01-11-2004, 18:51
|
|
|
חבר מתאריך: 25.05.02
הודעות: 195
|
|
זה לא יכול להיות בדיוק אותו הדבר
יש להבחין בין חווית הטיסה וחווית ההטסה:
חוויות הטיסה במטוס ובדאון הן דומות מאוד, להוציא רעש המנוע והרעידות שהוא מוסיף ואינן קיימות בדאון
(לצורך העניין גם מהירויות השיוט הן די דומות).
אילוץ נוסף הקיים בדאייה שיגרתית הוא הצורך לחפש ולשהות חלק ניכר מזמן הטיסה בטרמיקה. עובדה זו מאלצת את הטייס לבצע תימרונים ופניות חדות (תחת השפעת כוחות) שאינן שיגרתיות בטיסה ממונעת סטנדרטית.
מהות ההטסה העיקרית במטוס קל דורשת בשלב ראשון תיאום בין הגה, דוושות ומצערת על בסיס נתוני מד גובה ברומטרי, מד מהירות אוויר, מדי שיעור פנייה ונטיה ואופק מלאכותי (בסדר שני יש לנו גם מדפים, גלגלים, מקזזים ומעצורים)
בדאון לעומת זאת הבדיקות הנדרשות והבד"חים הם פשוטים בהרבה וקצרים יותר (בעיקר בזכות העדר מנוע).
ההטסה מסתמכת על אותם האלמנטים כמו במטוס, להוציא את המצערת אשר במקומה קיימים מעצורי האוויר - תיפעולם דומה (הן פיזית והן מהותית) אולם הם משמשים בנחיתה ובהנמכה בלבד. בדאון גם לא מקובל להשתמש באופק מלאכותי ועיקר המשוב להטסה מתבסס על האופק האמיתי ויחוסו לחופה. (יתר המכשירים קיימים גם בדאון)
מסדר שני נמצא גם בדאון את המקזז והמעצורים (בדאונים מתקדמים שאינן משמשים להדרכה, אך יכולים לשמש להטסת אורחים, נמצא גם גלגלים ומדפים).
סביר להניח שבטיסת הכרות לא תתוודע לעזרי ניווט רדיו ואחרים ועל כן אין טעם להרחיב עליהם.
ברצוני להוסיף ולהדגיש שבטיסה ממונעת קיים המנוע המאפשר לפצות על שגיאות הטסה וחוסר תיאום, לעומת הטסת דאון המחייבת דיוק ותיאום בתימרונים כיוון שהיעדרם מביא לנזק ישיר ביכולת האווירודינמית של הכלי ומתבטאים באובדן גובה ללא אפשרות פיצוי.
לסיכום ניתן לומר שהטיסה הממונעת היא מסובכת ומורכבת מעט יותר מהטסת הדאון אך הדאון מאפשר חוויה מיוחדת של שקט והתמודדות עם איתני הטבע ללא מנוע, לצד אתגר ספורטיבי ודרישות אוויראות ודיוק קפדני.
|