בכ"א, אקח ניחוש פרוע.
אם נתעלם מכל הכוחות הפועלים על הקליע מלבד כח המשיכה, ונתייחס אליו
כגוף נקודתי, נקבל טווח מקסימלי ב-45 מעלות.
עכשיו בוא נדבר על המצב בפועל: פועל על הקליע חיכוך עם האויר, שמושפע
מצורת הקליע. החישוב עצמו גדול עלי בכמה ליגות, אבל נדמה לי שהעניין הזה
קשור. שים לב ש-22.8 מעלות זה מצב "שטוח" יותר מ-45 מעלות. כלומר, אנחנו
שולחים את הקליע "כמעט במקביל" לפני השטח(הכמעט הזה הוא עדיין חצי הדרך
בין 0 מעלות ל-45 מעלות, אבל העיקר הוא הנקודה), כך שהקליע ינוע עם ה"חוד"
קדימה, ולא עם הצדדים הרחבים והשטוחים. מכיוון שהקליע קטן וקל(יחסית), עניין
החיכוך עם האויר נהיה משמעותי מאוד, ולכן אנחנו מוותרים על המהירות בכיוון
האנכי(ש"מתנגדת" לכח המשיכה) על חשבון מהירות בכיוון האופקי(שמונעת
התנגדות האויר).
באופן אנלוגי, תחשוב על מטוס מנייר. אם תשלח אותו בזוית קטנה מעל לאופק
הוא יגיע למרחק המקסימלי שלו. המשקל שלו קטן יחסית(ולכן כח המשיכה פחות
רלבנטי), בעוד שהמימדים שלו גדולים יחסית, ויש לו צד רחב ושטוח ש"נתקע"
באויר כמו בקיר...
כל זאת כמובן ניחוש הזוי שלי, שיכול מאוד להיות שהקשר בינו לבין המציאות
קלוש לחלוטין או לא קיים כללי, וסתם בזבזת זמן על קריאת השטויות שלי