|
30-04-2006, 00:09
|
|
|
חבר מתאריך: 08.04.06
הודעות: 1,390
|
|
היי!
תחילה רציתי לומר שדעתי כדעת אסניה: הרעיון שלך מדהים ומיוחד מאוד!
הייתי רוצה להביע את דעתי על השירים שלך. הרעיונות שלך אדירים!
אתה מנסה שזה יתחרז, אבל חריזה לא הכרחית. מה שיותר חשוב לפי דעתי זה לשמור על אורך שווה של משפטים, על קצב זהה של מילים. זה הדבר הראשון שילדים מתרכזים בו. הם פחות מתרכזים בתוכן.
השיר על יום הזיכרון היה מצוין.
אהבתי מאוד את מר שעון, ואני אדגים עליו:
שני המשפטים הראשונים גם מתחרזים, והם בעלי אותו אורך כשאומרים אותם, אותו קצב.
לגבי המשפטים:
"מתי יש לו זמן ללכת לישון?
סתם לשבת ולראות טלוויזיה בסלון?"
כדי לשמור על קצב ואורך קבוע הייתי מתקנת את המשפט השני כך:
מתי יש לו זמן ללכת לישון?
מתי סתם לראות טלוויזיה בסלון?
או:
מתי יש לו זמן ללכת לישון?
מתי לראות טלוויזיה בסלון?
לגבי הליצן העצוב - התחלת יפה. אתה מנסה לכתוב כמו שילד חושב. אבל המשפטים ארוכים מידי לפי דעתי. לילד בן 4 אין אותו כושר ריכוז שיש למבוגר בכל מה שנוגע לשמיעת משפטים ולסיבוכיות שלהם. הייתי מעדיפה שתשמור על תמציתיות, משפטים קצרים. אתה יכול לקחת את כל המשפטים שכתבת ופשוט לפרק אותם לכמה וכמה משפטים, אולי עם מילות קישור.
למשל:
"אז אם כל הליצנים מצחיקים ומוזרים, איך זה יכול להיות שיש ליצן אחד שעצוב ויושב בצד בלי אף אחד?
יכול להיות שאחרי הכול גם לליצנים שכל היום שמחים ואת כולם מצחיקים, בסוף היום מותר להם להיות גם קצת עצובים."
לפרק למשל כך:
כל הליצנים מצחיקים ומוזרים, אז איך זה יכול להיות שיש ליצן אחד עצוב? יושב בצד בלי אף אחד?
ליצנים שכל היום שמחים, ליצנים שאת כולם מצחיקים, בסוף היום מותר להם להיות גם קצת עצובים.
לפעמים אפשר שהפירוק יהיה ע"י שינוי מבנה, לא שינוי משפט או פיסוק:
את המשפט "
תמיד הליצן הוא שמח ומבדח, את כולם הוא מצחיק ולפעמים מציק, עושה סלטות האוויר ומקפיץ כדורים, לפעמים אני חושב שחיי הליצן כלל לא קשים."
פשוט לרשום בשורות קצרות:
תמיד הליצן הוא שמח ומבדח,
את כולם הוא מצחיק
ולפעמים מציק,
עושה סלטות באוויר
ומקפיץ כדורים,
לפעמים אני חושב שחיי הליצן כלל לא קשים.
דרך אגב, המשפט "לפעמים אני חושב שחיי הליצן כלל לא קשים" קצת מפריע לי. המסר שאני מקבלת הוא שאתה חושב שחיי ליצן הם קשים. אבל זה סותר את השמחה והפעלולים שהגיעו בשורות הקודמות. זה יוצר רושם (מוטעה) שאתה חושב שהנאה פשוטה היא חיים קשים. אני לא יודעת למה הליצן עצוב, אבל רק השורה הזאת מראה שהוא עצוב בגלל שיש לו חיים קשים ומה שעושה אותם קשים זו בדיוק ההנאה שהוא גורם.
המסר שאתה רוצה להעביר הוא שמותר לו להיות עצוב. לא למה הוא עצוב (או למה הוא צריך להיות עצוב - בשביל ילד זה היינו הך)
לגבי השיר "סיפורים לפני השינה": מאוד מאוד אהבתי את הסוף - שהאמא נרדמת ולא הילד. כאן הייתי ממליצה לפרק את המשפט לשורות, כדי שתהיה הפסקה בקריאה, שתיתן אפשרות לעכל את מה שנאמר קודם:
אבל אמא
תגידי לי רק דבר אחד
למה באמצע הסיפור,
כשהשעה עוד לא מאוחרת,
פתאום כשאני שוכב,
את לידי נרדמת?
לגבי הבית הראשון:
שיר סיפור או אגדה
כל אלה בסיפורים לפני השינה
כל לילה לפני שאני כמעט ונרדם
אמא נכנסת לחדר, פותחת עוד ספר
ולי מקריאה סיפור ואגדה.
יש 2 אפשרויות: או לוותר על 2 השורות הראשונות, ואז זה ניראה לי הרבה יותר חמוד ומובן, או לשים שורה רווח כך:
שיר סיפור או אגדה
כל אלה בסיפורים לפני השינה
כל לילה לפני שאני כמעט ונרדם
אמא נכנסת לחדר, פותחת עוד ספר
ולי מקריאה סיפור ואגדה.
אהבתי את הרעיונות של הבית השני:
"אתמול היא סיפרה לי על גמד שרכב
על נשר עשוי מזהב
אל השמיים ונחת על כוכב
ואולי היום היא תספר
איך ילד שגר בתוך אבטיח
לחברה שלו הבטיח
חתיכה מהבית."
אבל קצת הסתבכו לי דברים. קראתי את הבית הזה כמה פעמים כדי להבין מה בדיוק קרה.
תשמור על מקצב ואורך משפטים זהה.
הייתי משפרת קצת:
"אתמול היא סיפרה לי על גמד שרכב
על נשר שכולו עשוי מזהב
אל השמיים הוא עף ונחת על כוכב
[וכאן הייתי מוסיפה עוד שורה, נניח: ופגש ברווזה טלה ועקרב]
[כאן שורה רווח]
ואולי היום היא תספר
איך ילד שגר בתוך אבטיח
לחברה שלו [כאן להוסיף מילה: היפה/באהבה או משהו אחר] הבטיח
[כאן להוסיף כמה מילים בהתחלה, שיאפשרו לנשום, לעכל, כדי שתוכל לתת את הפאנץ'-ליין שזה: חתיכה מהבית."
[להוסיף עוד שורה]
לפי הכתיבה שלך אתה מאוד מאוד שנון, אבל אני לא יודעת עד כמה ילדים מתחברים או מבינים שנינות.
באמת כל הכבוד לך. כל הכבוד גם לאומץ שלך ולפתיחות שלך שאתה מוכן לקבל ביקורת כדי לדעת איך לשפר את השיר. ניסיתי להיות יותר עיניינית ועדינה, כי אני לא רוצה להוציא לך את כל האוויר, המטרה היא לנסות ולשפר.
יש לך עבודה נהדרת.
תשמור על מיקצב, אורך ותמציתיות.
אני לא הבנתי אם אתה זקוק לרעיונות נוספים לכתיבה, אבל אם כן - ילד אוהב מאוד שמספרים לו סיפורים שהם בעצם עליו. בפו הדוב, הילד השומע הוא זה שמשתתף בסיפורים. אז תוכל לעשות אותו הדבר עם בן דודך. ואם אתה זקוק לרעיונות נוספים, פשוט תתבונן בו כשהאו מדבר, משחק או אוכל או כל דבר אחר שהוא עושה, ותרשום לעצמך משפטים שהוא אומר. לא חשוב מה. ילדים אומרים משפטים מאוד מקוריים ומפתיעים, והם בהחלט יכולים לשמש בסיס נוסף לסיפורים ולשירים שתכתוב.
בהצלחה מכל הלב, מריאל
_____________________________________
gvip
玛丽尔
כל מקרה הוא נס אלוהי
אני לא מבולגנת, אני פשוט חושבת שכאוס זה הסדר של היקום...
|
|