לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום לימודים. אנו מאחלים לכל הגולשים שנת לימודים מוצלחת חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > לימודים
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 05-06-2006, 09:48
  Dgod Dgod אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 9
הקובץ!!!
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Dgod שמתחילה ב "שאלות הבגרות בהיסטוריה ב'"

העליתי עוד פעם, אבל אפ זה לא עובד משום מה אז הרי לפניכם כל העסק:

שאלות אפשריות בהיסטוריה לפי נושאים- שי לירז


הערות

-השאלות מרוכזות כך שאינן חוזרות על עצמן, ולכן קיימות אפשרויות של ערבוב מחדש של שני החלקים (אם יש שניים...) בכל שאלה. בכל מקרה- השאלות כאן ממצות את רוב החלקים האפשריים לכל השאלות בכל נושא ☺

-העתקתי את השאלות שמצאתי, אבל כמובן שאפשר לבקש מספר אחר של גורמים/סיבות/עקרונות/ביטויים/גילויים/יוזמות/חידושים/מניעים/מטרות וכו'. נסו תמיד לענות על יותר ממה שמבקשים.

-החומר מותאם למיקוד קיץ 2006, תקופה ראשונה- "ארה"ב והיהודים בה" ותקופה שלישית ורביעית אפשרות א' כאשר המזרח התיכון ומדינת ישראל הם יחידת הגישור.



בהצלחה!



ארה"ב והיהודים בה:

1) א. הסבר שני גורמים למשבר הכלכלי 29'.

ב.הצג שלוש פעולות שנקט רוזוולט והשוני מול פעולתו של הובר.



2) א. הצג 4 ביטויים של המשבר והסבר מדוע גרם המשבר לזעזוע בחברה האמריקאית.

ב. הצג שלוש יוזמות של הנשיא רוזוולט בניו-דיל והסבר כיצד אחת סייע ליציאה מהמשבר.



3) א.הסבר את עקרונות הקפיטליזם הטהור והצג שני ביטויים לעקרונות אלו.

ב.הצג את צמיחת הארגונים היהודיים האמריקאיים ומאפייני פעילותם המקומית והבין לאומית.



4) א.הצג מיהו האדם הנשכח במדיניות רוזוולט והסבר את החידוש במדיניות המערך החדש.

ב.הצג את התמורות בחיי היהודים בשני תחומים.



5) א. הצג את מקומו של היהודי במשבר הכלכלי הגדול ובתוכנית המערך החדש.

ב. הסבר את השפעת השמרנות וההסתגרות בארה"ב בשנות ה20 על היהודים והבא שתי דוגמאות.



6) א. הצג שני ביטויים לשגשוג ושפע ושני ביטויים לשמרנות והסתגרות בארה"ב בשנות ה 20.

ב.הסבר מה אפיין את התנועה הציונית בארה"ב.



7) א. הסבר את הגישה החברתית-כלכלית של הובר והצג שני צעדים שנקט בניסיון להתמודד עם המשבר הכלכלי הגדול.

ב. שום דבר שלא חוזר על עצמו למיקוד של קיץ 2006.



תקופה שנייה:

אירופה 33-39

1) א. הצג 3 מטרות במדיניות החוץ של גרמניה והסבר כיצד אחת באה לידי ביטוי בעקרונות האידיאולוגיה.

ב.הצג שתי סיבות לכינוסה של וועידת אוויאן והסבר את משמעות ההחלות שהתקבלו בה.



2) א. הסבר לשם מה כונסה ועידת אוויאן והצג שני טיעונים שהועלו במהלכה.

ב. קטע + הסבר את העקרון באידיאולוגיה הנאצית הבא לידי ביטוי בקטע זה.



3) א. הסבר שלושה מהעקרונות באידיאולוגיה הנאצית ו...

ב.



תוקפנות ופיוס:

1) א. הסבר מהי מדיניות הפיוס וכיצד היא באה לידי ביטוי בהסכם מינכן.

ב. הסבר שני מניעים של סטלין ושני מניעים של היטלר לחתימה על הסכם ריבנטרופ-מולוטוב.



2) א. הסבר שלוש מטרות של גרמניה במדיניות החוץ שלה והצג שני צעדים למימוש מטרות אלה בשנים X-Y

ב. הסבר מדוע גילו בריטניה וצרפת מדיניות פייסנית כלפי תוקפנותה של גרמניה.



מלחמת העולם השנייה:

1) א. הצג את נסיבות הצטרפות ארה"ב למלחמה.

ב. הסבר את רעיון הסדר החדש והצג את הצעדים שננקטו ליישומו במהלך המלחמה.



2) א. הסבר את ההשפעה של פלישת גרמניה לברית המועצות ביוני 1941 על מהלך המלחמה.

ב. כיצד ניתן להסביר שביצוע הפתרון הסופי התחיל עם הפלישה לברה"מ.



3) א. (הצג את עיקרי האמנה האטלנטית ו)הסבר מה הניע את ארה"ב להצטרף למלחמה ובמה תרמה הצטרפותה למלחמה לניצחון על גרמניה.

ב. הצג את המהלכים העיקריים בחזיתות השונות עד סוף שנת 1941.



השואה:

1) א. הצג את מטרות כינוס וההחלטות של ועידת ואנזה והסבר את ביטויי ההטוטאליות בהחלטות אלו.

ב. הצג את המטרות והקשיים של המרידות במחנות ההשמדה ותאר את אחת המרידות.



2) א. הצג 2 מטרות של המורדים בגטו, הסבר את הקשיים והלבטים שהיו למורדים בשאלות הנוגעות למרד.

ב. הסבר מה ייחודו של מרד גטו ורשה.



3) א. הסבר את מטרות הנאצים בהקמת הגטאות והצג שני תפקידים שהוטלו על היודנראט.

ב. הצג שלושה קשיים שרצו להצטרף לפרטיזנים.

4) א. הצג את עיקרי איגרת הבזק והסבר מה היו הסיבות המוצהרות והלא מוצהרות להקמת הגטאות.

ב. הסבר מה היו מאפייני הלחימה הפרטיזנית ואיך השתלבו היהודים בה.



יהודי תוניסיה תחת השלטון הנאצי:

1) א. הצג את עמדת האוכלוסייה המקומית והאליטות הקולוניאליות כלפי היהודים.

ב. הסבר מדוע "הפתרון הסופי" לא הצליח בתוניסיה בזמן הכיבוש הנאצי.



2) א. הסבר מה היו נסיבות הכיבוש הנאצי ומה הייתה המדיניות כלפי היהודים.

ב.



היישוב היהודי בא"י בזמן המלחמה":

1) א. הצג את עיקרי תוכנית בילטמור והסבר כיצד היא מהווה שינוי במדיניות התנועה הציונית.

ב.תאר את היחסים בין ארגוני המחתרת בא"י מתחילת המלחמה ועד סופה.



2) א. הסבר מדוע החליט היישוב על מדיניות של שיתוף פעולה לצד מאבק בבריטים והבא דוגמה לכל אחד.

ב. הצג שתי פעולות סיוע והצלה שנעשו ע"י היישוב והסבר את הקשיים שהיו ליישוב בסיוע ליהודי אירופה.



היריבות בין ארה"ב לברה"מ ותחילת המלחמה הקרה:

1) א. קטע (על מסך הברזל) + לאיזה מצב בין-לאומי התכוון צ'רצ'יל? הסבר שני גורמים שהובילו למצב זה.

ב. הצג את תהליך הקמת הדמוקרטיות העממיות והסבר כיצד זה השפיע על היריבות בין ארה"ב לברה"מ.



2) א. הסבר שלוש סיבות ליריבות בין ארה"ב וברה"מ שהובילה למלחמה הקרה.

ב. הצג את עיקרי דוקטרינת טרומן והסבר כיצד באה לידי ביטוי בתוכנית מארשל.



המאבק להקמת מדינה יהודית עצמאית:

1) א. הצג את עמדת בריטניה כלפי העקורים ועתיד ארץ ישראל כפי שבאה לידי ביטוי בנאומו של בווין.

ב. הסבר את השיקולים של ארה"ב וברה"מ בתמיכתן בתוכנית החלוקה ב29 בנובמבר 1949.



2) א. הצג שתי דוגמאות למאבק היהודי בבריטים, אחת מהתחום הצבאי ואחת מהתחום ההתיישבותי.

ב. הצג את החלטות הועדה האנגלו-אמריקאית והסבר מדוע דחתה אותן בריטניה.



3) א. הסבר את מטרת הקמתה של תנועת המרי העברי והצג שתיים מהפעולות שנעשו במסגרת זו.

ב. הסבר מה היו הסיבות של בריטניה להעברת שאלת א"י לאו"ם.



4) א. הצג שלוש מפעולות תנועת המרי העברית והסבר מה הייתה תגובת הבריטים למאבק והשלכותיו.

ב. הצג את הדיון באו"ם ואת החלטתו הסופית ב29 נובמבר 1947.



מלחמת העצמאות והקמת מדינת ישראל:

1) א. הצג את הכוחות הלוחמים במלחמת העצמאות מתחילת המלחמה ועל ה15 במאי והסבר את מטרותיהם.

ב. הצג את מוקדי הלחימה העיקריים בארבעת החודשים הראשונים של המלחמה.

2) א. הסבר מה הייתה מדיניות הפינוי של הבריטים והצג את עיקרי תוכנית ד' ותוצאותיה.

ב. הסבר מה היו השיקולים, הסיכויים והסיכונים בהכרזה על הקמת המדינה.



המזרח התיכון ומדינת ישראל בשנות ה50'-60':

1) א. הצג שלושה גילויים למגמות האחדות והפיצול במזרח התיכון.

ב. הצג שתי סיבות שהניעו את ישראל לצאת למלחמת סיני והסבר תוצאה אחת.



2) א. הצג שני קשיים מתחומים שונים שתהליך קליטת העולים בשנות החמישים והצג דרך התמודדות אחת.

ב. הסבר את הסיבות של ישראל ליציאה למלחמת סיני.



3) א. הצג שלושה קשיים מתחומים שונים והסבר כיצד התמודדו רשויות המדינה עם שניים מהם.

ב. הסבר את הסיבות המקדימות למלחמת ששת הימים והצג שתי תוצאות שלה.
חזרה לפורום
  #10  
ישן 07-06-2006, 11:16
  Dgod Dgod אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 9
תשובות!!!
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Dgod שמתחילה ב "שאלות הבגרות בהיסטוריה ב'"

התחלתי לענות... וזה לוקח המון זמן.
אני אעלה לפה את התשובות שלי ברגע שאני אסיים איתם, לא מבטיח לעשות הכל/לסיים על הכל.

על השואה וא"י בזמן המלחמה כמעט ולא למדתי אז סביר להניח שתאלצו לענות בעצמכם


תשובות לשאלות הבגרות האפשריות



1)

א. המשבר הכלכלי הגדול שהכה את ארצות הברית בשנת 1929 נבא בעיקרו ממספר סיבות.

באותה התקופה השיטה הכלכלית-חברתית הייתה ה"קפיטליזם הטהור", במסגרת שיטה זו קיימת התערבות מינימאלית, כמעט אפסית, של השלטון בענייני הכלכלה- ובעצם הכלכלה מנהלת את עצמה.

הקפיטליזם הטהור מדבר על כלכלה חופשית בה מעודדים יוזמה פרטית, הון עצמי ומיסים נמוכים של הממשלה. השיטה הכלכלית הזו, כך מתברר, הייתה שגויה והביאה למשבר.

למעשה ניתן לדבר על חוסר פיקוח. התעשייה שהתפתחה במהירות הגיעה לעודף ייצור, ובאין פיקוח על חלוקת הייצור וההתאמה לביקוש המחירים ירדו, מפעלים פשטו את הרגל ורבים הפכו למובטלים בעקבות הפיטורים ההמוניים.

דבר דומה קרה בחקלאות. במהלך מלחמת העולם הראשונה חקלאותה של ארה"ב ייצרה גם למדינות אירופה, אולם לאחר סיום המלחמה היא נשארה בעודף תוצרת גדול. חקלאים שלקחו הלוואות במהלך המלחמה לרכישת אדמות נוספות ועיבודן לא הצליחו להחזיר את חובותיהם ומתחיל כבר מאמצע שנות ה20 משבר מתמשך בחקלאות.

חוסר הפיקוח על הבורסה והבנקים הביא לכך שמספר מועט של בעלי הון ששלטו בבנקים ובבורסה עודדו את הציבור לקחת הלוואות ולהשקיע בבורסה. סופק לציבור מידע שקרי על ביצועי החברות הנסחרות, ובכך הבורסה מפסיקה לשקף את מצבה של הכלכלה האמריקאית והופכת למעין "קזינו לאומי" המתמוטט באוקטובר 1929.

גורם נוסף למשבר הכלכלי הגדול היה מדיניות העברת הכספים למדינות אירופה. לאחר מלחמת העולם השנייה ארה"ב מלווה סכומי כסף גדולים מאוד למדינות אירופה הנמצאות במצב כלכלי קשה ללא התחשבות ביכולתן להחזיר את הסכומים. אי-היכולת של אירופה להחזיר את ההלוואות פוגע בכלכלת ארה"ב.



ב. המשבר הכלכלי הגדול הביא, בין היתר, להחלפת השלטון והובר המנהיג הרפובליקני הוחלף ע"י רוזוולט הדמוקרטי. ניסיונותיו של הובר לצאת מהמשבר התחלקו למספר פעולות.

הוא הזרים כספים מהבנק המרכזי להלוואות למפעלי תעשייה ולחקלאות, פתח במס' עבודות ממשלתיות יזומות (כמו סכר בטנסי) ומטיל "מכסי מגן" גבוהים על הייבוא לארה"ב בכדי לעודד קנייה של תוצרת אמריקאית. אם זאת, הובר הזרים כספים מעטים יחסית מהבנק המרכזי, פתח במעט עבודות יזומות ומכסי המגן לא עזרו בהרבה משום שאירופה שהייתה במצב כלכלי קשה לא ייצאה סחורות רבות בכל מקרה. גם בתגובתו למשבר הכלכלי המשיך הובר בדרך הקפיטליזם הטהור. ניתן לסכם את פעולותיו של הובר כ"מעט מדי, מאוחר מדי".

רוזוולט, בניגוד לקודמו בתפקיד, הבין כי יש לשנות את השיטה הכלכלית-חברתית ולפעול לפי 3 עקרונות מרכזיים:

תפקידה של הממשלה להיות מעורבת יותר בכלכלה, לפקח עליה ולכוונה, על המדינה לדאוג לאזרחיה ולהתחייב לאפשר להם לחיות ברמת חיים מינימלית ע"י מערכת של ביטחון סוציאלי שתסייע בעיקר לחלשים בחברה וכי חייבת להיות הזרמת כספים מהבנק המרכזי לציבור בכדי להניע מחדש את גלגלי הכלכלה והחברה.

בהתאם לעקרונות אלה פעל הנשיא רוזוולט והחל בפיקוח על הבורסה והבנקים. הוקמה "הרשות לניירות ערך" שפיקחה על הנעשה בבורסה ואימתה את המידע שנמסר לציבור, החל פיקוח מחמיר על הבנקים, והם נסגרו לארבעה ימים ולאחר שנפתחו נתחייבו להחזיק שליש מכספם בצורה נזילה (כדי לא ליצור מצב בו אין לבנק כסף). הממשלה גם התחייבה לתת ערבון של 5000$ לכל אחד שיחזור להשקיע את כספו בבנקים.

הממשלה החלה להזרים כספים לתעשייה ולחקלאות במקביל לפיקוח על הייצור. ניתנו הלוואות רבות למפעלים כדי שיתאוששו והממשלה שילמה לחקלאים כדי שיעבדו רק כ70% משטחם בכדי למנוע עודף תוצרת.

כאמור, מבין רוזוולט כי על המדינה לספק רשת ביטחון סוציאלי מינימלי לאזרחיה, וכך מוקם "המוסד לביטוח לאומי" הדואג לפנסיה, מקרים של פיטורים ועוד. נחקקים חוקים סוציאלים בדבר שעות עבודה שבועיות, העסקת ילדים, שכר מינימום, "חוק ואגנר" העוסק בזכות הלתאגד ואחרים.

במקביל לאלו יוזם הממשל שורה של עבודות תשתית נרחבות כמו רישות המדינה בחשמל, סלילת כבישים, בניית סכרים ועוד. הממשל זוכה בעבודות תשתית זולות, מקטין את האבטלה ומשיג את תמיכת האזרחים.

את כל אלו עושה תוך כדי החזרת האמון הציבורי בממשלה ובכלכלה באמצעות תוכנית רדיו בה הוא משוחח עם האזרח הפשוט "שיחות ליד האח", העבודה עם "צוות מוחות" מהאקדמיה שהמליצה על הצעדים הנכונים מבחינה כלכלית וכו'.









2)

א. המשבר הכלכלי הגדול שהכה את ארצות הברית בשנת 1929 הביא עמו ביטויים וגילויים קשים.

בתחום הכלכלי התמוטטות הבורסה הביא לקריסתה של המערכת הבנקאית. אלפי בנקים נסגרו ואלו שנותרו לא היו מסוגלים לספק הלוואות למפעלים ולחקלאים שנקלעו לקשיים בעקבות עודי הייצור. מפעלים וחקלאים פשטו רגל והפכו מובטלים עד מצב בו בראשית שנות ה30 יש בארה"ב כ14 מיליון מובטלים שהם שליש מכוח העבודה.

בתחום החברתי המצב קשה מאוד גם כן, כל השכבות נפגעו מהמשבר ויורדות מנכסיהן. האבטלה הגואה מביאה לכך שאנשים עוברים להתגורר בשכונות אוהלים ופחונים בשולי הערים הגדולות הנקראות "הובר-ויל", ע"ש הובר שנתפש כאחראי למשבר. תופעת הרעב מתפשטת, הפשיעה גדלה, מקרי ההתאבדויות והגירושין מתרבים בתי ספר רבים נסגרים כי אין כסף למשכורות ובני נוער מסתובבים ברחובות. באופן כללי יש משבר אמון בממשל ובשיטת הקפיטליזם הטהור.

בתחום הפוליטי משבר האמון של הציבור מביא להחלפת שלטונו של הובר שמסרב לשנות את שיטת הקפיטליזם הטהור, בשלטונם של הדמוקרטים בראשות פרנקלין דלאנו רוזוולט.

עניין נוסף הוא ההשפעה על אירופה, שנכנסת בעקבות ארה"ב גם היא למשבר כלכלי חריף המסייע בגרמניה לעליית השלטון הנאצי.

המשבר גרם לזעזוע עמוק בחברה האמריקאית משום שהוא פגע בכל שכבות החברה בצורה קשה ולא השפיע רק על השכבות החלשות. כל כולה של ארה"ב סובל מהמשבר, והשפעותיו רבות ועמוקות. בנוסף יש משבר אמון בשיטה הכלכלית-חברתית שהונהגה ונתפשה עד אז כטובה ביותר.



ב. מופיע בשלה 1. אחת שסייעה ואיך- עבודות יזומות: דרך יעילה של הממשלה להעביר כסף לאזרחיה. היא מרוויחה עבודות תשתית זולות שנשארות לזמן רב, והאבטלה פוחת בצורה משמעותית. משכורתם של העובדים אומנם נמוכה, אך מספיקה לקיום רמת חיים מינימלית. האזרחים חוזרים לקנות מוצרים המניעים בתורם את הכלכלה (הביקוש גדל...).



3) בקצרה... אין לי זמן!

א. השיטה הכלכלית-חברתית הייתה ה"קפיטליזם הטהור", במסגרת שיטה זו קיימת התערבות מינימאלית, כמעט אפסית, של השלטון בענייני הכלכלה- ובעצם הכלכלה מנהלת את עצמה.

הקפיטליזם הטהור מדבר על כלכלה חופשית בה מעודדים יוזמה פרטית, הון עצמי ומיסים נמוכים של הממשלה.

ניתן לראות ביטויים אלו בהתפתחות הכלכלה ועודף מוצרי הצריכה (כמו טלפונים, מקררים, מכונות כביסה ועוד) שמציפים את השוק. קיימת תחושה של עושר ועלית רמת החיים, אולם זהו "עושר מדומה", ורמת החיים של הכלל לא עלתה בהרבה, המרוויחים הגדולים היו בעלי ההון בהתחזקו.

הבורסה גדלה באופן משמעותי [בכ300% ב3 השנים שלפני המשבר] והתפתחה תרבות של קנייה בתשלומים.



ב. שונא את זה!!!! אוף.... כל כך אין לי כוח כבר!
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:55

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר