06-01-2005, 20:09
|
|
|
|
חבר מתאריך: 05.08.02
הודעות: 12,549
|
|
איום בארה"ב: קרני לייזר כוונו למטוסים
איום בארה"ב: קרני לייזר כוונו למטוסים
האמריקנים חוששים מפני גל שני של הפלת מטוסי נוסעים ברחבי ארה"ב, הפעם באמצעות קרני לייזר. בתוך ארבעה ימים נרשמו שישה מקרים שבהם כוונו קרני לייזר אל מטוסים שהיו בשלבי נחיתה. בכיר בדימוס בחיל האוויר הישראלי: אין עדיין לייזר מבצעי שיכול להפיל מטוסים
יצחק בן-חורין, וושינגטון
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.ynet.co.il/PicServer/02202003/253212/32_a.jpg]
החשש העכשווי - לייזר נגד מטוסים: סוכני ה-FBI חוקרים חשד שמחבלים מתאמנים בניסיון להפיל מטוסי נוסעים באמצעות קרני לייזר. רשת CNN דיווחה שבארבעה הימים האחרונים נרשמו בארה"ב שישה מקרים, שבהם כוונו קרני לייזר לעבר תאי הטייס במטוסים אזרחיים, בשלב הנחיתה.
קרן לייזר היא אחד האיומים הגדולים בשדה הקרב העתידי על שלום מטוסים. קרן לייזר המכוונת לעבר חופת הטייס, עלולה לגרום לעיוורון זמני של הטייס, או אפילו לפוצץ את חופת הטייס ולגרום להתרסקות המטוס. עם זאת, נראה כי מכשירי הלייזר הנוכחיים אינם חזקים דיים כדי לעוור טייסים או לגרום נזק למטוס.
ביום שני בשעה שמונה בערב כוונה קרן לייזר לעבר תא הטייס בטיסה של חברת "קונטיננטל" שהיתה בדרכה מוושינגטון לקליבלנד. הטייסים חשו בקרן במשך כמה שניות, כשהחלו בהכנות לנחיתה בנמל התעופה הבינלאומי של קליבלנד, בגובה של 8,500 רגל ובמרחק של 25 קילומטרים מהיעד. הטייס הנחית את המטוס בשלום. במגדל הפיקוח הגיעו למסקנה שמקור קרן הלייזר הוא בשכונת מגורים בפרבר של קליבלנד.
ביום שני בלילה דיווחו שני טייסים של מטוס נוסעים ושל מטוס מטען באתר הנופש של קולורדו ספרינגס, שקרן לייזר האירה את תאי הטייס שלהם. שני המטוסים נחתו בשלום. במקרים בקליבלנד וקולורדו, מתקיימת חקירה אינטנסיבית לאתר את מקור קרני הלייזר. ב-FBI חוששים שאם מדובר בטרוריסטים, יש ברשותם ציוד מתוחכם, המאפשר לעקוב אחר מטוס בגובה של 8,500 רגל.
בחודש ספטמבר דיווח טייס של חברת דלתא שנפגע בעינו מקרן לייזר במהלך גישה לנחיתה בנמל התעופה של סולט לייק סיטי ביוטה, כשמונה קילומטרים לפני הנחיתה.
האם קרני לייזר מסוגלות להפיל מטוסים?
האמריקנים חוששים מפני גל שני של הפלת מטוסי נוסעים ברחבי ארה"ב, הפעם באמצעות קרני לייזר. ב-22 בנובמבר שיגרו המשרד לביטחון פנים וה-FBI מזכר לסוכנים בשטח, שבו נאמר: "קבוצות מחבלים מעבר לים הביעו עניין להתשמש בציוד נגד ראייה".
המזכר קבע כי לקהילת המודיעין האמריקני אין מידע ממוקד ואמין שמחבלים מתכוונים לכוון קרני לייזר על טייסים וכי קרני לייזר אינה שיטה מוכחת לפגוע בטייסים. הלייזר, כך נקבע, עלול להוביל להתרסקות בנסיבות מסוימות. "אם נשק לייזר משפיע על הראיה של הטייס וטייס המשנה נמצא בנחיתה ידנית לא נחיתת מכשירים, קיים חשש להתרסקות המטוס".
לפני חצי שנה ערך מינהל התעופה האזרחי האמריקני (FAA) ניסוי בסימולציה לחשיפת טייסים לקרן לייזר. 34 טייסים השתתפו בניסוי ו-67% מהם סבלו מהפרעות ראיה אפילו מקרן בעוצמה נמוכה. מכאן הסיקו במינהל התעופה האווירית האזרחית בארה"ב שהפוטנציאל לפגיעה בטייסים באוויר ממשי.
תת-אלוף במילואים, אבי ברבר, בכיר בדימוס בחיל האוויר הישראלי, העוסק בתחום הלייזר, אמר ל-ynet כי לא מדובר בחשש מיידי. "קיימים לייזרים למדידת טווחים, אבל אין לייזר מבצעי שיכול להפיל מטוסים. הלייזרים הקיימים יכולים לסנוור טייס כמו פנס, אבל לא לעוור אותו. אין בשלב הזה לייזרים מבצעיים רבי עוצמה, המסוגלים לגרום נזק מיידי למטוסים, לא בשוק האזרחי ולא בצבאות, אלא רק בשלב של מחקר ופיתוח. לייזר רב עוצמה הוא מתקן גדול, מסורבל, ובולט לעין, ששימוש בו היה חושף את מיקומו".
(30.12.04, 20:49)
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3026040,00.html
_____________________________________
כל העולם כולו מכבי חיפה!
|