25-11-2004, 13:26
|
|
|
חבר מתאריך: 06.03.03
הודעות: 2,279
|
|
מדריך: חשיפה ארוכה (מאוד)
מדריך: חשיפה ארוכה (מאוד)
במצלמות פילם רגילות ניתן לבצע חשיפות ארוכות מאוד ואפילו מצב Bulb בו החשיפה אינה מוגבלת ותלויה רק בצלם.
במצלמות דיגיטליות המצב אינו כך וכל המצלמות הדיגיטליות מוגבלות מאוד במשך החשיפה שלהן. עפ"י רב למשך של 15 שניות, המתוחכמות יותר 30 שניות ואני לא מכיר אף מצלמה דיגיטלית עם חשיפה של יותר מדקה.
מדוע ההגבלה המעצבנת הזו? מכיוון שלחיישן CCD כמו גם CMOS מצטבר הרבה מאוד רעש ככל שהחשיפה היא ארוכה יותר, לכן חברות המצלמות הגבילו את החשיפה כדי למנוע מאיתנו להחשף לרעש. רעש זה נוצר עקב התחממות החיישן ומופיע בתור נקודות צבעוניות על גבי התמונה ובמקרים של התחממות קיצונית יכול להופיע גם בתור כתמים סגולים על גבי התמונה.
דוגמה לתמונה לא ערוכה שצילמתי עם ניקון D70, חשיפה של בערך 9 וחצי דקות ב-800 ISO:
לפניכם אתם רואים תמונה שאני צילמתי בחשיפה של 8 דקות. הצילום בוצע במצלמה הדיגיטלית הקודמת שלי (קנון G3) בטיילת של נתניה. (תתעלמו מאיכות הקומפוזיציה)
כיצד הצלחתי לצלם חשיפה כל כך ארוכה עם מצלמה דיגיטלית?
ישנה תוכנה מאוד נחמדה בשם Image Stacker וכשמה כן היא. היא עורמת תמונות אחת על גבי השניה וכך יוצרת "חשיפה ארוכה מאוד".
שילוב התמונות נעשה ע"י שלושה אלגוריתמים ובשלוש אפשרויות:
א. מערום - כלומר מוסיפים את התמונות אחת על גבי השניה ונוצרת לנו בסופו של דבר תמונה מאוד בהירה.
ב. ממוצע - מוסיפה את התמונה ויוצרת ממוצע בחשיפה בין כל התמונות.
ג. פיקסלים בהירים בלבד - מוסיפה את הפיקסלים הבהירים בבהירות מקסימלית ואת כל שאר התמונה היא עושה בממוצע.
את התמונה שאני העלתי בחרתי באופציה השלישית.
עוד דוגמה לתמונה שנוצרה באמצעות התוכנה (לקוחה מאתר הבית של התוכנה):
כאן אנחנו רואים חשיפה אפילו יותר ארוכה, התמונה נמצאת באתר הבית של התוכנה בתור אחת מהדוגמאות לשימוש בתוכנה.
הטכניקה - הטכניקה מאוד פשוטה לשימוש. מצלמים סידרה של תמונות בחשיפה הכי ארוכה שהמצלמה מסוגלת לבצע אחת ישר אחרי השניה, מן הסתם משתמשים בחצובה או משטח יציב אחר ודואגים לא להזיז את המצלמה בשום פנים ואופן.
לאחר שמעבירים את התמונות למחשב מעלים את התוכנה Image Stacker, וטוענים את סידרת התמונות אותה צילמנו. בוחרים את האלגוריתם המבוקש ולוחצים על התחל.
התוכנה תשמור את התמונה הסופית בקובץ jpg נפרד, ואותו נוכל עוד לשפצר בפוטושופ. אם אנחנו רוצים להבהיר טיפה או להגביר את הקונטרסט או כל מה שתחפוץ נפשנו.
עוד משהו טוב בתוכנה הוא שהיא מפחיתה בתוצאת לוואי את הרעש הנוצר בחשיפות ארוכות מאחר והיא מלבישה תמונה על גבי תמונה.
הנה תמונה מתוך התוכנה
הקישור לאתר ממנו ניתן להוריד את התוכנה - http://www.tawbaware.com/imgstack.htm
לסיכום:
התוכנה מאפשרת לצלמים שאין באפשרותם לצלם במצב bulb להגיע לחשיפות ארוכות מאוד, וגם צלמים שיש באפשרותם לצלם במצב bulb יכולים לצלם תמונות בחשיפות קצרות יותר ולהגיע לתוצאה סופית הרבה יותר נקייה ובלי כתמים סגולים שמופיעים כתוצאה מהתחממות החיישן.
מקווה שהמדריך ברור, ואם יש שאלות אני אשמח לענות.
כל הזכויות על המדריך שמורות.
תודה,
רועי גליץ
_____________________________________
רועי גליץ.
Nikon D300, Nikon 16-85 VR, Nikon 500 F/4 VR, Nikon 10.5mm fisheye, Sigma 120-300 F/2.8, Sigma 10-20, Nikon 85 F/1.8, Zeiss 85 F/1.4, Tamron 180 F/3.5 macro, Nikon 50 F/1.8, Nikon SB800 X 2 and some other toys...
צילום, קורס צילום, מאמרים בצילום
|