07-12-2004, 18:43
|
|
|
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
|
|
לא מפתיע - הכל קשור:
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "נחמד - גם בנושא המילה, מעדיף "הארץ" ללכת בדרכי אירופה ולא בדרכי אמריקה..."
כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה. כתיב וזכרתי את בריתי יעקוב וגו' והארץ אזכור מן הפסוק הזה אתה למד שני דברים שארץ ישראל שקולה כנגד המילה כשם שמילה דוחה את השבת כך כבושה של ארץ ישראל דוחה את השבת:(ילקוט שמעוני)
===פרק י' ט"ז- ומלתם את ערלת לבבכם. מובא בבית אהרן בשם צדיק אחד, במילת הערלה תמולו לבבכם, וערפכם לא תקשו עוד כי ה' אלהיכם וכו'. רצה לומר כי האור של הקדוש ברוך הוא שבא בזכות המילה דוחה הערלה והקליפות כולם:
דע אחי, כי בעצם קיימת כוונה פנימית מיוחדת במצות מילה, והיא כמו שאמרו בירושלמי (ברכות ט) על הכתוב (נחמיה ט) ומצאת את לבבו נאמן לפניך. אברהם אבינו עשה יצר הרע טוב, וזוהי מילת ערלת הלב שעליה נאמר בסמוך וכרות עמו הברית. לפיכך אנו מברכים להכניסו בבריתו של אברהם אבינו. כלומר לא רק מילת ערלת הבשר, אלא שלימות המצוה שהיא מילת הלב, כמו שקיימה אברהם אבינו, והיא היא בריתו. ומפורש הוא בכתוב (ירמיה ד') המולו לה' והסירו ערלת לבבכם. כי על ידי המילה זוכים אחר כך גם למול את ערלת הלב, וזוהי עומק הכוונה בתמידיות מצוה זו שכתב רבינו חיים אור זרוע, שהרי מילת הלב היא דבר תמידי הנמשך בכל עת. והוא שאמרו בזוהר הקדוש (ח"ג קס) קודשא בריך הוא לא בעי מינן אלא ליבא, ויסתמרון ההוא רשימא קדישא. ולכאורה מה הקשר בין הלב לאות ברית קדש, אמנם לדברינו הרי שניהם אחד, כי שלימות המילה היא דייקא בטהרת הלב, ולפיכך אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו עליו השלום בצוותו אותו על המילה (בראשית י"ז) התהלך לפני והיה תמים. כי על ידי מצוה זו יזכה להיות תמים עם השם יתברך, וכמו שאמרו (נדרים לב בתחילה המליכו על רמ"ג אברים, ולבסוף על רמ"ח אברים, ופירש הר"ן, שבתחילה המליכו הקדוש ברוך הוא על אבריו שהם ברשותו ליזהר מעבירה, אבל עיניו ואזניו של אדם אינם ברשותו, שהרי על כרחו יראה בעיניו ובאזניו ישמע, ולבסוף כשנימול המליכו הקדוש ברוך הוא אפילו על אלו שלא יסתכל ולא ישמע כי אם דברי מצוה: (באר משה)
בכל ברית מילה אנו מברכים את הרך הנימול בברכת, כשם שנכנס לברית כן יכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים. והנה, שלש מיני ערלות נמצאות בתורה, ערלת בשר, כדכתיב, (בראשית יז) ונמלתם את בשר ערלתכם. ערלת לב, כדכתיב, (דברים י) ומלתם את ערלת לבבכם. ערלת אוזן, כדכתיב, (ירמיה ו) הנה ערלה אזנם ולא יוכלו להקשיב. וכשמקיימים את המצוה לחתוך את בשר הערלה בכדי למעט את התאווה, אומרים, כשם שמלו את ערלת הבשר, כן יגיע ל-ומלתם את ערלת לבבכם. כלומר, שיכנס לתורה, לפתוח את לבו לתורה ולהסיר את לב האבן, ואחר כך לשלב השלישי לחופה ולמעשים טובים, להסיר גם את ערלת האוזן, לשמוע בקול הורים ומורים, ללכת בדרך חיים אשר יעשה אותם האדם וחי בהם: (כוכבי אשר)
_____________________________________
|