03-10-2006, 21:01
|
|
אדמין לשעבר
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
|
|
כמו תמיד, העסק מאוד מורכב, ומשולבים בו הרבה אינטרסים שהתחברו:
1. בתוך הכנסייה הקתולית הייתה קבוצה חזקה ששאפה לבצר את כוחה כ"גורם על מדינתי", שעומד
מעל לריבונות של שליטים חילוניים. מהלך חשוב בתחום זה היה כשהאפיפיור גרגוריוס השביעי החרים
את הקיסר היינריך הרביעי, ובעצם הביא לעימות ישיר בין הכנסייה לשלטון החילוני. יורשו של גרגוריוס,
אורבן השני, ראה הזדמנות גדולה בגיוס "כוח רב-לאומי" תחת הצלב, שבעצם יוכיח את עליונות
הכנסיה על השליטים החילוניים למיניהם. סביר גם שקיווה באותה הזדמנות להצליח להחזיר את
הביזנטים (שקריאתם לעזרה היא שהביאה את אורבן לקרוא למסע צלב) אל חיק הכנסיה הקתולית,
ולבטל את פרישת הכנסיה המזרחית, חמישים שנה קודם לכן.
2. חלוקת הקרקעות בין משפחות האצולה הייתה כזו, שבנים צעירים (או בכורים, תלוי באזור) קופחו
בירושה, מחשש שמא תתחלק האחוזה בין יותר מדי צאצאים, וכוחה יאבד. מסע צלב שכזה יאפשר
לבני אצולה נטולי קרקע - לזכות בנחלות פיאודליות.
3. מסע צלב איפשר את פתיחת צירי המסחר למזרח, שנשלטו באופן בלעדי ע"י מסלמים, ואיפשר
השגת ריבונות נוצרית על נמלי האגן המזרחי של הים התיכון (דבר שהיה חשוב ביותר לערים כמו
גנואה וונציה).
4. בל נשכח שעם כל הציניות, גם לאמונה היה מקום חשוב באמת בעניין: האנשים שיצאו למסע
הצלב (בין אם דובר באיכרים, שנשחטו ע"י הסלג'וקים), ובין אם מדובר באבירים (שהצליחו להגיע
לי-ם) - היו קתולים אדוקים, ובאמת ובתמים האמינו בקדושתה של שליחותם.
כמובן שהיו עוד הרבה סיבות...
|