לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 15-09-2005, 13:11
  DCD DCD אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.05.05
הודעות: 7,321
שמתם לב לפסוק א' בפרק א' של ספר בראשית?

התחלנו ללמוד את ספר בראשית בשביל הבגרות...אז שמתי לב בפסוק א' שכתוב:
"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"

עכשיו יש לי כמה שאלות לגבי הפסוק הזה:

1.
הסבר קטן:
למדנו שהמילה "בראשית" מפורשת כ- "בשביל ראשית" . יענו ה-ב' זה קיצור של בשביל. ולמה לפי הדרש פירשו את זה ככה? כי המילים "בראשית ברא" לא מסתדרות... יענו המילה "בראשית"="בתחילת".
ואם כותבים במקום "בראשית" את המילה "בתחילת" אז הפסוק הולך ככה: "בתחילת ברא אלוקים".
והרי זה לא הגיוני כי למילה "בתחילת" אמורה להיות מילה סמוכה, כמו: "בתחילת ממלכת יהויקים".
אז קיצר עכשיו אנחנו יודעים שבהתחלה, בשביל הראשית של בריאת היקום- נבראו השמיים והארץ(במילים "השמים ואת הארץ" הכוונה לכל היקום. שכל היקום נברא ולא רק לשמים ולארץ של כדור הארץ).
והשאלה היא:
איך היקום והחומר נבראו לפני בריאת המרחב והזמן? כי הרי בלי שיברא קודם כל המרחב והזמן היקום לא יכול להיברא כי אין לו ממש איפה להיברא!

2.
הסבר קטן:
במילים "בראשית ברא אלוקים", אם קוראים את זה לפי טעמי התורה למשל כמו שמישהו עולה לתורה לקרוא אז יש במילה "בראשית" עצירה, ואח"כ באות המילים "ברא אלוקים" ואז במילה "אלוקים" יש עוד עצירה.
השאלה:
מכאן אנחנו קוראים את זה כאילו אלוקים נברא! "בראשית(בשביל הראשית) ברא אלוקים (נברא אלוקים). אז מה קורה פה? הרי לא הגיוני שה' ישקר או משו כזה...ואל תספרו לי את הסיפור של ה-70 זקנים שכתבו את התורה מחדש בשפה היוונית...


תודה רבה על העזרה!

עריכה:

3.יש לי עוד שאלה...שהיא קשורה לשאלה 1+2.

נגיד ואלוקים נברא...נגיד כן?
אז האם זה יכול להיות שאלוקים זה למעשה כל החומר? הכוונה לדבר הכי הכי הכי קטן שבונה את החומר. יותר קטן מאטום, יותר קטן מפרוטון\ניורטון\אלקטרון ויותר קטן מקוורקים .

כי תחשבו- לא כתוב על כך שהזמן והמרחב נבראו. ואנחנו יודעים שהיה מעיין כדור מלא אנרגיה שבעזרתו נברא כל היקום. אז זאת אומרת שלפניו נבראו הזמן והמרחב. ואם כתוב בתורה "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" אז זאת אומרת שאלוקים נברא ואז גם כן נבראו כל היקום באמצעות הכדור הזה שהיה מלא באנרגיה והתפוצץ וכו' וכו'...

אז יכול להיות אולי שמתי שיגלו את החלקיק הכי הכי הכי הכייייי קטן של החומר יגלו למעשה את סוד הבריאה או אלוקים? זה גורם לחשוב....לי למעשה לא נראה לי שזה ייקרה.
ותזכרו שכל שאלה ה-3 שלי הייתה רק אם נגיד שה' נברא.

מקווה שלא יירדו עלי או משו...פשוט חשבתי על זה מתישהו ורציתי לדעת מה אתם חושבים\יודעים על זה.

נערך לאחרונה ע"י DCD בתאריך 15-09-2005 בשעה 13:17.
חזרה לפורום
  #2  
ישן 15-09-2005, 14:11
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DCD שמתחילה ב "שמתם לב לפסוק א' בפרק א' של ספר בראשית?"

1.שים לב להבדל בין "ראשית" ל-"בראשית".
ראשית - שם נקבה.
בראשית - תואר הפועל.
ראשית, מילה נרדפת "תחילה", שהיא גם שם נקבה.
לעומת בראשית, מילה נרדפת "בתחילה", שהיא תואר הפועל!
שים לב להבדל ה"מזערי" הזה.
ולכן, הפסוק, לשיטתך צריך ללכת ככה "בתחילה ברא אלוקים" וגו'.
2.עפ"י טעמי המקרא הספרדים והאשכנזים (ולפי מה שאני זוכר, גם אצל התימנים), אין עוצרים בטעם "טרחא", ולכן אין עוצרים במילה "בראשית".
3.יש זרם (שכבר לא מקובל בקרב העולם) הנקרא "שפינוציזם"(על שם "ברוך שיפונזה"),הגורס כי האלוקים הוא הטבע, והטבע הוא האלוקים(אגב, תומך נלהב של שיטה זו הוא אלברט איינשטיין).
כידוע, השיטה הזו לא מקובלת בקרב היהדות, או-אף דת מונותאיסטית("בודהה", נחשב? אם כן, אז לא.) מקובלת.
בנוגע לסוגיית "בריאת האלוקים",השיטה הזו, לעניות דעתי, שגויה בבסיסה.
השיטה הזו פותחה כדי שהשכל יבין,כביכול, שהייתה התחלה נוספת, אבל אין זה משנה.
הרי מי ברא את אלוקים? כמובן, מישהו גדול ממנו.
ומי אותו? וכן הלאה במעגל אין-סופי.
קל יותר להאמין(או לדעת) שאלוקים לא נברא, אלא "הוא היה. הוה. ו-י-היה".
המשך יום נעים, אשמח לשמוע שאלות נוספות...
חזרה לפורום
  #3  
ישן 15-09-2005, 14:25
  DCD DCD אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.05.05
הודעות: 7,321
תגובה...
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "1.שים לב להבדל בין "ראשית"..."

1. אבל כתוב "בראשית" והכוונה היא ל-"בתחילת" ....ככה לפחות הרב בבצפר שלי אמר. אתה בטוח בתשובה שלך שזה צריך להיקרא "בתחילה" ?


2. אבל יש שם עצירה כזאת כמו מעין פסיק.....לא יודע איך קוראים לזה הפסיק הזה נמצא מצד שמאל לחיריק המלא של האות ש' במילה "בראשית".
גם אני שאלתי את זה אם עוצרים שם את הרב שלי והוא אמר לי כן... או שהוא אמר "כן" כדי שאני אמשיך לשאול אותו איזה משהו והוא לא שם לב למה שאמרתי ...

3. אני יודע שלפי צורת החשיבה הזו שה' נברא אז צריך לחשוב שיש מישהו עליון ממנו שברא אותו וכו' אבל תראה:

בתורה כתוב שהיקום נברא אבל לא כתוב שהזמן והמרחב נבראו לפני כן. ונגיד שה' נברא אז בפסוק א' כותבים שם שהוא נברא ואז אח"כ נברא כל היקום("את השמים ואת הארץ"). אז זאת אומרת שה' לא נברא לפני יצירת הזמן והמרחב...אתה מבין למה אני מתכון ? יענו שהוא נברא אחרי\תוך כדי יצירת היקום(שהכדור אנרגיה התפוצץ וכו'.....).

וצודק- באמת קל יותר להאמין שה' היה, הווה ויהיה אבל זה לא אומר שלא צריך להמשיך ולחקור ולעזוב את הנושא..לא ככה?

ובקשר לאלברט איינשטיין הוא היה בן אדם חכם...מאוד חכם....אולי הוא צודק.?

תודה על המאמץ שקראת הכל...איזה מגילה עשיתי....בכלל לא תיכננתי

נ.ב. אל תחשבו שאני חילוני או לא מאמין בה' כי אני דתי.....אבל פשוט חשבתי על הנושא הזה ואני רוצה לדעת יותר
חזרה לפורום
  #4  
ישן 15-09-2005, 20:33
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי DCD שמתחילה ב "תגובה..."

1.
בראשית - תוה"פ(תואר הפועל).
בתחילה - תוה"פ(תואר הפועל).
ראשית - שם נקבה.
תחילה - שם נקבה.
אי-אפשר לשייך מילה שהיא לא מאותו סוג.
זה בדיוק כמו להגיד ש"מכות" זה אותו דבר כמו "להכות", דבר שגוי מיסודו.
2.לפי מה שידוע לי, לא עוצרים ו\או מתעקבים בטעם "טרחא", אם לרבך ידוע אחרת, אשמח לשמוע\לקרוא אודות זה.
3.האומנם הזמן והמרחב "נבראו"?
הזמן והמרחב הם רק הגדרה מדעית, למציאות קיימת.
האם יש לשאול - האם כוח המשיכה "נברא"?
בוודאי שלא, תאוריית כוח המשיכה, היא רק משוואה שנועדה לתאר את המציאות הקיימת.
התורה לא באה לפרט לנו כיצד ומה בדיוק נברא, אלא באה לציין מה עשה ה' בעולם.
כלומר, ה' ברא את השמיים ואת הארץ, הכל-טוב ויפה, אתה לא מצפה שהתורה תתחיל לתת מגילות ומשוואות מדעיות על מה בדיוק עשה ה' בעולם.
בדיוק כמו שאתה לא מעוניין שהתורה לא תתן לך מידע אודות "כוח המשיכה", אין שום צורך לתורה לתת מידע אודות "מרחב וזמן",מכוון שזה רק תיאור של מציאות קיימת, ולא מציאות בפני עצמה!
4.אני לא מבין מדוע אתה מתעקב על-כך שאלוקים נברא?
הרי "בראשית ברא אלוקים את X ואת Y", בעברית אומנם תואר הפועל מגיע אחרי הפועל ולא לפניו, ולכן היה צריך לומר "אלוקים(שם המבצע) ברא(פועל) בראשית(תוה"פ) את....", אבל מסביר את העניין, אם זכרוני אינו מטעה אותי, המלבי"ם, שאומר שבדרך-כלל מלך כשמתעד את דבריו, שם עצמו ראשון, אבל הקב"ה, מלך אשר הוא "רב חסד" וברא העולם רק כדי להטיב לנבראים, שם עצמו אחרי הפועל, משום הצנעה.
5.אלברט איינשטיין היה מגדולי המדענים, אך זה לא מעיד דבר וחצי דבר על חכמתו בדת.
הרי להאמין באלוקים שהוא הטבע, זה למעשה לחמוק מהמצוות ועם זה להאמין באלוקים.
בתקופת אינשטיין, רובם ככולם האמינו באלוקים בלי צל של אמונה, ולכן,כדי לחמוק מהמצוות בדתות השונות, לקח את ה"דת" הפשוטה ביותר: אלוקים הוא הטבע.
אגב,יש לציין, שאיינשטיין האמין באלוקים לפי דת היהדות, רק שהוא תמיד כתב במאמריו שהוא נוטה לכיוון דבריו של שפיונזה.
אשמח לעזור לך בכל-בעייה, המשך יום נעים,
חזרה לפורום
  #5  
ישן 15-09-2005, 21:42
  DCD DCD אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.05.05
הודעות: 7,321
תגובה
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "1. בראשית - תוה"פ(תואר..."

1. התכוונתי שהמילה "בראשית" היא נרדפת ל-"בתחילת". סליחה אם הבנת אחרת בגללי...אני לא ממש טוב בביטוי אם שמת לב

2. נגיד ולא עוצרים בטרחא. אז הנה משהו אחר:
במילה "ברא", לפי הדרש, הם פירשו אותה ככה שאתה צריך לקרוא אותה עם חולם חסר ב-ר' שלה.
ואם שמים חולם חסר ב-ר' אז הכוונה היא ל-בריאת. ואז המשפט הולך ככה: בראשית ברא(=בריאת) אלוקים..."

3. כוח המשיכה (אם אני יודע נכון) הוא למעשה נברא בזכות ה"מפץ הגדול". לא?

4. תסתכל ב-2 וגם:

ציטוט:

המלבי"ם, שאומר שבדרך-כלל מלך כשמתעד את דבריו, שם עצמו ראשון, אבל הקב"ה, מלך אשר הוא "רב חסד" וברא העולם רק כדי להטיב לנבראים, שם עצמו אחרי הפועל, משום הצנעה.

הוא פשוט לא היה יכול לכתוב את זה בדרך אחרת שלא יחשבו שהוא נברא? מה הבעיה? הרי הוא כל יכול.

5. בזה אתה צודק ...אבל בכל זאת הוא ממש חכם

מקווה שאני לא משגע אותך או מעצבן,
DCD

נ.ב. אם אתה לא יודע תשובה לשאלה זה בסדר להגיד "לא יודע"...
חזרה לפורום
  #6  
ישן 16-09-2005, 08:05
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי DCD שמתחילה ב "תגובה"

1. ואתה שוב מתבלבל.
ב-תחילת, היא שם נקבה!
בתחילה היא מילה נרדפת לבראשית.
"בתחילה ברא אלוקים".
2.אני לא מכיר את המדרש הזה, אשמח אם תביא לי אותו.
ובכל-מקרה, המדרש\דרש לא יכול לקבוע דבר בנוגע לתורה.
3."המפץ הגדול" זה למעשה מודל(המוגדר כתאוריה מדעית).
המודל אומר שבתחילת היקום היה כדור אנרגיה דחוס בצפיפות (אינסופית) לנקודה מזערית, יש לציין גם שהכדור היה בטמפרטורה אינסופית, כלומר לא היה לו טמפרטורה ממש.
הכדור התפוצץ, ויצר את היקום שלנו.
מפה ועד כוח המשיכה, אני לא יודע איך הגעת.
4.ובכל זאת, התירוץ "הוא לא נברא" לא עומד יפה על השאלה "בראשית ברא אלוקים".
אגב, כדי שנחשוב שאלוקים נברא, בעברית אנחנו זקוקים למילת יחס.
5.גאון, גאון ושוב גאון.
אך האם זה קובע שאנחנו צריכים להאמין במה שהוא האמין?
דארווין נחשב היום למדען דגול ש"העלה אותנו על הרכבת", אך הוא לא האמין בשום אל.
דארווין היה חכם, לא פחות מאיינשטיין, אך האם זה מעיד שאנחנו גם לא צריכים להאמין בשום אל?
כמובן שלא.

המשך יום נעים,
חזרה לפורום
  #7  
ישן 16-09-2005, 13:01
  DCD DCD אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.05.05
הודעות: 7,321
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "1. ואתה שוב מתבלבל. ב-תחילת,..."

1. אבל ככה הרב אמר לי. ש"בתחילת" זה מילה נרדפת לבראשית....
אתה יודע מה עזוב את הנושא הזה.

2. הבאתי לך את המדרש. שיש חולם חסר ב-ר' של "ברא" ואז זה כאילו נקרא "בריאת".

3. תראה מה כתוב בקישור הזה בקשר לכוח המשיכה:
http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp...=&all=1&x=0&y=0

(לא היה לי כח לקרוא את כל מה שהבאת באנגלית..אז הבאתי לך בעיברית)

כתוב שם "כוח המשיכה (כוח הכבידה) הוא הכוח הקיים בין כל שני גופים חומריים בטבע."
ומה זה אומר ? שכוח משיכה זה כוח שקיים בין כל 2 או יותר חומרים בטבע. וממה בנויים חומרים? ממולקולות ואטומים. ואיך הגיעו האטומים והמולקולות ? בזכות המפץ הגדול. זאת אומרת שהמפץ הגדול יצר את האטומים והמולקולות שהם הביאו לנו את כח המשיכה בין גופים (למשל בין כדור הארץ והסבתא הזקנה שהולכת ברחוב).

הנה ההסבר בעיברית על המפץ הגדול:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94...3%D7%95% D7%9C

4. כשכתבתי ב-2 שבמקום "ברא" קוראים "בריאת" זה לא מילת יחס?


שבת שלום,

DCD
חזרה לפורום
  #8  
ישן 16-09-2005, 13:58
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי DCD שמתחילה ב "1. אבל ככה הרב אמר לי...."

1.הרב טעה.
בתחילת הוא שם נקבה, ובראשית הוא תוה"פ, ולכן הם לעולם לא יכולים להיות מילים נרדפות.
2.מדרש כל-אחד יכול להמציא, אפילו הרב שלך, אבל אם אין מקור, "אין פוסקים דבר עפ"י השמועה".
3.ובכן-כן, אך שים לב ש"כוח הכבידה" הוא רק "תאוריה מדעית" או משוואה, או הכי טוב לומר: תיאור אקוולי(משוואתי) של המציאות.
בדיוק באותה דרך, ניתן ליישב את הדעת עם השיטה של אריסטו, שאומר שיש יסודות, וכל עצם מנסה לחזור ליסוד שלו.
4.ברא היא לא מילת יחס.
האם ניתן,בעברית נכונה, כמובן: "בהתחלה פתחתי הטלוויזיה"?
או לחלופין: "היום בראתי החומר"?
או, אם נקח את המילה "ברא": "היום ברא ששון איציק"?
כמובן שלא, חייבים מילת יחס שהיא "את".
"בהתחלה פתחתי את הטלוויזיה"
"היום בראתי את החומר"
"היום ברא ששון את איציק"
או, אם נלך לשיטתך: "בראשית ברא את אלוקים"....
ואם תרצה להגיד: "בשביל הראשית ברא אלוקים", העברית לא יכולה לקבל את המושג הזה, כי צריך להיות משרה(או בעברית פשוטה: מישהו שיברא).
כלומר "בשביל הראשית ברא X אלוקים"!
ואז זה עדיין לא מספיק, כי צריך מילת יחס: "בשביל הראשית ברא X את אלוקים", דבר שמשנה שתי מילים מהפסוק, ומעוות אותו לחלוטין.

המשך יום נעים,
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 03:37

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר