליים ודרשו יותר ויותר שיתוף פעולה חברתי[2]. מציאות זו הפכה לאחד מעמודי הבסיס של הז‘אנר: בעוד שברומן הקלאסי (ואפילו ברומן ההיסטורי) המציאות ההיסטורית-חברתית היוותה רקע להתפתחותן של הדמויות, במרבית ספרי המדע-הבדיוני הדמויות היוו רקע למציאות טכנולוגית או חברתית ומסייעות להמחשתה בפני הקורא. מציאות זו היא השתקפות או וריאציה על המציאות החברתית של הסופר וקהל הקוראים. מסיבה זו, ניכרת בספרות המד“ב הנטיה לתיאור סכימטי של דמויות או אירועים[3]. כמו כן ליבת ספרות המדע-הבדיוני משתנה במהירות רבה בהתאם בעקבות לשינויים באתוס החברתי במדינות בהן ספרות זו נכתבת.

את השינויים באתוס החברתי במדינות האנגלוסקסיות ניתן לראות בבירור כשאנו סוקרים ספרי מד“ב העוסקים במלחמה, ובמיוחד ספרים העוסקים בפלישות חיזרים אל כדור הארץ – נושא שהופיע בספרי מדע-בדיוני רבים במחצית הראשונה של המאה העשרים, ונעלם כמעט לחלוטין מהמדע הבדיוני המערבי במהלך שנות השמונים ולפניהן.
ספר ”הפלישה“ המפורסם הראשון הינו ספרו של ה.ג. וולס, ”מלחמת העולמות“. ספר זה, שנכתב ב-1898 כביקורת מצד וולס הסוציאליסט על הקולוניאליזם הבריטי בהודו ואפריקה, מתאר כיצד אנגליה השלווה מותקפת ללא כל סיבה או התגרות על-ידי יצורים מהמאדים הנהנים מעליונות טכנולוגית חד-משמעית. במהלך קריאת הספר אנו מבינים שהמאדימאים החליטו להקים מושבה על כדור הארץ, ובני האדם משמשים להם כמזון (הם שותים את דמם). בני האדם מנסים להתמודד כנגד הכיבוש האכזרי, אך ללא הצלחה. לאורך הספר כולו, הגיבור בורח, יחד עם רבים אחרים, מפני הפצצות וטבח, ומשלם על כך מחיר אישי כבד. האנושות, שכל חכמתה אינה מספיקה לה כדי להילחם בפולשים, ניצלת בעקבות מותם של הפולשים ממחלות ארציות שבפניהן הם לא היו מחוסנים, מעין התערבות של האדמה והאוויר במאבק כנגד הפלישה, כשלון הקולוניאליזם מוצג ככורח היסטורי“ (או שמא ביולוגי?) והרגשת אושר אופפת את הקוראים למראה גופותיהם המתות והמכונות המושבתות של הפולשים האכזריים.

ספרו של וולס, יחד עם התסכית והסרט שבאו בעקבותיו, השפיע עמוקות על ספרות המד“ב. ספרים רבים שנכתבו עד שנות הששים תיארו פולשים מתנחלים מהחלל החיצון, והמתנחלים בחלק גדול מהם הוצגו כהעתקים של פולשיו של וולס. כמספר דוגמאות לאלה ניתן להזכיר את ”שדה קרב ארץ“ של רון ל‘ הבארד, ”התהומונים“ (הקרייקן מתעורר) מאת ג‘ון וינדהם הבריטי, ”התלת רגלִיִים“ של ג‘ון כריסטופר ו-“שליטי הבובות“ של רוברט היינליין, כמו גם הסרט ”פלישת חוטפי הגופות“ ורבים אחרים. הרוב הגדול של ספרי הפלישה הנ“ל הושפעו עמוקות מהמלחמה הקרה והיוו למעשה מטפורה לחרדת הפלישה מהמזרח.

ספרים שנכתבו בתקופה זו (בין שנות הארבעים לשנות הששים) התאפיינו לעתים רבות בתיאור הכוחות הפולשים כאויב אולטימטיבי שאין כל אפשרות לתקשר עמו או להגיע אתו לפשרה או הסכמה. לא התקיים בהם כל דו-שיח בין הפולשים לבין תושבי כדור הארץ, והיה ברור כי לנו, קוראי הספר, זה לא אמור להפריע: אנו יודעים שהם באו לכבוש, לשעבד ולהרע לנו. לא מעניין אותנו, וכנראה לא צריך לעניין, מה המניעים שלהם ומדוע הם בחרו לפלוש אל כדור הארץ. בחלק גדול מהספרים אין כל תקשורת עם הפולשים. כך, ב“מלחמת העולמות“ בני האדם כלל אינם רואים בני מאדים חיים. המגע היחיד הוא עם הקליעים העפים באויר ועם מכונות הברזל בעלות שלוש הרגליים – הטנקים והמטוסים שלהם. ב“התהומונים“, הפולשים מהחלל החיצון (והפעם מכוכב הלכת נוגה) הינם יצורי מים – הם פותחים בתהליך של התאמת כדור הארץ לחייהם, מקעקעים את היבשות וגורמים להצפתן, תוך התעלמות מבני האדם החיים עליהן ומזכותם של אלה לכדור הארץ. נסיון דומה להשמדת החי והצומח מופיע גם ב“תלת-רגליים“.

בחלק מספרים אלה אין אנו רואים את החיזרים אלא רק את כלי הנשק שלהם – ”תלת-רגל“, למשל, השם בו מכנים בני האדם את החיזרים, לא בא לתאר את הזרים אלא דוקא את כלי הרכב העצומים שבהם הם ממחישים את שליטתם בעולם. על עטיפות הספרים, כמו גם בחוברות הקומיקס, אנו מוצאים איורים של בני האדם – חסרי הגנה למעט כלי נשק פשוטים כמו בקבוקי מולוטוב או רימוני יד – העומדים אל מול מכונת מלחמה מחומשת ומתוחכמת.

ב“פלישת חוטפי הגופות“, ”התלת-רגליים“ ו“שליטי הבובות“, הפולשים (כמנהגם של קולוניאליסטים) טוענים שהם מביאים עמם ערכים. הם יכולים להביא לאיחוד המין האנושי, למנוע מלחמות, ספקות ומבוכות, לשלב את האנושות הפרימיטיבית באימפרית חלל מפותחת. רק אנו, הקוראים, יודעים שאלה תירוצים ריקים – הפולשים באו כדי לשעבד, לנצל ולנשל – ובסופו של דבר להשמיד את כדור הארץ והמין האנושי.

מורכבת רבה קצת יותר ניתן למצוא ב“תלת-רגליים“. בספר זה, חלק מבני האדם משמשים כעבדיהם של ה“אדונים“ – וכשהקוראים פוגשים עימם את הפולשים, הם אינם מוצגים כמסה יחידה ועוינת, אלא ישנה נגיעה (גם אם שטחית) בחברתם ובתרבותם. יש בתוכם פרטים שונים בעלי תכונות אישיות: ”אדונו“ של פריץ (אחד מהגיבורים הראשיים) הינו רשע המתעלל בו. ”אדונו“ של וויל (הדמות הראשית), לעומת זאת, הינו ”דמוקרט ויפה נפש“ – מתפתחות ביניהם שיחות שבהן האדון חושף את התלבטויותיו לגבי הצדק שבהתנחלות ובהרס חייהם של תושבי כוכב הארץ כתוצאה מהתנחלות זו. עם זאת, גם הוא, חרף היותו אחת מדמויות הפולשים החיוביות ביותר בכל ספרי התקופה, בוכה בדמעות תנין – הוא מסכים עם חיוניותה של ההתנחלות, וכשהוא מגלה שוויל הינו אחד מאנשי המחתרת האנושית הנאבקת לשחרור כדור הארץ, הברירה היחידה הנותרת לוויל היא להרוג אותו.

התייחסות לתרבותם של הפולשים ניתן למצוא בספר מאוחר הרבה יותר – ”מדרך רגל“ שנכתב בשנת 1981 על-ידי לארי ניבן וג‘רי פורנל. בספר זה, הפולשים הם אוכלי עשב דמויי פילים קטנים, החיים בעדרים וחושבים במושגים קולקטיביים אך גם בעלי אישיות ותודעה אינדיבידואליים. תיאורם של הפולשים החיזרים הינו מעניין, מפורט ולא דמוני.

הסיבות לנפילתו של כדור הארץ תחת הפלישה מגוונות. ב“מלחמת העולמות“ בני האדם חסרים את היכולת להתמודד עם הכוח הצבאי של הפולשים. בספרים אחרים, בני האדם נכשלים בבלימת הפלישה בגלל כשלים וחסרונות בחברה האנושית: הסכסוכים הפנימיים והמלחמות בין עמי האדם (“התהומונים&#8220, שחיתות וביורוקרטיה (“שליטי הבובות“ ו“פלישת חוטפי הגופות&#8220 וההשתעבדות לטכנולוגיה ולתקשורת ההמונים (“התלת-רגליים&#8220.

מרבית בני-האדם בספרי הז‘אנר משתפים פעולה עם כוחות הכיבוש ועושים זאת מסיבות מגוונות – החל מכניעה לתעמולה האימפריאליסטית, דרך שחיתות וכלה בניסיון ”להחזיק מעמד“, כשהראשונות לבגוד הן הממשלות. רק מעטים – גיבורי הספרים – מתארגנים בתנועת שחרור, בהרים או במרתפי שכונות העוני העירוניות הנידחות, ונלחמים למען השחרור מעמדת נחיתות ניכרת. כמעט תמיד, גיבורי הספרים – גיבורי המאבק לחופש – יהיו אזרחים, כשרק באחד מהספרים שסקרתי, ”שליטי הבובות“, הגיבורים הינם אנשי שרותי הבטחון האמריקאי, וגם הם נאלצים לפעול לרוב משך העלילה בניגוד לרצונם של מפקדיהם ושל הדרג הפוליטי. רבים מהספרים מתארים את עלילות הגבורה וההקרבה של נערים בגילאי 14-16.
עלילות הספרים אינן אחידות, אך רגע השיא בכולם הוא רגע הניצחון על הפולש, שהוא גם רגע מותו של הפולש; הרגע בו ”האוויר של האדונים התאבך בפרצים אדירים כמו עשן ירוק מתוך חור גדול“ (התלת רגליים, 1987. עמ‘ 333) ויש ”ריח משונה, כמו ריח עלים מרקיבים אלא שחריף יותר… הם החלו להירקב…“ (עמ‘ 309).

מלחמת השחרור תובעת מבני האדם אומץ והקרבה. ב“תלת רגליים“, ספר שהיווה בסיס לסרט, לסדרת טלוויזיה ולמשחקי מחשב הנושאים את אותו שם, ושנחשב עד היום לאחד מספרי הקריאה המומלצים בחטיבות הביניים בארה“ב ובבריטניה, מתוארים הקורבנות הנדרשים. חיל הגרילה של בני האדם מנסה להשמיד את ”עיר האדונים“ האחרונה בדרכים שונות ומשונות, אך נכשל. המטוסים הקלים מופלים על-ידי המתנחלים, הפצצות המוטלות על העיר ניתזות ממנה וכך הלאה. כשכבר נראה שאין כל דרך להשמיד את הפולשים, הנרי, אחד מהגיבורים הצעירים של הספר, מבין כי:
”לא היה לו סיכויים להצליח יותר, מכל מקום לא במה שקשור להטלת פצצה. אבל הטמנתה של פצצה כבר היתה ענין אחר. אני עברתי אל השוליִם, והגג מתפתל מתחתי. הנתיב של הנרי הביא אותו היישר אל אמצע הכיפה, במקום שהיתה שטוחה ואדם היה יכול להלך עליה… הנרי עוד עמד שם, משתופף, דמוי נמלה, ליד המשטח הנוצץ שהתפרש מסביבו. הוא השתופף וחבק בזרועותיו משהו. הסבתי את ראשי. רק שניות אחדות אחרי הפיצוץ העזתי להסתובב…“ (שם. עמ‘ 333).

ההקרבה העילאית במיטבה.
ואז הגיעו שנות הששים ואיתם הגיעה התעוררותן של ארצות העולם השלישי: המהפכה בקובה, מלחמת העצמאות של אלג‘יר, הדה-קולוניזציה בקונגו ובארצות אפריקאיות שכנות, ומלחמת ויטנאם. במדינות המערב חלחלה לאיטה אל לבבות האנשים ההבנה שבסיפור הזה ארצותיהם ממלאות את תפקיד הפולשים האכזריים, בעוד תפקיד לוחמי החרות הנועזים המתחבאים בנקיקי ההרים הלבנים וחולמים את חלום החרות של המין האנושי שמור לאחרים. הבנה זו הביאה למעשה לסופו של הז‘אנר.

מעט מאוד ספרי פלישה לכדור-הארץ נכתבו משנות הששים ואילך. המדע הבדיוני פנה ברובו לנושאים אחרים. נושא הפלישה שרד בעיקר בספרים המעטים שבהם בני כדור הארץ, המתוארים לרוב כחברה מערבית-אמריקאית, הם אלה אשר פולשים לכוכבים אחרים ומתנחלים בהם. להבדיל מספרי הפלישה-החיזרית, בהם לא ידענו כמעט לעולם את מניעי הפלישה, כאן המוטיבציה גלויה תמיד לעין כל. כדור הארץ רוצה לגדול ולהתפשט, ולנצל את המשאבים הטבעיים הנמצאים בכוכבים אחרים. לשם כך הוא מנהל ”מרוץ חימוש“ ונאבק במסגרתו מול יצורים תבוניים אחרים. מאבק זה יכול לעתים להתנהל במוחם של בני האדם בלבד, כאשר בפועל אין תמיד תחרות אמיתית בין הגזעים השונים, והקונפליקט נוצר מחוסר תקשורת מספקת.

”צוערי החלל“ של היינליין הוא אולי הבולט בספרים אלה. עלילתו מספרת על סוחרים חסרי מצפון שמנסים להשתלט על שטחי המחיה של תושבי נוגה בכדי לכרות את המחצבים הרדיואקטיביים הנמצאים בשטח. תושבי נוגה חסרי האונים ניצלים מהשתלטות התאגידים עליהם בזכות סיועם של ”כוחות השכנת השלום“ של מערכת השמש, בהם חברים בני כל המינים התבוניים החיים במערכת. מהספר (כמו גם מספרים אחרים של היינליין) ברור שהכוח העיקרי באיחוד מערכת השמש הוא המין האנושי, בעוד שאר היצורים התבוניים הם בני חסותו. באופן דומה, בספרו של אלדיס ”שנים באפלה“, החיזרים הינם בנים למין טכנולוגי מתקדם אשר פיתח, בדיוק כמו בני האדם, יכולת טיסה בין כוכבית, אך כיוון ההתפתחות שלו הוא אחר. במקום להתמקד בהתפשטות, חיזרים אלה מבכרים להתרכז בעצמם ולנהל אורח חיים המתמקד סביב הפרשותיהם. גיבור הספר, חיזר המרוכז בעיסוקיו, איננו מודע לעובדה שהוא חי במעין שמורת טבע, כשמרבית בני עמו הוכחדו בידי בני האדם.

מאבק טעון בחיזרים מתקיים גם בספרו של אורסון סקוט קארד, ”המשחק של אנדר“ (1985). השלטון הריכוזי בכדור הארץ משתמש בילדים בני 10-12 המתמחים במשחקי מחשב כנשק במלחמה כנגד חיזרים המכונים ”הבאגים“ ומפעיל מולם אינספור מעשי מרמה ומניפולציות. התעמולה הממשלתית טוענת בהתמדה שהבאגים הינם יצורים אכזריים ותוקפניים שמנסים להשמיד את האנושות ללא סיבה, אך ככל שהעלילה מתקדמת מתגלה שהדברים אינם כה פשוטים ושבני האדם תוקפנים לא פחות מאשר יריביהם החיזריים. המלחמה מסתיימת לבסוף בנצחון בני האדם, והאנושות תופסת על מקומם של הבאגים על אדמת עולמותיהם. אנדר, גיבור הספר, הוא בין הבודדים שמסוגל לגלות אמפתיה מספיקה ולהבין שהוא הביא לחיסולם של מאה מיליארד יצורים תבוניים, בעוד שאר האנושות נתקפת בתאוות הרג לא מרוסנת. שלושת הספרים הבאים בסדרה מוקדשים למאמציו לכפר על חטאי נעוריו, להחזיר לחיים את הבאגים, ולאפשר את המשך קיומו של גזע חיזרים צעיר נוסף; מאמציו מצליחים רק בחלקם, ובספר הרביעי והאחרון בסדרה מתקיים דיון בשאלת הזכות להשמיד גזעי חיזרים החשודים בכוונה לבצע השמדת גזע. הדמויות מגיעות לבסוף למסקנה שהגזע היחיד בעל הנטייה לבצע רצח עם הוא הגזע האנושי, ושלכל הגזעים מגיע לחיות – שהרי הם יצורים תבוניים המסוגלים להשתפר ולשאוף להתעלות מעל עצמם. יחס סלחני זה, יש להדגיש, שונה מאוד מזה שלו זכו המתנחלים הפולשים בספרי הז‘אנר המוקדם, דוגמת ”התלת-רגלים“ או ”השליטים“; בראשון, הפולשים מושמדים עד האחרון שבהם בידי בני הארץ המורדים, ובשני, בני האדם יוצאים להלום בזרים בביתם אשר על הירח ”טיטאן“. הסוף סופי במיוחד עבור הפולשים ב“שדה הקרב ארץ“ של רון הבארד, בו כוכב הבית שלהם עצמו מושמד כך שלא יהוו יותר סכנה עבור הגזע האנושי.

יחס לא פחות מורכב לפלישה ניתן למצוא בסדרת ”היפריון“ (1989) של דן סימונס. בני האדם נמצאים מחד תחת שליטה חיזרית של ”הליבה“, יצורי בינה מלאכותית שנולדו במקור ברשתות המחשבים, ומאידך מתנחלים בעולמות אחרים תוך כדי הרס המערכת האקולוגית המקומית והשמדת צורות החיים האחרות. הסופר שולל את שתי התופעות, אך בעוד ש“הליבה“ מתוארת כמרושעת, רצחנית ומנוגדת לחיים ולהתפתחות, התנהגות דומה של ההתנחלויות האנושיות מתוארות בצורה עדינה הרבה יותר. הליבה, המנסה בחוצפתה לשעבד את בני האדם לצרכיה, כמעט מושמדת – וזאת אף על פי שידוע על כמה יצורי ליבה שהתנגדו למדיניות השעבוד ותמכו בשיתוף פעולה עם בני האדם. מאידך, פעולתם של אנשים בעלי מצפון (משהו שדומה לתנועת הירוקים), מצליחה להציל חלק מצורות החיים התבוניות, ורושמת מספיק נקודות זכות לטובת המשך קיומו של הגזע האנושי. נקודות זכות אלה עשויות אולי להוביל את האנושות עתיד לחיים בשלום עם מינים תבוניים מפותחים ממנה.

כאמור, רבים מהספרים העוסקים בבני האדם כקולוניאליסטים נכתבו כמחאה נגד מדיניות מדינות המערב בעולם השלישי, והקולוניאליזם מוצג בהם באורח שלילי. אך מאחר שספרים אלה נכתבו על-יד בני אומות המנהלות בעצמן מדיניות אימפריאליסטית, המתנחלים כשלעצמם אינם מתוארים כמפלצות.

המוקד בספרי התנחלות תמיד יהיה על בני האדם. בספרי הפלישה לכדור הארץ, הפולשים נוטים תמיד להאמין שבני האדם הינם מין נחות שאפשר ורצוי לדכאו, ומחשבה מוטעית זו עומדת בלב שאננותם. כשמתבררת טעותם, שאננות זו היא גם הגורם לתבוסתם במאבק נגד מי שהיינליין כינה ”המין הפראי והאכזרי ביותר בכל הגלקסיה“ (היינליין, ”שליטי הבובות&#8220. בספרים בהם האנושות היא הפולש, לעומת זאת, הגזעים שמולה הם אכן נחותים (גם אם רק מהבחינה הטכנולוגית או בגלל מבנה חברתם הלא לוחמני), ואין בכוחם להתמודד למולה בכוחות עצמם. בני האדם בספרים אלה מתלבטים סביב שאלות מצפוניות על צדקתו וכדאיותו של הקולוניאליזם, והם הכוח הפעיל והמתייסר. אם בסופו של דבר הכיבוש האנושי מתבטל או מתרכך, זה ינבע כמעט תמיד מפעולתם של בני אדם מצפוניים שמצליחים להביא לקבלת החיזרים אל ”משפחת האומות“. בהיעדר מרד מפורש, גיבורי הספרים נשארים תמיד בני האדם, בעוד החיזרים, בין אם ניצחו ובין אם הפסידו, נותרים ”האחר“.

בין הספרים העוסקים בהתנחלויות האנושיות יוצא דופן הוא ”העולם כיער“, ספרה של אורסולה לה-גוין שנכתב בהשפעת תהליך הדה-קולוניזציה באפריקה ומלחמת ויטנאם. בספר זה, בני כדור הארץ מתנחלים בכוכב הלכת ”אטשה“ אותו הם מכנים ”ניו-טהיטי“, כורתים באכזריות את יערותיו, הורסים את האקולוגיה העדינה שלו ומשעבדים באכזריות את התושבים המקומיים; ההצדקה היחידה למעשיהם היא טענתם כי המקומיים הינם פרימיטיביים, עצלנים, חסרי מוסר וכו‘. לה גוין עושה מאמץ גדול לתאר בפרוטרוט גם את החברה המקומית האטשית, וגם את חברת המתנחלים האנושית, ולהגיע למצב שאף אחד מהן לא תהיה, עבור הקורא, ”האחר“.

ההתעללות האנושית הבלתי פוסקת מגדישה, בסופו של דבר, את הסאה עבור המקומיים, אשר מקימים תנועת גרילה בחסות הג‘ונגלים הפראיים המכסים את מרבית שטח הכוכב. למרות האבדות הכבדות – בני האדם מפציצים את הג‘ונגלים בפצצות תבערה ושורפים כפרים שלמים – תנועת הגרילה מצליחה לתקוף ולטבוח את ערי המתנחלים העיקריות, ובני כדור הארץ השורדים אורזים את חפציהם ושבים לביתם תחת חסות מתווכים של האקומן הבין כוכבי (מעין מקבילה גלקטית של האו“ם). האקומן אף מבטיח להורות לכל המינים החברים בו שלא להתקרב אל הכוכב ”יער“ ללא הסכמתה של האוכלוסייה המקומית. מעניין לשים לב שהאקומן, המתואר כמוסד מוסרית, לא התערב לטובת האטשים האומללים לכל אורך עשרות השנים בהם נאנקו תחת עולו של הקולוניאליזם האנושי. רק אחרי שניצחו והוכיחו בכך את אנושיותם (ואת היותם חלק מ“המין הפראי והאכזרי“ א-לה היינליין?) התערבו כוחות החרום של האקומן וביססו הסכם שלום. באופן דומה, בספר ”מדרך רגל“ (1981) בני כדור הארץ, הנלחמים בתנאי נחיתות כנגד פלישת הפית‘ף (שמם של היצורים הפולשים דמויי גור הפיל) מצליחים להכניע את הפולשים ולהגיע להסכם הכולל בתוכו נסיגה של הפית‘ף מכדור הארץ והענקת הטכנולוגיה שלהם לבני-האדם.

”העולם כיער“ (כמו גם הנובלה באותו שם שתורגמה כ“העולם הוא יער&#8220, בדומה ל“תלת-רגליים“, מספק לנו אף את דמותו של המתנחל יפה הנפש אשר נהרג בידי המתקוממים – האנתרופולוג לובוב בראשון. כמו בספרי הפלישה והמלחמה נגד הפלישה משנות החמשים והששים, חיסול ההתנחלויות והמתנחלים הינו רגע השיא של הספר – והוא מתואר כמעשה צודק ובלתי נמנע. אך בשונה מספרי הגל הקודם, התיאורים שלו הם עצובים וקשים, מלאי דם ואש, וההרוגים הם בני אדם, ובהם נשים וילדים.

בפרק האחרון של ספרה של לה-גוין, במהלך המשא ומתן על פינוי המתנחלים, פונה אחד מבני האדם שניצלו מטבח בידי האטשה המתקוממים אל מנהיג המורדים האטשים בטרוניה: ”כל הדם הזה – בראשך… אתם ילדים, ילדים פראים. אינכם תופסים כלל את המציאות. זה לא חלום, זה אמיתי! אתם הרגתם את ליובוב (האנתרופולוג יפה הנפש. א“ב). הוא מת. הרגתם את הנשים – הנשים – שרפתם אותן חיות, שחטתם אותן כמו חיות!
”האם היה עלינו להניח להן לחיות?“ עונה המורד. ”להתרבות כחרקים בפגר-העולם? להציל אותנו? הרגנו אותן כדי לסרס אתכם… אני יודע מהו איש מציאות… איש מציאות הוא אדם המכיר הן את העולם והן את חלומותיו שלו. אתם אינכם שפויים… אתם לא ילדים, אתם מבוגרים, אבל בלתי שפויים. ולכן היה עלינו להורגכם, קודם שתספיקו לטרוף את דעתנו…“ (מדע בדיוני: הטוב שבטוב 5, 1981. עמ‘ 251).

תיאוריה של הסופרת, והדברים שהיא שמה בפיו של מנהיג המורדים, מציגים את בני כדור הארץ המתנחלים כחולים ובלתי שפויים; מחלותיהם נובעות מהסבל והתלאות שעברו תוך כדי ניסיונם הכושל להתמודד מול התקוממותם של הילידים. ”השגעון“ הינו האופן בו האטשיאני – בן התרבות שהצליחה לאזן את החלקים החומריים/הפעילים של הקיום עם אלה הרוחניים – מעריך את התרבות התוקפנית של בני כדור הארץ. אורסולה לה גווין יוצרת בספרה את הרושם שהחוויה הקולוניאליסטית היא חוויה אומללה, חולה ובלתי שפויה. בכך היא מורידה מה“רשע“ של המתנחלים ומאחריותם למעשי הפשע המתוארים בחלקים הראשונים של הספר, שהרי אנשים חולים ובלתי שפויים אינם אחראים משפטית למעשיהם.

אורסולה לה גווין מצדיקה את המאבק כנגד הקולוניה הטרנית, על האכזריות שותתת הדם שבו, באותה מידה בה המאבק נגד הפלישות מהחלל החיצון לכדור הארץ תואר כמוצדק וחיוני. ההבדל היחידי הוא שאת מקום אווירת הנקמה והשמחה הגדולה השוררת עם השחרור – השמדת כוכבי הבית של הפולשים, הכנעה משפילה של מנהיגיהם, זיקוקי הדי נור בשמיים, ההמונים הרוקדים ברחובות, תמונות המופיעות בכל אחד מהספרים אותם סקרתי קודם – מחליפה אווירה של עצב ושל צער על הדם המיותר שנשפך. ”ולא היה עוד בעולם שום ניצחון, היה רק מוות.“ (מדע בדיוני: הטוב שבטוב 5, 1981. עמ‘ 255) כשקראתי את הספר, בעודי מוחה את הדמעות על ההרוגים – האטשיאנים ובני כדור הארץ כאחת, לא הפסיק לנקר במוחי הספק: האם העצב המקיף אותנו ברגע השחרור נובע מכך שהסופרת אינה אחד מלוחמי החרות אלא אחותם של המתנחלים?

——————————————————————————–

[1] מקובל לראות בספרה של שלי ”פרנקנשטיין“ מתחילת המאה התשע-עשרה את ספר המד“ב הראשון. בספר זה מתואר מדען המנסה ”להתחרות“ באלוהים ולברוא ”אדם“ בדמותו ובצלמו, וכן בספרי הרפתקאות של ז‘ול וורן ביניהם ”20,000 מיל מתחת פני המיים“, ”המסע לירח“ ו“מסע לבטן האדמה“, וספריו של ה.ג. וולס ”מלחמת העולמות“ ו“מכונת הזמן“ שנכתבו לקראת סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.

[2] האדם הקדמון בנה לבדו את בקתתו – אך נחוצה קבוצה של בנאים בכדי לבנות בית מודרני, אפילו קטן. ארכימדס גילה את הדרך למדוד את המשקל הסגולי של חומרים בעודו יושב לבדו באמבטיה – אך הגילויים המדעיים של ימינו מתבססים על טכנולוגיה גבוהה המצריכה תקציבים וציוד שבדרך כלל אינם בהישג ידו של הפרט. הצייר בן המאה ה-19 ערבב בעצמו את צבעיו, והיה יכול לצייר בחדרו המבודד – סרט, לעומת זאת, הינו פעולה משותפת של עשרות אנשים…

[3] לדוגמה, בספרו של רוברט היינלין, ”לוחמי החלל“, העוסק במלחמה חללית בין בני האדם ובין חיזרים המחבר רוצה להדגיש שלא קיימת אפלייה בין בני האדם מכל העמים והמינים. דבר זה מושג על-ידי בחירה בגיבור שחור ואיוש תפקידי קצונה ותפקידים קרביים ע“י אדם מהמזה“ת ואשה היספנית… לאשה יש ”גוף משגע“ ו‘קפטן ג‘לו (ג‘לאל) נוהג לאכול אורז ולבן בתוך לחם… הדבר מוזכר, למרות שהוא לא משרת שום דבר בעלילה עצמה. את היותו של הגיבור שחור אנו מגלים במקרה, כשהוא מסתכל בראי ו“פרצופו השחור מחייך אליו“ ושוב פעם, היותו ’שחור‘ הינה עובדה סכמתית, שהסופר אינו מפתח, והדבר היחידי אותה היא משרתת היא הרושם שהחברה האנושית היא חברה ליברלית




תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
האשכול נעול

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:40

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר