לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום "סקופים וחדשות". להזכירכם, יש לתת כותרות ענייניות לאשכולות אותם אתם פותחים. אני רואה בפורום מעין "היד פארק" שבו יש מקום לכל הדעות. לדבר אחד לא אסכים - לחריגה מחוקי הפורום. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > סקופים וחדשות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 10-10-2006, 15:37
  מצפון מצפון אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.12.01
הודעות: 8,479
חילונים בקברי צדיקים: תופעה מתרחבת?

חילונים בקברי צדיקים: תופעה מתרחבת?

לפי סקר ynet ומכון סמית, שנערך בשבוע שעבר, אחד מכל 3 ישראלים אומר כי ביקר בשנתיים האחרונות בקברי צדיקים. בקרב החילונים, 1 מכל 10 אומרים שעשו זאת, בעיקר מקרב הצעירים - אבל בשטח טוענים שהמספר אפילו גבוה יותר "וכולל גם קיבוצניקים וטייסים". מהו סוד הקסם של הקברים לדור החילוני הצעיר? האם מדובר ב"תחושת ייאוש פנימית" או ב"עבודת אלילים"? כתבה שנייה בסדרה
נטע סלע
אחי, אתה בא לקבר צדיק? הסקר המקיף "יש אלוהים?" שקיימו במשותף ynet ומכון סמית בראשות הסטטיסטיקאי רפי סמית בחן שורה של שאלות הנוגעות למידת הדתיות והקרבה ליהדות של המשתתפים. הוא כלל מדגם סטטיסטי של 500 משתתפים, וכן משאל אינטרנטי שבו השתתפו יותר מ-40 אלף גולשים. התוצאות שהתקבלו, לפיהן 7 מכל 10 ישראלים מצהירים "יש אלוהים", הצביעו על מודל חדש של ישראליות חילונית, שונה מאוד מזה המערבי. בכך עסקה הכתבה הראשונה בסדרה .



אחת התופעות המעניינות שעלו מהסקר היתה הרצון של ישראלים רבים להתקרב למורשת היהודית דרך ביקור בקברי צדיקים ברחבי הארץ . לשאלה "האם ביקרת בשנתיים האחרונות בקברי צדיקים" השיבו בסקר ynet ומכון סמית 32%, כשליש מהנשאלים - בחיוב. 11% מהחילונים אמרו כי ביקרו בקברי צדיקים (בערך 1 מכל 10), לעומת 31% מהמסורתיים ו-82% מהדתיים. רפי סמית מציין כי האחוז שציין שביקר גבוה בקרב צעירים עד גיל 29, יותר מאשר בקרב המבוגרים מעל גיל 50.



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.ynet.co.il/PicServer2/20122005/910174/graph_1.gif]


בנייה: דני גרשוני



הנתונים האלה מעניינים כי הם מצביעים על תופעה, שחורגת מהתקרבות "רגילה" לדת. והראיה, לגבי ביקור בבית הכנסת השיבו רק 9% כי הם עושים זאת מידי יום, 33% השיבו כי הם עושים זאת רק בשבתות וחגים, 31% אמרו "רק באירועים ובר מצוות" ו-27% כמעט ואינם פוקדים אותו. שתי התשובות המובילות בקרב החילונים הן "באירועים ובר מצוות" (45%) ו"כמעט אף פעם לא" (44%). מהצד השני, 15% מהמסורתיים מודים כי הם כמעט ואינם פוקדים את בית הכנסת, וכן 5% מהדתיים.



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.ynet.co.il/PicServer2/20122005/910175/graph_2.gif]




מדוע מעדיפים חילונים רבים את העלייה לקברי צדיקים על פני הפעולות "היומיומיות" של התקרבות לדת, כמו ביקור בבית הכנסת? האם באמת 1 מכל 10 ביקר לאחרונה בקברי צדיקים? מנכ"ל החברה הממשלתית לפיתוח המקומות הקדושים, יוסף שוינגר, טוען שהנתון האמיתי גבוה עוד יותר. "לפי הסקרים שלנו והדיווח שאנחנו מקבלים מהעובדים באתרים", הוא אומר, "אנחנו מעריכים שכל חילוני רביעי או חמישי ביקר במקומות הקדושים".



"זו לא חזרה בתשובה, זה משהו אחר"

שוינגר מספר שקברי הצדיקים הזוכים לפופולאריות הגדולה ביותר הם קבריהם של רבי שמעון בר יוחאי במירון, רבי מאיר בעל הנס בטבריה וקברו של רבי יונתן בן עוזיאל בעמוקה שבגליל. "לשלושתם ביחד מגיעים שני מליון מבקרים בשנה", הוא מעריך.



זה טרנד שקיבל תאוצה בעיקר בשנים האחרונות?



"בוודאי. בחמש השנים האחרונות מדובר בעלייה של עשרות אחוזים, בעיקר בקרב חילונים, שבעבר לא הייתי מעלה על דעתי שיתעניינו בכלל בנושא... אני לא חשבתי שיהיו אי פעם קבוצות של טייסים שיעשו סיור במקומות קדושים. פעם היית אומר שטייסים הם אנטיתזה לעניין הזה והנה, הם עושים את זה ובאים בצורה מאוד אוהדת. לא באים באופן מלגלג ומנוכר, אלא באמת להפנים ולקבל".



לדבריו, אל משרדו שבירושלים מגיעים טלפונים מקבוצות מטיילים, מקיבוצים בצפון, "טלפונים ממקומות שלא היינו מקבלים בעבר". אבל לצערו, "זה כולל גם ביקורים בשבתות, ולא אחת אנחנו מגיעים לקברים במוצאי שבת, למשל לקברו של

ר' יונתן בן עוזיאל, ורואים שאנשים הדליקו נרות בשבת, משום מה". שוינגר אומר כי העניין הגובר בקברי צדיקים אף דורש מאנשי השטח שלו "היערכות אחרת וביקוש להסברים שלא היו פעם. פעם לא היה צריך להסביר כי אנשים הכירו. היום, כשמגיע רובד חדש של ציבור, העובדים שלנו מתבקשים יותר לספר על הרקע, להגיד ציטטות בשמו של התנא, הנביא או האמורא שקבור במקום או לספר על האירועים שקשורים בשמו".



כשהוא מתבקש להסביר את התופעה, הוא מתקשה לספק הסבר הגיוני. "אני חושב שיש התעוררות דתית שאני לא יודע איך להגדיר אותה. לא מדובר במגמה הקשורה לחזרה בתשובה, אלא שיש יותר קבלה של הדת כדבר מובן מאליו ופחות כדבר זר, מנוכר וחשוך ומפחיד. יש מין השלמה שהדת היא לא כזה דבר נורא, כמו שנהגו לצייר אותה בשנים עברו, אלא להיפך. שהדת רק עוזרת ותורמת לחיים".





תחושת ייאוש פנימית אצל החילונים?



במהלך כתיבת ספרו "מקומות קדושים בארץ ישראל", שיצא לאור בשנה שעברה, נהג העיתונאי החרדי ישראל גליס לשאול את החילונים שפגש באתרים השונים מה גרם להם להגיע. לדבריו, הם סיפרו לו "שזה בא מתוך תחושת ייאוש פנימית. אנשים רואים מה קורה מסביב למנהיגים, לאנשי הביטחון והכלכלה, שפשטו את הרגל ואי אפשר להאמין להם לשום דבר, אז 'אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים'".



גם הסוציולוג ד"ר ניסים ליאון מאוניברסיטת בר- אילן מתייחס לאותה הסיסמה כמייצגת הלך רוח שהולך וגובר בקרב רבים. "זהו מוטו שבעצם גם מסביר לנו מדוע נשענים על אותו אלוהים. בעצם אומרים בכך שזה הדבר האחרון שנותר לנו לסמוך עליו". את הכמיהה של האנשים ל'משהו לסמוך עליו' מסביר ד"ר ליאון דווקא בכך ש"אלוהים הוא גם דבר בלתי נראה. איזו עוד דמות בלתי נראית יש לנו? דמותו של ר' נחמן מברסלב. בדיוק אותו סיפור. כי יש משבר הנהגה גם ביהדות האורתודוכסית אז הולכים למה שקרוי דגמים בטוחים".



ישנם חילונים רבים שמתקשים להבין את ההשתוקקות הזו לקברים. מבחינת רוני בריזון, חבר כנסת לשעבר משינוי, העיסוק בקברי צדיקים מעורר שאט נפש. "טומאת מת היא אבי אבות הטומאה", פוסק בריזון בנחרצות וטוען שאת מנהג העלייה לקברים למדו ביהדות מהאסלאם. "אצלם העסק הזה כנראה היה מאוד מפותח ואצלנו זה החל להתפתח בסביבות המאה התשיעית והעשירית, אחרי הכיבוש המוסלמי של כל האזור, יחד עם עבודות אלילים אחרות, כמו נישוק מזוזות".





לביסוס טענותיו הוא מביא מניסיון חייו הקרוב עם החברה החרדית. "אני גדלתי בסביבה חרדית ואז אף אחד לא העלה על דעתו לנשק מזוזות. עד עצם היום, אני כמעט בטוח", הוא מוסיף, "רבנים כמו אלישיב ושטיינמן וכל הרבנים














הליטאיים, לא מנשקים מזוזה". לדעתו, "זוהי רק דוגמא נוספת לאותם אלמנטים של דת עממית שהם חלק מהעולם הכללי, חלק מהניו- אייג', המבוכה הכללית וחיפוש הרוחניות. עמוקה וכל הדברים האלה, שחילוניות רווקות נוסעות להשתטח שם ולבכות", הוא טוען, "הן פשוט חלק מהגל השוטף את העולם כולו של עבודת אלילים". בריזון גם מסרב לעשות הבחנה בין סוג העוסקים בדבר. לטענתו, "עבודת אלילים היא משהו שאנשים דתיים ואנשים חילונים, יכולים לקיים באותה מידה".



גליס, כאדם חרדי, טוען בתוקף מנגד כי אין כאן שום עניין של עבודת אלילים. הוא מסתמך על מספר מקורות בתורה ובתלמוד, כאשר אחד מהם הוא הפסוק מספר דברים: "לֹא-יִמָּצֵא בְךָ, מַעֲבִיר בְּנוֹ-וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. יא וְחֹבֵר, חָבֶר; וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי, וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים. יב כִּי-תוֹעֲבַת יְהוָה, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה".



"אסור לדרוש אל המתים ולבקש מהם בקשות", מסביר גליס, "אבל מותר לבקש שבזכות הצדיק ששוכב פה, תציל אותנו". הוא מחדד ומוסיף ש"לאורך כל ההיסטוריה יצאו הרבנים בקריאות, בכתבים והודעות שחשוב מאוד להתפלל בקברי צדיקים אבל אנא לא לבקש מהמתים שום דבר, אלא רק מבורא עולם - ואפשר להסתייע מכוח הזכות שיש לצדיק".


נערך לאחרונה ע"י מצפון בתאריך 10-10-2006 בשעה 15:40.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 10-10-2006, 17:25
  מצפון מצפון אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.12.01
הודעות: 8,479
עם קשר או בלי קשר ל Hi frequency הוא דיבר על תקווה שלו
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי davidb66 שמתחילה ב "אולי תשובה מוחצת ל- Hi frequency לכך שהוא אומר"

שירבו החילונים והלא מאמינים, אבל הסקר השני הזה רק מחליש את תקוותו.

וזה בניגוד למגמות מערביות לפי הכתבה.

חבל רק שהמורשת היהודית מנציחה מנהגים קמעאים שכאלה ולא ממירה אותם בציווים מודרנים יותר.
כמו שניתן להמיר נפנופי תרנגולות בכסף, ניתן להמיר השתטחות במעשים טובים.
קידוש האבן שתחתיה קבור אדם היא מנהג מיסטי, והיהדות עד כמה שזכור לי לא עוסקת בממבו ג'מבו.
רצוי ואף מותר לעדכן את המנהגים שיתאימו לתקופה מודרנית כמו שלנו.
מצד שני, כמה שיותר מודרני, כמה שיותר מואר, ככה פחות חשוך.
כמה שפחות חשוך ככה פחות מסתורי ומפחיד.
וכל כוחה של הדת היא המסתורין והאימה אשר מוטלות על הכופרים והלא מאמינים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 10-10-2006, 17:43
צלמית המשתמש של ghnon
  ghnon ghnon אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.02.05
הודעות: 1,107
אויש,תפסיק לדבר שטויות...
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי מצפון שמתחילה ב "עם קשר או בלי קשר ל Hi frequency הוא דיבר על תקווה שלו"

תבין...
עד שאתה לא מתקרב למשהו הוא בגדר:המסתורין.
גם לי התורה היתה נראת פרימיטיבית.
אבל אחרי שמעמיקים בדברים,אתה מבין שזה אחרת לגמרי.

הכל מסתכם בכמה משפטים מתוך קהלת:
הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל׃ 3 מַה־יִּתְרוֹן לָאָדָם; בְּכָל־עֲמָלוֹ, שֶׁיַּעֲמֹל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ׃ 4 דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת׃ 5 וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ; וְאֶל־מְקוֹמוֹ, שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא שָׁם׃ 6 הוֹלֵךְ אֶל־דָּרוֹם, וְסוֹבֵב אֶל־צָפוֹן; סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל־סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ׃ 7 כָּל־הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל־הַיָּם, וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא; אֶל־מְקוֹם, שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים, שָׁם הֵם שָׁבִים לָלָכֶת׃ 8 כָּל־הַדְּבָרִים יְגֵעִים, לֹא־יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר; לֹא־תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת, וְלֹא־תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְּׁמֹעַ׃ 9 מַה־שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה־שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל־חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ׃

לא הבנתי את פשר "רצוי ואף מותר לעדכן את המנהגים שיתאימו לתקופה מודרנית כמו שלנו."
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
אָבִינֹוּ מֹורֵנֹוּ מֶלֶך מְלַכֵי הָמְלַכִים אָנַחְנֹּו אֹוהַבִים אֹותְך

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 10-10-2006, 17:46
  Hi_Frequency Hi_Frequency אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.09.04
הודעות: 609
אבל, דוד, זהו wishful thinking מצדך,
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי davidb66 שמתחילה ב "אולי תשובה מוחצת ל- Hi frequency לכך שהוא אומר"

ראשית, אמרתי שאני מאחל לך לחזור בשאלה, וב-"כן ירבו" אלה שלא מאמינים באלוהים, גם כן הבעתי משאלה, לא ציינתי עובדה, כפי שהיית מעדיף לצורך "הוכחה ניצחת" לנכונות, כביכול, של האילוזיות שלך. עדיין לא חוזרים במאסות בשאלה, אבל גם לא חוזרים במאסות בתשובה - ראה הנקודה הבאה.
שנית, אנא קרא כמה התגובות הגולשים לאותה כתבה, במיוחד על הדת כפגניזם (מס' 60) ועל קברי השייכים (מס' 133). אם תעבור גם על שאר התגובות, תוכל להבין שלפחות על פי המדגם המצומצם של המגיבים שם, אין שם רוב למאמינים ולא נראה שיש שם הרבה חוזרים בתשובה פוטנציאליים. אז איך אומרים, "אל יתהולל חוגר כמפתח", נחיה ונראה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 10-10-2006, 18:32
  Hi_Frequency Hi_Frequency אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.09.04
הודעות: 609
שוב זיגזגים
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי Shay3434 שמתחילה ב "להגדיר מגמה בציבור על סמך תגובות בYNET?"

אופס, רק עכשיו ראיתי שאני עונה לא לדוד, SORRY
ועכשיו לתוכן עליו עניתי:
אז כאשר זה נוח - YNET משרת את המטרה, וכשלא - תמיד אפשר להגיד שהוא לא רציני.
תאמין או לא, אבל גם אני בקרתי כמה פעמים בבית כנסת (אירועים, מה שנקרא) ואני לא מאמין באלוהים, ומכאן – חילוני לגמרי, כפי שכבר הסברתי לך לפחות חמש פעמים בעבר. ואם אתה, או כל מישהו אחר, תחליטו כתוצאה מהאינפורמציה הזאת שאני דתי – אז אשרי המאמין.
אם אדם הכריז שהוא מאמין באלוהים, הרי לפי ההגדרות הידועות בעולם הרחב, ועליהם חזרתי, כאמור, הרבה פעמים, הוא דתי.
ואולי גם תנסה לקלוט עוד משהו סוף-סוף: חילוני לא מאמין באלוהים, קולט?

נערך לאחרונה ע"י Hi_Frequency בתאריך 10-10-2006 בשעה 18:40.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 10-10-2006, 20:28
  Hi_Frequency Hi_Frequency אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.09.04
הודעות: 609
תנסה לקרוא שוב את הרשימה הראשונה שלי בשרשור זה,
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי Shay3434 שמתחילה ב "אתה זה שהבאת סקר של YNET"

מס' 11 שם אני מתייחס לתגובות הגולשים באתר YNET ומסיק מתגובותיהם שרובם לא מאמינים באלוהים. אני מסתמך אל מה שהגולשים כתבו ביחס לכתבת YNET, ברור?
מי שהביא את הסקר עצמו של YNET הוא "מצפון", שהתחיל את האשכול. קצת הבנת הנקרא בבקשה.
ועכשיו, תראה לי איפה תוצאות הסקר לא מצאו חן בעיני כביכול. מה זה ההמצאות האלה? אתה ילד בן 13 במקרה?
כמה פעמים אני צריך לחזור על אותו הדבר, אבל מילא הנה זה, מתוך הודעה 68 ב:
http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...479#post1542678
ציטוט:


דת היא סגידה לכוח חוץ-אנושי. על מנת שתהיה דת חייב להיות מוקד כוח חוץ-אנושי מסויים, שחברי אותה כת (דת זו כת בקנה מידה גדול) יסגדו לו.
[........]
החילוניות יוצאת מנקודת מוצא שאין שום כוח חוץ-אנושי, המסוגל לבצע פעולות מתוך רצון או כוונה, לטובתו או לרעתו של האדם

אין כאן שום עניין של קיום או אי קיום מצוות. מדובר מהתחלת השרשור על אמונה או חוסר אמונה באלוהים . אז כפי שכבר היה כתוב למעלה, "דת היא סגידה לכוח חוץ-אנושי" וזאת ההגדרה הידועה בעולם הרחב.

ועוד משהוא: מילת המפתח של דתי היא האמונה בכוח עליון, בלי קשר אם הוא מקיים מצוות אלה או אחרות. מכיר את ה"מסורתיים" - אומרים "אלוקים" ונוסעים בשבת לים. אז הם מ-פ-ח-ד-י-ם להגיד את המילה המפורשת וזה אומר שהם דתיים, חילוני יגיד "אלוהים" בלי לפחד
אלה הם ההגדרות המקובלות בעולם, ואם לעושה סקר זה או אחר אין מספיק עמודות בכדי להפריד בין דתי שהוא גם לא מסורתי וגם ולא הדתי–דתי, על פי החלוקה של YNET, אז הם יצרו רובריקה אחת. והרובריקה הזאת שלהם "חילוניים" כוללת גם את החילוני, שעל פי ההגדרות המקובלות, לא מאמין באלוהים, וגם את הדתי שמאמין, אבל לא משויך לדתיים-דתיים או מסורתיים. אפשר לקרוא לו דתי רעיוני, או רוחני אם תרצה.
ובעניין שתי תגובות הגולשים ב-YNET שהבאתי – יש עוד הרבה תגובות נוספות שם, הרבה יותר חריפות. חבל שקשה לך לקרוא אותן.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 10-10-2006, 20:50
  Shay3434 Shay3434 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.07.05
הודעות: 2,408
קודם כל,
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי Hi_Frequency שמתחילה ב "תנסה לקרוא שוב את הרשימה הראשונה שלי בשרשור זה,"

תבין אתה את הנקרא.
אתה זה שהתחלת את הנושא עם החלק הראשון של הסקר. "מצפון" העלה את החלק השני וכתוב זאת במפורש בYNET.
לא, אינני בן 13 והזלזול שלך אופייני לאדם שמנסה לגרור ויכוחים מיותרים, למרות שאין כל היגיון בדבריו.
חבל שאני מבזבז את הזמן שלי על התנגחויות עמך.

בכל זאת, ההגדרות להן אתה כל כך "סוגד" לא מוכיחות דבר, זולת העובדה שאתה מאמין לכל מה שאתה קורא באתר "חופש"- אתר המראה תפיסה אחת בלבד.
ההגדרות הטפשיות אותן אתה מעלה בכל פעם מחדש כמו תוכי הן אינן מדע וזכותי המלאה לפקפק עליהן.

בעייתך היא שהמחשבה שלך מקובעת על רעיון אחד המייצג תפיסה אחת שהיא אינה בהכרח מקובלת על הרוב.
ההשקפה הרווחת בחיי היום- יום היא שחילוני בהחלט יכול להאמין באלוהים. זה מקובל בכל ציבור, גם אם היא נוגדת את ההגדרה הקדושה שלך.
_____________________________________

הירוק בכל זאת עולה


תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #28  
ישן 11-10-2006, 02:39
  קגנס מנהל קגנס אינו מחובר  
מנהל
 
חבר מתאריך: 31.07.06
הודעות: 14,967
אנשים צריכים להאמין במשהו...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי מצפון שמתחילה ב "חילונים בקברי צדיקים: תופעה מתרחבת?"

אין זה מקרה שבכל תרבות בעולם צמחה דת. לבני אדם יש צורך פסיכולוגי להאמין שהעולם איינו נשלט רק על ידי המקרה ותוצאות מעשיהם והצורך הזה מקבל חיזוקים מ"הוכחות" לכך שיש יד מכוונת ויוצרת (הוכחות במרכאות משום שהן לא עומדות בשום מבחן מדעי אמיתי אך מרשימות מאוד אינטואיטיבית. לא מזיק כמובן שלא ניתן להפריך את קיומו של אותו כח בורא ומכוון). לכן, רוב האנשים הם מאמינים בצורה זו או אחרת. חלקם מאמינים בכל מיני תפיסות רוחניות מזרחיות (ע"ע ה"זורמים" החוזרים לארץ מהמזרח), חלק מאמינים באלוהים בין אם הם דתיים (קרי-מקבלים עליהם את סט אורחות החיים המנהגים והערכים שמגדירה דת זו או אחרת) או חילוניים (האמונה לא מעסיקה בחיי היום יום אך אין מדובר באתאיסטים), וחלק מאמינים ב"כח עליון" מעורפל משהו (למשל האגנוסטים). את האמונה הזו נוטים לגלות בעיקר בעת מצוקה, כך נראה ובסך הכל היא חיובית בדרך כלל. רוב האנשים, דתייים כחילוניים, לא מסתפקים בהשטחות על קבר הצדיק אלא זו תוספת למאמצים מעשיים שלהם לפתור את בעייתם (למשל, עקרות). השתטחות, ככל שהיא נראית אווילית, נותנת להם קצת תקווה וכח נפשי. גם זה משהו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 00:41

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2025 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר