לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 14-05-2006, 15:11
צלמית המשתמש של Big Joe
  Big Joe Big Joe אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.10.01
הודעות: 35,433
ל"ג בעומר וחנוכה וההבדל הגדול בינם.

ל"ג בעומר הוא חג לילדים. אך האם באמת יש מקום לשמחה - ברמה הלאומית? ל"ג בעומר מציין נצחון בקרב, שבעקבותיו באה האיומה שבתבוסות ישראל במלחמות. מלחמת החורבן שהביאה לחורבן המקדש בשנת 70, מקובלת אצל רבים מאתנו כתחילת הגלות. אבל זה אינו מדויק. רוב מנינו ובנינו של העם נשאר בעקבות החורבן בארץ ישראל. המקדש אמנם חרב - והטראומה הקשה הזאת הביאה את הממסד הדתי לצייין את החורבן כנקודת השבר הגדולה - אך החיים היהודים בארץ ישראל נמשכו, לא מעט הודות למפעלו האדיר של רבן יוחנן בן זכאי ורעיו מחכמי יבנה.

אבל מבחינה היסטורית, מרד בר כוכבא הוא שהביא כליה על הישוב היהודי בארץ ישראל. זה היה מאבק נטול סיכוי מלכתחילה. ישוב יהודי מוחלש, כנגד האימפריה הרומאית בשיאה, מעורר בקיסר הרומי את היצרים האפלים ביותר. "השמדת עם" ו"מלחמת תרבות" לא היו דגלים מקובלים שהניפה האימפריה הרומית. הישוב היהודי בארץ ישראל הביא את האסון על עצמו והשמחה הזמנית על שלטונו העצמאי הקצר של בר כוכבא לא היו שווים את המחיר של הגלות האמיתית שמתחילה 60 שנה אחרי המועד "המקובל".

מרד המכבים לעומת זאת, היה מהלך מחושב ומבריק. זה היה ניצול של חולשה של השלטון הסלווקיה שסופה השתלטת רומי על המזרח הקרוב. זאת לא היה מלחמת מעטים ברבים. הקרבות בהם גבר יהודה על היוונים, היו קרבות של כוחות שקולים. ואכן התוצאה הייתה תקופה של כ-200 שנים של עצמאות יהודית. (ברמות כאלו ואחרות של תלות בזרים).


הדברים אינם נכתבים לצורך ויכוח תיאולוגי. רק למען הדיון ההיסטורי.
_____________________________________

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 15-05-2006, 02:16
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
את זה אנחנו יודעים בדיעבד...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Big Joe שמתחילה ב "ל"ג בעומר וחנוכה וההבדל הגדול בינם."

יהודה המכבי ל-א ידע שאנטיוכוס אפיפנס חלש כ"כ - ואכן הוא לא כ-ז-ה חלש (את התלמיים הוא הביס
ברמה כזו, שרק איום רומי ישיר, הביא לנסיגתו משם). המרד לא בא תוך תכנון אסטרטגי מקיף, ועובדה
שלקח למעלה מחצי יובל עד לרגע שבו הושגה העצמאות המלאה (בימי שמעון - אחרי שיהודה נהרג
ויונתן נרצח).
הדוגמא היחידה שאנו רואים לתכנון אסטרטגי מצד יהודה, היא הברית עם הרומיים - שמגיעה בסה"כ כמה
חודשים לפני שנפל באלעשה, ובדיעבד אנו רואים שהברית לא הועילה במיוחד ליהודה.

הטקטיקנים הגדולים היו דווקא שמעון ויונתן ום קירבו את העצמאות הרבה יותר בעזרת תמרונים פוליטיים
בין יריבים-לשלטון על האימפריה (בעיקר המאבק בין אלכסנדר בלס, בנו ושר צבאו, לבין דמיטריוס
הראשון והשני).


לעומתם, בר כוכבא יצא למרד במצב של מצוקה אמיתית ליישוב היהודי בא"י. טרם המרד בארץ, היה
מרד התפוצות, שתוצאותיו ניכרו גם בארץ. הנציב העליון היה אנטי יהודי במובהק, והלחץ היה כבד.
באותה סיטואציה די מוגזם לעשות את החישובים ש"הרומיים בשיאם, יוליוס סוורוס הוא מצביא גדול, שזה עתה דיכא את המרד בבריטניה, והקיסר הדרינוס 'חם' עלינו וייכנס בנו בכל כוחו"...
יותר סביר שהמרד פרץ מתוך תסכול. הכשלון היה נורא וגם חוסר התוחלת - אבל דווקא מסורות כאלה
ייתכן שהן הסיבה לכך שנשאר הלפיד הבוער בכל השנים, ולולא היה המאבק להשרדות העם - היה
העם היהודי מתבולל בתוך כמו כמעט כל עם אחר מאותה תקופה (וכמובן, ייתכן שלא - אני רק מנסה
להראות שלא כ"כ הוגן ונכון לשפוט בדיעבד...)...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 19-05-2006, 16:58
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
מה אנחנו יודעים על מרד בר כוכבא?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Big Joe שמתחילה ב "ל"ג בעומר וחנוכה וההבדל הגדול בינם."

בערך כלום! יש איזכורים תלמודיים שממש קשה ללמוד משהו מהם על היסטוריה ויש קטעי קטעים מכתבי הסטוריון שכתב 200 שנה מאוחר יותר. מקובל מאוד להניח שרבים מהאירועים המלווים את ההיסטוריה היהודית מלפני ימי הורדוס (כנראה מאז ימי ינאי) ועד מרד בר כוכבא הם חלק ממה שמכונה "Theological Madness" - שרשרת אירועים שבהם צד אחד אינו חולק את אותו בסיס התנהגות רציונלי כמו רוב הסביבה. זהו בשום אופן לא יותר מאשר כיוון מחשבה: הסבר כללי על מהות האיוולת שהובילה לאירועים מן הסוג אותו אנו מכירים. השקפה ביקורתית על מעט המקורות שיש לנו, וקצת מהמידע שהופק ע"י חפירות והמכתבים, מעלה אפשרות כי באופן כלשהו התפתחה כאן "אינטיפדה" שלשלטונות הרומיים לא היתה יכולת מיידית לדכא, וזאת בחבל ארץ הררי שבתחילה השלטון המקומי לא הצליח להשקיט. דיון קסיוס מזכיר מצב שבו "רק כאשר כל הארץ געשה" (והיה סיכון רציני של גלישת האירועים למדינות השכינות) הרומיים הזרימו כוחות גדולים לדיכוי המרד. העובדה כי השליטה הרומית על יהודה הוחזרה ע"י שורת חורבנות ואף מצורים, מעידה כי הרוח הקנאית שמוכרת מהמאה הראשונה לפני ואחרי, לא דעכה. חשוב לזכור כי אותה רוח קנאית הבעירה מרד שקדם בכמה שנים למרד בר כוכבא (מרד התפוצות). כל שלושת המרידות בין השנים 66-135, הסתיימו בחורבן מתוכנן ומאורגן של מרכנים יהודיים, ולמעשה ביססו את קיום היישות היהודית, כישות המנותקת מכור מחצבתה המקורי.

עובדה שניה היא כי הרוח הקנאית הזו לא שבה כנראה לפעום מאוחר יותר. השומרונים היו אלה שהובילו מרידות בתקופה הרומית המאוחרת. ניתן לכן להניח כי לרוח הקנאית שלא דעכה במרד הראשון, היה חלק חשוב בהתלקחות כאשר הרומים במהלך פוליטי מחושב מאוד, עקרו אותה כאמצעי לטווח ארוך. מסיבה זו חשוב לזכור שייתכן ותוצאות המרד לא היו פועל יוצא ישיר רק של במרד עצמו, אלא של החלטה אסטרטגית רומית לבער ריכוזים שהם ראו כלא אינגרטיביים. למרות התיאור של יוספוס על נסיבות חורבן הבית, מקובל להניח שגם אז חורבן המקדש היה פועל יוצא של החלטה אסטרטגית ולא מקרה.

לא נעים להגיד, אבל זה עבד...
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 11:27

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר