קראטה - כל מה שרציתם לדעת
קראטה
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.
קראטה (空手道 היא גרסה מודרנית (תחילת המאה ה-20, בסביבות 1905) לאמנויות לחימהיפניות שמקורן באי היפני אוקינאווה.
התפתחות הקראטה
הקראטה נוסד מכורח הנסיבות בזמן הכיבוש היפני באי על ידי אדם בשם שימאזו בשנת 1609, אשר כונן את ממלכתו בעיר שורי.
שימאזו אסר על תושבי האי להחזיק נשק ולהתאמן באומנויות לחימה. אוקינאווה הייתה באותם ימים מרכז סחר ראשי ומספר אוקינאווים נסעו לסין ושם למדו סגנונות קונג פו שנים רבות ובחזרם לארצם הם פיתחו את הסגנונות. הקראטה נלמד במחתרת והידע הועבר באמצעות קאטות, שמשמעותן, ביצוע תבניות של הטכניקות באוויר כנגד יריבים דמיוניים. הקאטה דמתה לריקוד מה שהועיל בכדי לשטות ביפנים.
בשנת 1868 חולל הקיסר מיאגי מהפכת רנסאנס של יפן. האיסור על אימון באומנויות הלחימה והחזקת נשק בוטל והקראטה פרץ אל העולם באופן רשמי.
האיש הראשון אשר ייסד את הקראטה היה שושו מאטסומורה (1779 -1889), אשר העביר את סגנונו לאיטוסו אנקו (1830 - 1915), שהיה מורה המפורסם ביותר, שלימד את כל מייסדי שיטות הקראטה השונות. הוא קרא לסגנונו שוריטה. תלמידו של קוקובה קוסאי שינה את השם לשורין ריו. בשנת 1923 נקרא פוּנאקוֹשי גיצ'ין ליפן כדי להדגים את הקראטה. ההדגמה הייתה כל כך מרשימה עד שמייסד הג'ודו ביקש ממנו להישאר וללמד אותו פונאקושי ייסד את סגנון השוטוקאן שהוא הנפוץ ביותר בעולם.
עם חלוף הזמן פיתחו תלמידיו ואחרים וריאציות משלהם, והשם קראטה הפך להיות שם כללי לאמנויות לחימה יפניות רבות, בעוד ששיטתו של גיצ'ין פונאקושי עברה להקרא 'שוטו-קאן קראטה' על מנת להבדילה מהאחרות.
שיטות הקראטה הנפוצות כיום הינן הסאידו, השוטוקאן, גוג'וריו, קיוקושנקאי, שיטוריו, וואודוריו ושורין ריו.
פירוש המילה קראטה
פירוש המילה קראטה הוא, 'יד ריקה'. ויש לכך שתי משמעויות:
- יד ריקה מכלי נשק - בקראטה משתמשים אך ורק בנשק הטבעי הטמון בגוף האדם.
- יד ריקה מכל כוונת זדון - הקראטה מיועד להתגוננות. ותורתו מטיפה ליחס של כבוד אל הזולת.
צו הכבוד הוא: "אין התקפה ראשונה בקראטה"(Karate Ni Sente Nashi).
תחרויות
הקראטה כשלעצמו איננו ספורט, אלא שיטת לחימה מסוכנת המתאפיינת בשימוש במכות ובעיטות להתקפה וגם להגנה.
בכדי לאפשר קיום תחרויות בלא שהדבר יגרור אסונות, פיתחו התאחדויות קארטה ארציות שונות, רשימה של מעשים האסורים במהלך התחרות.
מעשים אסורים לדוגמא:
- הכאה בנקודות חיוניות שבגוף היריב.
- נעיצת יד בעיני היריב.
כמו כן נעשה שימוש בשיטות של "אין מגע", או "מגע חלקי". בהן התוקף עוצר את המכה ס"מ לפני הפגיעה, או מחליש מאד את העצמה ברגע האחרון. השופט (או המאמן) מחליט אם המכה היתה אפקטיבית לולא העצירה המכוונת.
שיטת הלחימה שהתקבלה כמקצוע אולימפי באולימפיאדת סיאול ואילך אינה קארטה, אלא שיטת לחימה קוריאנית דומה למראה, הנקראת טאיקוונדו.
למרות כל זה הקראטה בארץ הפך לתחרותי ומתקיימות כל שנה תחרויות מטעם התאחדות הקראטה בישראל. הקראטה הופך יותר ויותר לספורטיבי וכיום מתקיימים מאבקים רבים בין הועד האולימפי והתאחדות הקראטה האירופאיתעל הכנסת הקראטה לאולימפיאדה. שיטת הניקוד היא כזאת:
- איפון- נקודה אחת - מקבלים על כל מכה לפנים (סימון) או לגוף
- ניהון- שתי נקודות - מקבלים על כל בעיטה לכיוון הבטן והגב, וכן על ביצוע שתי טכניקות שנכנסו השוות נקודה אחת כל אחת.
- סאנבון-שלוש נקודות - מקבלים על בעיטה לראש או הפלה של היריב וכניסה.
המנצח הוא מי שהשיג יתרון של 8 נקודות או בתום שתי הדקות של הקרב, מי שיש לו את מספר הנקודות הכי גבוה.
דרוג
דרוג אנשי הקראטה מצויין באמצעות שם הדרגה ובאמצעות צבע החגורה. הדרגות מתחילות ב'קיו 9' עד ל'קיו 1'. המעבר בין דרגות אלו נמשך, על פי אורך אימון של כתשע שעות חודשיות, בין חודש לשישה חודשים. ככל שהדרגה גבוהה יותר כך הגעה אליה נמשכת זמן רב יותר.
הדרגה הבאה, אחרי 'קיו 1', היא 'דאן 1'. ממנה עולים לדרגה 'דאן 2' וכך הלאה. המעבר בין דרגות אלו יכול להמשך משנתיים ועד לעשרים שנה. בשיטת שוטוקאן יש היום עד דאן 5, כיוון שזו הדרגה הכי גבוהה שהעביר מאסטר פונקושי לפני מותו, ואי אפשר לעלות דרגה כי אם ע"י דרגה גבוהה ממך. בשיטות אחרות הגיעו לדרגות גבוהות יותר, כיון שהם מעלים את עצמם בדרגות, או על פי מספר התלמידים שהם העבירו לחגורה שחורה.
באופן עקרוני בקראטה יש רק חגורה לבנה וחגורה שחורה. החגורות וצבען לקוחות מהמנזרים בהם עסקו בזן, שם חגורה שחורה מסמלת את מי שכבר הגיע להארה ולכן יכול להדריך, וחגורה לבנה הוא מי שעוד לא. כך בקראטה, חגורה לבנה הוא תלמיד, וחגורה שחורה הוא מורה. עם הגעת הקראטה ליפן, נוספה החומה בדרך משעשעת ביותר. התלמידים התאמנו זה עם זה, והיו מורידים דם. את הבגדים הם היו מכבסים, אבל את החגורות לא, כך שהן נהיו חומות מהדם. כך נהיה ברור, שמי שהחגורה שלו חומה, כנראה שהוא מתאמן כבר הרבה זמן. החגורות הצבעוניות הנהוגות כיום במערב הן תוספת מאוחרת יותר, שמטרתה כניראה לתת לתלמיד הרגשת התקדמות בין קיו לקיו.
נשק בשימוש תלמידי קראטה
למרות השם, תלמידי קראטה מתקדמים לומדים גם שימוש בנשק - בד"כ נשק מסורתי (קובודו) יפני/אוקינאווי.
נפוץ מאד בהקשר זה לימוד שימוש בנשקים הבאים:
- 'סאי' - מעין קלשון יד בעל שלוש שיניים, שהאמצעית שבהן ארוכה.
- 'טונפה' - מעין אלה עם ידית נוספת ב-90 מעלות לגוף (כיום בשימוש משטרות רבות במערב).
- 'ג'ו" - מוט קצר.
- 'בו' - מוט ארוך.
- 'נונצ'קו' - שנעשה מפורסם בידי ברוס לי, (שבעצמו לא עסק בקראטה אלא בשיטות סיניות).
רוב כלי הנשק האלו הם בעצם וריאציות על כלים חקלאיים, שהיו בשימוש באוקינאווה. למשל, הטונפה היא במקור ידית לסיבוב אבן ריחיים, הנונצ'קו הוא וריאציה על מורג לדייש וכו'.
דוג'ו קון
הדוג'ו קון הוא תקנון הדוג'ו (בי"ס לאומנויות לחימה ביפנית), הכללים לפיהם מתנהגים התלמידים. בכללים אלו אמורים המתאמנים להשתמש גם מחוץ לדוג'ו, בחיי היום-יום. דוגמא לדוג'ו קון:
אני מתכוון/ת:
- להתנהג במשמעת עצמית ובכבוד עצמי.
- להשתמש בטכניקות הנלמדות להגנה עצמית ולעולם לא לאלימות חופשית.
- להיות מקור גאווה לבוראי, למולדתי, למשפחתי ולעצמי.
כללים אלו נלקחו מדוג'ו א"ש, ב"ס לשורין ריו בישראל.
|