05-09-2006, 11:43
|
|
|
|
חבר מתאריך: 04.05.04
הודעות: 10,227
|
|
"אסמיק", זה פורום כתיבה.
ובקשר לאיכות, גם אני מסכים עם מריאל, אני פשוט אחלק את ההשראה לכמה חלקים, ויש עוד תתי גורמים.
זמן, מצב רוח, גירוי סביבתי (רגשי או פיסי), ויש גם אנשים שיכולים להוציא תחת ידם יצירות אפילו בכפיה.
אני לא חושב שפרק הזמן משפיע על האיכות, בטח כשמדובר בשיר. סיפור קצר דורש קריאה שניה ואולי שלישית, הגהה ואני מניח שיש עוד דברים שעושים בתום כתיבת הטיוטה.
ראיתי חבר שכותב לא מעט משתמש בטיוטות גם לשירים קצרים ופרגמנטים, אבל ככלל זה דורש הרבה פחות מאמץ וזמן.
כשמשהו נכתב באופן שכלתני, נדמה לי שיושקע בו יותר מאמץ מאוחר, כשכותבים מהלב זורמים עם הכתיבה, אולי אח"כ רק עורכים קצת. יש מי שמצליח להכניס את המימד השכלתני ליצירה הרגשית וזה הישג..
מעבר לעניין ההשראה\זמן\מצב-רוח, אני חושב שקיים אספקט נוסף, ואני אקרא לו "כשרון" בהיעדר מילה אחרת (כי אני לא מוצא כרגע, אבל אפשר גם להכליל מיומנות בתוך כל זה), יש מי שיצליח לכתוב סיפור קצר בזמן קצר, והסיפור בכ"ז יהיה מוצלח, ויש מקרים שהרבה זמן יושקע בשיר קצר, אבל האיכות לא תהיה טובה.
אם לצאת מנק' הנחה שכשרון כתיבה דומה בתכונותיו לכשרון ציור (שזה תחום שאני מכיר לא פחות טוב, ואולי אף יותר), קראתי בפורום גדול כלשהו של גרפיקה ממוחשבת, שאיכות עבודה כלשהי היא תוצאה של בערך 10% כשרון ו-90% עבודה קשה, ואיכשהו נראה לי שזה המקרה גם בכתיבה.
אני יודע על עצמי שפעם כתבתי פחות טוב, שעכשיו הביצוע שלי יותר מלוטש (או פחות מחוספס ותזזיתי), אז אני מניח שגם לזמן ולנסיון יש חשיבות מכרעת בעניין האיכות.
מובן שיש יוצאים מן הכלל, כמו אסימוב שפירסם קובץ סיפורים קצרים בגיל 24, שעדיין נחשבים מהטובים שבסיפורי המד"ב, אבל בכל מקרה, ככל שהוא התבגר, הוא צבר עוד ידע.
|