לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 03-10-2006, 21:01
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
כמו תמיד, העסק מאוד מורכב, ומשולבים בו הרבה אינטרסים שהתחברו:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי הקרדינל שמתחילה ב "מסעות הצלב"

1. בתוך הכנסייה הקתולית הייתה קבוצה חזקה ששאפה לבצר את כוחה כ"גורם על מדינתי", שעומד
מעל לריבונות של שליטים חילוניים. מהלך חשוב בתחום זה היה כשהאפיפיור גרגוריוס השביעי החרים
את הקיסר היינריך הרביעי, ובעצם הביא לעימות ישיר בין הכנסייה לשלטון החילוני. יורשו של גרגוריוס,
אורבן השני, ראה הזדמנות גדולה בגיוס "כוח רב-לאומי" תחת הצלב, שבעצם יוכיח את עליונות
הכנסיה על השליטים החילוניים למיניהם. סביר גם שקיווה באותה הזדמנות להצליח להחזיר את
הביזנטים (שקריאתם לעזרה היא שהביאה את אורבן לקרוא למסע צלב) אל חיק הכנסיה הקתולית,
ולבטל את פרישת הכנסיה המזרחית, חמישים שנה קודם לכן.

2. חלוקת הקרקעות בין משפחות האצולה הייתה כזו, שבנים צעירים (או בכורים, תלוי באזור) קופחו
בירושה, מחשש שמא תתחלק האחוזה בין יותר מדי צאצאים, וכוחה יאבד. מסע צלב שכזה יאפשר
לבני אצולה נטולי קרקע - לזכות בנחלות פיאודליות.

3. מסע צלב איפשר את פתיחת צירי המסחר למזרח, שנשלטו באופן בלעדי ע"י מסלמים, ואיפשר
השגת ריבונות נוצרית על נמלי האגן המזרחי של הים התיכון (דבר שהיה חשוב ביותר לערים כמו
גנואה וונציה).

4. בל נשכח שעם כל הציניות, גם לאמונה היה מקום חשוב באמת בעניין: האנשים שיצאו למסע
הצלב (בין אם דובר באיכרים, שנשחטו ע"י הסלג'וקים), ובין אם מדובר באבירים (שהצליחו להגיע
לי-ם) - היו קתולים אדוקים, ובאמת ובתמים האמינו בקדושתה של שליחותם.

כמובן שהיו עוד הרבה סיבות...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 15-10-2006, 01:44
  Corac22 Corac22 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.10.06
הודעות: 9
כח ועצמה פוליטית
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "ירושלים נכבשה ע"י המסלמים 460 שנה קודם למסע הצלב הראשון..."

אותה איגרת בקשת עזרה שנשלחה על-ידי הקיסר הביזנטי - הגיב עליה האפיפיור באיחור רב וכבר כאשר בעיות האימפריה הביזנטית נפתרו בעקרון עם הסלג'וקים, ולא היתה מעונין עוד בהתערבות האפיפיור. אותו אפיפיור הסית את ההמון כנגד המוסלמים בכך שטען שהאחרונים מחללים את הקודש ויש להשמידם. הוא טען שהכופרים הרסו את כנסיית הקבר ורוצחים בנוצרים בארץ הקודש. שקר זה יסודו היה בארוע של נחלת העבר בתקופתו של אל-חאכם (המשוגע) משליטי הפאטמים השיעים במצרים - האחרון, בתקופתו, הציק לכל נתיניו -נוצרים, יהודים, ומוסלמים-סונים. הוא אף הרס בתי-כנסת וכנסיות שלא נבנו בהיתר על-פי החוק המוסלמי (שאומר שאסור לבנות מבני תפילה חדשים ואף לא לשפצם), וביניהם אף את כנסית "הקבר הקדוש" בירושלים, ובעקבות כך הסתכסכו הפאטמים עם הביזנטים (שיחסיהם היו טובים לפני כן). אך כאמור זה היה נחלת העבר, והפאטמים הספיקו לישר את ההדורים עם הביזנטים ואף כרתו ברית עימם כנגד הסלג'וקים, כמו שהכנסיה נבנתה מחדש ואף הותר לביזנטים לבנותה הם בפאר רב.
האפיפיור הכיר אירועים אלה אך מכיוון שהיה ממולח ואיש רב-מזימות הסית את ההמון הנוצרי לצאת למסע הצלב ו-"להציל את ארץ הקודש" מידי הכופרים. ובכך התיר לעבדיו להרוס את כל הנקרה בדרכם ולגרום לשממה ולדם להישפך כמים, וכל זה בעבור מילוי תאוות האפיפיור.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 15-10-2006, 22:03
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
אני לא זוכר שאי פעם הייתי מונע לאורך זמן רק ע"י גורם טהור אחד
בתגובה להודעה מספר 20 שנכתבה על ידי הקרדינל שמתחילה ב "ואני מניח שאת הלוחמים..."

ולכן ככלל אצבע אני משתדל שלא לקבוע זאת כעובדה עבור אנשים אחרים ובתקופות אחרות. אין שום ספק שהיה גורם משיחי במסע הצלב הראשון. האם העובדה שמישהו שרוצה לשחרר את הקבר הקדוש רוצה בו זמנית גם להרוג, לאנוס, לבזוז ולצבור תהילה, מפחיתה מעובדת היותו מסור מלכתחילה למטרה הדתית - זו שאלה פילוסופית ששייכת לזמנינו ולא למאה ה-11. מימינו ניתן בקלות לקבל דוגמאות כמו משה דיין שכלפי חוץ ייצג קו אינטרסים ישראלי לאומי-יהודי אולם כלפי פנים היה מונע משלל דחפים ברמה אישית, לאומית ואגו עד כדי כך שקשה בכלל למצוא קשר בין דיין הרישמי לדיין שהיה כותב יומן אישי. איזה דיין הוא המציאותי? שניהם מציאותיים!
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #26  
ישן 17-10-2006, 16:27
צלמית המשתמש של קורנסון
  קורנסון קורנסון אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.04.04
הודעות: 2,257
בתגובה להודעה מספר 25 שנכתבה על ידי הקרדינל שמתחילה ב "אז כסף הם לא ציפו לקבל אבל..."

לא צריך לזלזל או להתייחס בציניות לעוצמת הרגשות הדתית המעורבת, ואל לנו לשכוח כי הצלבנים לא היו קבוצה הומוגנית. ללא ספק היו כאלו שחיפשו הרפתקאות, שכר, שטחים או כל דבר חומרי אחר שיכלו להוציא ממסעות הצלב, אך הרגשות הדתיים המעורבים היו אותנטים ברבים מהמקרים, ואף היו כאלו שעבורם זה היה הגורם המשמעותי ביותר. מסדר אבירי המקדש (הטמפלרים), למשל, הוקם ב 1119 על מנת להגן על עולי הרגל לירושלים וחבריו נהגו בספגנות יתרה, תוך אמונה דתית אמיתית. מאוחר יותר, כמובן, צבר הרבה כוח והשפעה, אך זו לא היתה מטרת המקימים ובטח שלא היה שכרם בשנים הראשונות לקיומו של המסדר.
_____________________________________
"Perpetuo vincit qui utitur clementia"

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #29  
ישן 19-10-2006, 20:07
  Corac22 Corac22 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.10.06
הודעות: 9
אני חושב שפה המצב די ברור
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "ראשית, יש להבדיל בין תקופתנו אנו לימי הביניים."

במקרה המדובר, לאפיפיור היה ידוע מראש שארץ הקודש אינה במצב רע, ושהנוצרים שם חיים טוב מאד תחת חסותם של הביזנטים, תחת השלטון הפאטמי-שיעי. הפאטמים עצמם קיבלו שגרירות ביזנטית קבועה במצרים. המחקר כבר הוכיח שהאפיפיור הטעה במכוון את ההמון (וגם את הלוחמים מרחבי אירופה), ושכנעם שארץ הקודש בסכנה על-יד הכופרים (המוסלמים). הביזנטים עצמם ראו בעין רעה מאד את מסע הצלב, ואף סרבו לפתוח את שערי העיר (קוסטנטינופול). המכתב שנשלח על-יד הקיסר, כבר לא היה ריאלי לזמן זה. למעשה מבחינה פוליטית הכנסיה התחזקה בסופו של דבר עשרות מונים לעבר גוף עצום כח שלא היה ידוע עד אז (כגוף דתי), השולט על מרחביה העצומים של רומא. ניתן לומר בוודאות שזה היה פרי מעללי האפיפיור גרגוריוס.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 19-10-2006, 20:39
  Corac22 Corac22 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.10.06
הודעות: 9
כמה שדברי הימים שופעים הפתעות
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "כבר ציינתי ש"חבורת מנזר קלוּני" השתמשה במסעי הצלב כדי לחזק שלטונה החילוני."

לכאורה מלכתחילה נראה שמסעות הצלב, ולאחר מכן הצלבנים, סייעו בעקיפין מאוחר יותר, לפאטמים להמשיך ולאחוז בשלטונם במצרים. אמנם ברור שהפאטמים איבדו אז את אחיזתם כליל בארץ ישראל (למעט מספר ערי חוף שעדין אפשרו לממלכה להתקיים ולהחזיק בעושרה המסחרי), אך מצד שני אויביהם הקשים ביותר, אלה ששמו לעצמם מטרה לחסל את האימפריה הפאטמית - הסלג'וקים, נוטרלו על-ידי הצלבנים שהיוו כחיץ בין שתי המעצמות (הסלג'וקים ומצרים הפאטמית). אך למעשה חוסר התוחלת שגילו הפאטמים מול הצלבנים (ואינני חושב שהם רצו בכך), שכנע את העולם המוסלמי בכללו שהפאטמים עבר זמנם מהעולם. כך עלה בסופו של דבר על-ידי צ'אלח-אל-דין, לשחרר בקלות את מצרים מאחיזת הפאטמים, וללא התנגדות מצד תושבי מצרים (שלמרות שהיו ברובם המכריע סונים, עדין נהנו מפירות האימפריה הפאטמית - שהיתה התקופה העשירה והמוצלחת ביותר בכל הזמנים במצרים (מאז הפרעונים)), ובכך לשים קץ לזוהר האחרון של השיעים בשלטון.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 07:16

הדף נוצר ב 0.11 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר