לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 02-12-2005, 14:38
צלמית המשתמש של Ohad_Naim
  משתמש זכר Ohad_Naim Ohad_Naim אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.08.05
הודעות: 4,663
יש לי קושיהההההההההההה משהו קלטני אנשים

אני מקווה שתעזרו / תענו לי ותחדשו לי


אז ככה
הסיפור הוא סיפור עקדת יצחק
לפני העקדת יצחק רואים בבירור שהקדוש ברוך הוא פונה לאברהם
זאת אומרת 1-1 הקדוש ברוך הוא מול אבהרם
"ויאמר ה' אל אברהם..." ועוד הרבה

וכך גם היה שהוא אמר לו לעקוד את בנו יצחק
עכשיו היום אמרו לי שמה שאברהם עשה זו שגיאה גדולה
והיא באה לידי ביטוי בהמשך
והשגיאה היא :
אברהם אמר לו לעקוד את יצחק
אברהם הכין את ההכנות יצא בבוקר וכו'..
הגיע אל ההר בא להרוג אותו ואז בא אליו מלאך ואמר לו "אל תשלח ידך אל הנער" (בערך משהו כזה)

ומאז הקדוש ברוך הוא פונה ליצחק רק דרך מלאכים
עכשיו השגיאה היא שהוא הקשיב למלאך
הרי הקדוש ברוך הוא אמר לו לעשות את זה
אז למה הוא לא אמר לו גם לא לעשות את זה?!


מקווה שהבנתם, אם לא.. אני אסביר שוב


תודה ושבת שלום לכולם
חזרה לפורום
  #2  
ישן 03-12-2005, 17:17
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Ohad_Naim שמתחילה ב "יש לי קושיהההההההההההה משהו קלטני אנשים"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Ohad_Naim
אני מקווה שתעזרו / תענו לי ותחדשו לי


אז ככה
הסיפור הוא סיפור עקדת יצחק
לפני העקדת יצחק רואים בבירור שהקדוש ברוך הוא פונה לאברהם
זאת אומרת 1-1 הקדוש ברוך הוא מול אבהרם
"ויאמר ה' אל אברהם..." ועוד הרבה

וכך גם היה שהוא אמר לו לעקוד את בנו יצחק
עכשיו היום אמרו לי שמה שאברהם עשה זו שגיאה גדולה
והיא באה לידי ביטוי בהמשך
והשגיאה היא :
אברהם אמר לו לעקוד את יצחק
אברהם הכין את ההכנות יצא בבוקר וכו'..
הגיע אל ההר בא להרוג אותו ואז בא אליו מלאך ואמר לו "אל תשלח ידך אל הנער" (בערך משהו כזה)

ומאז הקדוש ברוך הוא פונה ליצחק רק דרך מלאכים
עכשיו השגיאה היא שהוא הקשיב למלאך
הרי הקדוש ברוך הוא אמר לו לעשות את זה
אז למה הוא לא אמר לו גם לא לעשות את זה?!


מקווה שהבנתם, אם לא.. אני אסביר שוב


תודה ושבת שלום לכולם

השאלה שלך, בקצרה:
ה' מצווה את אברהם לעקוד את יצחק בפירוש, אך כש"רק" מלאך אומר לו לא לעקוד, הוא מקשיב לו, למרות, כביכול, ציווי ישיר מפי הגבורה!
התשובה שלי מסתמכת על הפסוקים באופן ישיר:
א "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי:"
שים לב, שהמילה "אברהם" ב"והאלוקים ניסה את אברהם" מוטעמת(מבחינת טעמי המקרא) באתנח.
כלומר, צריך לקרוא את זה כך: "ויהי אחר הדברים האלה, והאלוקים ניסה את אברהם." ואחר-כך "ויאמר אליו אברהם ויאמר הנני" - מי אמר אל אברהם? האמנם כתוב לך "והאלוקים דיבר אל אברהם ויאמר אליו"?
אפילו אם המילה "אברהם" לא הייתּה מוטעמת באתנח, לא היית יכול לטעון שה' דיבר איתו פנים אל פנים.
כלומר: מלאך ציווה - ומלאך ביטל ציווי, ולא קשיא.
בנוגע לדבר המוזר שאמרת בסוף ההודעה: האמנם ה' לא דיבר עם יצחק "פה" ל"פה"?
דכתוב לך מיד אחר-כך(פרק כ"ו):
"א וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם וַיֵּלֶךְ יִצְחָק אֶל-אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ-פְּלִשְׁתִּים גְּרָרָה: ב וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה וַיּאמֶר אַל- תֵּרֵד מִצְרָיְמָה שְׁכן בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אמַר אֵלֶיךָ: "
וכן בעוד מספר מקומות.
לילה טוב,
חזרה לפורום
  #9  
ישן 12-12-2005, 21:15
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
ובכן:
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "הההה???"

כאשר המלאך אומר לאברהם "אל תשלח את ידך אל הנער" הוא מתכוון
לשלב השני בהעלאת הקרבן:הבתירה!
את שלב השחיטה אברהם כבר ביצע בשלב הזה.

חיזוקים לדבר:
" כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ, מִמֶּנִּי"
"כִּי, יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ, אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ"

והפאנץ' ליין:
"יט וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו, וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל-בְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם, בִּבְאֵר שָׁבַע. {פ}"
מי חסר בתמונת הסיום?
ניחשתם נכון - יצחק!!!

ועכשיו לשלב הקושיות:
- איך מסופר על יצחק לאחר מכן?
הוא התרפא 3 שנים בגן עדן וחזר כדי להנשא עם רבקה.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #10  
ישן 12-12-2005, 21:41
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "ובכן:"

ובכל-זאת, קשה לי.
חיזוקים לדבר, אני מניח, שיכולים להתפרש גם כהכוונה המלאה של אברהם לעשות את הדבר.
בנוגע ל"פאנץ' ליין"(punch line בלע"ז - שורת המחץ, "השיא של השיא"), כביכול, הוא פשוט לא מוחץ וחד-משמעי.
המון פעמים לא מוזכרים כל האנשים בסיפור, וזו לא ראייה.
לדוגמא, ממש עם יצחק(בהמשך) יש פסוק מפורש שאומר: "וישב יצחק בגרר" - ומי חסר לנו? זוהי רבקה!
היא בטח מתה וחזרה לחיים אחרי שהתרפאה בגן העדן, לטענתך, הלא כן?
כמו-כן, מדוע יצחק צריך 3 שנים בגן-עדן להתרפות, אם אפשר להחזיר אותו לחיים "במקום"?
כמו-כן, ציינת גם שאברהם לא ביתר אותו, ובכן- ממה היה צריך להתרפות? מספיק היה להחזיר אותו לחיים.
יותר מדי קושיות עולות מן הדברים האלה, שאני מעדיף לקבל את השיטה המסורתית והמסודרת בנוגע לפרשת העקידה.
חזרה לפורום
  #11  
ישן 13-12-2005, 15:53
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
אם עברת יותר מפעם אחת על סיפור העקדה
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "ובכל-זאת, קשה לי. חיזוקים..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי WeBit
ובכל-זאת, קשה לי.
חיזוקים לדבר, אני מניח, שיכולים להתפרש גם כהכוונה המלאה של אברהם לעשות את הדבר.
בנוגע ל"פאנץ' ליין"(punch line בלע"ז - שורת המחץ, "השיא של השיא"), כביכול, הוא פשוט לא מוחץ וחד-משמעי.
המון פעמים לא מוזכרים כל האנשים בסיפור, וזו לא ראייה.
לדוגמא, ממש עם יצחק(בהמשך) יש פסוק מפורש שאומר: "וישב יצחק בגרר" - ומי חסר לנו? זוהי רבקה!
היא בטח מתה וחזרה לחיים אחרי שהתרפאה בגן העדן, לטענתך, הלא כן?
כמו-כן, מדוע יצחק צריך 3 שנים בגן-עדן להתרפות, אם אפשר להחזיר אותו לחיים "במקום"?
כמו-כן, ציינת גם שאברהם לא ביתר אותו, ובכן- ממה היה צריך להתרפות? מספיק היה להחזיר אותו לחיים.
יותר מדי קושיות עולות מן הדברים האלה, שאני מעדיף לקבל את השיטה המסורתית והמסודרת בנוגע לפרשת העקידה.


לא היה לך קשה לשים לב ל"וילכו שניהם יחדיו":

א וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְהָאֱלֹהִים, נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. ג וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ, וַיִּקַּח אֶת-שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ, וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ; וַיְבַקַּע, עֲצֵי עֹלָה, וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים. ד בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת-עֵינָיו וַיַּרְא אֶת-הַמָּקוֹם--מֵרָחֹק. ה וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו, שְׁבוּ-לָכֶם פֹּה עִם-הַחֲמוֹר, וַאֲנִי וְהַנַּעַר, נֵלְכָה עַד-כֹּה; וְנִשְׁתַּחֲוֶה, וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם. ו וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת-עֲצֵי הָעֹלָה, וַיָּשֶׂם עַל-יִצְחָק בְּנוֹ, וַיִּקַּח בְּיָדוֹ, אֶת-הָאֵשׁ וְאֶת-הַמַּאֲכֶלֶת; וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם, יַחְדָּו. ז וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-אַבְרָהָם אָבִיו, וַיֹּאמֶר אָבִי, וַיֹּאמֶר, הִנֶּנִּי בְנִי; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה, לְעֹלָה. ח וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, אֱלֹהִים יִרְאֶה-לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה, בְּנִי; וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם, יַחְדָּו. ט וַיָּבֹאוּ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים, וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ, וַיַּעֲרֹךְ אֶת-הָעֵצִים; וַיַּעֲקֹד, אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ, וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל-הַמִּזְבֵּחַ, מִמַּעַל לָעֵצִים. י וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת-יָדוֹ, וַיִּקַּח אֶת-הַמַּאֲכֶלֶת, לִשְׁחֹט, אֶת-בְּנוֹ. יא וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְהוָה, מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי. יב וַיֹּאמֶר, אַל-תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל-הַנַּעַר, וְאַל-תַּעַשׂ לוֹ, מְאוּמָה: כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ, מִמֶּנִּי. יג וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת-עֵינָיו, וַיַּרְא וְהִנֵּה-אַיִל, אַחַר, נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו; וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת-הָאַיִל, וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ. יד וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, יְהוָה יִרְאֶה, אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם, בְּהַר יְהוָה יֵרָאֶה. טו וַיִּקְרָא מַלְאַךְ יְהוָה, אֶל-אַבְרָהָם, שֵׁנִית, מִן-הַשָּׁמָיִם. טז וַיֹּאמֶר, בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם-יְהוָה: כִּי, יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ, אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ. יז כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם; וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ, אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו. יח וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ, כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ, עֵקֶב, אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי. יט וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו, וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל-בְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם, בִּבְאֵר שָׁבַע. {פ}

ולכן זהו פאנץ' ליין - הוא עומד בניגוד גמור לפסוקים הקודמים. (בניגוד אגב לדוגמה שהבאת).

ולשאלותיך האחרות - אברהם הוציא מיצחק רביעית דם וחתך לו את רוב הקנה.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #13  
ישן 15-12-2005, 23:10
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
וישב אברהם אל נעריו:
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "שורת המחץ היא פשוט לא שורת..."

בראשית רבה פרשה נו ד"ה וישב אברהם אל נעריו: ויצחק היכן הוא ? רבי ברכיה בשם רבנן דתמן: אביו שלחו אצל שם ללמוד ממנו תורה. משל לאשה שנתעשרה מפילכה (פלך לטווית חוטים), אמרה: הואיל ומן הפלך הזה התעשרתי, עוד אינו זז מתחת ידי לעולם. כך אמר אברהם: כל שבא לידי אינו אלא בשביל שעסקתי בתורה ובמצוות, לפיכך איני רוצה שתזוז מזרעי לעולם.



מדרש הגדול כב, יט: ויצחק היכן הוא ? אלא שאמר ר' אלעזר בן פדת: אע"פ שלא מת יצחק, מעלה עליו הכתוב כאילו מת ואפרו מוטל על גב המזבח, לכך נאמר: "וישב אברהם אל נעריו". ד"א: שהכניסו הקב"ה לגן עדן וישב בה שלוש שנים ... וי"א: הלך לו אצל שם בן נח ללמוד תורה.



ראב"ע:בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם אל נעריו ...: ולא הזכיר יצחק, כי הוא ברשותו. והאומר ששחטו ועזבו ואחר- כך חיה, אמר היפך הכתוב.



רד"ק: בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם : ואין צריך לומר כי יצחק היה עמו, אלא זכר אברהם שהוא העיקר.



אבן כספי: וישב אברהם : כי הוא הראש ואין צריך לזכור הנטפלים לו, כמו יצחק בנו. ומזה המין בתורה למאות ולאלפים. האמנם בהיותי בעיר וולנציאה זה שנים היה מחסדי השם עלי, כי פגע בי חסיד אחד זקן וגדול, ולו (עם) זקן גדול כולו לבן, ואמר אלי כי לא שב יצחק, כי בשכר מה שסבל להשחט, שלחו השם בגן-עדן ועמד שם עד שנשא הנעימה רבקה. ולכן לא נזכר שמו בכתוב במיתת שרה ולא בשליחות אליעזר עד ששב עם רבקה. אמרתי לו: תנוח דעתך שהנחת את דעתי !" ... וכתוב שם (כד, סב): "ויצחק בא מבוא באר לחי רואי", בא בגימטריה ג' ".


תנחומא:
סימן כג
וירא את המקום מרחוק, אמר ליה ליצחק רואה אתה מה שאני רואה, א"ל אני רואה הר נאה משובח וענן קשור עליו, אמר לנעריו רואין אתם כלום, אמרו לו אין אנו רואין אלא מדברות, אמר להם שבו לכם פה עם החמור הואיל והחמור אינו רואה ואינכם רואין כמותו עם הדומה לחמור שבו לכם פה עם החמור שאתם כמותו, ואני והנער נלכה עד כה, מהו עד כה נראה מה יהיה בסוף כה שאמר לי הקב"ה כה יהיה זרעך, ונשתחוה ונשובה אליכם בשרו פיו שיחזרו שניהם בשלום, ויקח בידו את האש ואת המאכלת, למה מאכלת שהיא מתירה את האוכלין לתוך פיו של אדם, מיד ויאמר יצחק אל אברהם אביו ויאמר אבי ויאמר הנני בני ויאמר הנה האש והעצים ואיה השה לעולה, באותה שעה נפל פחד ויראה גדולה על יצחק שלא ראה בידו כלום להתקרב והרגיש בדבר במה שעתיד להיות בקש לומר איה השה לעולה, א"ל הואיל ואמרת הקדוש ברוך הוא בחר בך, אמר אם בחר בי הרי נפשי נתונה לו על דמי צר לי מאד, ואף על פי כן וילכו שניהם יחדיו בודאי זה לשחוט וזה להישחט ויצחק בן ל"ז שנה היה בשעת עקידתו, ויבאו אל המקום אשר אמר לו האלהים ויעקד את יצחק בנו, כשבא לשחוט, א"ל אבא אוסרני ידי ורגלי מפני שהנפש חצופה היא וכשאראה את המאכלת שמא אזדעזע ויפסל הקרבן בבקשה ממך אל תעש בי מום, מיד וישלח אברהם את ידו ויקח את המאכלת לשחוט, א"ל אבא לא תודיע את אמי כשהיא עומדת על הבור או כשהיא עומדת על הגג שמא תפיל את עצמה ותמות, מיד בנו שניהם את המזבח ועקדו על המזבח ונטל את הסכין כדי לשחטו עד שיצא ממנו רביעית דמו, ובא השטן ודחף ידו של אברהם ונפלה הסכין מידו, וכיון ששלח ידו לקחתה יצאה בת קול ואמרה לו מן השמים אל תשלח ידך אל הנער ואלולי כן כבר היה נשחט, באותה שעה הלך השטן אצל שרה ונזדמן לה כדמות יצחק כיון שראה אותו אמרה לו בני מה עשה לך אביך, אמר לה נטלני אבי והעלני הרים והורידני בקעות והעלני לראש הר אחד ובנה מזבח וסדר המערכה והעריך את העצים ועקד אותי על גבי המזבח ולקח את הסכין לשחטני ואלולי שאמר לו הקב"ה אל תשלח ידך אל הנער כבר הייתי נשחט, לא הספיק לגמור את הדבר עד שיצאה נשמתה הה"ד ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה מהיכן בא מהר המוריה, עם כשהוא שוחט ויקרא אליו מלאך ה' מן השמים ויאמר אברהם אברהם, למה ב' פעמים שהיה ממהר והולך לשחטו, ויאמר אל תשלח ידך אל הנער, א"ל מי אתה א"ל מלאך, א"ל כשאמר לי קח נא את בנך הקדוש ברוך הוא בעצמו אמר לי ועכשיו אם הוא מבקש הוא יאמר לי, מיד ויקרא מלאך ה' אל אברהם שנית שלא רצה לקבל מן הראשון באותה שעה אמר אברהם לפני הקב"ה רבון העולמים אדם מנסה לחברו שאינו יודע מה בלבו, אבל אתה שאתה יודע מה הלבבות והכליות יועצות אתה צריך לעשות בי כן, א"ל כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה, מיד פתח הקדוש ברוך הוא את הרקיע ואת הערפל ויאמר בי נשבעתי נאם ה', א"ל אתה נשבעת ואני נשבעתי שלא ארד מן המזבח עד שאומר כל מה שאני צריך, א"ל אמור לא כך אמרת לי ספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם כה יהיה זרעך א"ל הן, א"ל ממי, א"ל מיצחק, א"ל כשם שהיה בלבי מה להשיבך ולומר לך אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע, עכשיו אתה אומר לי העלהו שם לעולה, וכבשתי את יצרי ולא השבתיך כך כשיהיו בניו של יצחק חוטאין ונכנסין לצרה תהא נזכר להן עקדתו של יצחק ותחשב לפניך כאלו אפרו צבור על גבי המזבח ותסלח להן ותפדם מצרתן, א"ל הקב"ה אתה אמרת את שלך ואומר אני את שלי עתידין בניו של יצחק לחטוא לפני ואני דן אותם בר"ה אלא אם מבקשין שאחפש להן זכות ואזכור להן עקידת יצחק יהיו תוקעין לפני בשופר של זה, א"ל ומה הוא השופר, א"ל חזור לאחוריך, מיד וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחר נאחז בסבך בקרניו, זה אחד מעשרה דברים שנבראו בין השמשות, נאחז בסבך בקרניו, א"ל הקדוש ברוך הוא יהיו תוקעין לפני בקרן איל ואושיעם ואפדם מעונותיהם, והוא שדוד משבח וקרן ישעי משגבי ומנוסי (תהלים יח) ואשבור עול גליות מעליהן ואנחם אותם בתוך ציון שנאמר כי נחם ה' וגו' אמן:
_____________________________________


נערך לאחרונה ע"י ck5760 בתאריך 15-12-2005 בשעה 23:18.
חזרה לפורום
  #14  
ישן 16-12-2005, 11:29
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "וישב אברהם אל נעריו:"

ויפה ציטטת גדולים מחכמי-ישראל, שטענו ההפך הגמור מדבריך:
(בראשית רבה)
וישב אברהם אל נעריו: ויצחק היכן הוא ? רבי ברכיה בשם רבנן דתמן: אביו שלחו אצל שם ללמוד ממנו תורה. משל לאשה שנתעשרה מפילכה (פלך לטווית חוטים), אמרה: הואיל ומן הפלך הזה התעשרתי, עוד אינו זז מתחת ידי לעולם. כך אמר אברהם: כל שבא לידי אינו אלא בשביל שעסקתי בתורה ובמצוות, לפיכך איני רוצה שתזוז מזרעי לעולם.
מדרש הגדול כב, יט: ויצחק היכן הוא ? אלא שאמר ר' אלעזר בן פדת: אע"פ שלא מת יצחק, מעלה עליו הכתוב כאילו מת ואפרו מוטל על גב המזבח, לכך נאמר: "וישב אברהם אל נעריו". ד"א: שהכניסו הקב"ה לגן עדן וישב בה שלוש שנים ... וי"א: הלך לו אצל שם בן נח ללמוד תורה.
ראב"ע:בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם אל נעריו ...: ולא הזכיר יצחק, כי הוא ברשותו. והאומר ששחטו ועזבו ואחר- כך חיה, אמר היפך הכתוב.
רד"ק: בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם : ואין צריך לומר כי יצחק היה עמו, אלא זכר אברהם שהוא העיקר. (כפי שטענתי כבר בתגובתי הקודמת)
אבן כספי: וישב אברהם : כי הוא הראש ואין צריך לזכור הנטפלים לו, כמו יצחק בנו. ומזה המין בתורה למאות ולאלפים.
(לאחר מכן הוא מביא דעה של מישהו אחר, אך דעתו לא התשנתַּה)
כמו"כ חשוב להביא את דעת הזקנים מבעה"ת(פרק כ"ב, י"ט):
"וישב אברהם: ויצחק היכן הלך? שלחו בלילה מפני עין הרע שכן חנניה מישאל ועזריה משעה שיצאו מתוך כבשן האש לא נתפרש להיכן הלכו, ומשום רבי שמעון בן יהוצדק אמרו: ששינו מקומן והלכו ללמד תורה לפני יהושע הכהן הגדול. הה"ד: שמע נא יהושע הכהן הגדול אתה ורעיך היושבים לפניך כי אנשי מופת המה מאי כי אנשי מופת וכו':"(נוספו סימני פיסוק, ע"מ הבנה של הפירוש)
המשך יום נעים,


חזרה לפורום
  #15  
ישן 16-12-2005, 13:15
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
לאט לך יקירי כל מה שאנחנו מנסים לעשות כאן הוא להגדיל תורה ולהאדיר (שום דבר אישי):
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "ויפה ציטטת גדולים..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי WeBit
ויפה ציטטת גדולים מחכמי-ישראל, שטענו ההפך הגמור מדבריך:
(בראשית רבה)
וישב אברהם אל נעריו: ויצחק היכן הוא ? רבי ברכיה בשם רבנן דתמן: אביו שלחו אצל שם ללמוד ממנו תורה. משל לאשה שנתעשרה מפילכה (פלך לטווית חוטים), אמרה: הואיל ומן הפלך הזה התעשרתי, עוד אינו זז מתחת ידי לעולם. כך אמר אברהם: כל שבא לידי אינו אלא בשביל שעסקתי בתורה ובמצוות, לפיכך איני רוצה שתזוז מזרעי לעולם.
מדרש הגדול כב, יט: ויצחק היכן הוא ? אלא שאמר ר' אלעזר בן פדת: אע"פ שלא מת יצחק, מעלה עליו הכתוב כאילו מת ואפרו מוטל על גב המזבח, לכך נאמר: "וישב אברהם אל נעריו". ד"א: שהכניסו הקב"ה לגן עדן וישב בה שלוש שנים ... וי"א: הלך לו אצל שם בן נח ללמוד תורה.
ראב"ע:בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם אל נעריו ...: ולא הזכיר יצחק, כי הוא ברשותו. והאומר ששחטו ועזבו ואחר- כך חיה, אמר היפך הכתוב.
רד"ק: בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם : ואין צריך לומר כי יצחק היה עמו, אלא זכר אברהם שהוא העיקר. (כפי שטענתי כבר בתגובתי הקודמת)
אבן כספי: וישב אברהם : כי הוא הראש ואין צריך לזכור הנטפלים לו, כמו יצחק בנו. ומזה המין בתורה למאות ולאלפים.
(לאחר מכן הוא מביא דעה של מישהו אחר, אך דעתו לא התשנתַּה)


כמו"כ חשוב להביא את דעת הזקנים מבעה"ת(פרק כ"ב, י"ט):
"וישב אברהם: ויצחק היכן הלך? שלחו בלילה מפני עין הרע שכן חנניה מישאל ועזריה משעה שיצאו מתוך כבשן האש לא נתפרש להיכן הלכו, ומשום רבי שמעון בן יהוצדק אמרו: ששינו מקומן והלכו ללמד תורה לפני יהושע הכהן הגדול. הה"ד: שמע נא יהושע הכהן הגדול אתה ורעיך היושבים לפניך כי אנשי מופת המה מאי כי אנשי מופת וכו':"(נוספו סימני פיסוק, ע"מ הבנה של הפירוש)


המשך יום נעים,





מה יש לנו עד עכשיו:
אברהם לא שחט את יצחק אך הוציא ממנו רביעית דם.
יצחק לא מת אך יש מקור לטענה שהיה 3 שנים בגן עדן (אולי שנתיים).
כמו כן יש מקור לטענה שיצחק לא היה עם אברהם עד שבאה רבקה.

מה שחסר לנו בפאזל הקטן שלנו הוא עוד כמה פרטים מתורת הסוד:
נשמתו של יצחק הייתה נקבית (ומכאן דברי חז"ל על כך שלאברהם הייתה בת).
גם נשמתה של רבקה (שהיא בעצם שרה אך בא נשאיר את זה בצד).
אם גם לאיש וגם לאישה יש נשמה מאותו מין לא יהיו להם ילדים - ולכן עניין העקדה בא
כדי לגרום דווקא למימוש ההבטחה של ה' לאברהם "ביצחק יקרא לך זרע"!!!
כיצד?
בעקדה פרחה נשמתו הנקבית של יצחק ונכנסה באיל!
ביצחק נכנסה נשמה זכרית (וכך יוכלו הוא ורבקה להוליד ילדים אח"כ).
האיל כזכור, הוקרב על גבי המזבח "במקום" יצחק.

עכשיו אפשר לטעון שיצחק לא מת, אפשר גם לטעון שיצחק הוקרב באותה נשימה,
אפשר לטעון שיצחק לא נשחט וגם שהוא כן נשחט.
אך כל הטענות האלו הן חיצוניות הדברים לא הפנימיות.
שבת שלום ומבורך.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #16  
ישן 14-12-2005, 00:03
  AlexKarpman AlexKarpman אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.12.01
הודעות: 20,962
כפי ש-webit אמר:
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "אם עברת יותר מפעם אחת על סיפור העקדה"

כתוב כך:
י וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת-יָדוֹ, וַיִּקַּח אֶת-הַמַּאֲכֶלֶת, (על-מנת) לִשְׁחֹט, אֶת-בְּנוֹ.
יא וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְהוָה, מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר,
הִנֵּנִי. יב וַיֹּאמֶר, אַל-תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל-הַנַּעַר, וְאַל-תַּעַשׂ לוֹ, מְאוּמָה: כִּי
עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ, מִמֶּנִּי.

אברהם שלח את ידו על-מנת לשחוט את יצחק, לקח את המאכלת בידו(אבל עדיין לא עשה
איתה דבר!), ואז קורא אליו מלאך ה' מן השמיים וכו'. כמו-כן, מלאך ה' מדבר בזמן עתיד: "אל
תשלח ידך אל הנער" - משתמע מכאן, שהוא עדיין לא עשה לנער דבר...
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 10:28

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר