במקור נכתב על ידי דה-מרקר
"צריכת דלק גבוהה? הבעיה אינה היצרן"
09:36 | 25.8.2006 יואב קווה
"אין קושי להגיע לנתוני צריכת דלק שמפרסמים יצרני הרכב", אומר מהנדס הרכב דוד נמרי. "גם בישראל, גם בתנאים הקשים ששוררים כאן. הבעיה היא דפוסי ההתנהגות של הנהגים בישראל, שהתקלקלו מאוד בגלל תופעת הליסינג". נמרי אומר את הדברים בתגובה לפרסומים ב-TheMarker לפיהם צריכת הדלק של מכוניות רבות גבוהה בעשרות אחוזים מנתוני היצרן.
"ברגע שמישהו אחר משלם את חשבון הדלק, לנהג אין אלוהים", מוסיף בכיר בענף הרכב. "מדובר בפרופיל התנהגות ממש לא מוסרי. ברגע שהאוטו לא שלך, אתה עושה לאוטו ככל העולה על דעתך. שימוש מופרז ברכב, נהיגה בזבזנית ופרועה. תראה מה קרה בצבא. כל עוד המכוניות היו בבעלות צה"ל, שמרו עליהן בחרדת קודש, שפטו והענישו כל מי שפגע ברכב. ברגע שצה"ל עבר לליסינג כבר לא אכפת להם. מתעללים במכוניות. הרי תמיד חברת הליסינג תביא רכב חלופי".
"כשאשתי באה לאסוף אותי בתחנת הרכבת היא היחידה שעומדת בחנייה עם חלונות פתוחים לרווחה, ומנוע כבוי", מפרט נמרי. "כל המכוניות בחניון נאלצות להמתין עם מנוע פועל וכמובן מזגן. עשר דקות, עשרים דקות, ואם צריך אז גם חצי שעה. מזגן מכונית שמופעל בזמן המתנה עולה - בעלות דלק ובלאי - פי 20-10 יותר מאשר מזגן ביתי. בבית אנחנו חושבים פעמיים אם להפעיל או לא את המזגן. באוטו איש לא עושה חשבון. אף אחד לא חושב שהמנוע עובד, שותה דלק, פולט חום וזיהום. באירופה נהגים רגילים לכבות מנועים אפילו בזמן המתנה ברמזור".
"ואז אנחנו רואים תופעות של מכוניות ליסינג שצורכות 50% יותר דלק מאשר הצהרות היבואן או היצרן", אומר נמרי, "ובא המעסיק או החברה ומתלונן בפני חברת הליסינג והיבואן - איך מכונית שאמורה לצרוך 12 ק"מ לליטר, עושה 9 ק"מ לליטר. איך זה יכול להיות? אבל מה לעשות שהיצרן לא בדק את האוטו כשהוא עומד עם מזגן חצי שעה בתחנת רכבת".
נמרי: "אני קורא למפעילי ציי רכב גדולים שלא ללכת ולצעוק על היבואנים, אלא להדריך את המשתמשים איך לנהוג חסכוני. למה שלא תעשו תחרות - מי שנוהג הכי חסכוני מקבל בית מלון לסוף שבוע? אני בטוח שהחיסכון בדלק יהיה הרבה יותר גדול מכל פרס. לסגנון הנהיגה יש את ההשפעה הכי גדולה על תצרוכת הדלק של המכונית. תן לי את המכונית הכי חסכונית ומתקדמת בעולם ועם סגנון נהיגה קלוקל במיוחד אוציא ממנה צריכת דלק של שני קילומטר לליטר".
"ליבואנים אין ברירה אלא להשתתף במשחק", אומר בכיר בענף הרכב. "שוק הליסינג חולש על 70% משוק המכוניות החדשות בישראל בפלח ה-1,600 סמ"ק, ואם אתה כיבואן רוצה למכור מכוניות, אתה חייב להיות בפנים".
הבכיר מסביר מדוע הוא מתראיין כאן לא בשמו: "חברות הליסינג הן לקוחות גדולים שלנו. עכשיו אנחנו באים ואומרים שציי הרכב הגדולים, הלקוחות של חברות הליסינג, עושים שימוש במכוניות שהוא שערורייה. כמובן שאף אחד לא רוצה להרגיז את הנמרים האלה".
|