|
25-01-2006, 10:26
|
|
|
חבר מתאריך: 23.07.05
הודעות: 132
|
|
הערות לנקודות
א. לא מדובר במחקר, אלא באיזשהו פרוייקט, שעדיין עושה את צעדיו הראשוניים ואינו בעל משמעות מעשית (בשלב זה, אני מקווה).
ב. אני מה שקוראים איש פשוט, ואני לא מתיימר להיות איש מקצוע או קרוב לכך בנושא הזה, ולכן אנ מתייחס רק לנקודות שאני מכיר קצת מעבר להיכרות הבסיסית ביותר.
גם אתה וגם המגיב הקודם מעלים דברים מדוייקים, מן הסתם. המחלוקת אינה על הנתונים, אלא על משמעותם.
גם אני לא סבור שיש עודף זמן בקורס טיס (שלא עברתי בו ולוא יום אחד. אפילו מבדקים לא עשיתי). השאלה עד כמה נחוץ כל מה שלומדים שם. אני חוזר על מה שהערתי - בצד הבנת הצורך לשמר מערך קרב (ובתפיסתי מערך קרב כולל נווטים) זמין, מקצועי, יעיל ומעובה בסדיר (ואז בהחלט אפשר להבין את עניין התואר האקדמי, למשל), אני ממש לא משוכנע בצורך הזה ביחס לאנשי מערך התובלה. ואני חוזר - בראייתי החלוקה אינה בין טייסים לנווטים, אלא בין אנשי מערך הקרב לאנשי מערך התובלה.
אני אעלה פה הערת שוליים להמחיש את מה שאני אומר: לפני שנים (הרבה, אבל לא יותר מדי, בתחילת עידן ההייטק) נוצר בחיל הים עודף גדול מאוד של בוגרי קורס חובלים במגמת מכונה. הדבר היה תוצאה של "היסטריה" רבת שנים בנוגע למחסור בקצינים כאלה, שזה לא אינטיליגנטי במיוחד, אבל לגיטימי. כך סיים מחזור אחד את הקורס באחוזים גבוהים במיוחד, כמעט 90% בהשוואה לפחות מ-50% במגמת שיט (המספרים נכונים החל ממה שהיה אז השלב השני, לא כולל סדרת הים). תוך כשנה התברר, כמובן, שיש יותר מדי קציני מכונה ואז העלו בפניהם שתי אופציות: התרת חוזה, או הסבה לדבורים. רבים (רובם, אגב, הגיעו מקורס טיס, אבל זה לא ממש משנה) בחרו באופציית ההסבה, ותוך מספר חודשים הפכו מפקדי דבורים לגיטימיים בחיל הים. מה שעורר את המחשבה העגומה אצל בוגרי מגמת השיט, כמה מתוך שנות ההכשרה הארוכה שלהם (כולל התפקיד הראשון בים, כסגני קצין מחלקה) היה קצת מיותר, אם ניתן להפוך קצין מכונה - שלמעט צבע המדים וההסתגלות למחלת הים שונה מהם לחלוטין - למפקד דבור תוך כמה חודשים. המסלול המקובל עבור קציני שיט הוא בין שלוש לארבע שנים, עד שקיבלו דבור תחת פיקודם.
לא תמיד אפשר להסיק מסקנות ממקרה למקרה, אבל לפעמים יש דמיון ואפילו זהות, בצורת חשיבה שאיננה מותאמת דיה לצרכים ולמציאות, מסיבות שונות.
גם בהודעה המפורטת שלך, עם נתונים חדשים שהאירו את עיני, יש הבדל "כמותי" בין מה שפירטת ביחס להכשרת מערך הקרב, לבין התובלה. אני פשוט זורם עם מה שאתה אומר, וסבור שהצרכים והמציאות לא מצדיקים את המצב הנוכחי. נדמה לי שהמצב הנוכחי הוא תולדה של חוסר הרצון לעשות הפרדה עקרונית, גדולה מדי, בין סוגים שונים של אנשי צוות אויר, ולשמור את כולם כקבוצה אחת. יש לזה יתרונות בעיקר בתחום המוראל והמוטיבציה, אבל השאלה כמה אתה משקיע ומתמרן בשביל לשמור על שני אלה, ומה הפרופורציה בין העלות לתועלת במקרה כזה.
כמו שאמרת, הכשרת טייסים אזרחיים לסוגיהם קצרה (וזולה) הרבה יותר. ודאי שמדובר בהבדלי רמות משמעותיים וכך צריך שיהיה, מן הסתם. השאלה המרכזית היא, שוב, מה הפרופורציה?
כפי שציינתי, הרקע שלי לא קשור לנושא - אינני ולא הייתי איש חיל האויר. אבל אם הבנתי נכון, הרקע אינו מהווה תנאי או מגבלה לדיונים שונים כאן. ביחס ל"הצהרות", איני יודע - אני סבור שחיל האויר בעצמו הצהיר, לפחות פעם אחת, הצהרה דומה בעבר (אני חוזר שוב לשנות החמישים ולאנשי הטייסת הקלה. מה היה רע בזה?). התרשמתי שאתה אחד היותר בקיאים כאן בענייני ח"א, אז אני מניח שאתה מכיר את המסלול שעליו אני מדבר, או לפחות שמעת עליו.
|
|