24-11-2004, 08:06
|
|
|
|
חבר מתאריך: 05.06.02
הודעות: 21,476
|
|
מחקר: "כשני שלישים מעולי השנים האחרונות- לא-יהודים
מחקר חדש: "כשני שלישים מהעולים שעלו בשנים האחרונות- לא-יהודים. כ-11% מהעולים הלא-יהודים (קרוב ל-3% מכלל גל העלייה) מגדירים עצמם במפורש כנוצרים". [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.inn.co.il/data/images/2004/11/24/olim1-s.jpg]
מספרם של העולים המוגדרים כלא-יהודים שעלו לארץ מבריה"מ לשעבר מאז 1989 נע בין 240 אלף ל-300 אלף נפש. בשנים האחרונות הגיע שיעור העולים הלא-יהודים מקרב כלל העולים לכשני שלישים. עם זאת למעלה משליש מהם הם בנים לאב יהודי. כ-11% מהעולים הלא-יהודים (קרוב ל 3% מכלל גל העלייה) מגדירים עצמם במפורש כנוצרים. ב-2002 51% מהחיילים העולים לא היו יהודים. בשנים האחרונות מאות טירונים עולים מושבעים על "הברית חדשה" ולא על התנ"ך- אלה הם מקצת מהנתונים המדווחים בנייר עמדה חדש פרי עטו של העיתונאי יאיר שלג הרואה אור בהוצאת המכון הישראלי לדמוקרטיה.
בנייר העמדה שכותרתו היא 'יהודים שלא כהלכה: על סוגיית העולים הלא-יהודים בישראל', מנתח שלג את מכלול השאלות הנובעות מתופעה זו, ואת הניסיונות שנעשו עד כה להתמודד עימן. בראש ובראשונה, מדובר על שאלות משמעותיות במישור האישי, של חיי העולים עצמם: נישואים, קבורה, הכרה ביהדותם של הילדים, הניתוק מבני המשפחה שאינם זכאי עלייה, והעויינות של חלקים בחברה הישראלית כלפיהם. בנוסף, נסקרות גם ההשלכות הלאומיות והחברתיות של התופעה: השפעתה על שאלת "הרוב היהודי", דפוסי חיים יומיומיים (כמו בתחום הכשרות), הופעת קבוצות נוצריות ביישובים יהודיים, ואף עולים מבטאים עדות אנטישמיות.
המסמך כולל גם המלצות למדיניות. מצד אחד, ממליץ המחבר על מדיניות מחמירה לגבי עלייתם והתאזרחותם של העולים לא-יהודים, בכיוון של שינוי חוק השבות באופן שיאפשר עליית לא-יהודים רק עם בן המשפחה היהודי, וכן יצירת הבחנה בין זכות העלייה, שתהיה אוטומטית לכל יהודי, לבין זכות ההתאזרחות, שתותנה במבחני ידע והזדהות. מצד שני, ישנה המלצה למדיניות מקלה בתחומי הנישואין והגיור.
בסיכום המסמך, מנתח המחבר את המשמעות ההיסטורית הנובעת מתופעת העלייה הלא-יהודית לגבי כלל יחסי דת ומדינה בישראל. לדברי יאיר שלג, "העלייה הלא יהודית מציבה בפני הממסד הדתי בישראל ברירה קשה, ממנה השתדל לחמוק עד היום: בחירה בין "התאמת" הדת למדינה ( כלומר, יצירת הלכה שמתאימה לתנאי החיים במדינת-לאום מודרנית), להשלמה עם הפרדת הדת מהמדינה.
|