לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה - ברוכים הבאים לפורום מוטוריקה ורכב, אנא קראו את כללי הפורום - חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > תחביבים > מוטוריקה ורכב
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 01-11-2006, 05:38
  צביקה_ק צביקה_ק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.04.04
הודעות: 230
ABS ומרחק עצירה?

שלום לכולם - אני חדש בפורום

בעקבות ויכוח בין עמיתי לעבודה (ולאחר שלא מצאתי בחיפוש בפורום) אני מבקש תשובת מומחה לשאלה הבאה:
שתי מכוניות זהות בכל מלבד מערכת הבלימה, לאחת יש מערכת ABS ולשניה אין, נוסעות בתנאי דרך זהים במהירות שווה.
השאלה מי מבין המכוניות תבלום במרחק עצירה קצר יותר ולמה?
אני מבקש תשובה רצינית שתשתמש במושגים כמו חוקי ניוטון, התמד, חיכוך, מקדם חיכוך, חיכוך סטטי, חיכוך דינמי וחיכוך גלגול.
נא להתייחס לאפשרויות השונות של:
כביש / דרך לא סלולה
כביש יבש / כביש רטוב / שלג / בוץ
מהירות גבוהה / מהירות נמוכה
סיבוב ההגה תוך כדי בלימה / המשך החזקת ההגה כך שהוא מכוון ישר להמשך הבלימה
לחיצה חלקית על הבלם / לחיצה עד הסוף / פימפום הבלם
אשמח לקבל גם הפניות למאמרים בנושא
כמו כן במידה ומרחק העצירה ללא ה ABS קצר יותר כיצד ניתן לבטלו באופן כללי ובמיוחד בטויוטה קורולה 2005 4 דלתות אוטומטית

תודה צביקה

נערך לאחרונה ע"י צביקה_ק בתאריך 01-11-2006 בשעה 05:41.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 01-11-2006, 17:47
  CaRTeR CaRTeR אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.06.03
הודעות: 5,125
שלום רב
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי צביקה_ק שמתחילה ב "ABS ומרחק עצירה?"

מראש אציין ואומר שאיין ברשותי הידע והכלים לספק לך תשובה מדעית עם חישובים
שיוכיחו לכאן או לכאן.
אתה מוזמן לנסות ולשאול לגבי החישובים בפורום מדע וטכנולוגיה.

אך תשובה סופית יש ברשותי לתת לך.
קודם כל הסבר באנגלית על המערכת - לינק להסבר

כעת, כמו שכנראה כבר הבנת מרחק הבלימה ללא מערכת ABS אכן קצר יותר במקרה של נעילת גלגלים, אך במידה ותרצה לסטות עם הרכב, תצטרך לשחק עם דוושת הבלם בצורה מסוימת (לא סתם לפמפם, זו תורה שלמה לבלימה נכונה)
מרחק הבלימה עם מערכת כזו יגדל במקרה של בלימה ונעילת גלגלים, אך תוכל לסטות עם הרכב
ימינה או שמאלה.
אחרי שתקרא את ההסבר בלינק שנתתי ותבין אייך המערכת עובדת תבין את הסיבה,
במידה ולא אני אסביר לך.

כל המצבים שציינת לעיל לא משנים, מה שצריך להתמקד בו הוא שברגע שלחצת על הבלם
בעוצמה שתביא לנעילת הגלגלים ולא משנה על איזו דרך אתה נוסע ובאיזה מצב, *הרכב ללא
המערכת יבלום במרחק הקצר יותר.

* אל תשכח שבמידה ותצטרך לפנות לא תוכל לעשות זאת ללא משחק נכון בדוושת הבלם.

"
לחיצה חלקית על הבלם / לחיצה עד הסוף / פימפום הבלם"

במידה ואתה לוחץ חלקית על הבלם ברכב עם המערכת אל מול רכב זהה בלי המערכת,
לא יהיה הבדל, מפני שלחיצה חלקית לא מכניסה את המערכת לפעולה כי הגלגלים לא ננעלים.
ככה בעצם מקבלים מצב שקול שאיין הבדל ביין המכוניות.

לחיצה עד הסוף, שוב כמו שאמרנו למעלה, בלחיצה עד הסוף באה המערכת לידי ביטוי ויהיה הבדל
כמו שאמרנו רכב עם המערכת יבלום במרחק גדול יותר אך עם יכולת תמרון של הרכב בזמן בלימה מלאה, רכב ללא המערכת יבלום במרחק קצר יותר אך במידה ותשאר במצב בלימה מלאה, לא תוכל לשלוט על כיוון הרכב ולהסיט אותו.

פימפום בלם, ברכב עם מערכת ABS לא מפמפמים! בולמים בכל הכח, המערכת עושה בעצם
את עבודת הפמפום בשבילך, כל פמפום מצדך הוא החלשת הבלימה ומרחק עצירה גדול יותר.
ברכב ללא ABS בזמן בלימה בקוו ישר בולמים בכל הכוח גם, זו מפני שאיין צורך לסטות עם הרכב
ולחיצה חזקה ככל האפשר על הבלם תביא את הרכב לעצירה הכי קצרה.
בניגוד לבלימה בקוו ישר, בלימה עם צורך בשינוי כיוון הבלימה של הרכב מצריכה "פמפום"
אך איין מדובר בסתם עזיבת הדוושה ולחיצתה שוב, זהו דיוק נרכש מנסיון שברגע שמרגישים
שהגלגלים ננעלו עוזבים את הבלם במידה מסוימת ואז חוזרים ללחוץ שוב בכל הכוח.
דבר זה דורש תרגול רב ונסיון של הכרת הרכב והרגשתו.

במידה ותבטל את המערכת ברכבך, בעת בלימה חזקה בקוו ישר מרחק העצירה יתקצר.
אך במידה ותבלום בעוצמה חזקה והגלגלים ינעלו ואז תרצה לברוח ממכשול תיהיה בבעיה שתצטרך לשחק נכון עם הבלם, כמו שתיארתי מקודם.


מקווה שהכל מובן.
_____________________________________
‎"הביאוהו חי או מת, מוטב חי. זה יהיה חשוב מאד עבור הנוער שלנו"


נערך לאחרונה ע"י CaRTeR בתאריך 01-11-2006 בשעה 17:50.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 01-11-2006, 18:16
צלמית המשתמש של Dean
  Dean Dean אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.03
הודעות: 2,604
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי CaRTeR שמתחילה ב "שלום רב"

אם הבנתי אותך נכון, אתה אומר שכשאתה לוחץ בעוצמה מירבית על הבלם ברכב בעל מערכת ABS וכאשר אתה עושה אותה פעולה ברכב ללא המערכת (וגורם לנעילת הגלגלים, מה שהABS מונע), הרכב ללא המערכת יעצור מהר יותר (מרחק הבלימה יתקצר).

אם הבנתי אותך נכון, אז אתה טועה. ולא רק שאתה טועה, אתה גם סותר את עצמך, כי בלינק שהבאת כתוב בדיוק ההיפך:
ציטוט:
" The theory behind anti-lock brakes is simple. A skidding wheel (where the tire contact patch is sliding relative to the road) has less traction than a non-skidding wheel. I"

תרגום:
לגלגל מחליק (איפה ששטח המגע של הצמיג מחליק ביחס לכביש) יש פחות חיכוך מגלגל לא-מחליק.

מה שבעצם עושה המערכת זה יצירת פמפום מאסיבי של הבלם, ובכך מאיטה את הרכב בלי שהצמיגים יחליקו.
למה זה יותר אפקטיבי מלנעול את הגלגל?
כאשר הגלגל אינו נעול, החיכוך שעוצר את הרכב הוא החיכוך שבין הקאליפר לדיסק (באופניים זה נקרא רוטור, אני מניח שגם באוטו), כאשר הגלגל ננעל, הקאליפר והרוטור נהיים בעצם גוף אחד ונעלם מקדם החיכוך הקינטי, החיכוך היחיד שעכשיו עוצר את הרכב הוא החיכוך בין הצמיג לכביש, מקדם החיכוך בין הצמיד לכביש הוא הרבה יותר קטן ממקדם החיכוך בין הרוטור לקאליפר.
כמו כן, בנעילת גלגלים, משקל הרכב עובר רובו לקידמת הרכב, והחיכוך בגלגלים האחוריים גם כן פוחת. הרעיון הוא להביא את הקלאיפר ללחץ מקסימלי על הרוטור מבלי לנעול אותו.

דוגמא טובה להמחשת הקונספט (יענו ש"תרגישו" את הרעיון): תנסו לדמיין שאתם עם הרכב על משטח בעל חיכוך נמוך (קרח\שמן\וואטבר), אם תתחילו את הנסיעה במהירות גבוהה, הגלגלים יסתובבו במקום מבלי שהרכב יזוז, אך אם תתחילו את הנסיעה בצורה הדרגתית, האוטו יתקדם. זה עובד אותו דבר גם בכיוון ההפוך, עצירה הדרגתית תהיה אפקטיבית יותר מנעילה מוחלטת של הגלגלים.

מקווה שכל ההסבר היה ברור, אני אגב פניתי עם השאלה הזאת למהנדס פעם, וגם לי לקח הרבה זמן להשתכנע ולהפנים את הרעיון (להבין אותו זה לא כ"כ קשה, החלק הקשה זה להפנים את זה, כי התחושת בטן אומרת אחרת).

עריכה:
אגב, זה עוד סיבה טובה למה כדאי להשתמש בבלימת מנוע, הרכב מאיט מבלי סיכון שהגלגלים ינעלו, המנוע מגביל את מהירות הסיבוב של הגלגל, מבלי בכלל לגעת במערכת הבלמים.
_____________________________________


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
______________כל אישה אוהבת את אנשי הרמפה היורדת. ______________


נערך לאחרונה ע"י Dean בתאריך 01-11-2006 בשעה 18:29.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 01-11-2006, 18:21
  yoniqqq yoniqqq אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.06
הודעות: 696
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי Dean שמתחילה ב "אם הבנתי אותך נכון, אתה אומר..."

התאוריה נכונה, במבחנים אמיתים הABS הוכח כדבר הטוב ביותר, בגשם,שלג ותנאי מזג אוויר קיצוני.
הדבר גם תלוי בלחץ האוויר בצמיג,סוג הצמיג,משקל הרכב וכ...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Dean
אם הבנתי אותך נכון, אתה אומר שכשאתה לוחץ בעוצמה מירבית על הבלם ברכב בעל מערכת ABS וכאשר אתה עושה אותה פעולה ברכב ללא המערכת (וגורם לנעילת הגלגלים, מה שהABS מונע), הרכב ללא המערכת יעצור מהר יותר (מרחק הבלימה יתקצר).

אם הבנתי אותך נכון, אז אתה טועה. ולא רק שאתה טועה, אתה גם סותר את עצמך, כי בלינק שהבאת כתוב בדיוק ההיפך:

תרגום:
לגלגל מחליק (איפה ששטח המגע של הצמיג מחליק ביחס לכביש) יש פחות חיכוך מגלגל לא-מחליק.

מה שבעצם עושה המערכת זה יצירת פמפום מאסיבי של הבלם, ובכך מאיטה את הרכב בלי שהצמיגים יחליקו.
למה זה יותר אפקטיבי מלנעול את הגלגל?
כאשר הגלגל אינו נעול, החיכוך שעוצר את הרכב הוא החיכוך שבין הקאליפר לדיסק (באופניים זה נקרא רוטור, אני מניח שגם באוטו), כאשר הגלגל ננעל, הקאליפר והרוטור נהיים בעצם גוף אחד ונעלם מקדם החיכוך הקינטי, החיכוך היחיד שעכשיו עוצר את הרכב הוא החיכוך בין הצמיג לכביש, מקדם החיכוך בין הצמיד לכביש הוא הרבה יותר קטן ממקדם החיכוך בין הרוטור לקאליפר.
כמו כן, בנעילת גלגלים, משקל הרכב עובר רובו לקידמת הרכב, והחיכוך בגלגלים האחוריים גם כן פוחת. הרעיון הוא להביא את הקלאיפר ללחץ מקסימלי על הרוטור מבלי לנעול אותו.

דוגמא טובה להמחשת הקונספט (יענו ש"תרגישו" את הרעיון): תנסו לדמיין שאתם עם הרכב על משטח בעל חיכוך נמוך (קרח\שמן\וואטבר), אם תתחילו את הנסיעה במהירות גבוהה, הגלגלים יסתובבו במקום מבלי שהרכב יזוז, אך אם תתחילו את הנסיעה בצורה הדרגתית, האוטו יתקדם. זה עובד אותו דבר גם בכיוון ההפוך, עצירה הדרגתית תהיה אפקטיבית יותר מנעליה מוחלטת של הגלגלים.

מקווה שכל ההסבר היה ברור, אני אגב פניתי עם השאלה הזאת למהנדס פעם, וגם לי לקח הרבה זמן להשתכנע ולהפנים את הרעיון (להבין אותו זה לא כ"כ קשה, החלק הקשה זה להפנים את זה, כי התחושת בטן אומרת אחרת).

נערך לאחרונה ע"י yoniqqq בתאריך 01-11-2006 בשעה 18:28.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 01-11-2006, 20:54
  spring2005 spring2005 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.06.06
הודעות: 636
טעות חמורה!
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי yoniqqq שמתחילה ב "אתה צודק, ולגבי תנאי כביש..."

בשום פנים ואופן לא בולמים בתוך פניה, כל סוג של פניה. למעט מצבי חירום בהם אני ממליץ לתקן ע"י הרפיה מדוושת התאוצה או לחיצה עדינה על הבלם, הכל תלוי בסיטואציה.

בלימה בתוך פניה יכולה לגרום להיגוי יתר ואיבוד שליטה טוטאלי על הרכב.
הרבה יותר קשה לתקן היגוי יתר מאשר תת היגוי.

לרוב החלק בתוך כיכר זה תת היגוי (אני מדגיש לרוב, אני עצמי נכנסתי למצב של היגוי יתר בתוך כיכר- לא חוויה נעימה ממש לא), לכן הדרך לתקן היא עזיבת דוושת התאוצה ובלימה עדינה על מנת להחזיר את האחיזה של הגלגלים הקדמיים בכביש ע"י העברת משקל הרכב קדימה.
זהירות- גם פעולה זו יכולה לזרוק אותכם לצד השני של הכביש אם סובבתם את ההגה יותר מידי- אינסטינקט מידי.

כל הנ"ל הוא בגדר המלצה בלבד! לא לומדים לנהוג ובטח ובטח שלא לומדים איך לתפקד במצבי חירום דרך התכתבות:
פנו למסלולים/דרייב ארט/אלטרנטיבי וקחו קורס מיועד לכך.


עצה יותר חשובה מכל מה שניתן פה עד כה:
אין לפמפם את דוושת הבלם, לא ברכב בעל מערכת ABS ובטח ובטח שלא ברכב ללא מערכת כזו.
פימפום הדוושה יגרום למרחק בלימה ארוך יותר משמעותית.
אדם אינו מסוגל לתפקד כמו מערכת ABS וחבל על הניסיונות אפילו- זה עולה לכם בבריאות וחס וחלילה יכול לעלות לכם גם בחיים שלכם!

במקרה של בלימת חירום- בלימה חזקה ומלאה לאורך כל מהלך דוושת הבלם בלי התחכמויות- חצי לחיצה וכו'!

הנ"ל הוא בגדר הוראה וכך יש לפעול במקרה של בלימת חירום!
_____________________________________

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://gyous.djsgoa.co.il/forum/sign/gal.php?start_date=12%2F03%2F2007&end_date=08%2F02%2F2010&-=.jpg]

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:22

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר