12-03-2006, 07:56
|
|
|
חבר מתאריך: 19.12.05
הודעות: 253
|
|
האם טיטאניק תטבע שנית?
יותר מ-1,500 אנשים מצאו את מותם עם טביעת הטיטאניק ב-12 באפריל 1912. 85 שנים לאחר מכן, הסרט שתיאר את שעותיה האחרונות, כבש בסערה את המקום הראשון ברשימת הסרטים המכניסים ביותר בכל הזמנים. ההישג המדהים של "טיטאניק", בצוותא עם ההתדרדרות המתמשכת במספר הצופים בבתי הקולנוע, מעלה את התהייה האם יש עוד סיכוי שהשיא הזה יישבר או שמה הוא יחזיק לנצח? </B>עם הכנסות של 600 מיליון דולר בצפון אמריקה (30אחוז יותר מהמקום השני – "מלחמת הכוכבים: פרק IV – תקווה חדשה" עם 460 מיליון דולר) ו-1.8 מיליארד בקופות בתי קולנוע בעולם כולו (כמעט כפול מהסרט שהחזיק בשיא לפניו - העולם האבוד פארק היורה עם 928 מיליון דולר ברחבי העולם), ניצב לו "טיטאניק" בודד ובטוח בפיסגה.
הצניחה המתמשכת במספר הצופים בבתי הקולנוע (בשנת 2005 ירדו מכירות הכרטיסים בקולנוע ב-11% לעומת 2004), בצוותא עם האיום ההולך וגובר ממערכות הקולנוע הביתי, מעלה את התהייה האם יקום אי פעם הסרט שינשל את "טיטאניק" מכסאו, או שמא יישאר זה האחרון למלוך על ספרי השיאים לנצח.
זבנג וגמרנו
רשתות שיתוף הקבצים באינטרנט, אשר מאפשרות לכל גולש להוריד כל סרט באיכות צפייה סבירה, שעות בודדות בלבד לאחר עלייתו לאקרנים (ולעיתים אף לפני כן), פוגעות בצורה אנושה בכמות הקהל החוזר (Returning Business) ומקצרות משמעותית את פרק הזמן האפקטיבי להצגה של סרט בקולנוע.
משך זמן הצגת הסרטים בבתי הקולנוע יורד זה שנים במקביל להתפתחות הטכנולוגית של מערכות הקולנוע הביתי – אם עד תחילת שנות ה-90, סרט מצליח היה מציג במשך שנה ויותר, לקראת אמצע העשור התקצר משך זמן הצגת הסרטים בבתי הקולנוע לחצי שנה. כיום, אפילו הסרטים המצליחים ביותר, מחזיקים מעמד שלושה חודשים לכל היותר ומגיעים לספריות ה-DVD כעבור שלושה חודשים נוספים.
(הערה: אמנם כל סרט העולה לאקרנים מוצג באופן רשמי במשך חצי שנה, אך שלושת החודשים האחרונים זניחים בהיבט הכנסות. לדוגמא, "מלחמת הכוכבים: פרק III – נקמת הסית'" הוצג במשך חמישה חודשים וחצי בהם הכניס 380 מיליון דולר בצפון אמריקה. 377 מהם נרשמו כבר כעבור חודשיים וחצי).
הצניחה במשך הזמן האפקטיבי להצגת סרט בקולנוע, מאלצת את אולפני הסרטים להשקיע משאבים עצומים בפרסום, מתוך מטרה להפוך עלייה לאקרנים של כל סרט גדול לאירוע: קדימונים ופרסומות ללא הפסקה, שיווק דמויות הסרט ע"ג כל פריט אפשרי – בובות, חולצות, כוסות וכו', ושחרור הסרט בבום תקשורתי במספר רב של בתי קולנוע ככל שניתן – בעוד "אי.טי-חבר מכוכב אחר", עלה ביוני 1982 על 1,103 מסכים, "שרק 2" הציג בסוף השבוע הראשון שלו במאי 2004, על לא פחות מ-9,000 מסכים ב-4,163 בתי קולנוע (וכאילו זה לא הספיק - הצלחתו העצומה של הסרט גרמה להוספת עוד 60 בתי קולנוע בסוף השבוע השני שלו, ל-4,223 בתי קולנוע - שיא של כל הזמנים).
נראה כי שיטת שיווק זו, שהפכה רווחת ב-4-5 השנים האחרונות ונועדה לתת מענה לצמצום הזמן האפקטיבי להצגת סרט אכן עובדת - בחינת נתוני ההכנסות מראה כי עליית סרט קולנוע לאקרנים בהיקף עצום שכזה גורמת לקהל המחכה לסרט לצאת ולראות אותו כבר בימים הראשונים לעלייתו לאקרנים, בניגוד מוחלט לדפוסי הצפייה בשנים עברו, בהם קהל הצופים (למעט מעריצים מושבעים לסרטי קאלט), לא ראה שום דחיפות מיוחדת בריצה לבתי הקולנוע מיד עם עליית הסרט לאקרנים.
עוד כאן - http://www.sikurmemukad.com/sikurim...cs/titanic.html
|