19-11-2005, 06:26
|
|
|
חבר מתאריך: 17.10.05
הודעות: 777
|
|
לוד חברון
לוד היא אחת הערים העתיקות ביותר בארץ ישראל. כבר לפני 3,500 שנים נזכרה העיר לוד במקורות היסטוריים עתיקים ובמשך הדורות שימשה העיר כמרכז רוחני תרבותי יהודי, וכן כמרכז רוחני לנוצרים ולערבים.
גדולי הרבנים כמו ר' אליעזר בן הורקנוס, ר' טרפון ור' עקיבא, הקימו בלוד ישיבות ומרכזי לימוד.
לוד ידעה תקופות של פריחה בצד תקופות של שפל וזאת עקב המלחמות הרבות שפקדו את האזור והמעבר של העיר משליט אחד למשנהו. היוונים, הרומאים, הצלבנים, העותמנים, הבריטים - כולם הגיעו לעיר לוד ולסביבתה, שלטו בה, הפכוה לעיר פורחת או שהרסו אותה כליל. העיר לוד שוחררה ע"י גדוד קומנדו 89 של צה"ל ב-ה' בתמוז תשנ"ח .11.7.1948
במשך השנים מאז שיחרורה, חזרה עטרה ליושנה ונקבצו אליה אלפי יהודים מכל קצווי תבל: פולין, רומניה, מרוקו,תוניסיה, הודו, גרוזיה, ארצות חבר העמים, אתיופיה ועוד.
העיר התפתחה והתפשטה דרומה ומזרחה כאשר העיר העתיקה ממוקמת בחלקה הצפוני. נבנו בעיר שכונות רבות המצטיינות בבנייה מודרנית וחדשנית תוך טיפוח איכות הסביבה.
בימים אלה הולכות ומתקדמות בנייתן ואיכלוסן של השכונות "גני אביב" וגני יער".
חברון היא אחת הערים המרכזיות ביותר בארץ יהודה, שהיה לה מעמד של עיר ממלכה - עיר בירה, בתחילת מלכוּת דוד.
העיר נקראת גם "קרית ארבע", כינוי שניתנו לו פירושים שונים:
על שם ארבעת הענקים שחיו בה;
על שם ארבעת הרוֹבָעִים של העיר;
על שם ארבעה יישובים המרכיבים את העיר;
על שם ארבעת זוגות האבות הקבורים בה (אדם וחווה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה).
חברון נזכרת בסיפורי האבות: אברהם ויצחק ישבו בה; אברהם בנה בה מזבח לה'; האחים האֱמוֹרִיִים מַמְרֵא, אֶשְׁכּוֹל ועָנֵר היו בעלי בריתו של אברהם; שרה נקברה בה. סיפור רכישת מערת המכפלה (בראשית כ"ג) מזקני העיר הכנענים, החיתים, נותן לאבות ולעם ישראל זכויוֹת קִנְיָין ובעלות על המקום.
מאז ההתנחלות היתה חברון אחד המרכזים השלטוניים בתחום ההתיישבות הישראלית. דוד בחר בה כבירתו הראשונה, ובה נמשח למלך על יהודה, ואחר כך למלך על עם ישראל כולו.
היא היתה גם מרכז דתי - עיר כוהנים ולוויים, ועיר מקלט לרוצחים בשׁוֹגֵג.
בתקופה מאוחרת נכבשה חברון על ידי האֱדוֹמִים.
בתקופת החשמונאים (במאה השנייה לפני הספירה) החריב יהודה המכבי את העיר וביצוריה.
לחברון ולמערת המכפלה יש משמעות דתית מרכזית עד ימינו אלה.
מה ההבדל בין לוד וחברון?
אין הבדל.
כמו שיהודים הגיעו לארץ ישראל והתנחלו בלוד ב1882 וב1948 שיחררו את העיר משליטה ערבית והביאו יהודים מקצווי תבל והתיישבו בה והקימו עיר ואם יהודית בישראל כך גם חברון שוחררה ב1967 ובאו יהודים והתקבצו בה וישבו בה למשמרת כדי להפכה לעיר ואם יהודית בארץ ישראל.
אוי לנו אם ניתן בידי הקומוניזם האנטישמי המתמערב לחזור ולתיתה בידי הכופרים האיסלמיים.
|