|
11-12-2004, 19:54
|
|
|
חבר מתאריך: 22.02.03
הודעות: 842
|
|
תיבת ההפתעות
תיבת ההפתעות
ביפאן, צפון אמריקה וישראל קונים מכוניות עם תיבה אוטומטית בלבד. אירופאים, לעומת זאת, מעדיפים תיבה ידנית, שמאפשרת חיסכון וביצועים משופרים. האם DSG, התיבה החדשה של פולקסווגן ובורג וורנר, היא הפשרה המושלמת?
מאת יואב קווה
תיבת הילוכים אוטומטית נתפשת באירופה, בעיקר בארצות הלטיניות, כפגיעה בגבריות; לא מעט אירופאים מאמינים שתיבה כזאת היא מתקן לנכים בלבד. אבל חוסר הפופולריות של תיבות אוטומטיות באירופה - רק כ-15% מהמכוניות נמכרות עם תיבה כזאת - נובע גם מחיסכון. מכונית בעלת תיבה אוטומטית יקרה יותר וצורכת יותר דלק. כמחצית מהאירופאים קונים מכוניות דיזל (שהן חסכוניות יותר בזכות עצמן), ותיבה אוטומטית לא מתאימה מטבעה למנועים אלה, שמספקים את רוב הכוח שלהם בסל"ד נמוך. מכונית דיזל אוטומטית צורכת 20%-15% יותר סולר מדיזל ידנית.
אלא שפקקי תנועה כבדים יש גם באירופה, ואחרי כמה מאות דריכות יום-יומיות על הדוושה השמאלית מבקשים גם הנהגים האירופאים קצת מנוחה ופינוק.
לפתרון שמציעים רנו, פיאט, סיטרואן ויצרנים אחרים אפשר לקרוא "גיר רובוטי". זו תיבה ידנית סטנדרטית ללא מצמד, ושילוב ההילוך והפעלת המצמד נעשים על ידי מערכת ממוכנת וממוחשבת. הגיר הרובוטי זול יותר לייצור מאוטומטי מסורתי, חסכוני יותר בדלק ואף שומר על תחושת קשר ישיר בין הנהג למנוע.
אלא שהמערכת הזאת מגמגמת. העברות ההילוכים עלולות להיות מלוות בחבטות. הנהג נדרש להרים את כף הרגל מדוושת התאוצה בכל העלאת הילוך ואין פתרון ממשי לבעיית הזינוק בעלייה - שלא כמו בתיבה אוטומטית מסורתית, המכונית עלולה להידרדר לאחור.
יש יצרנים שהחליטו לפנות לכיוון של תיבת הילוכים רציפה. זו אמנם פותרת חלק מהחסרונות האלה, אבל עליה להתמודד עם חסרונות אחרים. ויש גם Direct Shift Gearbox - DSG - מערכת שפותחה על ידי קונצרן פולקסווגן בשיתוף חברת בורג-וורנר.
תהליך מיידי וחלקDSG
פועלת כמו שתי תיבות הילוכים מקבילות. בתיבה האחת נמצאים ההילוכים "ראשון", "שלישי", "חמישי" ו"הילוך אחורי". בתיבה האחרת - "שני", "רביעי" ו"שישי". לכל תיבה יש מצמד ("קלאץ'") נפרד, שמאפשר חיבור או ניתוק של כוח המנוע בדרכו אל אל הגלגלים.
בזמן נהיגה שני הילוכים עוקבים משולבים זה בזה, אבל רק אחד מהם מחובר למנוע ולגלגלים. האחר מנותק - נמצא במצב המתנה - בזכות המצמד השני. ברגע שהנהג או יחידת הבקרה (במצב הפעולה האוטומטי של המערכת) בוחר להחליף הילוך, נסגר המצמד הראשון ונפתח המצמד השני וההילוך השני שנבחר מתחבר. הנהג, כפי שהוכיחה נהיגת המבחן בפולקסווגן גולף 184) TDI אלף שקל), לא חש שום טלטול או מכה בעת העברת ההילוך. התהליך מיידי וחלק. הוא נמשך רק 40-30 מאיות שנייה - הזמן שנדרש לתפעול המצמדים, להבדיל מהזמן שנדרש לשילוב גלגלי השיניים של ההילוך, שהוא ממושך יותר. המחשב שמפעיל את התיבה מזהה אם המכונית מאיצה או מאטה, ובהתאם לכך מחליט אם ההילוך הבא יהיה גבוה או נמוך מההילוך המשולב כעת.
מנוע ה-TDI הזה מפיק 140 כ"ס ומומנט מרשים עוד יותר - 32 קג"מ כבר ב-1,750 סל"ד. אבל גם בתאוצה מרבית מתקבלת העברת הילוכים חלקה ומיידית. אפשר גם לשלוט בהעברות באופן ידני בסגנון "טיפטרוניק". צריך להסיט את הידית קדימה או אחורה כדי להעלות או להוריד הילוך אחד מתוך השישה שעומדים לרשות הנהג (לא כולל הילוך אחורי).
בזמן תאוצה, ברגע שהמנוע מתקרב לקו האדום בסל"ד, המערכת מעלה הילוך בלי לשאול את הנהג. זה חיסרון מסוים לחולי הגה, שמעדיפים בדרך כלל להישאר באותו הילוך, גם אם ייקלעו לתחום של מנתק ההצתה. עם זאת המערכת, שמחוברת לחיישני ה-ABS שמודדים את מהירות סיבוב הגלגלים, מבטיחה שלא תהיה העלאת הילוך בזמן סיבוב חד במיוחד - העלאה שעלולה לגרור תופעה מיותרת ומסוכנת של נדנוד המכונית (העברת משקל).
המערכת מכילה שני מצמדים מרובי דסקיות. בדומה לתיבה אוטומטית היא מספקת גלישה קדימה ברגע שמרימים את הרגל מדוושת התאוצה, למשל בזמן עמידה ברמזור. עזיבת הדוושה בעת עמידה במורד לא תביא להידרדרות של המכונית לאחור.
התיבה אף מכילה מצב "Parking" שנועל את ההילוכים ומונע תזוזה של המכונית. למעשה, מי שרגיל לתיבה אוטומטית מסורתית יוכל להתרגל בקלות ל-DSG. ואת זה אי אפשר לומר על מעבר מתיבה אוטומטית לתיבה רובוטית.
העברת כוח מדויקת
פולקסווגן ובורג-וורנר השקיעו בפיתוח התיבה 150 מיליון יורו. היא מיוצרת על ידי פולקסווגן במפעל בקאסל, בקצב של 1,000 יחידות ביום. התיבה הוצגה לראשונה בשנת 2003 בדגם גולף R32. במשפחת הגולף היא מוצעת בארץ רק בדגם TDI. גם את אאודי A3 ניתן לרכוש עם תיבה כזאת. בעתיד היא תסופק בדגמים נוספים, עממיים יותר. לפי הערכת בורג-וורנר, התיבה תתפוס 18% מכל תיבות ההילוכים באירופה עד שנת 2010. הנתח הזה עתיד להיות גדול עוד יותר, משום שגם חברת Valeo וחברת ZF שוקדות על פיתוחים דומים.
לסיכום, חובבי נהיגה יעדיפו תמיד מכונית בעלת שלוש דוושות. רק תיבה ידנית יכולה לספק לנהג תחושה של שליטה בתהליך המכני עצמו. אבל לכל שאר הנהגים, וזה כנראה הרוב, DSG היא פשרה מצוינת, שמצד אחד מציעה נוחות כמעט כמו תיבה אוטומטית, ומצד שני היא חסכונית בדלק ומאפשרת העברת כוח מדויקת וחד-משמעית כמו בתיבה ידנית.
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0
|
|