לכבוד הסילבסטר
ובעקבות פירסום עלון מסוים ודיון שהתפתח בעקבותיו בהייד פארק, מצאתי את המאמר הבא שעוסק בכמה טענות נפוצות לגבי הסילבסטר (והעלון המסוים) ומעלה כמה טענות מעניינות על היחס ללימוד היסטוריה בארץ..
משוטטים בערפל: הישראלים וההיסטוריה
יוסי גורביץ קרא את האזהרות מפני חג הסילבסטר האנטישמי, והגיע למסקנה שהדבר שממנו באמת צריך להיזהר הוא הבורות ההיסטורית שלנו
ברשת מסתובב עכשיו עלון המזהיר מפני סכנות הסילבסטר. העלון, כמובן, רצוף שגיאות. הוא טוען, למשל, שסילבסטר הראשון היה אפיפיור שחוקק חוקים אנטישמיים. חוקים אנטישמים הם דבר בזוי, אלא שסילבסטר הראשון היה רק הבישוף של רומא, ובתקופתו נקראו כל הבישופים "אפיפיור", תואר שהיה חסר משמעות באותן שנים. מעניינת גם העובדה שבימי חייו של סילבסטר הראשון לא חוקקה הכנסייה הנוצרית אף לא חוק אחד, אנטישמי או לא אנטישמי, ושמוסד האפיפיורות קיבל את הכוח שלו רק במאה ה-11, 700 שנים אחרי מותו של סילבסטר הראשון.
אבל נניח לטעות הזאת. הרי לא כל מחבר עלון אמור להתמחות בתולדות הכנסיה הקתולית. אך, מה לגבי ההכרזה שב-31 בדצמבר 1400, פרץ "הפוגרום המאורגן הראשון", שהתרחש בו זמנית בגרמניה, צרפת ואנגליה?
גם אם הכותב לא יודע שבשנת 1400 לא ניתן היה לארגן תיאום כזה בין שלש המדינות, ולו בשל בעיות התקשורת; גם אם הוא לא שם לב לכך שהוא חוזר, כמעט מלה במלה, על עלילת הדם שהופנתה כנגד היהודים על התכניות הגלובאליות של זקני ציון. אבל כיצד הכותב, יהודי מאמין לפי הצהרותיו, לא ידע שבשנת 1400 לא היו כלל יהודים בצרפת ואנגליה?
ומה עם אנשים יותר אינטיליגנטים, שמספרים את משל "גם זה לטובה" על רבי עקיבא ומסיימים אותו ב"ואז באו קוזאקים ושרפו את העיירה" בהכניסם מושג מהוויה היהודית המזרח אירופית אל תוך עולמו של התנא מיהודה, בן המאה השניה לספירה?
הישראלים לא יודעים היסטוריה. דומה שיש כוונת מכוון מאחורי הדבר. ראשית, שלפה מערכת החינוך הישראלית את ההיסטוריה היהודית מכלל ההיסטוריה העולמית, והציגה אותה כדבר נפרד: יש "תולדות עם ישראל", ויש כל השאר.
שנית, הפכו את ההיסטוריה היהודית כולה ל"היסטוריה לקרימוסה", היסטוריה של דמעות: הלימוד מתמקד בחורבן בית שני – ולא באמונות ובתרבויות שפרחו בתקופתו; בחורבן יהדות הריין בעת מסעות הצלב, ולא ברש"י ובבית מדרשו, ובוודאי שלא בנצרות. מהם נוצרים? נוצרים הם אנשים שהורגים יהודים; הלימוד מתמקד בגלות ספרד ובאינקוויזיציה הספרדית, ולא בתור הזהב של ספרד; ובכל שאר הזמן, כמובן, היו באירופה רק עלילות דם.
הסיבה לכך נעוצה בשורשי התפיסה הלאומית של הציונות: שלילת הגולה, המתעלמת מן העובדה החותכת כי רובה המכריע של ההיסטוריה היהודית נכתב בגולה: גם בטרם חרב הבית השני ישבו רוב יהודי העולם מחוץ ליהודה. השאיפה להיסטוריה "נורמלית", היסטוריה של דם ומלכים ומלחמות כמו אצל כל העמים, גרמה להיסטוריוגרפיה הציונית – לפחות בגרסת בית הספר שלה – לדלג על 2000 שנים קריטיות.
נוסיף לכך שנאת זרים ארוכת שנים, ותפיסה הגורסת כי מה שמעניין את הגויים לא צריך לעניין אותנו – ונקבל חברה חסרת עוגנים היסטוריים וחסרת כבוד לעובדות היסטוריות. נקבל מדריך התיירים ישראלי, שבשנת 1995 עמד מתחת לשער טיטוס והסביר שהקיסר הפלאביאני היה בעצם אפיפיור, רק משום שראה על השער את הכתובת pontifex maximus ("הכהן הגדול"). וכי מי יכול היה ללמדו כי האפיפיורים נטלו תואר זה מן הקיסרים?
נקבל בוגרי ישיבות תיכוניות הסבורים שאפלטון, בן המאה ה-5 לפני הספירה, חי אחרי הרמב"ם, בן המאה ה-12 לספירה. הרי חלק גדול מהטענות שלו מזכירות את אלו של הרמב"ם. אנשים חושבים שהחשמונאים ניצחו את הרומאים, ולא זוכרים שהחשמונאים נלחמו באחיהם היהודים, שסטו מדרכה של תורה והתיוונו. שלא לדבר על הבלבול של אלו שאין להם מושג אם היוונים קדמו לרומאים, או להיפך. היוונים באו קודם, אגב.
ולמה שיהיה להם מושג? בשרשרת האינסופית של "בכל דור ודור קמו עלינו לכלותינו, ועשו עבודה די טובה" חשובים השמות? מה משנה אם קודם היו אלה המצרים ורק אחר כך הנאצים? למי אכפת איפה, בדיוק, נמצאים הביזנטים בשרשרת?
וכך יש אנשים שאינם מכירים כל תרבות – אפילו לא את היהודית; אנשים שלא ממש סגורים על מתי היה בית ראשון, ומתי בית שני, או מי הם החסידים, ומה הם בעצם רצו.
וגם ואקום אין. את מקום ההיסטוריה תופס המיתוס: המיתוס של "כל העולם נגדנו, תמיד "; המיתוס שמאפשר לקחת עלילת דם אנטישמית, מבלי משים להפוך אותה על פיה ולהאשים את כל הנוצרים משנת 1400 בקשר נגד היהודים, ולהאמין שזו ההיסטוריה. המיתוס שלפיו במקום בו נמצאים היהודים, נמצאים גם הקוזאקים; המיתוס שרואה את השואה כשיאה של שרשרת מיסטית כלשהי, וששואה נוספת נמצאת מעבר לפינה. שרשרת ארוכה, שאין לה רצף סיבתי, משום שאיננה זקוקה לסיבה.
ניטשה שאל פעם "כיצד מועילה ומזיקה ההסטוריה לחיים". כיצד מזיק העדר ההסטוריה לחיים אנחנו רואים בכל פעם שאנו מביטים על העדר המבוהל שנקרא הציבור הישראלי.
יוסי גורביץ הוא היסטוריון ופובליציסט
נערך לאחרונה ע"י dragonfly בתאריך 30-12-2004 בשעה 10:20.
|