במקור נכתב על ידי Dean
אם הבנתי אותך נכון, אתה אומר שכשאתה לוחץ בעוצמה מירבית על הבלם ברכב בעל מערכת ABS וכאשר אתה עושה אותה פעולה ברכב ללא המערכת (וגורם לנעילת הגלגלים, מה שהABS מונע), הרכב ללא המערכת יעצור מהר יותר (מרחק הבלימה יתקצר).
אם הבנתי אותך נכון, אז אתה טועה. ולא רק שאתה טועה, אתה גם סותר את עצמך, כי בלינק שהבאת כתוב בדיוק ההיפך:
תרגום:
לגלגל מחליק (איפה ששטח המגע של הצמיג מחליק ביחס לכביש) יש פחות חיכוך מגלגל לא-מחליק.
מה שבעצם עושה המערכת זה יצירת פמפום מאסיבי של הבלם, ובכך מאיטה את הרכב בלי שהצמיגים יחליקו.
למה זה יותר אפקטיבי מלנעול את הגלגל?
כאשר הגלגל אינו נעול, החיכוך שעוצר את הרכב הוא החיכוך שבין הקאליפר לדיסק (באופניים זה נקרא רוטור, אני מניח שגם באוטו), כאשר הגלגל ננעל, הקאליפר והרוטור נהיים בעצם גוף אחד ונעלם מקדם החיכוך הקינטי, החיכוך היחיד שעכשיו עוצר את הרכב הוא החיכוך בין הצמיג לכביש, מקדם החיכוך בין הצמיד לכביש הוא הרבה יותר קטן ממקדם החיכוך בין הרוטור לקאליפר.
כמו כן, בנעילת גלגלים, משקל הרכב עובר רובו לקידמת הרכב, והחיכוך בגלגלים האחוריים גם כן פוחת. הרעיון הוא להביא את הקלאיפר ללחץ מקסימלי על הרוטור מבלי לנעול אותו.
דוגמא טובה להמחשת הקונספט (יענו ש"תרגישו" את הרעיון): תנסו לדמיין שאתם עם הרכב על משטח בעל חיכוך נמוך (קרח\שמן\וואטבר), אם תתחילו את הנסיעה במהירות גבוהה, הגלגלים יסתובבו במקום מבלי שהרכב יזוז, אך אם תתחילו את הנסיעה בצורה הדרגתית, האוטו יתקדם. זה עובד אותו דבר גם בכיוון ההפוך, עצירה הדרגתית תהיה אפקטיבית יותר מנעליה מוחלטת של הגלגלים.
מקווה שכל ההסבר היה ברור, אני אגב פניתי עם השאלה הזאת למהנדס פעם, וגם לי לקח הרבה זמן להשתכנע ולהפנים את הרעיון (להבין אותו זה לא כ"כ קשה, החלק הקשה זה להפנים את זה, כי התחושת בטן אומרת אחרת).
|