לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 23-02-2006, 13:25
צלמית המשתמש של שמוליק
  שמוליק שמוליק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.11.01
הודעות: 10,760
Facebook profile
פ"ש - משפטים

בפרשתנו כתוב "אלקים לא תקלל ונשיא בעמך לא תאר" ,ונביא על כך מעשה: בעת כהונתו של רבי יוסף חיים זוננפלד כראב"ד בבית דינו של הרב מבריסק בירושלים, נזדמן לפניו דין תורה שהיה בו סכסוך קשה ומסובך בין בעל ואשתו. לאחר שמיעת הצדדים ועיון בדינם, הוציא בית הדין את פסקו,כפי ראות עיני הדיינים ושיקול דעתם.
בני משפחת האשה ראו עצמם נפגעים מפסק הדין, והיו ביניהם כמה תקיפים בדעתם שסירבו להשלים עם פסק הדין, קמו וירדו לביתו של ר' יוסף חיים והתפרצו בצעקות וגידופים. היה זה בשבוע שלפני ראש השנה. אשת מורנו ששהתה אותה שעה בחדר הסמוך נבהלה לשמע הגידופים, ומכיוון שהימים סמוכים היו לימי הדין, פגעו דבריהם מאד בלבה הרגיש, ותפרוץ בבכי מר.
כל אותו זמן, ישב מורנו במקומו בשלוה נפשית והמשיך לעיין בתלמודו. . כשגברו המהומה והצעקות, הזדקף לפתע מלוא קומתו ופנה אליהם בקול תקיף ונמרץ: "שמעו נא מה שברצוני להגיד לכם!"
בחדר הושלך הס, ומורנו המשיך: "אם צדקתם בטענותיכם ובתרעומותיכם, ואני ובית דיני טעינו בשיקול הדעת, הרי כבר מסרתם דינכם לשמים, וה' הטוב יכפר בעדנו, כי אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות. אבל" - הרעים בקולו – "אם הצדק איתנו והוצאנו דין אמת לאמיתו, הרי אז...הרי אז" , הוא חזר על דבריו פעמיים, ועשה הפסקה קלה. .................................................. .................................................. ............................מיד החווירו פניהם של המתחצפים מקולו התקיף של מורנו, בציפייתם לתגובה עזה ונמרצת, ויחרדו איש אל אחיו מזעמו של תלמיד חכם ומגחלתו.
אחר כך המשיך: "אם אמנם צדקנו בדיננו, הנני מודיע לכם כי אני מוחל לכם במחילה גמורה על כל הצער שגרמתם לי ולבני ביתי, והריני מברך אתכם שתכתבו ותחתמו לחיים טובים ולשלום!". . המומים ומבוישים הפנו את גבם וימהרו להסתלק, בטרם ירגישו השכנים בקלונם. ( "האיש על החומה)
_____________________________________
שמוליק.................................................. ..............העוגות של שמוליק
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום
  #2  
ישן 23-02-2006, 13:30
צלמית המשתמש של שמוליק
  שמוליק שמוליק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.11.01
הודעות: 10,760
Facebook profile
קצרים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי שמוליק שמתחילה ב "פ"ש - משפטים"

''וכי יזיד איש על רעהו להרגו בערמה מעם מזבחי תקחנו למות" (כא,יד)
לאמיתו של דבר יש מקום לפטור כל רוצח מעונש,שמא היה הנרצח אדם טריפה,שלא היה יכול לחיות בין כה וכה.ברם,אין אנו משגיחים בכך,משום שאנו הולכים אחר הרוב,ורוב בני אדם בריאים ואינם טריפות.
דבר זה,שבדין תורה הולכים אנו אחר הרוב ולא אחר המיעוט,למדו חכמינו מן הקורבנות שהיו מקריבים אותם מבלי להשגיח על כך,שמא הבהמה טריפה מבפנים ופסולה היא לקרבן,לפי שהולכים אנו אחרי רוב בהמות שאינן טריפות.
לפיכך אמרה התורה: ''וכי יזיד איש על רעהו להרגו בערמה'' - שירצה לפטור עצמו מעונש בטענה, שההרוג היה טריפה,אזי ''מעם מזבחי'' - מהקורבנות שמקריבים על המזבח-''תקחנו'' -תלמד לקח ותדע את הדין,כי ''למות'' - שחייב הוא עונש, שכן מהקורבנות אנו למדים שהולכים אחר הרוב.(החיד''א)

"עין תחת עין" (כא, כד)
הגאון רבי אליהו מווילנא אומר שפירוש זה של חז"ל מרומז בלשון הכתוב שלפנינו.שהיה לו לכתוב "עין בעד עין" או "עין בעין" ,ולמה כתב "עין תחת עין"? . בכך בא הכתוב לרמז,שהעונש על פגיעה בעין הוא: "תחת עין" –מה שבא אחרי אותיות המילה "עין".
אחרי האות "עין" באה "פא", אחרי ה"יוד" באה "כף", ואחרי ה"נון" באה "סמך". . שלוש אותיות אלו מצטרפות למלה "כסף"-רמז לכך שהפוגע בעין חברו, משלם את ערך האיבר שנפגע על ידו.

''כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמר וגנב מבית האיש אם ימצא הגנב ישלם שנים.אם לא ימצא הגנב ונקרב בעל הבית אל האלוקים'' (כב, ו)
''כי יתן איש'' – כאשר ה' יתברך, שנקרא ''איש'', נותן ''אל רעהו'' – אל היהודי, שהוא בבחינת רעהו– ''כסף או כלים'' – את כל הצטרכויותיו החומריות והגופניות, ''לשמור'' – כדי שישמרם ויחזיקם בקדושה, ולבסוף ''וגנב מבית האיש'' – הוא פוגם, הוא מקלקל את אבריו ואת כספו וע''י כך הוא מוציא את כל זאת מתוך הקדושה, הרי ''אם ימצא הגנב'' – אם בעת נתנו דין-וחשבון על מעשיו ימצא, שהוא עדיין אשם ולא עשה תשובה,אזי ''ישלם שנים'' – הריהו נענש עונש כפול לפי חטאו (''כי לקחה מיד ה' כפלים מכל חטאתיה''- ישעיה מ).
אבל ''אם לא ימצא הגנב'' – מתברר שעשה תשובה מיד, אזי ''ונקרב בעל הבית אל האלוקים'' – ע''י תשובתו הריהו מתקרב אל האלוקים עוד יותר מאשר לפני החטא,שכן ''במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד''.(חתם-סופר)

''כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמר'' (כב, ו)
פעם פרצה דליקה ברחוב שה"חפץ חיים" דר בו.נבהלים ונסערים התחילו בני ביתו לצרור את חפציהם בעלי הערך.
ואילו החפץ חיים נשאר שקט ומהרהר,כאילו מתאמץ להיזכר בדבר מה,איש לא ידע מהי סיבתה של תופעה מוזרה זו.עברו חמש דקות.עשר,והחפץ חיים עודנו עומד ומהרהר,מאמץ את זכרונו.ותוגה עוטה את פניו המאירות

לפתע הוא מתעורר, הבעה של סיפוק נגלית על פניו, הוא מקרב כסא לאיצטבא, מטפס בזריזות פושט את ידו, מוריד שעון קטן מכניסו לכיס, ורק לאחר מכן מתחיל לאסוף את חפצי הערך שלו ולצררם. לאחר מכן הסביר החפץ חיים את פשר הדבר: בחור מהישיבה הפקיד אצלו את שעונו, ברוך ה' מצאתיו, בתור נפקד מחוייב אני בשמירתו!!!
............. בשעה שכל אחד השתדל להציל כפי יכולתו את רכושו, דאג החפץ חיים להציל בתחילה את רכוש הזולת.

''ונקרב בעל הבית אל האלהים,אם לא שלח ידו במלאכת רעהו" (כב, ז)
הצדיק רבי מאיר מפרימישלן היה אומר על פסוק זה:אימתי מקוים באדם "ונקרב בעל הבית אל האלהים"- איך ובמה נעשה האדם מקורב להקב"ה? . כאשר מקויים בו המשך הכתוב : " אם לא שלח ידו במלאכת רעהו"- אם אינו עושה עוול לזולת ומונע עצמו מכל פגיעה ברעהו או "במלאכת רעהו".

''ועבדתם את ה' אלוקיכם וברך את לחמך ואת מימך'' (כג, כה)
מדוע אצל עבודה נאמר בלשון רבים(ועבדתם)ואילו אצל אכילה נאמר בלשון יחיד(לחמך ולא לחמכם)?
אמר על כך הרבי מקוצק ז''ל: משום שבתפילה – עבודת ה' – אפילו אם כל אחד ואחד מתפלל בפני עצמו ביחידות, מתמזגות אחר כך כל התפילות ומזה נעשית תפילת רבים. לעומת זה באכילה, אפילו אם רבים יושבים ליד שולחן אחד ואוכלים בציבור – הרי כל אחד ואחד אוכל בפני עצמו ביחידות... .

''ומראה כבוד ה' כאש אוכלת'' (כד , יז)
כאשר אדם מישראל רוצה לדעת, אם אמנם הוא עושה נחת רוח לה' יתברך בעבודתו ואם באמת הנהו מרבה כבוד שמים, הרי הסימן המובהק לכך הוא, כשהוא מרגיש בקרבו התלהבות ולהט אש לעבודת השם. שכן אם נותנים לו מן השמים התלהבות, התעוררות ותשוקה לעבודת השם, הרי זו הוכחה שעבודתו מקובלת.
''ומראה כבוד ה' '' – המבחן לאדם, אם אמנם הוא רואה את כבוד ה' בעבודתו, הוא ''כאש אוכלת'' – אם הוא מרגיש בקרבו תשוקה לוהטת כאש לעבודת השם... אבל אם הוא צונן ושווה נפש, הרי זה סימן שעבודתו רחוקה מלהיות לרצון... (קדושת הלוי)
_____________________________________
שמוליק.................................................. ..............העוגות של שמוליק
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 02:09

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר